Sida 1 av 1
250f eller 125 2takt??
Postat: 23 april 2008, 20:07
av XPS_POJKEN
Är inte så säker på om jag ska köpa en 250f eller 125a tvåtakt. Vad tycker ni är bäst?

Postat: 23 april 2008, 20:08
av Marwoh
125 2 takt helt klart , inget slår ljudet av en 2 taktare på höga varv! ; )
mvh
Postat: 23 april 2008, 20:15
av ProTeam
Håller med ovanstående i att en 125cc 2-takt vore nåt riktigt skoj!
// ProTeam
Postat: 23 april 2008, 20:25
av Yamaha_rider
Men 250 4 takt ärmju lättare att serva o går ju bättre än 125 2 takt
Håller dock med om att inget slår ljudet av en 2 taktar cross:)
Postat: 23 april 2008, 20:29
av P0JKEN
Sitter samma situation som TS.
Ropar på Henry, Henryyyyyyyyyy !
Postat: 23 april 2008, 20:46
av chifen
botteneffekten på 250 äger klart ur 125an

bredare register och mulligare ljud

manligt! men ljudet på 2-taktaren är ju klassiskt och svårslaget. satsa på vad du själv tycker. 250 är billigare

Postat: 24 april 2008, 08:19
av XPS_POJKEN
Drar 250 fyrtakt mindre soppa än 125 tvåtakt?

JAg skulle gärna vilja ha en lite bränslesnålare cross!
Postat: 24 april 2008, 12:05
av Henry
P0JKEN skrev:Sitter samma situation som TS.
Ropar på Henry, Henryyyyyyyyyy !
Henry här!
Haha, så länge du inte kör jätte seriöst och verkligen inte behöver dom sista hundradelarna, köp en 2t!
4t behöver
mycket mer service och i längden så blir det snordyrt att åka 4t! För att inte tala om när den rasar.
2t är det irpinciip bara och byta kolv var 30:e timme, byta olja var 7:E och tvätta luftfiltret vid varje gång så går dne hur länge som helst.
Postat: 26 april 2008, 11:28
av hannes1
Men 250 4 takt ärmju lättare att serva o går ju bättre än 125 2 takt Cool
Håller dock med om att inget slår ljudet av en 2 taktar cross:) // denna kille vet inte vad han snackar om!javascript:emoticon(':roll:')
Rolling Eyes
Ljudet kan man säga vad man vill om, Men det är myyycket lättare att meka med en 2takt än en 4takt jag har en 125 som jag har skruvat ner till sista skruv i princip och det va inga problem. Men när det kommer till Ventiler kam axlar och ställa in med moment nyklar då börjar det bli ganska krångligt. Lyfta av cylindern och byta kolv med en 250f är veerkligen inte lika lätt som med en 125a (min kompis har en Kawasaki 250f -04) som jag har hjälpt till att pilla med.
En 250 har mycket bätre botendrag vilket gör att dom är lättare att köra eftersom man inte behöver varva så in i helvete för att det ska hända nått.
Jag tror det kostar ungefär lika mycket att äga en 2takt som en 4takt i service syn vinkel.1 2takt behöver du byta kolven eller kolvringen ungefär var 30onde timme vilket är aas lätt att göra själv.Med en 4takt behöver du byta kolven ungefär var 100ade timme. Och det gör man hälst inte själv om man inte har alla verktyg inkl momentnykel och vet precis vad man håller på med. Om du lämnar in det kolven för ca 1500kr
Sen tar dom i timmen på mc affären här där jag bor 600kr i timmen
Så kanske det tar 3timmar. så 1500+1800 = 3300kr
Men en 2takt där du bytte själv,kolven till min cross kostar /(yamaha yz 125) kostar ca 1000kr och jag gör allt själv så 1000kr
så de går ungefär jämnt ut med kolvbyten ( enligt mitt sett att se på det)
Ska du köpa en 250f så se till att du vet att dom har servat den ordenligt annars är det bara skit!!
Tycker du om 125orna så är dom helt okey! men bered dej på att varva som fan, men det är ju kul =D
Personligen tycker jag att 2t/4t ljud låter najs båda två!javascript:emoticon(':D')
Very Happy
Postat: 5 maj 2008, 18:47
av XPS_POJKEN
thx för alla svar, det var ju surt att omröstning blev jämt haha8)
Postat: 5 maj 2008, 18:56
av lule
två takt

