HK räkna ut?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
amoreex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 12 oktober 2010, 15:22

HK räkna ut?

Inlägg av amoreex »

Hejsan, vet någon om det finns något sätt att ta reda på hur många hästkrafter man får ut??
vet att man kan köra dynamo för toppspeed, men hur kan man räkna ut HK??
har 72 cc
PDJ19 förgasare o 6,5 grams vikter :)
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

Om du kör den i en bänk elr rullande landsväg så fort du ut hk & nm
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Inlägg: 1106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:33
Ort: skåne
Kontakt:

Re: HK räkna ut?

Inlägg av xytoo »

amoreex skrev:Hejsan, vet någon om det finns något sätt att ta reda på hur många hästkrafter man får ut??
vet att man kan köra dynamo för toppspeed, men hur kan man räkna ut HK??
har 72 cc
PDJ19 förgasare o 6,5 grams vikter :)
Asså det skiljer mycket från moppe till moppe så näst in till omöjligt att räkna ut om du inte kör på dynamo, och om det skulle gå så behöver du veta sjukt mycket saker, vilket underlättar att bara köra på en dynamo ;)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

beror helt på vad det är för grejer på och hur du har ställt in den :) kör dyno ;)
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Inlägg: 418
Blev medlem: 11 augusti 2009, 07:57
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

Du kan inte med någon matte i världen räkna ut det, utan du måste bänka den för att få fram hur många hästkrafter och nm du har. Så var jag dig skulle jag nog nöja mig med att vetta att den går fortare än 45km/h :lol: :D
Användarens profilbild
psykopatrik
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 2 juni 2008, 11:36

Inlägg av psykopatrik »

Det går vist att räkna ut.
Jag kan inte men jag vet att inom dragracingen så finns det en lathund där man kan få ut hästkrafter.

I dragracing mäter man på sträckan 201 eller 402 meter.
Tar man sedan tiden och man vet hur mycket fordonet väger med förare och allt så går det att räkna ut ungefär hur många hk man har.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

psykopatrik skrev:Det går vist att räkna ut.
Jag kan inte men jag vet att inom dragracingen så finns det en lathund där man kan få ut hästkrafter.

I dragracing mäter man på sträckan 201 eller 402 meter.
Tar man sedan tiden och man vet hur mycket fordonet väger med förare och allt så går det att räkna ut ungefär hur många hk man har.
haha dagens mytoman ^^


växlar i mellan tar bort lite av tiden. likaså dålig start. dåligt inställd osv. det är bättre att du vet något innan du skriver ;)
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

psykopatrik skrev:Det går vist att räkna ut.
Jag kan inte men jag vet att inom dragracingen så finns det en lathund där man kan få ut hästkrafter.

I dragracing mäter man på sträckan 201 eller 402 meter.
Tar man sedan tiden och man vet hur mycket fordonet väger med förare och allt så går det att räkna ut ungefär hur många hk man har.
Den legendariska MOROSO-stickan, dock anpassad till bilar, så du lär få ett rent helvete innan du har räknat om allt i en annan skala mm.

PK - Fail.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Speedfighter nr 1 skrev:Du kan inte med någon matte i världen räkna ut det, utan du måste bänka den för att få fram hur många hästkrafter och nm du har. Så var jag dig skulle jag nog nöja mig med att vetta att den går fortare än 45km/h :lol: :D
Men när du bänkar den så är det ju matte i en Labjack u12 :)


som A = (n2 - n1)/(t2 - t1)
där n1 och n2 är varvtalet i [varv per minut]
och t1 och t2 är tiden i [sekunder]

Svaret blir i enheten [rpm/s^2], vilket inte är den enhet man vill ha i senare beräkningar.
Där vill man nämligen ha accelerationen i enheten [radianer / s^2]
1 varv = (2 x pi) radianer.

Om man vet accelerationen, A, och tröghetsmomentet, I, så kan man räkna ut
det vridande momentet, M, som M = A x I
När momentet, M, är uträknat kan man räkna ut effekten genom att multiplicera
momentet, M, med varvtalet, n.


