Aerox: Acceleration dålig

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Aerox: Acceleration dålig

Inlägg av Nickarn »

Hejsan har en aerox 06 med ett lågvarvigt trimrör på och det är så jävla dåligt acc på den asså. Den segar som fan till runt 20km/h och sen drar den som fan till runt 60-65km/h.

Börjar bli trött när man står vid stopplikt och den segar som ett djur.
Vad ska jag göra?

Tack!
Senast redigerad av Nickarn den 16 maj 2011, 19:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Felix616
Varnad
Inlägg: 471
Blev medlem: 6 september 2010, 21:06

Inlägg av Felix616 »

Har du bytt till lättare vikter?
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

Asså, förra ägarn sa att det skulle funka bra med de röret o inge annat,

Men tror inte det sitter lättare vikter i den, vad är det orginal på aerox?
Användarens profilbild
Felix616
Varnad
Inlägg: 471
Blev medlem: 6 september 2010, 21:06

Inlägg av Felix616 »

Ingenaning om vad det är för original vikter i aerox, btw har du dragit pluggen i röret? kan vara det
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

Okej, om den gör runt 70 så är nog pluggen borta ja, vaddå?
Användarens profilbild
Vivaadam
Varnad
Inlägg: 591
Blev medlem: 20 februari 2011, 15:12
Kontakt:

Inlägg av Vivaadam »

Vad är det för rör ?
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

LeoVince, kan ej exakt modellen men det är ett lågvarvigt vet jag
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 420
Blev medlem: 3 augusti 2009, 13:46
Ort: Svedala

Inlägg av Roberto »

tror original vikterna ligger runt 7g Sätt på 4,5 grams vikter så lovar jag den kommer gå mycket bättre.
Användarens profilbild
Felix616
Varnad
Inlägg: 471
Blev medlem: 6 september 2010, 21:06

Inlägg av Felix616 »

Den kan väll göra 70 på mätaren och dragen v-ring bara och ett pluggat leovince? kolla om pluggen är kvar,
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

ofta 7g, aokej kommer den går fortare då också elr?
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

ame har ju inte dragen v-ring..
Användarens profilbild
xcr9prodzx
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 13 november 2010, 21:09
Ort: SE

Inlägg av xcr9prodzx »

Aerox har 5,5grams vikter original!
Aerox <3
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Den som sa att original vikterna på en aerox är 7g är helt ute och cyklar, original så har du 5,5g vikter, byt ner dig till 4,0-4,5g.
Användarens profilbild
Felix616
Varnad
Inlägg: 471
Blev medlem: 6 september 2010, 21:06

Inlägg av Felix616 »

Har hört att vikter bara hjälper om man har dragit v-ringen?

rätta om jag har fel
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

fel tror jag faktiskt, men finns det något annat sätt än o byta vikter elr?
Sjooqvist
Svårstartad skrothög
Inlägg: 243
Blev medlem: 11 augusti 2010, 20:36
Ort: Karlstad

Inlägg av Sjooqvist »

testa munstycke ,rätta mig om jag har fel,men ja va tvungen att byta munstycke pga att jag bytte rör
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

Men kör nog på att byta vikter, men vad ska man ha till en aerox 06? äre 15x12 man ska ha då?
Användarens profilbild
aerox1995
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 25 maj 2010, 16:16
Ort: kalmar
Kontakt:

Inlägg av aerox1995 »

Born2Ride skrev:Den som sa att original vikterna på en aerox är 7g är helt ute och cyklar, original så har du 5,5g vikter, byt ner dig till 4,0-4,5g.
Mina original vägde runt 6-7g iaf.
Användarens profilbild
aerox1995
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 25 maj 2010, 16:16
Ort: kalmar
Kontakt:

Inlägg av aerox1995 »

byt kopplingsfjädrar när du byter vikter också för bästa effekt ;)
"a quitter never wins and a winner never quits"

Titta in mitt Aerox projekt: http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=25806
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

aerox1995 skrev:
Born2Ride skrev:Den som sa att original vikterna på en aerox är 7g är helt ute och cyklar, original så har du 5,5g vikter, byt ner dig till 4,0-4,5g.
Mina original vägde runt 6-7g iaf.
Mycket möjligt men det var knappast original vikterna, vikten på aerox motorerna är desamma.
Sen att den inte drar iväg förän 20 km/h kan ju vara att du har ändrat effektkurvan med effektrör.
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

