Sida 1 av 1

Variator ordning till Aerox?

Postat: 2 juni 2011, 13:12
av davidlarsson4
Tjena!
Har skrivit trådar innan om att ja behöver hjälp att sätta tillbax variatorn men får de inte att bli rätt. de e en aerox 03.

skruvade av den bara för att byta vikter men nu sitter den inte som den ska.
vill att moppen ska funka tills lörda då de e moppe meet i kungsbacka !!

är det här rätt ordning?

längst in den saken som startmotorn sitter på
sen en liter bricka
sen den feta saken som vikterna sitter i med locket på insidan
sen de röret som remmen ligger på
sen själva remmen
sen fläkten med stjärnan i
sen den runda saken med taggar på
sen en bricka och sist muttern ?

när allt detta sitter på så är själva variatorn jävligt trög om man försöker
snurra på den.

tex om man ska kicka så sitter den trögt.
elstarten låter inte bra heller.


behöver hjälp fort !!!!

sjukt tacksam för svar !!!

mvh// David

Postat: 2 juni 2011, 13:19
av Nutbreaker
det låter bra ja iaf från vikterna och utåt de med startmotorn vet jag inte

Postat: 2 juni 2011, 13:22
av davidlarsson4
Nutbreaker skrev:det låter bra ja iaf från vikterna och utåt de med startmotorn vet jag inte
okej, kanske är de remmen som ligger fel eller nåt?

Postat: 2 juni 2011, 13:25
av davidlarsson4
haha inte en liter bricka utan en liten bricka**

Postat: 2 juni 2011, 13:26
av ml65
remen får du trycka upp en bit . och då är den cp tills du kört första gången .::

elr jag gjorde så alltid.

Postat: 2 juni 2011, 13:52
av davidlarsson4
ml65 skrev:remen får du trycka upp en bit . och då är den cp tills du kört första gången .::

elr jag gjorde så alltid.
trycka upp?

vad menar du?

Postat: 2 juni 2011, 14:35
av davidlarsson4
håller på att försöka fixa det nu.

allt ser ut att sitta fint, har satt på en helt ny Hebo fläkt.
sedan när variator kåpan sitter på så är kicken svin trög och de
låter konstigt från variatorn.

om man testar elstarten så snurrar variatorn i omgångar.
ser ut som att elstart saken inte fäster på den hela varvet runt.

snäällla hjälp mig :cry:

Postat: 2 juni 2011, 14:56
av VeilSide1337
haha jag hade oxå köpt en sån fläkt antar att du menar hebos orange färgade fläkt? ta bort den direkt och sätt dit orginal, det är bara budgetskit som inte gör minsta skillnaden, och bara så du vet, det är trögt för att din fläkt slår i din variatorkåpa, så skruva upp allt och byt, och ja det lät bra hur du satte ihop det, fast saken med taggar ska sitta näst längst ut, sen kommer fläkten och senmuttern, men som sagt, din fläkt lär vara helt förstörd med tanke på att den är skitbudget och slår i din v kåpa..

Postat: 2 juni 2011, 15:14
av davidlarsson4
VeilSide1337 skrev:haha jag hade oxå köpt en sån fläkt antar att du menar hebos orange färgade fläkt? ta bort den direkt och sätt dit orginal, det är bara budgetskit som inte gör minsta skillnaden, och bara så du vet, det är trögt för att din fläkt slår i din variatorkåpa, så skruva upp allt och byt, och ja det lät bra hur du satte ihop det, fast saken med taggar ska sitta näst längst ut, sen kommer fläkten och senmuttern, men som sagt, din fläkt lär vara helt förstörd med tanke på att den är skitbudget och slår i din v kåpa..
men jag har testat att starta den på elstarten när v-kåpan ej är på och den går inte igång för att variatorn snurrar trögt och konstigt.
den är en silver färgad fläkt och orginalet har jag knäckt fyra stycken såna saker på.

jag använder mig av en vaariatorspärr (http://twostroke.se/product.asp?product=13113) den saken med taggarna är den som man spärrar och den sitter utanför fläkten.

ska länka en film där ja visar.

