Sida 1 av 1

Yamaha neos zx rör

Postat: 12 maj 2011, 21:03
av EmilÅkerström
Hejsan har en yamaha neos (nerox) som jag nyss satt på ett zx handmade OPLUGGAT, har fixat läckan imellan motor och rör men den vill tamefan inte gå bra :evil: jag har 68 i munstycke och tändstifte är inte oboybront utan mera svart. blir inge prova skruva på luftskruven och allt, den går segt och har skitdåligt acc

Re: Yamaha neos zx rör

Postat: 12 maj 2011, 21:17
av Kirurgen
EmilÅkerström skrev:Hejsan har en yamaha neos (nerox) som jag nyss satt på ett zx handmade OPLUGGAT, har fixat läckan imellan motor och rör men den vill tamefan inte gå bra :evil: jag har 68 i munstycke och tändstifte är inte oboybront utan mera svart. blir inge prova skruva på luftskruven och allt, den går segt och har skitdåligt acc
Vad har du för vikter i variatorn? :)
Om tändstiftet är svart så får den för mycket soppa, testa byt munstycke ! :)

Kirurgen

Re: Yamaha neos zx rör

Postat: 12 maj 2011, 21:22
av EmilÅkerström
Kirurgen skrev:
EmilÅkerström skrev:Hejsan har en yamaha neos (nerox) som jag nyss satt på ett zx handmade OPLUGGAT, har fixat läckan imellan motor och rör men den vill tamefan inte gå bra :evil: jag har 68 i munstycke och tändstifte är inte oboybront utan mera svart. blir inge prova skruva på luftskruven och allt, den går segt och har skitdåligt acc
Vad har du för vikter i variatorn? :)
Om tändstiftet är svart så får den för mycket soppa, testa byt munstycke ! :)

Kirurgen

65 original och det har jag prova med då skar den......

Re: Yamaha neos zx rör

Postat: 12 maj 2011, 21:23
av Kirurgen
EmilÅkerström skrev:
Kirurgen skrev:
EmilÅkerström skrev:Hejsan har en yamaha neos (nerox) som jag nyss satt på ett zx handmade OPLUGGAT, har fixat läckan imellan motor och rör men den vill tamefan inte gå bra :evil: jag har 68 i munstycke och tändstifte är inte oboybront utan mera svart. blir inge prova skruva på luftskruven och allt, den går segt och har skitdåligt acc
Vad har du för vikter i variatorn? :)
Om tändstiftet är svart så får den för mycket soppa, testa byt munstycke ! :)

Kirurgen

65 original och det har jag prova med då skar den......
Du kanske ska testa med att byta till ett annat luftfilter isåfall ?
Vikter?

Postat: 12 maj 2011, 21:24
av Erikols
byt vikter och kopplingsfjädrar?

Postat: 12 maj 2011, 21:37
av EmilÅkerström
men sånt löser jag, men behöver hjälp med att försöka få en bra blandning

Postat: 12 maj 2011, 21:38
av Kirurgen
EmilÅkerström skrev:men sånt löser jag, men behöver hjälp med att försöka få en bra blandning
Men köp ett nytt filter, antar att du kör orginal luftfiltret...

Postat: 12 maj 2011, 21:44
av EmilÅkerström
ja, jag kör med original luftfilter,

Postat: 12 maj 2011, 21:45
av Kirurgen
EmilÅkerström skrev:ja, jag kör med original luftfilter,
Köp ett nytt, ett öppet :)

Postat: 12 maj 2011, 22:07
av jarken
Behövs inte att byta filter när man byter röret, de gör att moppen bara brölar och drar mer soppa. Den kommer INTE gå bättre. Att ta bort luftsnorkeln ger inge effektökning heller.

Jag kör med 75 i munstycke på min neos, Leovince TT röret, 15% kopplingsfjädrar och 3grams vikter i variatorn. Går underbart fint.

Kom ihåg att luftskruven skall vara utskruvad 1.5varv för grund inställningen,

Om du har accet som en kina moppe o misstänker att vikterna är för tunga, dvs mopeden orkar inget ilr bara bluddrar pga felinställning. Ställ den på stödet och se om den orkar varva ut, så kanske du blir klokare.

Postat: 13 maj 2011, 06:04
av EmilÅkerström
jarken skrev:Behövs inte att byta filter när man byter röret, de gör att moppen bara brölar och drar mer soppa. Den kommer INTE gå bättre. Att ta bort luftsnorkeln ger inge effektökning heller.

Jag kör med 75 i munstycke på min neos, Leovince TT röret, 15% kopplingsfjädrar och 3grams vikter i variatorn. Går underbart fint.

