Sida 1 av 1

Veven satt sig

Postat: 26 maj 2011, 15:48
av toxicstone
Ja cylindern skar för jag hade oturen att oljeslangen åkte av, iaf så köpte jag en ny och hämtade ut den idag, skulle sätta på den men dra fram veven först, så märkte jag att veven satt, gick inte att rubba, tog av variatorkåpan och kollade men den satt.

Så är det lagerna eller finns där något annat sätt man kan kolla om man kan få den att fungera igen?

Och ifall det är lagerna, räcker det med att jag köper lager och såklart en ny vev då denna gått 12000mil, eller ska jag helst köpa något annat också om jag vill den ska gå bra ett bra tag till

Postat: 26 maj 2011, 16:42
av toxicstone
Ingen som vet?

Vet man ej ska bumpa direkt, men tråde försvinner ifrån listan annars.

Postat: 26 maj 2011, 16:45
av rod_rrx
lagerna har nog skurit dom med. byt veven om den ahr gått utan olja.

Postat: 26 maj 2011, 17:51
av toxicstone
rod_rrx skrev:lagerna har nog skurit dom med. byt veven om den ahr gått utan olja.
Jaja ok som jag trodde, veven har nog inte gått utan olja eftersom slangen var kopplad till motorn men inte till förgasaren så kolven fick inte olja, eller kanske veven fick inte iheller då eller? ar iaf inte så länge men lika bra byta ut den.

Vet du eller någon kvaliten på scooter-shoppen.dk billigare vevar för 600kr?

http://www.scooter-shoppen.dk/default.a ... gory=14318

Postat: 26 maj 2011, 18:25
av bensinskalle
toxicstone skrev:Ingen som vet?

Vet man ej ska bumpa direkt, men tråde försvinner ifrån listan annars.
En vecka ska man vänta normalt, eller om tråden blir nerpetad från första forumsidan kan väl accepteras också

Jaja ok som jag trodde, veven har nog inte gått utan olja eftersom slangen var kopplad till motorn men inte till förgasaren så kolven fick inte olja, eller kanske veven fick inte iheller då eller? ar iaf inte så länge men lika bra byta ut den.

Vet du eller någon kvaliten på scooter-shoppen.dk billigare vevar för 600kr?
ALL olja till vevhus/ cylinder går in genom förgasaren. Den slangen du pratar om som går in i motorn går till oljepumpen som förser förgasaren med olja.

Det du ska köpa är en packningssats, packboxar, vevlager ( C3!! ), vev av valfritt fabrikat, och nållager om det inte ingår.

Postat: 26 maj 2011, 20:58
av kymcorider
Det är nog lättast att du klyver blocket och kollar om det är ramlagrerna eller om det är vevlagrerna som har gjort sitt.

Postat: 27 maj 2011, 07:19
av toxicstone
kymcorider skrev:Det är nog lättast att du klyver blocket och kollar om det är ramlagrerna eller om det är vevlagrerna som har gjort sitt.
Ska göra det idag, kan jag se det utan att ta av veven och lagerna? tänkte mest för jag får låna verktyg nästa vecka ifrån skolan.

Men angående vevarna?, köper jag en billigare, vad skiljer sig? vill inte den ska rasa efter ett halvår, står att den klarar 12000 och på någon 16000 men okänt märke.

T om en som klarra till ca 10000 men streetrace gör 10000 så kanske lite korkat, men kostar 350kr:P

Postat: 27 maj 2011, 08:14
av PK
hur skar den? när min skar så gjorde den det för att ett knaster åkte dän och följde med och repade loppet och kolv.. en del av knastret åkte ner i vevhuset och satte sig så det inte gick att rubba..

om din också har gjort det så klyver du bara motorn :)

Postat: 27 maj 2011, 09:08
av bönan
"vevlager"är ramlagerna gubben=)

Postat: 27 maj 2011, 09:24
av bensinskalle
bönan skrev:"vevlager"är ramlagerna gubben=)
Nej, ramlagerna sitter i blocket och håller axlarna, vevlagret sitter i veven och lagrar staken

Postat: 27 maj 2011, 10:20
av kjelle
bönan skrev:"vevlager"är ramlagerna gubben=)
Bild

Postat: 27 maj 2011, 11:28
av bluerider94
bensinskalle skrev:
bönan skrev:"vevlager"är ramlagerna gubben=)
Nej, ramlagerna sitter i blocket och håller axlarna, vevlagret sitter i veven och lagrar staken
stämmer som bensinskallen säger..

Om folk är osäkra eller inte kan är det bättre dom inte skriver nåt..

Men ramlagrena skulle kunna funka, men lika bra att köpa nya..

hände samma på min roxon, dock ägaren innan då.. eller ah, vajern till pumpen gick av så den gav ingen olja och då gick veven också.

men en för 600 på den danska sidan duger säkert gott om du inte ska köra med större cylindrar och grejjer :)

Postat: 27 maj 2011, 18:58
av kymcorider
amen förlåt mig dåå!! Menade nållagret till vevstaken! mitt fel

Postat: 28 maj 2011, 19:11
av toxicstone
Ok, nu lugar ni ner era kön.

Det jag igentligen vill veta, då jag kan bara kolla på sprängskissen och i motorn vilka delar jag byter ut, är om dem billigare vevarna är något att ha? eller hur det är

och om varvtalet bestämt av cylindern eller avgasröret eller starkaste.

Postat: 28 maj 2011, 19:52
av Speedy1FTW
köp inget billigt skit! inte stylepro eller något sådant... det ska vara a la kvalité som malossi eller polini ;D