vet att man kan köra dynamo för toppspeed, men hur kan man räkna ut HK??
har 72 cc
PDJ19 förgasare o 6,5 grams vikter

Asså det skiljer mycket från moppe till moppe så näst in till omöjligt att räkna ut om du inte kör på dynamo, och om det skulle gå så behöver du veta sjukt mycket saker, vilket underlättar att bara köra på en dynamoamoreex skrev:Hejsan, vet någon om det finns något sätt att ta reda på hur många hästkrafter man får ut??
vet att man kan köra dynamo för toppspeed, men hur kan man räkna ut HK??
har 72 cc
PDJ19 förgasare o 6,5 grams vikter
haha dagens mytoman ^^psykopatrik skrev:Det går vist att räkna ut.
Jag kan inte men jag vet att inom dragracingen så finns det en lathund där man kan få ut hästkrafter.
I dragracing mäter man på sträckan 201 eller 402 meter.
Tar man sedan tiden och man vet hur mycket fordonet väger med förare och allt så går det att räkna ut ungefär hur många hk man har.
Den legendariska MOROSO-stickan, dock anpassad till bilar, så du lär få ett rent helvete innan du har räknat om allt i en annan skala mm.psykopatrik skrev:Det går vist att räkna ut.
Jag kan inte men jag vet att inom dragracingen så finns det en lathund där man kan få ut hästkrafter.
Tar man sedan tiden och man vet hur mycket fordonet väger med förare och allt så går det att räkna ut ungefär hur många hk man har.
Men när du bänkar den så är det ju matte i en Labjack u12Speedfighter nr 1 skrev:Du kan inte med någon matte i världen räkna ut det, utan du måste bänka den för att få fram hur många hästkrafter och nm du har. Så var jag dig skulle jag nog nöja mig med att vetta att den går fortare än 45km/h![]()
som A = (n2 - n1)/(t2 - t1)
där n1 och n2 är varvtalet i [varv per minut]
och t1 och t2 är tiden i [sekunder]
Svaret blir i enheten [rpm/s^2], vilket inte är den enhet man vill ha i senare beräkningar.
Där vill man nämligen ha accelerationen i enheten [radianer / s^2]
1 varv = (2 x pi) radianer.
Om man vet accelerationen, A, och tröghetsmomentet, I, så kan man räkna ut
det vridande momentet, M, som M = A x I
När momentet, M, är uträknat kan man räkna ut effekten genom att multiplicera
momentet, M, med varvtalet, n.
Det går vist att räkna ut.
Man kan faktiskt räkna ut det.haha dagens mytoman ^^
växlar i mellan tar bort lite av tiden. likaså dålig start. dåligt inställd osv. det är bättre att du vet något innan du skriver
KarlssoN^ skrev:Men när du bänkar den så är det ju matte i en Labjack u12Speedfighter nr 1 skrev:Du kan inte med någon matte i världen räkna ut det, utan du måste bänka den för att få fram hur många hästkrafter och nm du har. Så var jag dig skulle jag nog nöja mig med att vetta att den går fortare än 45km/h![]()
Svaret blir i enheten [rpm/s^2], vilket inte är den enhet man vill ha i senare beräkningar.
Tex![]()
men du har väll ungefär 9-10 hk beror på vilken cylinder du har.
Tar man sedan tiden och man vet hur mycket fordonet väger med förare och allt så går det att räkna ut ungefär hur många hk man har.Man kan faktiskt räkna ut det.haha dagens mytoman ^^
växlar i mellan tar bort lite av tiden. likaså dålig start. dåligt inställd osv. det är bättre att du vet något innan du skriver
Om man startar på sista växeln (som man gör när man bänkar i en accelerator bänk också..) rullande start alltså, och ger full gas.
om man startar vid säg 1000rpm och 15km/h(1:1) och gasar till topphastigheten, så kan man räkna ut hur snabbt mopeden accelererar(eftersom tiden förändras vid olika hk.).
Om en Rieju har tex en 70cc Arisal som leverar 10hk som startar vid 15km/h och det tar 10 sekunder till att han når topphastigheten.
Så kommer det en hyper Derbi som också startar vid 15km/h (1000Rpm.) och för honom tar det endast 5sekunder att komma till max hastigheten.
Så derbin borde ha dubbelt så mycket hästar en riejun, alltså 20.
Obs: detta ploppa bara upp när jag läste tråden, så det är inte 100 om det ens fungerar.
så klart är det inte det enklaste sättet och är nog jävligt krångligt
Vad spelar det för roll? OM man vill räkna ut ett ungefärligt Hk med hjälp av en sträcka, topphastighet,vikt, luftmotstånd, friktion etc.PoWeRKinG skrev:haha dagens mytoman ^^psykopatrik skrev:Det går vist att räkna ut.
här har vi det för polisen för lättviktare/mopeder dit om du misstänker trimm men vet bara en lättviktare som dom fört att testasErik_ skrev:Bromsbänk finns inte i många verkstäder, så har du inte rejäl tur lär det bli svprt att ordna det utan att åka långt och betala mycket...
