Sida 1 av 1

Lär er felsöka, kolla vad det är för fel på mopeden..

Postat: 21 maj 2011, 20:52
av falkjonte
javascript:emoticon(':arrow:')Kolla så du har gnista, genom att Jorda tändstiftet mot någonting (ex topplocket) Medans Du kickar OBS tändstiftet ska sitta kvar i tändhatten.

Kolla om du har kompression, Alltså i stort sätt kan man säga, att du ska känna väl när du kickar att du får mottryck.

Om det inte är något fel på gnistan eller kompen, så torka rent stiftet noga, sätt i det och kicka 5-6 gånger ta ur stiftet och kolla om det är bensin på stiftet.
Är det inte det, så är det plugg i ledningen någonstans mellan tanken och vevhuset, Börja med att lossa bensinslangen och kolla så bensinen flödar fritt.
Efter det så gör rent förgasaren och kolla så den inte drar någon tjuvluft vid insuget/förgasarskarven.

Om du har bensin och gnista och komp men den startar inte ändå,
Så har du förmodligen skit i förgasaren. Membranen krånglar, eller topp packningen har gått ( då har du aningen sämre komp. ) .
Börja med att göra rent hela vägen från tanken, kollar membranen , blås rent dom. Funkar de inte då. så riv cylindern och kolla cylinderfot och topplockspackningen.



Moped Går dåligt

Den böar Oftast att luftskruven är för mycket utskruvad eller för litet munstycke, (föredrar att sätta i ett större munstycke)
Den blöddrar oftast för stort munstycke, man kan pröva att skruva ut luftskruven lite innan man byter ned sig i munstycke.

Den accar bra sen avtar det

Den accar jämt till 20 sen dör den och kommer igång igen vid 50 , För tunga vikter eller För mjuk tryckfjäder
Den accar dåligt hela vägen, Lika fel som ovan.
Den accar fint i början men det avtar och mopeden ökar i varv utan att det händer nå, för lätta vikter.



Det där med variator vikterna att de sägs att lättare vikter accar bättre och tyngre mer toppfart det är skitsnack.
Man får ut det optimala av både acceleration och toppfart när man har rätt inställda vikter och tryckfjäder. Finns ingen genväg, Bara att köpa ett gäng olika vikter / fjädrar och pröva eftersom en motor blir aldrig identisk som någons annans.


Ställa in förgasaren

Ställ ner tomgången så den nästan dör, ställ luftskruven på 1,5 varv ut, prova kör på 75 % > 100 % gas i ca 5-10 min.
Ta loss tändstiftet och kolla färgen.
Oboybrun färg på stiftet perfekt storlek, Ljusare än brun/vit för litet, Svart eller till och med kladdigt, på tok för stort.
Efter du fått i rätt munstycke ställ mopeden på tomgång skruva ut / in luftskruven tills du hittar högsta varvet utan att gasa.
Då du hittat det så skruva in luftskruven 0,25> 0,5 varv. Ställ sedan in tomgången till önskat varvtal.

Mopeden bara varvar och kommer ingenstans.
Kolla vikterna så dom inte är slitna.
Kolla så remmen är hel
Kolla så att kopplingsfjädrarna/backarna är hela.

Jag kan åka en bit med mopeden sen dör den bara låter som bensin stopp fast ja har bensin kvar.
Då skulle jag vilja säga. Att ramlagrerna eller cylindern skar,
Börja med att kolla cylindern är det inte det som är felet så är det troligtvis ramlagrerna.
Mopeden backtänder hostar då jag släpper av gasen sen gasar igen,
Förmodligen en packbox runt vevaxeln som är dålig.

Kan ej garrantera all text, rätta mig gärna.

Postat: 21 maj 2011, 21:29
av Hebbex
Konstigt att ingen annan kom på det lite tidigare :)

Men bra gjort av dig, det här kommer nog att hjälpa många och så slipper vi en massa felposts :D

Postat: 21 maj 2011, 23:21
av Mackesh94
om tändstiftet är grått... är de bra eller dåligt inställt? :P

Postat: 22 maj 2011, 09:27
av Timpis
För dåligt inställt

Postat: 22 maj 2011, 10:11
av Mackesh94
Timpis skrev:För dåligt inställt
vad ska fixas i sånna fall? munstycke? tomgång? luft skruv?

Postat: 22 maj 2011, 14:45
av ValoPallo
Mackesh94 skrev:om tändstiftet är grått... är de bra eller dåligt inställt? :P
Om det är grått så får den alldeles för lite bensin om jag inte har fel?

Postat: 29 juni 2011, 17:31
av furia<333
om jag får bensin på stiftet och har bra komp men ingen gnista ? har provat byta stift och kollat så sladdarna i cdi:n e i

Postat: 29 juni 2011, 18:04
av KoNG
Finns jätte mycket artiklar i arkivet som just handlar om felsökning! ;)

liten detalj bara..

Postat: 6 april 2012, 22:10
av pöldaJr
glöm inte att kolla så att inte din femåriga lillebrorsa hällt vatten i avgaset på din moppe.. det blir lite jobbigt när man inte fattar varför den inte ens tänder och att det är fullt med vatten i toppen XD

Postat: 6 april 2012, 23:42
av Mattyyy
Den här guiden borde klistras så vi slipper massa idiotiska frågor :)