Tex :) ;) men du har väll ungefär 9-10 hk beror på vilken cylinder du har.


Det går vist att räkna ut.
Jag kan inte men jag vet att inom dragracingen så finns det en lathund där man kan få ut hästkrafter.

I dragracing mäter man på sträckan 201 eller 402 meter.
Tar man sedan tiden och man vet hur mycket fordonet väger med förare och allt så går det att räkna ut ungefär hur många hk man har.
haha dagens mytoman ^^


växlar i mellan tar bort lite av tiden. likaså dålig start. dåligt inställd osv. det är bättre att du vet något innan du skriver
Man kan faktiskt räkna ut det.

Om man startar på sista växeln (som man gör när man bänkar i en accelerator bänk också..) rullande start alltså, och ger full gas.

om man startar vid säg 1000rpm och 15km/h(1:1) och gasar till topphastigheten, så kan man räkna ut hur snabbt mopeden accelererar(eftersom tiden förändras vid olika hk.).

Om en Rieju har tex en 70cc Arisal som leverar 10hk som startar vid 15km/h och det tar 10 sekunder till att han når topphastigheten.

Så kommer det en hyper Derbi som också startar vid 15km/h (1000Rpm.) och för honom tar det endast 5sekunder att komma till max hastigheten.

Så derbin borde ha dubbelt så mycket hästar en riejun, alltså 20.

Obs: detta ploppa bara upp när jag läste tråden, så det är inte 100 om det ens fungerar.



så klart är det inte det enklaste sättet och är nog jävligt krångligt
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Inlägg: 418
Blev medlem: 11 augusti 2009, 07:57
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

KarlssoN^ skrev:
Speedfighter nr 1 skrev:Du kan inte med någon matte i världen räkna ut det, utan du måste bänka den för att få fram hur många hästkrafter och nm du har. Så var jag dig skulle jag nog nöja mig med att vetta att den går fortare än 45km/h :lol: :D
Men när du bänkar den så är det ju matte i en Labjack u12 :)


som A = (n2 - n1)/(t2 - t1)
där n1 och n2 är varvtalet i [varv per minut]
och t1 och t2 är tiden i [sekunder]

Svaret blir i enheten [rpm/s^2], vilket inte är den enhet man vill ha i senare beräkningar.
Där vill man nämligen ha accelerationen i enheten [radianer / s^2]
1 varv = (2 x pi) radianer.

Om man vet accelerationen, A, och tröghetsmomentet, I, så kan man räkna ut
det vridande momentet, M, som M = A x I
När momentet, M, är uträknat kan man räkna ut effekten genom att multiplicera
momentet, M, med varvtalet, n.


Tex :) ;) men du har väll ungefär 9-10 hk beror på vilken cylinder du har.


Det går vist att räkna ut.
Jag kan inte men jag vet att inom dragracingen så finns det en lathund där man kan få ut hästkrafter.

I dragracing mäter man på sträckan 201 eller 402 meter.
Tar man sedan tiden och man vet hur mycket fordonet väger med förare och allt så går det att räkna ut ungefär hur många hk man har.
haha dagens mytoman ^^


växlar i mellan tar bort lite av tiden. likaså dålig start. dåligt inställd osv. det är bättre att du vet något innan du skriver
Man kan faktiskt räkna ut det.

Om man startar på sista växeln (som man gör när man bänkar i en accelerator bänk också..) rullande start alltså, och ger full gas.

om man startar vid säg 1000rpm och 15km/h(1:1) och gasar till topphastigheten, så kan man räkna ut hur snabbt mopeden accelererar(eftersom tiden förändras vid olika hk.).

Om en Rieju har tex en 70cc Arisal som leverar 10hk som startar vid 15km/h och det tar 10 sekunder till att han når topphastigheten.

