Sida 1 av 1

Derbi Senda mysterium!

Postat: 13 juni 2011, 17:47
av JGabbe
Hej!

Var ute och körd moppen förut (Derbi Senda x-treme 06). Den är trimmad ganska nyss så min kompis vill testa att köra den. När han körde i cirka 70-75 låste sig plötslig backhjulet och var låst i ungefär 10m innan de började rulla igen. Han stannade och när jag skulle testa moppen funkade de som den skull "kör mässigt". Men tomgången började istället krångla så den dog på friläget och när man höll inne kopplingen utan att gasa.

Jag körde hem moppen och spände kedjan (då den va för slapp innan) och skruvade lite på tomgång skruven vid gashandtaget så den gick bra, testade körde moppen och skruvade tillbaka skruven till normal/original igen då tomgången var för hög den gång.

Någon som vet vad som kan ha hänt, varför låser sig backdäcket och varför krånglar tomgången?

Postat: 13 juni 2011, 18:02
av haampish
därför att din cylinder värmenöp, och eftersom den nöp så tog cylindern skada och därav tappar du komp, vilket resulterar i ingen tomgång samt sämre toppfart/axx!

Postat: 13 juni 2011, 18:11
av JagHarEnDerbi
Du skall alltid konsultera mopedens instruktionsbok innan användning av fordonet.

Postat: 13 juni 2011, 18:16
av Pontusandersson95
JagHarEnDerbi skrev:Du skall alltid konsultera mopedens instruktionsbok innan användning av fordonet.
+1 haha

Postat: 13 juni 2011, 18:32
av agertoft
Byt topic


Bytte du munstycke?

Postat: 13 juni 2011, 19:23
av philip95
Din moppe har värmenypt :wink: Not good!

Postat: 13 juni 2011, 20:57
av JGabbe
Tack för svar, var ut och körde å samma ska hände... Jag bytt upp från 63 till 70.

Och min Setup är Leovince v6 rör, 14/56 drev

Ska testa med 76 nu, eller tro ni jag ska gå upp mer ändå? :D

Postat: 13 juni 2011, 21:04
av KarlssoN^
haampish skrev:därför att din cylinder värmenöp, och eftersom den nöp så tog cylindern skada och därav tappar du komp, vilket resulterar i ingen tomgång samt sämre toppfart/axx!
visst kolvringarna tappar spänts och det blir mindre komp, men i detta fall är det att cylindern eller ramlagerna trögar eftersom den värmenöd och pressar kolven mot cylleloppet.


Så tomgången blev aldrig sämre, bara kolven som tröga så den orka helt enkelt inte.

Postat: 13 juni 2011, 21:20
av Tullis
Inte kostigt att den värmenöp när du bara har 63 munstycke!

Börja vid ca 80.

Postat: 13 juni 2011, 21:21
av CaToXXo
JGabbe skrev:Tack för svar, var ut och körde å samma ska hände... Jag bytt upp från 63 till 70.

Och min Setup är Leovince v6 rör, 14/56 drev

Ska testa med 76 nu, eller tro ni jag ska gå upp mer ändå? :D
Jag har thrower och kör med 88munstycke...

Postat: 13 juni 2011, 21:21
av JGabbe
Kanske är en dum fråga men vad innebär det att de värmenöp? hur alvarligt är det? :?

Postat: 13 juni 2011, 21:24
av Tullis
PGA att du får in för lite bensin, blir cylinderloppet för varmt och kolven expanderar pga värmen.
Då trycker kolven ut mot cylindern och blir helt enkelt för liten för cylindern.

Postat: 13 juni 2011, 21:26
av ValoPallo
Tullis skrev:PGA att du får in för lite bensin, blir cylinderloppet för varmt och kolven expanderar pga värmen.
Då trycker kolven ut mot cylindern och blir helt enkelt för liten för cylindern.
För stor för cylindern* ;)

Postat: 13 juni 2011, 21:26
av Tullis
ValoPallo skrev:
Tullis skrev:PGA att du får in för lite bensin, blir cylinderloppet för varmt och kolven expanderar pga värmen.
Då trycker kolven ut mot cylindern och blir helt enkelt för liten för cylindern.
För stor för cylindern* ;)
För snabb ;)

Postat: 13 juni 2011, 21:27
av JGabbe
Tullis skrev:PGA att du får in för lite bensin, blir cylinderloppet för varmt och kolven expanderar pga värmen.
Då trycker kolven ut mot cylindern och blir helt enkelt för liten för cylindern.
Så när kolven svalnar igen dra den ihop sig som normalt, så de sker ingen stör skada på cylindern och kolven?

dvs för utom att de inte är bra att köra med den så under längre tid.