Kom ihåg att luftskruven skall vara utskruvad 1.5varv för grund inställningen,

Om du har accet som en kina moppe o misstänker att vikterna är för tunga, dvs mopeden orkar inget ilr bara bluddrar pga felinställning. Ställ den på stödet och se om den orkar varva ut, så kanske du blir klokare.

hur fort går din? märker att vikterna är fel, men det är att tycker att den borde blir brun vid 68 munstycke?,
en till fråga vad har du för packing? :)

Postat: 13 maj 2011, 14:30
av jarken
EmilÅkerström skrev: hur fort går din? märker att vikterna är fel, men det är att tycker att den borde blir brun vid 68 munstycke?,
en till fråga vad har du för packing? :)
Den gör en 80 +- blås mätt med GPS, men då har jag slipat i cylindern o ny metor kolv(kostar ca 279:-, bästa kolven som finns till org cylindrar) o allmänt bra skick bara.

Ingen kan säga vad du skall ha för munstycke, då maskinerna skiljer sig mycket trots att de är samma årsmod/förgasare/motor osv. Utan du skall få fram det som går bäst för just din moped, och inte lyssna på vad andra kör med. Vi kan bara ge dig en riktnings guide.

Packning? Menar du då avgaspackning? Där kör jag med en original packning, dock 1år gammal nu. Sen har jag smetat på packningsmassa (grått klet som ersätter packningar i motorn osv, Kanon för övrigt! Funkar prima till cylinderfotspackningen så motorn får högre komp) för att undvika att de läcker, även smetat på det vid ljuddämpar packning i kröken för att slippa att de sipprar ut olja där. Fungerar asbra! :)

MvH

Postat: 13 maj 2011, 15:00
av EmilÅkerström
jarken skrev:
EmilÅkerström skrev: hur fort går din? märker att vikterna är fel, men det är att tycker att den borde blir brun vid 68 munstycke?,
en till fråga vad har du för packing? :)
Den gör en 80 +- blås mätt med GPS, men då har jag slipat i cylindern o ny metor kolv(kostar ca 279:-, bästa kolven som finns till org cylindrar) o allmänt bra skick bara.

Ingen kan säga vad du skall ha för munstycke, då maskinerna skiljer sig mycket trots att de är samma årsmod/förgasare/motor osv. Utan du skall få fram det som går bäst för just din moped, och inte lyssna på vad andra kör med. Vi kan bara ge dig en riktnings guide.

Packning? Menar du då avgaspackning? Där kör jag med en original packning, dock 1år gammal nu. Sen har jag smetat på packningsmassa (grått klet som ersätter packningar i motorn osv, Kanon för övrigt! Funkar prima till cylinderfotspackningen så motorn får högre komp) för att undvika att de läcker, även smetat på det vid ljuddämpar packning i kröken för att slippa att de sipprar ut olja där. Fungerar asbra! :)

MvH

fyfan vad nice, original packing är juh bara runt? har drage över den på mynninen på röret, sitter juh upp en lite sak där ca 5mm ,
men läcker litegrann. vart man köper man sån dära packingsklet ;)

Postat: 13 maj 2011, 16:34
av jarken
EmilÅkerström skrev: fyfan vad nice, original packing är juh bara runt? har drage över den på mynninen på röret, sitter juh upp en lite sak där ca 5mm ,
men läcker litegrann. vart man köper man sån dära packingsklet ;)
Jo packningen är rund, fast min är formpassad efter fästhålen i röret och cylindern. min är i samma material som t.ex. cylinderfoten och variatorkåpan mm. fast med alu i mitten, packningen har en tendens att lossna ifrån aluminiumet när man tar bort den några gånger, därför har jag smetat på lite packningsmassa för att få det tätt.

Vad sticker upp ca 5mm? Är det svets loppan ifrån strypningen i röret? Inget som går mot mynningen på cylindern hoppas jag? Mellan cylindern och avgasröret skall de vara helt plant. Så packningen håller tätt där,

"packningsklet" finns väl o köpa på de flesta mackar skulle jag tro. Skulle dock avråda dig till att köpa blått silikon, då det är de sämst jag haft på både moppen o minimoton. Vet ej vad mitt har för standader ilr va den heter, men de e grått o finns på en liten tandkrämstub

:wink:

Postat: 13 maj 2011, 23:36
av EmilÅkerström
jarken skrev:
EmilÅkerström skrev: fyfan vad nice, original packing är juh bara runt? har drage över den på mynninen på röret, sitter juh upp en lite sak där ca 5mm ,
men läcker litegrann. vart man köper man sån dära packingsklet ;)
Jo packningen är rund, fast min är formpassad efter fästhålen i röret och cylindern. min är i samma material som t.ex. cylinderfoten och variatorkåpan mm. fast med alu i mitten, packningen har en tendens att lossna ifrån aluminiumet när man tar bort den några gånger, därför har jag smetat på lite packningsmassa för att få det tätt.