Så kommer det en hyper Derbi som också startar vid 15km/h (1000Rpm.) och för honom tar det endast 5sekunder att komma till max hastigheten.

Så derbin borde ha dubbelt så mycket hästar en riejun, alltså 20.

Obs: detta ploppa bara upp när jag läste tråden, så det är inte 100 om det ens fungerar.



så klart är det inte det enklaste sättet och är nog jävligt krångligt


Jag menade att du kan inte räkna ut det om man bara vet vad du har för setup, utan man måste ju köra den och ta tid och sen i sin tur kan man räkna ut effekten. Fast man kan INTE göra det med information om vilken setup moppen har. :D

Och det var så han frågade
amoreex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 12 oktober 2010, 15:22

Inlägg av amoreex »

då växlar nt hjälper så mkt då man har scooter ;)

men kostar det något att få köra på dynamo på verkstad? :o
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

amoreex skrev:då växlar nt hjälper så mkt då man har scooter ;)

men kostar det något att få köra på dynamo på verkstad? :o
mkt :/

säkert en tusenlapp :(
amoreex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 12 oktober 2010, 15:22

Inlägg av amoreex »

Ska höra med farfar då han jobbat på verkstad hela livet o känner dem där .. så kan nog fixa de billigare (:
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Bromsbänk finns inte i många verkstäder, så har du inte rejäl tur lär det bli svprt att ordna det utan att åka långt och betala mycket...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
viktors1994
Svårstartad skrothög
Inlägg: 159
Blev medlem: 17 september 2009, 10:58

Inlägg av viktors1994 »

PoWeRKinG skrev:
psykopatrik skrev:Det går vist att räkna ut.
Jag kan inte men jag vet att inom dragracingen så finns det en lathund där man kan få ut hästkrafter.

I dragracing mäter man på sträckan 201 eller 402 meter.
Tar man sedan tiden och man vet hur mycket fordonet väger med förare och allt så går det att räkna ut ungefär hur många hk man har.
haha dagens mytoman ^^


växlar i mellan tar bort lite av tiden. likaså dålig start. dåligt inställd osv. det är bättre att du vet något innan du skriver ;)
Vad spelar det för roll? OM man vill räkna ut ett ungefärligt Hk med hjälp av en sträcka, topphastighet,vikt, luftmotstånd, friktion etc.
Som man gör inom dragracing om man inte kan köra på dyno. Får man ut ett ungefärligt medelvärde av HK.
Tror du t.ex. att dyno's bara får ut hk av att "Känna" kraften? Den utför självklart olika matematiska beräkningar etc, och får sedan ut hk av det.

Dåligt inställd? Om du bänkar en motor som är dåligt inställd får du inte ut max hk heller så. Det är bättre att du vet något innan du skriver ;)

t.ex. den här kan användas för att räkna ut ungefär
http://www.dragtimes.com/horsepower-et- ... ulator.php
Senast redigerad av viktors1994 den 16 maj 2011, 16:27, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Inlägg: 418
Blev medlem: 11 augusti 2009, 07:57
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

amoreex skrev:då växlar nt hjälper så mkt då man har scooter ;)

men kostar det något att få köra på dynamo på verkstad? :o

Ja jag vet att det kostar men inte hur mycket, sök på google :D
Användarens profilbild
ConnyH
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 2 oktober 2011, 00:32
Ort: Finland Ekenäs

Inlägg av ConnyH »

de går att räkna ut hästkrafter med bara matematik. har själv testat och på 10m uppåt så gjorde mina ben 1,0 någåt tror jag hk
men kommer inte bara ihåg formeln...
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Erik_ skrev:Bromsbänk finns inte i många verkstäder, så har du inte rejäl tur lär det bli svprt att ordna det utan att åka långt och betala mycket...
här har vi det för polisen för lättviktare/mopeder dit om du misstänker trimm men vet bara en lättviktare som dom fört att testas :D

Senså ont tror nog du inte kan räkna ut exakt men där vid +-5 skulle du borda klara dig :D
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

PoWeRKinG skrev:
psykopatrik skrev:Det går vist att räkna ut.
Jag kan inte men jag vet att inom dragracingen så finns det en lathund där man kan få ut hästkrafter.