Postat: 2 juni 2011, 16:28
av AndersoNN
davidlarsson4 skrev:
VeilSide1337 skrev:haha jag hade oxå köpt en sån fläkt antar att du menar hebos orange färgade fläkt? ta bort den direkt och sätt dit orginal, det är bara budgetskit som inte gör minsta skillnaden, och bara så du vet, det är trögt för att din fläkt slår i din variatorkåpa, så skruva upp allt och byt, och ja det lät bra hur du satte ihop det, fast saken med taggar ska sitta näst längst ut, sen kommer fläkten och senmuttern, men som sagt, din fläkt lär vara helt förstörd med tanke på att den är skitbudget och slår i din v kåpa..
men jag har testat att starta den på elstarten när v-kåpan ej är på och den går inte igång för att variatorn snurrar trögt och konstigt.
den är en silver färgad fläkt och orginalet har jag knäckt fyra stycken såna saker på.

jag använder mig av en vaariatorspärr (http://twostroke.se/product.asp?product=13113) den saken med taggarna är den som man spärrar och den sitter utanför fläkten.

ska länka en film där ja visar.
Det ska sitta en bricka imellen remmen o själva fläkten, alltså en bricka intill den stången som remmen vilar på om du fattar?:)

EDIT: Här ser du två brickor o den ena är v-ringen så där ska bara va en bricka :)
Hoppas du fattar!

http://www.easyparts.nl/showdrawing/801 ... lutch.html

Postat: 2 juni 2011, 16:52
av davidlarsson4
AndersoNN skrev:
davidlarsson4 skrev:
VeilSide1337 skrev:haha jag hade oxå köpt en sån fläkt antar att du menar hebos orange färgade fläkt? ta bort den direkt och sätt dit orginal, det är bara budgetskit som inte gör minsta skillnaden, och bara så du vet, det är trögt för att din fläkt slår i din variatorkåpa, så skruva upp allt och byt, och ja det lät bra hur du satte ihop det, fast saken med taggar ska sitta näst längst ut, sen kommer fläkten och senmuttern, men som sagt, din fläkt lär vara helt förstörd med tanke på att den är skitbudget och slår i din v kåpa..
men jag har testat att starta den på elstarten när v-kåpan ej är på och den går inte igång för att variatorn snurrar trögt och konstigt.
den är en silver färgad fläkt och orginalet har jag knäckt fyra stycken såna saker på.

jag använder mig av en vaariatorspärr (http://twostroke.se/product.asp?product=13113) den saken med taggarna är den som man spärrar och den sitter utanför fläkten.

ska länka en film där ja visar.
Det ska sitta en bricka imellen remmen o själva fläkten, alltså en bricka intill den stången som remmen vilar på om du fattar?:)

EDIT: Här ser du två brickor o den ena är v-ringen så där ska bara va en bricka :)
Hoppas du fattar!

http://www.easyparts.nl/showdrawing/801 ... lutch.html
okej.

tror att felet kan vara att de saknas stift & fjädrar i startdrevet.

Postat: 2 juni 2011, 17:52
av davidlarsson4
tack allesammans , nu funkar den :D

Postat: 2 juni 2011, 17:59
av AndersoNN
davidlarsson4 skrev:tack allesammans , nu funkar den :D
Vad var de då? :D

Postat: 2 juni 2011, 18:40
av Nutbreaker
Bra att det funkar så du kan brumma på meetet :D

Postat: 2 juni 2011, 19:23
av kjelle

Postat: 2 juni 2011, 21:27
av davidlarsson4
AndersoNN skrev:
davidlarsson4 skrev:tack allesammans , nu funkar den :D
Vad var de då? :D
helt ärligt så vet jag inte.

tog ut exakt allt, startdrevet & ett kugghjul osen satte tillbax allting noga så
funkade det sen.

dock så har jag tappat bort mina stift & fjädrar i startdrevet så elstarten
funkar inte. men men....

hoppas vi ses i kba på lördag :D

tack alla !

Postat: 3 juni 2011, 10:39
av AndersoNN
davidlarsson4 skrev:
AndersoNN skrev:
davidlarsson4 skrev:tack allesammans , nu funkar den :D
Vad var de då? :D
helt ärligt så vet jag inte.

tog ut exakt allt, startdrevet & ett kugghjul osen satte tillbax allting noga så
funkade det sen.

dock så har jag tappat bort mina stift & fjädrar i startdrevet så elstarten
funkar inte. men men....

hoppas vi ses i kba på lördag :D

tack alla !
Haha de e så det ska vara ;p
Du en fråga bara, jag spände min varriator med mutterdragare o när jag startade den så bankade det som f*n i hela motorn?
Jag ska byta cylinder o kolv när jag endån har nere det..
Men kan det vara för att gängorna som man spänner muttern på veven gick sönder eller för att de blev för hårt? :(

Postat: 3 juni 2011, 11:07
av Nutbreaker
man ska verkligen inte dra åt den med mutterdragare, jag gjorde de en gång och splinsen gick åt helvete längst ut så gör inte de e ett tips :/

