hej , tog bort pluggen på min drd pro i avgasröret och bytte till 85 i huvudmunstycke (hade inget mindre för tillfället) den gick bra och så men sen så körde jag ner för en backe, gasade typ 2-3 sek kom då upp i typ 60 , tog in kopplingen o rullade resten av baken för det svängde ut en bil längre fram o jag skulle annars kört in i den . iaf så efter backen blir det platt typ 40meter sen liten backe med 2 svängar , släppte aldrig kopplingen för jag rullade nästan lika snabbt som bilen framför men i första svängen började den varva av sig självt , så jag rullade vidare till nästa sväng som leder ut till en större väg men när jag stannade så dog den och vill inte starta , ingen aning vad det kan vara o är ny på motorer och sånt .
ta bort stiftet och kolla färgen, om de är svart och blött är de för stort munstycke så han dränker sig . om de är vitt så ska man gå upp in munstycke, om den gick och sen la av kan den ha börjat suga tjuvluft.
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
yamaha2pwn skrev:ta bort stiftet och kolla färgen, om de är svart och blött är de för stort munstycke så han dränker sig . om de är vitt så ska man gå upp in munstycke, om den gick och sen la av kan den ha börjat suga tjuvluft.
kan ha varit tjuvluft för den gamla förgasargummit hade massor med värmesprickor , men har satt på ett nytt nu och den startar inte . När jjag tog bort tändstiftet så var den blöt och svart typ , så jag rengjorde den och satt dit den igen, satt även i 68 ( original ) nu men när jag kickar startar den inte och den är ändå svart och blöt ;s
bensinskalle skrev:Om den varvade upp av sig själv fick den bensinbrist, har du oturotur kan kolven ha tagit skada.
Vad har du för drd egentligen? Plockat bort förgasarbrickan?
fick igång den med elstarten men den klarade sig inte utan gas , sen när pappa skulle provköra så gav inte gasen någon respons när han var påväg upp för utfarten.
Jag har en Derbi drd pro 06, jag har inte tagit bort förgasarbrickan, men tror han som hade den innan gjorde det För har letat efter den men inte hittat den.
fick hem mina nya munstycken ( 75, 78, 80 ) i förrgår , satt i 78 och körde lite, kändes att den gick bra skulle då till ett lan men tog en omväg för att maxa den , kom bara upp i typ 65 sen så började den hacka lite ( gasen ) och man fick typ gasa släppa gasen gasa osv för att den skulle ge lite gas. Efter 30 meter så dog den . la i neutral och tog i choken, gasade rätt mycket släppte choken och efter typ 3 sec så slutade gasen ge effekt och den dog. det beror väl på för lite munstycke ? och sen undrar jag om 2 storlekar är stor skillnad ? för efter 80 har jag bara 85. När man ska kolla på tändstiftet ska man kolla underifrån eller ? och hur är "oboybrun" ? när jag hade i 78 så var det typ lite brun orange glänsande .
hade i 80 och den gick bra men lite seg , maxade typ 68 på rakan, körde rätt mycket den kvällen ställde in den i garaget sen dagen efter skolan kom jag hem och skulle köra lite med några polare, då ville den inte starta, har inte startat sen dess. ny kolv o kolvringar bytta för typ 1-2 mil sen + vanlig service på nybergs motor. vad kan det bero på att den inte vill starta ?
anton96 skrev:hade i 80 och den gick bra men lite seg , maxade typ 68 på rakan, körde rätt mycket den kvällen ställde in den i garaget sen dagen efter skolan kom jag hem och skulle köra lite med några polare, då ville den inte starta, har inte startat sen dess. ny kolv o kolvringar bytta för typ 1-2 mil sen + vanlig service på nybergs motor. vad kan det bero på att den inte vill starta ?