I dragracing mäter man på sträckan 201 eller 402 meter.
Tar man sedan tiden och man vet hur mycket fordonet väger med förare och allt så går det att räkna ut ungefär hur många hk man har.
haha dagens mytoman ^^


växlar i mellan tar bort lite av tiden. likaså dålig start. dåligt inställd osv. det är bättre att du vet något innan du skriver ;)
Du är riktigt rolig.
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 januari 2012, 15:12

Inlägg av Mertz »

Victorh skrev:
här har vi det för polisen för lättviktare/mopeder dit om du misstänker trimm men vet bara en lättviktare som dom fört att testas :D
okej... jag försökte verkligen förstå vad du skrev men vafan? om du nu flashar med att vara moderator kan du väl åtminstånde formulera dig som en?

Ont, Men om du börjar på 1000 rpm och skall gå till toppfart på högsta växeln, så blir det ju bara ett genomsnitt. om det nu är så att din Derbi med airsal maxxar på 10 sek så betyder det ju inte att den har dubbelt så mycket hästkrafter än tex min mt5:a som gör det på 20.
Då jag har/hade extremt dåligt bottendrag men ganska gött drag på de högre varven.
jag tror jag skulle välja dyno ;)
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

ConnyH skrev:de går att räkna ut hästkrafter med bara matematik. har själv testat och på 10m uppåt så gjorde mina ben 1,0 någåt tror jag hk
men kommer inte bara ihåg formeln...
Det är en annan sak, då räknar du ut hur fort du förflyttar ett föremål vertikalt.

1hk = ca 736W (W/s)

1W (watt) = 1J/s = 1Nm/s = m*g*L/t (( kg*g*m/s )). g = tyngdaccelerationen för er som inte vet.

Vilket gör då att 1hk = m*g*L/(t*736)

1hk motsvarar alltså att utföra arbetet 736W, vilket motsvarar att flytta 74kg en meter vetikalt på en sekund.


Problemet man har när man accelererar är att det handlar om helt andra krafter då. Först och främst har du tröghetsmomentet, och sedan får man lägga på en del friktion. Dessa är allt annat än konstanta dessutom, men om man mäter på relativt låga hastigheter så kanske man kan bortse från luftmotståndet i alla fall, men det är ju fortfarande en del intern friktion som måste räknas med om man ska få rätt siffror.


P = delta W/delta T. Delta W för acceleration (accelerationsenergi) ska, om jag nu minns rätt, vara Wa = mv^2/2 (-mv(0)^2/2)

Beroende på om du kör rullade får du ta med mv(0)^2/2, annars är den noll om du kör från stillastående.

Som du ser innehåller formeln v, alltså hastighet i m/s, så det bygger på att du kan mäta din hastighet jävligt exakt när du når ditt slut på mätsträckan. Då duger inte moppemätare med andra ord, skulle inte lita på en gps heller för så snabba är de inte att uppdatera hastigheten.

Men om vi nu skriver om formeln...

Wa är ju samma som delta W, energiändringen, så vi kan skriva:

P = (mv^2)/2 dT - (mv(0)^2)/2 dT, bryter man ut lite konstanter och skit får vi:

P = m/(2dT) * (v^2-v(0)^2)

Så om du mäter upp hela ekipagets vikt, mäter din hastighet vid mätsträckans slut och mäter tiden så kan du i princip räkna ut effekten.

Den verkliga siffran kommer att vara högre, eftersom vi nu bortser från all friktion, så om du lyckas mäta upp dessa skapligt exakt så har du en garanterad "minimisiffra" för din effekt.