Postat: 3 juni 2011, 11:41
av AndersoNN
Nutbreaker skrev:man ska verkligen inte dra åt den med mutterdragare, jag gjorde de en gång och splinsen gick åt helvete längst ut så gör inte de e ett tips :/
Men vad kan det vara?
Pappa gängade om gängorna för muttern o har inte provat om den funkar för har inte fått min cylinder ännu..
För när man körde så lät de normalt men på tomgång så bankade det i motorn? :(

Postat: 3 juni 2011, 11:55
av Victorh
det kunde ha varit antingen variator skruven var för lös eller för såänd :D

Man kan använda mutterdragare om man behärskar dens kraft och inte bara pressar max och väntar att den skall ta fast :)

Postat: 3 juni 2011, 12:06
av AndersoNN
Victorh skrev:det kunde ha varit antingen variator skruven var för lös eller för såänd :D

Man kan använda mutterdragare om man behärskar dens kraft och inte bara pressar max och väntar att den skall ta fast :)
Så ni tror att de bara e till o spänna det för hand igen? :(

Postat: 3 juni 2011, 12:23
av Victorh
AndersoNN skrev:
Victorh skrev:det kunde ha varit antingen variator skruven var för lös eller för såänd :D

Man kan använda mutterdragare om man behärskar dens kraft och inte bara pressar max och väntar att den skall ta fast :)
Så ni tror att de bara e till o spänna det för hand igen? :(
Nej :) Det är bara och träna med mutterdragaren att man inte kör med full kraft själv har jag dragit min 2 gånger med mutterdragare utan problem men använde bara lite av dens maximala kraft så den inte blev för spänd :)

Du märker om skruven är för lös om du fösöker kicka igång motorn och den inte vill starta för då kan den lösa variator skruven sitta i vägen :)

Postat: 3 juni 2011, 13:05
av AndersoNN
Victorh skrev:
AndersoNN skrev:
Victorh skrev:det kunde ha varit antingen variator skruven var för lös eller för såänd :D

Man kan använda mutterdragare om man behärskar dens kraft och inte bara pressar max och väntar att den skall ta fast :)
Så ni tror att de bara e till o spänna det för hand igen? :(
Nej :) Det är bara och träna med mutterdragaren att man inte kör med full kraft själv har jag dragit min 2 gånger med mutterdragare utan problem men använde bara lite av dens maximala kraft så den inte blev för spänd :)

Du märker om skruven är för lös om du fösöker kicka igång motorn och den inte vill starta för då kan den lösa variator skruven sitta i vägen :)
Ja men är det de som kan ha gjort att det bankade i motorn när man startade den?:)

Postat: 3 juni 2011, 13:08
av Danne
AndersoNN skrev:
Victorh skrev:
AndersoNN skrev: Så ni tror att de bara e till o spänna det för hand igen? :(
Nej :) Det är bara och träna med mutterdragaren att man inte kör med full kraft själv har jag dragit min 2 gånger med mutterdragare utan problem men använde bara lite av dens maximala kraft så den inte blev för spänd :)

Du märker om skruven är för lös om du fösöker kicka igång motorn och den inte vill starta för då kan den lösa variator skruven sitta i vägen :)
Ja men är det de som kan ha gjort att det bankade i motorn när man startade den?:)
Vad menar du med bankande ljud? att det knackar?

Postat: 3 juni 2011, 13:30
av AndersoNN
Born2Ride skrev:
AndersoNN skrev:
Victorh skrev: Nej :) Det är bara och träna med mutterdragaren att man inte kör med full kraft själv har jag dragit min 2 gånger med mutterdragare utan problem men använde bara lite av dens maximala kraft så den inte blev för spänd :)

Du märker om skruven är för lös om du fösöker kicka igång motorn och den inte vill starta för då kan den lösa variator skruven sitta i vägen :)
Ja men är det de som kan ha gjort att det bankade i motorn när man startade den?:)
Vad menar du med bankande ljud? att det knackar?
ja typ, men när ,
man kör med den o varvar så låter de helt normalt?
Det är bara när den står på tomgång :(

Postat: 3 juni 2011, 13:43
av Danne
AndersoNN skrev:
Born2Ride skrev:
AndersoNN skrev: Ja men är det de som kan ha gjort att det bankade i motorn när man startade den?:)
Vad menar du med bankande ljud? att det knackar?
ja typ, men när ,
man kör med den o varvar så låter de helt normalt?
Det är bara när den står på tomgång :(
Att det knackar tyder på att du har ett kast ramlager tyvärr ;( KÖR INTE FÖRÄN DU FELSÖKT!

