Sida 1 av 1
Derbi Senda 07 - kylningsproblem
Postat: 9 juni 2011, 19:18
av ktm_danielsson
Tjenare, skriver åt en polare då jag försökt hjälpa honom utan framgång.
Kortfattat så fungerar helt enkelt inte kylningen, det åker ner i kylaren men motorn blir brännhet efter 1minut på tomgången (inte lite varm utan SKIT varm). Vi trodde först det var massa skit i den lilla tanken till kylarvattnet som Derbi har men det var det inte, då trodde vi slangen var klämd (vilket den var) men det hjälpte inte...
Den är original utom sportluftfilter, och kapad blindtarm.
Problemen har uppstått senaste tiden förut kylde den bra.
Uppskattar snabb hjälp.
Viktorwalllin @ TSR (Ägaren av Derbin)
Postat: 9 juni 2011, 19:52
av willemedDERBIN
kmr det vatten ur själva toppen ?
jag menar ta loss den slangen så går ut från toppen och så kicka igång den
det ska rinna ur där ...... ( ja det fattar ni själva ..)
Postat: 9 juni 2011, 19:53
av ktm_danielsson
willemedDERBIN skrev:kmr det vatten ur själva toppen ?
jag menar ta loss den slangen så går ut från toppen och så kicka igång den
det ska rinna ur där ...... ( ja det fattar ni själva ..)
Okej ska be han testa det.
Postat: 9 juni 2011, 19:54
av willemedDERBIN
ktm_danielsson skrev:willemedDERBIN skrev:kmr det vatten ur själva toppen ?
jag menar ta loss den slangen så går ut från toppen och så kicka igång den
det ska rinna ur där ...... ( ja det fattar ni själva ..)
Okej ska be han testa det.
jag menar
om det rinner igenom så är det juh inte att den skär
det är bara om vattnet stannar i cylindern det är farligt
Postat: 9 juni 2011, 19:56
av beta1994
pumpen, termostatet ?
Postat: 9 juni 2011, 19:57
av ktm_danielsson
beta1994 skrev:pumpen, termostatet ?
Vi har haft lite spekulationer kring att pumpen var sönder (jag trodde det).
Men hur ska man kunna undersöka det? Är dålig på kylning osv då jag bara haft luftkylda mopeder.
Postat: 9 juni 2011, 19:59
av willemedDERBIN
ktm_danielsson skrev:beta1994 skrev:pumpen, termostatet ?
Vi har haft lite spekulationer kring att pumpen var sönder (jag trodde det).
Men hur ska man kunna undersöka det? Är dålig på kylning osv då jag bara haft luftkylda mopeder.
kan var knepigt....
det är därför du ska titta om det kmr vatten ur toppen
dock den måste vara varm för termostaten ska lösa ut
om inte det kmr där då får du ta loss själva vatten pumpen o plugga ingående vatten till cylindern
sen kickar du igång och ser om den fungerar och snabbt av med den igen
Postat: 9 juni 2011, 20:07
av ktm_danielsson
willemedDERBIN skrev:ktm_danielsson skrev:beta1994 skrev:pumpen, termostatet ?
Vi har haft lite spekulationer kring att pumpen var sönder (jag trodde det).
Men hur ska man kunna undersöka det? Är dålig på kylning osv då jag bara haft luftkylda mopeder.
kan var knepigt....
det är därför du ska titta om det kmr vatten ur toppen
dock den måste vara varm för termostaten ska lösa ut
om inte det kmr där då får du ta loss själva vatten pumpen o plugga ingående vatten till cylindern
sen kickar du igång och ser om den fungerar och snabbt av med den igen
Okej så först ska den varmköras (vilket tar max 1 minut i nuvarande läge), sen stängas av, dra ur slangen ur toppen, kicka, och ifall det inte kommer vatten "plugga igen?" pumpen?
Postat: 9 juni 2011, 20:10
av willemedDERBIN
nej xD
kolla om det kommer vatten där uppe
om inte
pluggar du ingånde vatten kanal
den som levererar vatten till cylindern så vatten pumpen inte är belastad
om det inte kmr vatten ur då ......ngt är inte bra
Postat: 9 juni 2011, 20:22
av bluerider94
den har inte börjat läcka ifrån flänsarna vid fläkten då? eller att den lossat lite ifrån fästet på ovansidan kylet?
Postat: 9 juni 2011, 20:34
av ktm_danielsson
bluerider94 skrev:den har inte börjat läcka ifrån flänsarna vid fläkten då? eller att den lossat lite ifrån fästet på ovansidan kylet?
Nu när du säger det så läckte det lite ifrån kylarens nedre högerkant.
Men det var efter den var avstäng och vi skruvade upp locket, då "sög" den ner en "klunk" eller vad man ska säga så då blev det väl fullt.
Och fläkten den ska snurra så fort mopeden är igång eller? För det gör den inte..
Postat: 9 juni 2011, 20:56
av Roberto
Haha det där med fläkten på Derbi är ett jävla mysterium. Visst fläkten ska gå igång automatiskt när motorn nått en viss temperatur. Bara är att jag själv har nu haft 3 olika Derbi's som det suttit fläkt på baksidan av kylaren och aldrig har jag set den snurra. Bara med motvind och snabb hastighet då snurrade den. Men kunde stoppa den med bara fingret snurra jätte långsamt. Back to topic.
Kolla igenom noga så att allt är tätt i systemet, luft ska heller inte vara i själva kylarsystemet. Testa att tömma all kylarvätska och fyll på ny.
Postat: 9 juni 2011, 21:14
av willemedDERBIN
Roberto skrev:Haha det där med fläkten på Derbi är ett jävla mysterium. Visst fläkten ska gå igång automatiskt när motorn nått en viss temperatur. Bara är att jag själv har nu haft 3 olika Derbi's som det suttit fläkt på baksidan av kylaren och aldrig har jag set den snurra. Bara med motvind och snabb hastighet då snurrade den. Men kunde stoppa den med bara fingret snurra jätte långsamt. Back to topic.
Kolla igenom noga så att allt är tätt i systemet, luft ska heller inte vara i själva kylarsystemet. Testa att tömma all kylarvätska och fyll på ny.
det min vän är en kass brytare !
jag tröttnade på min så jag tog bort kabblarna och satte diutten vippsrömbrytare i stället
kan jag åtminsteånde sätta på den
den går på sensorn på toppen i kylen!
en sensor sitter där med 2 sladdar

Postat: 9 juni 2011, 21:40
av Danne
Skit i vattenpumpen? ta bort och rengör, hade massa skit i min vattenpump så gick moppen skitvarm.
Postat: 11 juni 2011, 18:05
av larsson950
hade samma problem. men tydligen om du öppnar motorn och där pumpen sitter finns en sprint. mycket möjligt attt den sprinten har hoppat av ohc ligger löst i motorn. sätt tbx den och det kommer funnka. LOVAR DIG att det är felet