Glöm inte att V ska räknas som m/s, inte km/h, och P är watt, inte hk. Så räknar vi om till hk och km/h får vi:

P (hk) = (m/(2*dT*736)) * ((v/3,6)^2 - (v(0)/3,6)^2)

Ut å mät

Garanterar inte att formeln är exakt, inte första gången jag gör fel ^^

Resultatet skulle heller inte bli perfekt även om du mäter allt exakt och kan räkna in friktion, eftersom acceleration inte är konstant. Ju längre tidsintervall och acceleration du har, desto sämre resultat. Bäst vore om du hade något som registrerar tid och hastighet och så väljer du att räkna med det intervall där störst hastighetsändring sker
Senast redigerad av bensinskalle den 10 februari 2012, 16:59, redigerad totalt 1 gånger.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

KarlssoN^ skrev:
Speedfighter nr 1 skrev:Du kan inte med någon matte i världen räkna ut det, utan du måste bänka den för att få fram hur många hästkrafter och nm du har. Så var jag dig skulle jag nog nöja mig med att vetta att den går fortare än 45km/h :lol: :D
Men när du bänkar den så är det ju matte i en Labjack u12 :)


som A = (n2 - n1)/(t2 - t1)
där n1 och n2 är varvtalet i [varv per minut]
och t1 och t2 är tiden i [sekunder]

Svaret blir i enheten [rpm/s^2], vilket inte är den enhet man vill ha i senare beräkningar.
Där vill man nämligen ha accelerationen i enheten [radianer / s^2]
1 varv = (2 x pi) radianer.

Om man vet accelerationen, A, och tröghetsmomentet, I, så kan man räkna ut
det vridande momentet, M, som M = A x I
När momentet, M, är uträknat kan man räkna ut effekten genom att multiplicera
momentet, M, med varvtalet, n.


Tex :) ;) men du har väll ungefär 9-10 hk beror på vilken cylinder du har.


Det går vist att räkna ut.
Jag kan inte men jag vet att inom dragracingen så finns det en lathund där man kan få ut hästkrafter.

I dragracing mäter man på sträckan 201 eller 402 meter.
Tar man sedan tiden och man vet hur mycket fordonet väger med förare och allt så går det att räkna ut ungefär hur många hk man har.
haha dagens mytoman ^^


växlar i mellan tar bort lite av tiden. likaså dålig start. dåligt inställd osv. det är bättre att du vet något innan du skriver
Man kan faktiskt räkna ut det.

Om man startar på sista växeln (som man gör när man bänkar i en accelerator bänk också..) rullande start alltså, och ger full gas.

om man startar vid säg 1000rpm och 15km/h(1:1) och gasar till topphastigheten, så kan man räkna ut hur snabbt mopeden accelererar(eftersom tiden förändras vid olika hk.).

Om en Rieju har tex en 70cc Arisal som leverar 10hk som startar vid 15km/h och det tar 10 sekunder till att han når topphastigheten.

Så kommer det en hyper Derbi som också startar vid 15km/h (1000Rpm.) och för honom tar det endast 5sekunder att komma till max hastigheten.

Så derbin borde ha dubbelt så mycket hästar en riejun, alltså 20.

Obs: detta ploppa bara upp när jag läste tråden, så det är inte 100 om det ens fungerar.



så klart är det inte det enklaste sättet och är nog jävligt krångligt
Det där stämmer inte alls, eftersom en slö airsal når toppfart mkt snabbare eftersom den inte varvar något alls jämfört med en normal hyper.
Men å andra sidan varvar "hypern" förmodligen (förhoppningsvis) bra mycket mer.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

siiimooon skrev:
KarlssoN^ skrev:
Speedfighter nr 1 skrev:Du kan inte med någon matte i världen räkna ut det, utan du måste bänka den för att få fram hur många hästkrafter och nm du har. Så var jag dig skulle jag nog nöja mig med att vetta att den går fortare än 45km/h :lol: :D
Men när du bänkar den så är det ju matte i en Labjack u12 :)


som A = (n2 - n1)/(t2 - t1)
där n1 och n2 är varvtalet i [varv per minut]
och t1 och t2 är tiden i [sekunder]

Svaret blir i enheten [rpm/s^2], vilket inte är den enhet man vill ha i senare beräkningar.
Där vill man nämligen ha accelerationen i enheten [radianer / s^2]
1 varv = (2 x pi) radianer.