Born2Ride skrev:
aerox1995 skrev:
Born2Ride skrev:Den som sa att original vikterna på en aerox är 7g är helt ute och cyklar, original så har du 5,5g vikter, byt ner dig till 4,0-4,5g.
Mina original vägde runt 6-7g iaf.
Mycket möjligt men det var knappast original vikterna, vikten på aerox motorerna är desamma.
Sen att den inte drar iväg förän 20 km/h kan ju vara att du har ändrat effektkurvan med effektrör.
Jo men jag har ju ändrat efektkurvan om jag satt på ett effektrör såklart + att det var ett lågvarvigt. Men efter byte av vikter borde det väll funka?
Men äre inte 5,5g som äe orginal? så om jag byter ner till 4,5 som någon sa ovanstående så borde det funka
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

5.5 är orginal och testa 4 grams vikter och släng på lite störr munstycke (62 är orginal) och sen kan du ju ta lite hårdare kopplingsfjädrar, dra även v-ringen
spårt setup!
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

aeroxleoZX skrev:5.5 är orginal och testa 4 grams vikter och släng på lite störr munstycke (62 är orginal) och sen kan du ju ta lite hårdare kopplingsfjädrar, dra även v-ringen
vf ska jag dra v-ringen för när jag bara vill ha moppen inte ska dra efter 20 km/h läs innan dude.

Eller vaddå jag måste väll inte byta munstycke efter byte av vikter?
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

kolla om du har trim rör vilket du skrev måste moppen ha lite mer bensin, större blandning och sen måste du byta vikter som funkar till röret. min moppe drog i väg vid 60 med v ring och leovince zx sen satte jag på 4 g vikter då drog dens om fan från 0.
dra vringen du får mer topp fart och du plågar inte moppen lika mkt.
spårt setup!
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

aeroxleoZX skrev:kolla om du har trim rör vilket du skrev måste moppen ha lite mer bensin, större blandning och sen måste du byta vikter som funkar till röret. min moppe drog i väg vid 60 med v ring och leovince zx sen satte jag på 4 g vikter då drog dens om fan från 0.
dra vringen du får mer topp fart och du plågar inte moppen lika mkt.
Ja jo jag fårstår dig, men efterssom det är ett lågvarvigt så tycker jag inte att den behöver mer bensin tror jag läste det någon stans med också.
Men asså den funkar ju bra nu utan jag bytt mustycke så den borde ju inte fungera sämmre om jag bara sätter på mindre v-vikter erl?
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

släng på mindre vikter ja så ska den axa från 0 och nja skulle nog vara bäst att byta till lite större munstycke eller i allafall skruva in luftskruven.
kolla på tändstiftet vad det är för färg
oboybrunt ok
vit för litet
svart för stort
spårt setup!
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Nickarn skrev:
aeroxleoZX skrev:kolla om du har trim rör vilket du skrev måste moppen ha lite mer bensin, större blandning och sen måste du byta vikter som funkar till röret. min moppe drog i väg vid 60 med v ring och leovince zx sen satte jag på 4 g vikter då drog dens om fan från 0.
dra vringen du får mer topp fart och du plågar inte moppen lika mkt.
Ja jo jag fårstår dig, men efterssom det är ett lågvarvigt så tycker jag inte att den behöver mer bensin tror jag läste det någon stans med också.
Men asså den funkar ju bra nu utan jag bytt mustycke så den borde ju inte fungera sämmre om jag bara sätter på mindre v-vikter erl?
Byte av kopplingsfjädrar och vikter är ett måste för att få den att gå bra, munstycke behöver du inte byta då den inte kommer dra så speciellt mycket bensin eftersom det är lågvarvigt rör och v-ringen sitter kvar.
Antar att du är väl medveten om att med v-ringen på så kommer den inte gå snabbare än 45 km/h?
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

aeroxleoZX skrev:släng på mindre vikter ja så ska den axa från 0 och nja skulle nog vara bäst att byta till lite större munstycke eller i allafall skruva in luftskruven.
kolla på tändstiftet vad det är för färg
oboybrunt ok
vit för litet
svart för stort
Mm det gör jag nr1 och sen ska jag kolla på tändstiftet hur det ser ut.
Men själv skulle jag inte tro att jag behöver mer bensin för just nu går den hur bra som helst och tappar inte andan vid fullt gaspådrag iallafall
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

ok för min var jag tvungen att byt till 76 och orginal var 62 jag har lågvarvigt rör. gör 80 med grymt axx
spårt setup!
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