Du är riktigt rolig.PoWeRKinG skrev:haha dagens mytoman ^^psykopatrik skrev:Det går vist att räkna ut.
okej... jag försökte verkligen förstå vad du skrev men vafan? om du nu flashar med att vara moderator kan du väl åtminstånde formulera dig som en?Victorh skrev:
här har vi det för polisen för lättviktare/mopeder dit om du misstänker trimm men vet bara en lättviktare som dom fört att testas![]()
Det är en annan sak, då räknar du ut hur fort du förflyttar ett föremål vertikalt.ConnyH skrev:de går att räkna ut hästkrafter med bara matematik. har själv testat och på 10m uppåt så gjorde mina ben 1,0 någåt tror jag hk
men kommer inte bara ihåg formeln...
Det där stämmer inte alls, eftersom en slö airsal når toppfart mkt snabbare eftersom den inte varvar något alls jämfört med en normal hyper.KarlssoN^ skrev:Men när du bänkar den så är det ju matte i en Labjack u12Speedfighter nr 1 skrev:Du kan inte med någon matte i världen räkna ut det, utan du måste bänka den för att få fram hur många hästkrafter och nm du har. Så var jag dig skulle jag nog nöja mig med att vetta att den går fortare än 45km/h![]()
Tex![]()
Tar man sedan tiden och man vet hur mycket fordonet väger med förare och allt så går det att räkna ut ungefär hur många hk man har.Man kan faktiskt räkna ut det.haha dagens mytoman ^^
Om man startar på sista växeln (som man gör när man bänkar i en accelerator bänk också..) rullande start alltså, och ger full gas.
om man startar vid säg 1000rpm och 15km/h(1:1) och gasar till topphastigheten, så kan man räkna ut hur snabbt mopeden accelererar(eftersom tiden förändras vid olika hk.).
Om en Rieju har tex en 70cc Arisal som leverar 10hk som startar vid 15km/h och det tar 10 sekunder till att han når topphastigheten.
Så kommer det en hyper Derbi som också startar vid 15km/h (1000Rpm.) och för honom tar det endast 5sekunder att komma till max hastigheten.
Obs: detta ploppa bara upp när jag läste tråden, så det är inte 100 om det ens fungerar.
beror ju helt på hur man mäter, men visst, om man kör rullande vid ett visst varvtal så kommer det förstås bli fel eftersom man får räkna in en effektsvacka i mätintervallet.siiimooon skrev:Det där stämmer inte alls, eftersom en slö airsal når toppfart mkt snabbare eftersom den inte varvar något alls jämfört med en normal hyper.KarlssoN^ skrev:Men när du bänkar den så är det ju matte i en Labjack u12Speedfighter nr 1 skrev:Du kan inte med någon matte i världen räkna ut det, utan du måste bänka den för att få fram hur många hästkrafter och nm du har. Så var jag dig skulle jag nog nöja mig med att vetta att den går fortare än 45km/h![]()
Tex![]()
Men å andra sidan varvar "hypern" förmodligen (förhoppningsvis) bra mycket mer.
Mertz skrev:okej... jag försökte verkligen förstå vad du skrev men vafan? om du nu flashar med att vara moderator kan du väl åtminstånde formulera dig som en?Victorh skrev:
här har vi det för polisen för lättviktare/mopeder dit om du misstänker trimm men vet bara en lättviktare som dom fört att testas![]()
Ont, Men om du börjar på 1000 rpm och skall gå till toppfart på högsta växeln, så blir det ju bara ett genomsnitt. om det nu är så att din Derbi med airsal maxxar på 10 sek så betyder det ju inte att den har dubbelt så mycket hästkrafter än tex min mt5:a som gör det på 20.
Då jag har/hade extremt dåligt bottendrag men ganska gött drag på de högre varven.
jag tror jag skulle välja dyno
Victorh skrev:här har vi det för polisen för lättviktare/mopeder dit om du misstänker trimm men vet bara en lättviktare som dom fört att testasErik_ skrev:Bromsbänk finns inte i många verkstäder, så har du inte rejäl tur lär det bli svprt att ordna det utan att åka långt och betala mycket...
Jo en bänk är en dyno. Kärt barn har många namnVictorh skrev:Mertz skrev:okej... jag försökte verkligen förstå vad du skrev men vafan? om du nu flashar med att vara moderator kan du väl åtminstånde formulera dig som en?Victorh skrev:
Ont, Men om du börjar på 1000 rpm och skall gå till toppfart på högsta växeln, så blir det ju bara ett genomsnitt. om det nu är så att din Derbi med airsal maxxar på 10 sek så betyder det ju inte att den har dubbelt så mycket hästkrafter än tex min mt5:a som gör det på 20.