Om man vet accelerationen, A, och tröghetsmomentet, I, så kan man räkna ut
det vridande momentet, M, som M = A x I
När momentet, M, är uträknat kan man räkna ut effekten genom att multiplicera
momentet, M, med varvtalet, n.


Tex :) ;) men du har väll ungefär 9-10 hk beror på vilken cylinder du har.


Det går vist att räkna ut.
Jag kan inte men jag vet att inom dragracingen så finns det en lathund där man kan få ut hästkrafter.

I dragracing mäter man på sträckan 201 eller 402 meter.
Tar man sedan tiden och man vet hur mycket fordonet väger med förare och allt så går det att räkna ut ungefär hur många hk man har.
haha dagens mytoman ^^


växlar i mellan tar bort lite av tiden. likaså dålig start. dåligt inställd osv. det är bättre att du vet något innan du skriver
Man kan faktiskt räkna ut det.

Om man startar på sista växeln (som man gör när man bänkar i en accelerator bänk också..) rullande start alltså, och ger full gas.

om man startar vid säg 1000rpm och 15km/h(1:1) och gasar till topphastigheten, så kan man räkna ut hur snabbt mopeden accelererar(eftersom tiden förändras vid olika hk.).

Om en Rieju har tex en 70cc Arisal som leverar 10hk som startar vid 15km/h och det tar 10 sekunder till att han når topphastigheten.

Så kommer det en hyper Derbi som också startar vid 15km/h (1000Rpm.) och för honom tar det endast 5sekunder att komma till max hastigheten.

Så derbin borde ha dubbelt så mycket hästar en riejun, alltså 20.

Obs: detta ploppa bara upp när jag läste tråden, så det är inte 100 om det ens fungerar.



så klart är det inte det enklaste sättet och är nog jävligt krångligt
Det där stämmer inte alls, eftersom en slö airsal når toppfart mkt snabbare eftersom den inte varvar något alls jämfört med en normal hyper.
Men å andra sidan varvar "hypern" förmodligen (förhoppningsvis) bra mycket mer.
beror ju helt på hur man mäter, men visst, om man kör rullande vid ett visst varvtal så kommer det förstås bli fel eftersom man får räkna in en effektsvacka i mätintervallet.

Ska man köra så så ska man ju ligga på ett sådant varvtal så det drar iväg direkt när man drar på, om man nu inte har konstant mätning så man kan plocka ut det bästa intervallet ( som på en dyno )
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Mertz skrev:
Victorh skrev:
här har vi det för polisen för lättviktare/mopeder dit om du misstänker trimm men vet bara en lättviktare som dom fört att testas :D
okej... jag försökte verkligen förstå vad du skrev men vafan? om du nu flashar med att vara moderator kan du väl åtminstånde formulera dig som en?

Ont, Men om du börjar på 1000 rpm och skall gå till toppfart på högsta växeln, så blir det ju bara ett genomsnitt. om det nu är så att din Derbi med airsal maxxar på 10 sek så betyder det ju inte att den har dubbelt så mycket hästkrafter än tex min mt5:a som gör det på 20.
Då jag har/hade extremt dåligt bottendrag men ganska gött drag på de högre varven.
jag tror jag skulle välja dyno ;)
Victorh skrev:
Erik_ skrev:Bromsbänk finns inte i många verkstäder, så har du inte rejäl tur lär det bli svprt att ordna det utan att åka långt och betala mycket...
här har vi det för polisen för lättviktare/mopeder dit om du misstänker trimm men vet bara en lättviktare som dom fört att testas :D

hmm svarade på hans fråga bara!

för är inte bromsbänk en dyno?