Born2Ride skrev:
Nickarn skrev:
aeroxleoZX skrev:kolla om du har trim rör vilket du skrev måste moppen ha lite mer bensin, större blandning och sen måste du byta vikter som funkar till röret. min moppe drog i väg vid 60 med v ring och leovince zx sen satte jag på 4 g vikter då drog dens om fan från 0.
dra vringen du får mer topp fart och du plågar inte moppen lika mkt.
Ja jo jag fårstår dig, men efterssom det är ett lågvarvigt så tycker jag inte att den behöver mer bensin tror jag läste det någon stans med också.
Men asså den funkar ju bra nu utan jag bytt mustycke så den borde ju inte fungera sämmre om jag bara sätter på mindre v-vikter erl?
Byte av kopplingsfjädrar och vikter är ett måste för att få den att gå bra, munstycke behöver du inte byta då den inte kommer dra så speciellt mycket bensin eftersom det är lågvarvigt rör och v-ringen sitter kvar.
Antar att du är väl medveten om att med v-ringen på så kommer den inte gå snabbare än 45 km/h?
Vaddå 45km/h den gör ju 65nu med bara effektröret på, och byte av vikter kommer väll inte att få den att går långsammare, iallafall som jag har tolkat det i v-tråden
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

aeroxleoZX skrev:ok för min var jag tvungen att byt till 76 och orginal var 62 jag har lågvarvigt rör. gör 80 med grymt axx
aokej men jag tror inte jag behöver det eferssom den går som en gud nu.

Har du mer för trim på ?
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Nickarn skrev:
Born2Ride skrev:
Nickarn skrev: Ja jo jag fårstår dig, men efterssom det är ett lågvarvigt så tycker jag inte att den behöver mer bensin tror jag läste det någon stans med också.
Men asså den funkar ju bra nu utan jag bytt mustycke så den borde ju inte fungera sämmre om jag bara sätter på mindre v-vikter erl?
Byte av kopplingsfjädrar och vikter är ett måste för att få den att gå bra, munstycke behöver du inte byta då den inte kommer dra så speciellt mycket bensin eftersom det är lågvarvigt rör och v-ringen sitter kvar.
Antar att du är väl medveten om att med v-ringen på så kommer den inte gå snabbare än 45 km/h?
Vaddå 45km/h den gör ju 65nu med bara effektröret på, och byte av vikter kommer väll inte att få den att går långsammare, iallafall som jag har tolkat det i v-tråden
Det är säkert mer drag i moppen men att den gör 65 med v-ringen på kan jag säga direkt att det är inbilning.
Körde själv med v-ringen på med stage6 sport pro 70cc, effektrör och den gjorde inte mer än 45 ärliga.
v-ringen hindrar remen från att gå hela vägen upp på remskivan.
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

har bara rör och vikter munstycke du ser under min text min setup
spårt setup!
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

Born2Ride skrev:
Nickarn skrev:
Born2Ride skrev: Byte av kopplingsfjädrar och vikter är ett måste för att få den att gå bra, munstycke behöver du inte byta då den inte kommer dra så speciellt mycket bensin eftersom det är lågvarvigt rör och v-ringen sitter kvar.
Antar att du är väl medveten om att med v-ringen på så kommer den inte gå snabbare än 45 km/h?
Vaddå 45km/h den gör ju 65nu med bara effektröret på, och byte av vikter kommer väll inte att få den att går långsammare, iallafall som jag har tolkat det i v-tråden
Det är säkert mer drag i moppen men att den gör 65 med v-ringen på kan jag säga direkt att det är inbilning.
Körde själv med v-ringen på med stage6 sport pro 70cc, effektrör och den gjorde inte mer än 45 ärliga.
v-ringen hindrar remen från att gå hela vägen upp på remskivan.
hahaha 45 med sport 70cc o effektrör, vad hade du för vikter på den då 2g elr?
Visst jag kan filma och ta kort på min digitala mätare om det är så att du inte tror mig
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

aeroxleoZX skrev:har bara rör och vikter munstycke du ser under min text min setup
nice , vad tror du min kommer göra med lite lättare vikter i?
Och kan man byta tryckfjäder då oxå eller? eller ger det ingen mer efkt då?
Skriv svar