Då jag har/hade extremt dåligt bottendrag men ganska gött drag på de högre varven.
jag tror jag skulle välja dynoVictorh skrev:här har vi det för polisen för lättviktare/mopeder dit om du misstänker trimm men vet bara en lättviktare som dom fört att testasErik_ skrev:Bromsbänk finns inte i många verkstäder, så har du inte rejäl tur lär det bli svprt att ordna det utan att åka långt och betala mycket...
hmm svarade på hans fråga bara!
för är inte bromsbänk en dyno?
Så menade det är helt vanligt i olika verkstäder!¨
Kan man skriva det där tydligare ellervettefan! konstigt folk nuförtiden...
Han syftade på din svenska. Enligt dig så för polisen mopeder/lätt mc till verkstäder för att testa dom om du märker trim, dock vet jag inte riktigt vad du menar med fört att testas.Victorh skrev:Mertz skrev:okej... jag försökte verkligen förstå vad du skrev men vafan? om du nu flashar med att vara moderator kan du väl åtminstånde formulera dig som en?Victorh skrev:
jag tror jag skulle välja dynoVictorh skrev:här har vi det för polisen för lättviktare/mopeder dit om du misstänker trimm men vet bara en lättviktare som dom fört att testasErik_ skrev:Bromsbänk finns inte i många verkstäder, så har du inte rejäl tur lär det bli svprt att ordna det utan att åka långt och betala mycket...
hmm svarade på hans fråga bara!
för är inte bromsbänk en dyno?
Så menade det är helt vanligt i olika verkstäder!¨
Kan man skriva det där tydligare ellervettefan! konstigt folk nuförtiden...
jo men om man är en moderator anser iaf jag att man ska kunna formulera sig korrekt, eller åtminstone skriva så man förstår vad man menar. citera även när du skriver, jag trodde mods fick lära sig det när de fick sina modereringsplatser.Victorh skrev:men dom mäter ut kilowatt för att testa som sagt lättviktare om de skulle vara trimmade!
Eftersom den kan gå 90 fast den skulle ha 30 kilowatt (ni förstår (hoppas jag-.-) )
Japp såg jag hade skrivit du istället för de men det borde man förstå själv punktknullare...
Victor är inte mod, han är crew, så så allvarligt är det inteZer0x skrev:jo men om man är en moderator anser iaf jag att man ska kunna formulera sig korrekt, eller åtminstone skriva så man förstår vad man menar. citera även när du skriver, jag trodde mods fick lära sig det när de fick sina modereringsplatser.Victorh skrev:men dom mäter ut kilowatt för att testa som sagt lättviktare om de skulle vara trimmade!
Eftersom den kan gå 90 fast den skulle ha 30 kilowatt (ni förstår (hoppas jag-.-) )
Japp såg jag hade skrivit du istället för de men det borde man förstå själv punktknullare...
vad jag har förstått så har han vissa modereringsverktyg, kan banna, låsa, flytta trådar osv. ska man ha tillgång till det ska man även kunna formulera och stava någorlunda korrekt imo.bensinskalle skrev:Victor är inte mod, han är crew, så så allvarligt är det inteZer0x skrev:jo men om man är en moderator anser iaf jag att man ska kunna formulera sig korrekt, eller åtminstone skriva så man förstår vad man menar. citera även när du skriver, jag trodde mods fick lära sig det när de fick sina modereringsplatser.Victorh skrev:men dom mäter ut kilowatt för att testa som sagt lättviktare om de skulle vara trimmade!
Men nu ska barnen vara snälla
Ja precis!Zer0x skrev: vad jag har förstått så har han vissa modereringsverktyg, kan banna, låsa, flytta trådar osv. ska man ha tillgång till det ska man även kunna formulera och stava någorlunda korrekt imo.
(Pilarna är till för att visa var ditt namn står någonstans och fyllde även in med fet text för att du absolut inte skulle missa det)Moderatorer chifen, bensinskalle, KarlssoN^, vicke xX SMT, ktm_danielsson, PoWeRKinG, -> Victorh <-
Var det ett peronligt påhopp?[/u]Victorh skrev: punktknullare...
Står så för att de har vissa moderatorrättigheter i vissa kategorier, mer än då är de inte.Mertz skrev:
Men såhär står det på kategorin innan jag klickar mig in på denna tråden:
(Pilarna är till för att visa var ditt namn står någonstans och fyllde även in med fet text för att du absolut inte skulle missa det)Moderatorer chifen, bensinskalle, KarlssoN^, vicke xX SMT, ktm_danielsson, PoWeRKinG, -> Victorh <-
150amoreex skrev:Herregud vad mycket det har blivit skrivet ;o
Har dock lagt ner moppe åldern nu..
nu är det bil som gäller, och där vet jag redan att det är en V6 24V 150 hk som sitter i, så det behöver inte räknas ut