Så menade det är helt vanligt i olika verkstäder!¨

Kan man skriva det där tydligare eller :o vettefan! konstigt folk nuförtiden...
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Victorh skrev:
Mertz skrev:
Victorh skrev:
här har vi det för polisen för lättviktare/mopeder dit om du misstänker trimm men vet bara en lättviktare som dom fört att testas :D
okej... jag försökte verkligen förstå vad du skrev men vafan? om du nu flashar med att vara moderator kan du väl åtminstånde formulera dig som en?

Ont, Men om du börjar på 1000 rpm och skall gå till toppfart på högsta växeln, så blir det ju bara ett genomsnitt. om det nu är så att din Derbi med airsal maxxar på 10 sek så betyder det ju inte att den har dubbelt så mycket hästkrafter än tex min mt5:a som gör det på 20.
Då jag har/hade extremt dåligt bottendrag men ganska gött drag på de högre varven.
jag tror jag skulle välja dyno ;)
Victorh skrev:
Erik_ skrev:Bromsbänk finns inte i många verkstäder, så har du inte rejäl tur lär det bli svprt att ordna det utan att åka långt och betala mycket...
här har vi det för polisen för lättviktare/mopeder dit om du misstänker trimm men vet bara en lättviktare som dom fört att testas :D

hmm svarade på hans fråga bara!

för är inte bromsbänk en dyno?

Så menade det är helt vanligt i olika verkstäder!¨

Kan man skriva det där tydligare eller :o vettefan! konstigt folk nuförtiden...
Jo en bänk är en dyno. Kärt barn har många namn
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

Victorh skrev:
Mertz skrev:
Victorh skrev:
här har vi det för polisen för lättviktare/mopeder dit om du misstänker trimm men vet bara en lättviktare som dom fört att testas :D
okej... jag försökte verkligen förstå vad du skrev men vafan? om du nu flashar med att vara moderator kan du väl åtminstånde formulera dig som en?

Ont, Men om du börjar på 1000 rpm och skall gå till toppfart på högsta växeln, så blir det ju bara ett genomsnitt. om det nu är så att din Derbi med airsal maxxar på 10 sek så betyder det ju inte att den har dubbelt så mycket hästkrafter än tex min mt5:a som gör det på 20.
Då jag har/hade extremt dåligt bottendrag men ganska gött drag på de högre varven.
jag tror jag skulle välja dyno ;)
Victorh skrev:
Erik_ skrev:Bromsbänk finns inte i många verkstäder, så har du inte rejäl tur lär det bli svprt att ordna det utan att åka långt och betala mycket...
här har vi det för polisen för lättviktare/mopeder dit om du misstänker trimm men vet bara en lättviktare som dom fört att testas :D

hmm svarade på hans fråga bara!

för är inte bromsbänk en dyno?

Så menade det är helt vanligt i olika verkstäder!¨

Kan man skriva det där tydligare eller :o vettefan! konstigt folk nuförtiden...
Han syftade på din svenska. Enligt dig så för polisen mopeder/lätt mc till verkstäder för att testa dom om du märker trim, dock vet jag inte riktigt vad du menar med fört att testas.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

men dom mäter ut kilowatt för att testa som sagt lättviktare om de skulle vara trimmade!
Eftersom den kan gå 90 fast den skulle ha 30 kilowatt (ni förstår (hoppas jag-.-) )

Japp såg jag hade skrivit du istället för de men det borde man förstå själv punktknullare...
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

Victorh skrev:men dom mäter ut kilowatt för att testa som sagt lättviktare om de skulle vara trimmade!
Eftersom den kan gå 90 fast den skulle ha 30 kilowatt (ni förstår (hoppas jag-.-) )