Postat: 3 juni 2011, 13:45
av AndersoNN
Born2Ride skrev:
AndersoNN skrev:
Born2Ride skrev: Vad menar du med bankande ljud? att det knackar?
ja typ, men när ,
man kör med den o varvar så låter de helt normalt?
Det är bara när den står på tomgång :(
Att det knackar tyder på att du har ett kast ramlager tyvärr ;( KÖR INTE FÖRÄN DU FELSÖKT!
Men det är inget klapp eller något i veven?
Hur kan ramlagret gått sönder när man spände fast variatorn för hårt? :(

Postat: 3 juni 2011, 13:50
av Danne
AndersoNN skrev:
Born2Ride skrev:
AndersoNN skrev: ja typ, men när ,
man kör med den o varvar så låter de helt normalt?
Det är bara när den står på tomgång :(
Att det knackar tyder på att du har ett kast ramlager tyvärr ;( KÖR INTE FÖRÄN DU FELSÖKT!
Men det är inget klapp eller något i veven?
Hur kan de ramlagret gått sönder när man spände? :(
Kan jag faktiskt inte svara på, du kanske spände åt skiten för hårt eller så var det av ren slump att ramlagret gick precis efter du varit i variatorn o pillat, hur ska du kunna känna om ett ramlager gått btw? du kan ju bara känna om det glappar i vevstaken.

Postat: 3 juni 2011, 13:53
av AndersoNN
Born2Ride skrev:
AndersoNN skrev:
Born2Ride skrev: Att det knackar tyder på att du har ett kast ramlager tyvärr ;( KÖR INTE FÖRÄN DU FELSÖKT!
Men det är inget klapp eller något i veven?
Hur kan de ramlagret gått sönder när man spände? :(
Kan jag faktiskt inte svara på, du kanske spände åt skiten för hårt eller så var det av ren slump att ramlagret gick precis efter du varit i variatorn o pillat, hur ska du kunna känna om ett ramlager gått btw? du kan ju bara känna om det glappar i vevstaken.
För jag hade bytat drivrem o skulle spänna med mutterdragare och när jag startade den så typ bankade det i motorn eller ja de lät jättehögt..
Men tror du inte de räcker med att prova att bara spänna det för hand? :(

Postat: 3 juni 2011, 13:57
av Danne
AndersoNN skrev:
Born2Ride skrev:
AndersoNN skrev: Men det är inget klapp eller något i veven?
Hur kan de ramlagret gått sönder när man spände? :(
Kan jag faktiskt inte svara på, du kanske spände åt skiten för hårt eller så var det av ren slump att ramlagret gick precis efter du varit i variatorn o pillat, hur ska du kunna känna om ett ramlager gått btw? du kan ju bara känna om det glappar i vevstaken.
För jag hade bytat drivrem o skulle spänna med mutterdragare och när jag startade den så typ bankade det i motorn eller ja de lät jättehögt..
Men tror du inte de räcker med att prova att bara spänna det för hand? :(
som sagt så tror jag att ett ramlager är slut, då får man klyva motorn och byta ut det, ignorerar man detta så kan man få ett helvete sen.
kommer absolut inte hjälpa om du spänner åt för hand, för löst spänd variator skruv kan leda till vevaxel byte och de vill vi ju inte.
förövrigt vart bor du?

Postat: 3 juni 2011, 14:01
av AndersoNN
Born2Ride skrev:
AndersoNN skrev:
Born2Ride skrev: Kan jag faktiskt inte svara på, du kanske spände åt skiten för hårt eller så var det av ren slump att ramlagret gick precis efter du varit i variatorn o pillat, hur ska du kunna känna om ett ramlager gått btw? du kan ju bara känna om det glappar i vevstaken.
För jag hade bytat drivrem o skulle spänna med mutterdragare och när jag startade den så typ bankade det i motorn eller ja de lät jättehögt..
Men tror du inte de räcker med att prova att bara spänna det för hand? :(
som sagt så tror jag att ett ramlager är slut, då får man klyva motorn och byta ut det, ignorerar man detta så kan man få ett helvete sen.
kommer absolut inte hjälpa om du spänner åt för hand, för löst spänd variator skruv kan leda till vevaxel byte och de vill vi ju inte.
förövrigt vart bor du?
Förlåt för mitt språk nu men FAN!!
Jag bor i Ängelholm "/
dårå?:)