Postat: 5 maj 2008, 18:59
av bensinskalle
hehe jaaaa.....
De är ju inte så fruktansvärt svårt o byta kolv i en fyrtakt...
De ska ju bara vara o lossa kamkedjan o ta bort toppen i princip ;P , men den är ju helt klart mer avancerad. Ventilrackarna måste bytas också o dom kostar ju 800 styck typ, så 3200 för fyra stycken då
Tvåtakt pajjar ju lättare för deras motorer är ju känsligare, varvar satan o är tvärkänsliga för förgasarinställningar... Min kompis 125:a brände tändstift efter tändstift bara för att nålen satt ett snepp för långt ner...
Min åsikt om ljud ^^ xD

: en tvåtakt 125 cross låter SKIT !!
fifan, när min kompis gasar me sin låter de bara niiiiiiiiiiniiiiiiniiiiiii ^^. De är ju ingen direkt karaktär i de ^^
Men en fyrtakt, ojjojj, de mullrar såååååååååå gött och drar så fint, och för att inte tala om smattret när man släpper gasen ^^
Ska du åka enduro: köp fyrtakt, den är mycke mer mångsidig och smidigare i sånna sammanhang
På crossbanan kan du no åka me 125:an för där kan du åka o varva satan ^^
Postat: 5 maj 2008, 19:11
av dete50ex
Allt handlar om vart man skall köra. 2t är uselt om man skall köra i skogen då man inte har något vrid på låga varv. Då är 4t oslagbart
På bana är dock 2t bättre.
Kul
Postat: 5 maj 2008, 21:41
av hannes1
2takt är knappast uselt i skogen är ju lättare att hålla varv uppe näre är lite plant, jag säger det mesta av personlig erfarenhet, dete50ex är nu dumförklarad som äns skrev att 2t är bätre på bana, Du ju tex kolla på em,vm,sm va du vill kolla in mx1 och mx2 klasserna och sen kollar du på bugga,carmichal o grabbarna o sen frågar du dej, varför kör typ ALLA 4takt på hög nivå?? Jo för dom är bätre dom är bätre!! inget fucking jävla snack!
När det kommer till underhåll så är dom nog ungefär lika billiga att underhålla i långa loppet, Det beror på hur dom har blivit servade innan.
En 4takt som ahr blivit illa behandlat är inte så mycket att hänga i granen.
Du ska passa dig för Kawasaki och suzuki 250 04-06 dom håller inte så super
Honda är rikigt bra hojar och yamaha eller kawa/suzuki efter 06 nu snackar vi 250.
KTM 125 sx 03+ rikitgt bra va jag hört, kompis hade sådan(04) den höll skit länge och krånglade aldrig! det förutsatt att han bytte kolv o allt va det innebär efter ca 20timmar
Han hade också en Suzuki 250 rmz 05a, den pajade så han fick köpa ny cylinder,vev,top,ventiler,o kolv så klart, och alla dom lagrerna,det va inte billigt.. sen gick ventilerna igen, Han la ner 39,000:- på 1 år på den hojen. en annan kompis har en Kawasaki 250 04 samma motor som den andra, och där har ventilerna pajat igen han har inte lagat det än. Det är tydligen vädligt vanligt att venliterna går på dom. Jag varnar för dom
Jag myttar INTE det hära. Jag själv har en yamaha yz 125a 97a
Den funkar helt ok, när jag köpte den va den tyvär lite skuren =(
Så blivit tvungen o reparera för 4500kr med sen har jag bytt ramlagerockså kostade 1200kr samt köpt 3kolvar 1000kr styck ca.
dom 2504takt jag kört har vart bätre ös i en dom 125orna jag provat
och myycket lättare att köra snabbt med eftersom dom har lite vrid. så det är itne lika vikigt att man har precis rätt växel i =) (säkert om man är 1337 men det inte jag)
Har du råd köp en 250! jag ska köpa en honda crf 250 04+ inte hört något alls dåligt om dom, kört en 06a och en 08a sådan och dom är rikigt fint drag i =) om man jämför med min skrutt 125a säkert mycket bätre drag i en nyare 125a
PS. Ursäkta för min överdrivna dysslexi...... haha
Postat: 5 maj 2008, 21:48
av Henry
En sak du behöver veta är att hondas 250 är den slöaste på marknaden.
Ska bli kul nu och se hur 144 hojarna står sig mot 250f hojarna.
Mitt 144 kitt ska landa i brevlådan snart hoppas jag.
ok
Postat: 5 maj 2008, 21:54
av hannes1
är ju inte bara motorn som spelar roll när man kör, Jag tycker dom är underbara o köra, men du kanske har rätt jag vet inte.Jag tror det är ganska lika?b suzuki och kawasaki och yamaha har 2st va heter det? kamaxlar?
honda har 1.
144orna lär gå som satan
Typ ktm 144sx <3
http://www.youtube.com/watch?v=KBduf1ydiKQ