Vad sticker upp ca 5mm? Är det svets loppan ifrån strypningen i röret? Inget som går mot mynningen på cylindern hoppas jag? Mellan cylindern och avgasröret skall de vara helt plant. Så packningen håller tätt där,

"packningsklet" finns väl o köpa på de flesta mackar skulle jag tro. Skulle dock avråda dig till att köpa blått silikon, då det är de sämst jag haft på både moppen o minimoton. Vet ej vad mitt har för standader ilr va den heter, men de e grått o finns på en liten tandkrämstub

:wink:


nej det är köpt ostryp, sett det ett likadant med och det sitter ingen plugge eller nå, sitter upp en 5mm ring runt om typ går exakt att trä på original ringen som är gängad

Postat: 22 maj 2011, 21:11
av GabrielMedKymcoN
68 räcker inte om 65 är original... Prova med 70-78. Det kommer bli skitbra :D

Postat: 23 maj 2011, 05:46
av EmilÅkerström
GabrielMedKymcoN skrev:68 räcker inte om 65 är original... Prova med 70-78. Det kommer bli skitbra :D
då blir stifte helt svart, ska prova att köpa nytt stift för det är nått år gammalt

Postat: 23 maj 2011, 11:48
av NeroxLarssoN
Fick precis samma problem emd min i helgen! satte på mitt handmade zx och min nerox gick åt helvete dåligt, sedan låna jag min kompis orginalrör och den fick krafter igen, vad fan är felet?!

Postat: 23 maj 2011, 14:38
av jarken
NeroxLarssoN skrev:Fick precis samma problem emd min i helgen! satte på mitt handmade zx och min nerox gick åt helvete dåligt, sedan låna jag min kompis orginalrör och den fick krafter igen, vad fan är felet?!
Samma här, smäcka på det utan att byta vikter ilr kopplingfjädrar. Gick i lagliga 45 men inte över, o inte 70 som med pluggad blindtarm på org röret. Byte vikter ifrån 5g till 3g och kopplingsfjädrar 15% så nu gör den 80. Även munstycke.

Du kan ställa upp moppen på central stödet och gasa fullt, om moppen varvar ur som den borde göra... men inte när du kör den..så vet du att vikterna är för tunga, den orkar inte varva som den skall göra.

MvH

Postat: 23 maj 2011, 14:47
av EmilÅkerström
jarken skrev:
NeroxLarssoN skrev:Fick precis samma problem emd min i helgen! satte på mitt handmade zx och min nerox gick åt helvete dåligt, sedan låna jag min kompis orginalrör och den fick krafter igen, vad fan är felet?!
Samma här, smäcka på det utan att byta vikter ilr kopplingfjädrar. Gick i lagliga 45 men inte över, o inte 70 som med pluggad blindtarm på org röret. Byte vikter ifrån 5g till 3g och kopplingsfjädrar 15% så nu gör den 80. Även munstycke.

Du kan ställa upp moppen på central stödet och gasa fullt, om moppen varvar ur som den borde göra... men inte när du kör den..så vet du att vikterna är för tunga, den orkar inte varva som den skall göra.

MvH

vad äre för fjädrar? :) märke ;)

Postat: 23 maj 2011, 15:45
av jarken
EmilÅkerström skrev: vad äre för fjädrar? :) märke ;)
Vad det är för märke spelar ingen roll...det som är skillnaden på dem olika är väl vilket märke på förpackningen man vill att fjädrarna ska ligga i. Samt om du har 2 ilr 3 delad koppling.

Åter till frågan, det är Top racings gröna 15% fjädrar jag har i, köpt på Racing-Planet. Dem hittar du här: http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 882bacb035

Postat: 23 maj 2011, 15:55
av aeroxleoZX
fixa lättare vikter lite hårdare koplingsfjädrar och om tändstiftet lir svart med 68 och irginal är 65 så får du antagligen skruva ut luftskruven lite eller testa att dra skorstenen(luftplugg i luftburken) mer luft.

Postat: 23 maj 2011, 18:49
av NeroxLarssoN
NEJ! innan jag plockade ner moppen så gick den 75-80 med dragen v-ring och ett handmade zx, men nu när jag sätt dit dessa saker igen gör den inte så snabbt.... den har blivit klen som fan, orkar nästan ingen ting så jag fattar inte vad felet är.. för att den ska orka lite och gå framåt så kör jag med ett orginalrör och det är fan så tråkigt! hjälp grabbar!