Det kanske inte var det smartaste att maxa moppen precis när du satt i ny kolv?
anton96 skrev:hade i 80 och den gick bra men lite seg , maxade typ 68 på rakan, körde rätt mycket den kvällen ställde in den i garaget sen dagen efter skolan kom jag hem och skulle köra lite med några polare, då ville den inte starta, har inte startat sen dess. ny kolv o kolvringar bytta för typ 1-2 mil sen + vanlig service på nybergs motor. vad kan det bero på att den inte vill starta ?
är ny med motorer och sånt men är det stor chans att den tagit skada , och hur ser man om den har gjort det ?
är ny med motorer och sånt men är det stor chans att den tagit skada , och hur ser man om den har gjort det ?
Ja det finns risk att kolven har tagit skada, du kan skruva och ta av kolven o kolla på den så där inte har blivit några repor på den eller i cylindern, kolla även så att ringarna ser bra ut.
Jolly skrev:
Ja det finns risk att kolven har tagit skada, du kan skruva och ta av kolven o kolla på den så där inte har blivit några repor på den eller i cylindern, kolla även så att ringarna ser bra ut.
hur stora repor kan det vvara på kolven utan att man måste byta ?
Derbi_Senda_sm_xtreme skrev:Det får knappt vara någon repa som man känner med fingret tror jag? rätta mej om jag har fel..
okej , tog bort avgasröret och kollade in , det var små repor på kolven och nästan inga på cylindern. så om jag har tur behöver jag bara byta kolv+ kolvringar ?
Derbi_Senda_sm_xtreme skrev:Det får knappt vara någon repa som man känner med fingret tror jag? rätta mej om jag har fel..
okej , tog bort avgasröret och kollade in , det var små repor på kolven och nästan inga på cylindern. så om jag har tur behöver jag bara byta kolv+ kolvringar ?
Ja men du får nog ta och ta loss hela cylindern o kolla för när du kollar igenom avgasporten så ser du ju inte runt hela cylinderloppet?
Ja men du får nog ta och ta loss hela cylindern o kolla för när du kollar igenom avgasporten så ser du ju inte runt hela cylinderloppet?
räcker det att ta av cylinderlocket eller vad man säger ? eller måste man bort med hela ?
Derbi_Senda_sm_xtreme skrev:lättast är nog att ta bort hela..
tog bort locket o cylindern nu , eller cylindern är inte bort för får inte ut den från pinnarna , får nog ta bort tanken för att få ut den . men när jag tog bort kom det kyarvätska , tror lite kom ner i vevhuset , gör det något ? eller måste jag plocka isär o torka ?
yamaha2pwn skrev:ska de stå länge så häll ner lite olja i vevhuset, annars sätt bara ihop de igen och ta bort tändstiftet och kicka så åker de mesta vattnet ut;)
ska ju byta kolv och har inte beställt så blir nog stilla ett tag , vanlig 2t olja ?
TÄNK på att köra in nya kolven lite försiktigt...ligg inte över 3/4 gas i typ 25 mil och undvik långa uppförsabackar och stora påfrestningar ( skjutsa alltså inte en flodhäst.) och stanna ofta då nya kolvar är lite känsliga för värme så stanna kanske varje halvtimme-timme en 15 minuter en kvart ( haha)
TÄNK på att köra in nya kolven lite försiktigt...ligg inte över 3/4 gas i typ 25 mil och undvik långa uppförsabackar och stora påfrestningar ( skjutsa alltså inte en flodhäst.) och stanna ofta då nya kolvar är lite känsliga för värme så stanna kanske varje halvtimme-timme en 15 minuter en kvart ( haha)
Fick nu veta att pappa sagt fel till mig ... Dom hade inte bytt kolv bara kolvring även fast kolven var repig för den var inte repig nog för att dom tyckte dom skulle byta den ;s
likadant med kolvringar fast inte lika noga, du måste dock tare lungt när du monterat nya delar i motorn. du ser på kolven fall den måste bytas eller ej, om du inte gör de sålägg upp en bild eller fråga nån lokal crossåkare eller nått