Sida 1 av 1
Köra in cylindern?
Postat: 2 juni 2011, 12:16
av AndersoNN
Tjena!
Jag får min nya cylinder och kolv imorgon o undrar bara hur man ska köra in den?

Det är en yamaha slider original cylinder o kolv

Tacksam för svar!
Postat: 2 juni 2011, 12:16
av Pontusandersson95
50 mil men det räcker med 25
bara du inte kör fullgas dem första 15 mil och efter det så kör inte fullgas med än 20sek
Postat: 2 juni 2011, 12:22
av AndersoNN
Pontusandersson95 skrev:50 mil men det räcker med 25
bara du inte kör fullgas dem första 15 mil och efter det så kör inte fullgas med än 20sek
Ok, jag har en fråga till..
Jag skulle spänna fast variatorn med mutterdragare och när jag startade moppen igen så slog de hårt som f*n i motorn?
Vad kan det vara?

Postat: 2 juni 2011, 13:52
av bensinskalle
Pontusandersson95 skrev:50 mil men det räcker med 25
bara du inte kör fullgas dem första 15 mil och efter det så kör inte fullgas med än 20sek
Nej den teorin kan dra åt hel***e
Starta, kontrollera att allt är tätt och bra, varmkör motorn ordentligt med varierat varvtal ( inte bara tomgång ), är allt bra när den väl är ordentligt varm stäng då av och låt svalna. Kör sedan första turen normalt, utan att överbelasta, övervarva eller segdra motorn, sen är det bara att tuta och köra
Glöm inte att se till att du har en korrekt bränsleblandning när du kör in, snål blandning tar snabbt död på sakerna, särskilt vid inkörning
Postat: 2 juni 2011, 14:25
av KarlssoN^
bensinskalle skrev:Pontusandersson95 skrev:50 mil men det räcker med 25
bara du inte kör fullgas dem första 15 mil och efter det så kör inte fullgas med än 20sek
Nej den teorin kan dra åt hel***e
Starta, kontrollera att allt är tätt och bra, varmkör motorn ordentligt med varierat varvtal ( inte bara tomgång ), är allt bra när den väl är ordentligt varm stäng då av och låt svalna. Kör sedan första turen normalt, utan att överbelasta, övervarva eller segdra motorn, sen är det bara att tuta och köra
Glöm inte att se till att du har en korrekt bränsleblandning när du kör in, snål blandning tar snabbt död på sakerna, särskilt vid inkörning
Även när motorn har blivit kall igen innan test körningen, så efterdra topplocket.
Postat: 2 juni 2011, 14:38
av Danne
Så här gjorde jag, startade mopeden och lät den stå på tomgången i ca 10min och sedan stängde jag av den så den fick kylas ner, ((detta gjorde jag tre gånger))
Sen körde jag lugnt ett par kilometer med varierat varvtal, sen var det bara att köra fullt ös, cylindern och kolven är i toppskick

Postat: 2 juni 2011, 15:13
av Pontusandersson95
en gjutjärn är det bäst att köra in men en alu räcker det med att göra som du sa bensin
Postat: 2 juni 2011, 16:32
av AndersoNN
Born2Ride skrev:Så här gjorde jag, startade mopeden och lät den stå på tomgången i ca 10min och sedan stängde jag av den så den fick kylas ner, ((detta gjorde jag tre gånger))
Sen körde jag lugnt ett par kilometer med varierat varvtal, sen var det bara att köra fullt ös, cylindern och kolven är i toppskick

Haha är de så bra?

En fråga till, jag spännde min variator för hårt i förgår o efter det så började de att dunka i motorn,jag har kollat cylinder o kolv men de va inget men beställde nytt endån :$
Gängorna gick sönder på veven där muttern ska sitta men de fixade pappa, så kan det va så att de bara va gängorna som gjorde obalans?
Postat: 2 juni 2011, 18:29
av Rexxy
Kör hårt ifrån början så kolvringarna pressas ut mot cylindervägen. Då tätar dom bättre senare.
Att köra in på tomgång är helt absurt!
Det viktigaste är att motorn är varm när du börjar köra. Sen är det bara köra med varierande varvtal. Även full gas! En c:a 30min varierande körning räcker.