Postat: 13 juni 2011, 21:29
av Tullis
JGabbe skrev:
Tullis skrev:PGA att du får in för lite bensin, blir cylinderloppet för varmt och kolven expanderar pga värmen.
Då trycker kolven ut mot cylindern och blir helt enkelt för liten för cylindern.
Så när kolven svalnar igen dra den ihop sig som normalt, så de sker ingen stör skada på cylindern och kolven?

dvs för utom att de inte är bra att köra med den så under längre tid.
Nja, kolvringar som de har nämnt tidigare tar stor skada och du tappar kompet pga det. Troligen har det redan tagit skada och du kommer inte få ut samma effekt tills det är åtgärdat.

Postat: 13 juni 2011, 21:29
av ValoPallo
JGabbe skrev:
Tullis skrev:PGA att du får in för lite bensin, blir cylinderloppet för varmt och kolven expanderar pga värmen.
Då trycker kolven ut mot cylindern och blir helt enkelt för liten för cylindern.
Så när kolven svalnar igen dra den ihop sig som normalt, så de sker ingen stör skada på cylindern och kolven?

dvs för utom att de inte är bra att köra med den så.
Nå, om du tänker dig att du kör cirka 7000 varv, moppen får för lite bensin(Om du blandar i tanken får den även för lite olja), det blir varmt, kolven sväller och börjar gnida mot cylindern med för lite smörjning, 116 gånger i sekunden, om det sker en skada får du räkna ut själv :P

Postat: 13 juni 2011, 21:50
av JGabbe
Så jag kommer eventuellt få byta kolvring med andra ord, i värsta fall kolv? :?

Postat: 13 juni 2011, 21:56
av ValoPallo
JGabbe skrev:Så jag kommer eventuellt få byta kolvring med andra ord, i värsta fall kolv? :?
Typ, ställ in moppen och kör inte tills du har bytt, annars kan hela skiten rasa om du har otur

Postat: 13 juni 2011, 21:58
av JGabbe
Aha de har jag gjort och kommer självklart inte att köra fören jag har bytt munstycke. Men tror ni att jag även kommet få bytta kolv och kolvring nu?

Postat: 13 juni 2011, 22:04
av JGabbe
Tullis skrev:Inte kostigt att den värmenöp när du bara har 63 munstycke!

Börja vid ca 80.
har 70 på just nu, köper ett 80 imorgon och sätter på för 76 blir förlitet eller?

Postat: 13 juni 2011, 22:14
av viiktor15
JGabbe skrev:
Tullis skrev:Inte kostigt att den värmenöp när du bara har 63 munstycke!

Börja vid ca 80.
har 70 på just nu, köper ett 80 imorgon och sätter på för 76 blir förlitet eller?
vad är den trimmad med? min är lixom bara urpluggad och jag har 90 i, dne går som en klocka

Postat: 13 juni 2011, 22:56
av ValoPallo
JGabbe skrev:Aha de har jag gjort och kommer självklart inte att köra fören jag har bytt munstycke. Men tror ni att jag även kommet få bytta kolv och kolvring nu?
*Facepalm*

Om dom är sönder så ska dom bytas, ja :P

Postat: 13 juni 2011, 23:15
av JagHarEnDerbi
Jag kör 85 med turbokit.

Postat: 14 juni 2011, 07:51
av Tullis
Köp ett kit med munstycken, det är värt alla pengarna.

Plocka av cylindern kontrollera: Kolv, Kolvringar, Cylinder (cylinderloppet) och även topplocket.
Troligen så måste du byta åtminstone kolvringar.
Tänk på att tömma kylarvattnet och även beställa hem en sotningsats dvs. topplockspackning, cylinderfotspackning. Detta kan variera lite beroende på vilken cylinder man ha så kolla så du får helt rätt grejor! (beställ från cykelkraft)
Kan vara bra att köpa nytt kylarvatten också och glöm inte lufta ur systemet efteråt!

Om kolvringarna har gått sönder, kan de ligga i vevhuset ev om du har riktig tur flugit ut i avgasröret. Om kolvringarna är borta, eller en flisa från kolven etc. Så måste du montera bort motorn, vända den uppå ner och försöka få ut dem. Där kan det även finnas risk att du måste klyva motorn för att du ska kunna få ut den. OBS, om du vänder motorn uppå ner så kommer det komma ut växellådsolja från en liten nippel!

Jag vet hur jobbit detta kan vara, har själv kluvit min motor pga värmenyp/att den har skärt. Jag hade otur att byta till ett nytt cylinderkitt.

Postat: 14 juni 2011, 11:58
av Hebbe
[quote="JagHarEnDerbi"]Jag kör 85 med turbokit.[/quote]

Jag kör 82 i min ena, den är för övrigt orginal