Japp såg jag hade skrivit du istället för de men det borde man förstå själv punktknullare...
jo men om man är en moderator anser iaf jag att man ska kunna formulera sig korrekt, eller åtminstone skriva så man förstår vad man menar. citera även när du skriver, jag trodde mods fick lära sig det när de fick sina modereringsplatser.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Zer0x skrev:
Victorh skrev:men dom mäter ut kilowatt för att testa som sagt lättviktare om de skulle vara trimmade!
Eftersom den kan gå 90 fast den skulle ha 30 kilowatt (ni förstår (hoppas jag-.-) )

Japp såg jag hade skrivit du istället för de men det borde man förstå själv punktknullare...
jo men om man är en moderator anser iaf jag att man ska kunna formulera sig korrekt, eller åtminstone skriva så man förstår vad man menar. citera även när du skriver, jag trodde mods fick lära sig det när de fick sina modereringsplatser.
Victor är inte mod, han är crew, så så allvarligt är det inte ;)

Men nu ska barnen vara snälla :)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

bensinskalle skrev:
Zer0x skrev:
Victorh skrev:men dom mäter ut kilowatt för att testa som sagt lättviktare om de skulle vara trimmade!
Eftersom den kan gå 90 fast den skulle ha 30 kilowatt (ni förstår (hoppas jag-.-) )

Japp såg jag hade skrivit du istället för de men det borde man förstå själv punktknullare...
jo men om man är en moderator anser iaf jag att man ska kunna formulera sig korrekt, eller åtminstone skriva så man förstår vad man menar. citera även när du skriver, jag trodde mods fick lära sig det när de fick sina modereringsplatser.
Victor är inte mod, han är crew, så så allvarligt är det inte ;)

Men nu ska barnen vara snälla :)
vad jag har förstått så har han vissa modereringsverktyg, kan banna, låsa, flytta trådar osv. ska man ha tillgång till det ska man även kunna formulera och stava någorlunda korrekt imo.
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 januari 2012, 15:12

Inlägg av Mertz »

Zer0x skrev: vad jag har förstått så har han vissa modereringsverktyg, kan banna, låsa, flytta trådar osv. ska man ha tillgång till det ska man även kunna formulera och stava någorlunda korrekt imo.
Ja precis!

Men såhär står det på kategorin innan jag klickar mig in på denna tråden:
Moderatorer chifen, bensinskalle, KarlssoN^, vicke xX SMT, ktm_danielsson, PoWeRKinG, -> Victorh <-
(Pilarna är till för att visa var ditt namn står någonstans och fyllde även in med fet text för att du absolut inte skulle missa det)


Victorh skrev: punktknullare...
Var det ett peronligt påhopp?[/u]
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Mertz skrev:
Men såhär står det på kategorin innan jag klickar mig in på denna tråden:
Moderatorer chifen, bensinskalle, KarlssoN^, vicke xX SMT, ktm_danielsson, PoWeRKinG, -> Victorh <-
(Pilarna är till för att visa var ditt namn står någonstans och fyllde även in med fet text för att du absolut inte skulle missa det)
Står så för att de har vissa moderatorrättigheter i vissa kategorier, mer än då är de inte.

Men slut med offtopic nu
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
amoreex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 12 oktober 2010, 15:22

Inlägg av amoreex »

Herregud vad mycket det har blivit skrivet ;o

Har dock lagt ner moppe åldern nu.. :)
nu är det bil som gäller, och där vet jag redan att det är en V6 24V 150 hk som sitter i, så det behöver inte räknas ut ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

amoreex skrev:Herregud vad mycket det har blivit skrivet ;o

Har dock lagt ner moppe åldern nu.. :)
nu är det bil som gäller, och där vet jag redan att det är en V6 24V 150 hk som sitter i, så det behöver inte räknas ut ;)
150 :lol:

Är de en sierra eller? Lät ju ganska klent för en 24-ventilare.

Aja, skitsamma, får inte bli för mycke offtopic nu :roll:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
amoreex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 12 oktober 2010, 15:22

Inlägg av amoreex »

Mitsubishi Galant -93a ^^
så inte speciellt mycket krut, fast är ändå 20 år gammal ^^
Skriv svar