Sida 1 av 1
Går sämst Varm.
Postat: 11 maj 2011, 14:05
av viktors1994
Ja som rubriken. Går bra som fan kall men sedan när den blivit varm vill den inte varva, bara ligger på typ 8k och inget händer, tills det kommer en nerförsbacke o den rullar lite snabbare, då varvar den upp och går bra igen, tills nästa gång man bromsar. Ibland misständer den också.
Setup:
S6 sport pro 70cc steg2 portad
Polini FR3
Motoforce 15k vev
Dellorto 19mm BE
19mm insug
Malossi Multivar
Malossi Fly
S6 R/T clutchbell
Doppler S3R membran
S6 rem
Den gick bra förut med 102 munstycke (vad jag kommer ihåg iaf) och nu har den börjat bete sig såhär, typ när de blev varmt i luften.
Har testat nålen längst ner och näst längst ner. Går bäst när den är längst ner tror jag.
Re: Går sämst kall.
Postat: 11 maj 2011, 14:23
av Speedy1FTW
viktors1994 skrev:Ja som rubriken. Går bra som fan kall men sedan när den blivit varm vill den inte varva, bara ligger på typ 8k och inget händer, tills det kommer en nerförsbacke o den rullar lite snabbare, då varvar den upp och går bra igen, tills nästa gång man bromsar. Ibland misständer den också.
Setup:
S6 sport pro 70cc steg2 portad
Polini FR3
Motoforce 15k vev
Dellorto 19mm BE
19mm insug
Malossi Multivar
Malossi Fly
S6 R/T clutchbell
Doppler S3R membran
S6 rem
Den gick bra förut med 102 munstycke (vad jag kommer ihåg iaf) och nu har den börjat bete sig såhär, typ när de blev varmt i luften.
Har testat nålen längst ner och näst längst ner. Går bäst när den är längst ner tror jag.
Byt upp i munstycke da, prova 106 eller lite mer, funkar nog eftersom den går bättre när nålen är som högst = för lite bensin! det har något med lufttrycket att göra har jag för mig ^^ när det är kallt ute går den bättre med mindre munstycke och tvärt om (tror jag)
Re: Går sämst kall.
Postat: 11 maj 2011, 14:25
av viktors1994
Speedy1FTW skrev:viktors1994 skrev:Ja som rubriken. Går bra som fan kall men sedan när den blivit varm vill den inte varva, bara ligger på typ 8k och inget händer, tills det kommer en nerförsbacke o den rullar lite snabbare, då varvar den upp och går bra igen, tills nästa gång man bromsar. Ibland misständer den också.
Setup:
S6 sport pro 70cc steg2 portad
Polini FR3
Motoforce 15k vev
Dellorto 19mm BE
19mm insug
Malossi Multivar
Malossi Fly
S6 R/T clutchbell
Doppler S3R membran
S6 rem
Den gick bra förut med 102 munstycke (vad jag kommer ihåg iaf) och nu har den börjat bete sig såhär, typ när de blev varmt i luften.
Har testat nålen längst ner och näst längst ner. Går bäst när den är längst ner tror jag.
Byt upp i munstycke da, prova 106 eller lite mer, funkar nog eftersom den går bättre när nålen är som högst = för lite bensin! det har något med lufttrycket att göra har jag för mig ^^ när det är kallt ute går den bättre med mindre munstycke och tvärt om (tror jag)
Stiftet är väldigt mörkt med 102. Men skall testa
Postat: 11 maj 2011, 16:33
av viktors1994
Om den går bättre ju högre nålen sitter. Kan man byta till ett större huvudmunstycke och sänka nålen, alt låta den vara kvar då? Eller vad kan man annars göra för att få samma effekt som om man skulle höjt nålen ÄNNU mer?
Postat: 11 maj 2011, 16:47
av najkan
Har haft samma fel nästan

Det är såhär när det är kallt ska mopeden ha mindre luft och mer bränsle och tvärtom när det blir varmt

Då ska den ha mer luft och mindre bränsle testa skruva ut luftskruven lite mer.
Postat: 11 maj 2011, 16:48
av viktors1994
najkan skrev:Har haft samma fel nästan

Det är såhär när det är kallt ska mopeden ha mindre luft och mer bränsle och tvärtom när det blir varmt

Då ska den ha mer luft och mindre bränsle testa skruva ut luftskruven lite mer.
Har inte luftskruv. Har blandningsskruv endast. Och den har ingen effekt vad jag har märkt.
Postat: 11 maj 2011, 17:02
av Speedy1FTW
viktors1994 skrev:najkan skrev:Har haft samma fel nästan

Det är såhär när det är kallt ska mopeden ha mindre luft och mer bränsle och tvärtom när det blir varmt

Då ska den ha mer luft och mindre bränsle testa skruva ut luftskruven lite mer.
Har inte luftskruv. Har blandningsskruv endast. Och den har ingen effekt vad jag har märkt.
okej! ifall du har blandnings skruv som jag hade på min günter 12mm förgasare så ska du INTE köra med sportluftfilter eller utan då den får för mycket luft då! jag vart tvungen att tejpa för förgasaren lite för att den inte skulle få för mycket

Postat: 11 maj 2011, 17:02
av najkan
viktors1994 skrev:najkan skrev:Har haft samma fel nästan

Det är såhär när det är kallt ska mopeden ha mindre luft och mer bränsle och tvärtom när det blir varmt

Då ska den ha mer luft och mindre bränsle testa skruva ut luftskruven lite mer.
Har inte luftskruv. Har blandningsskruv endast. Och den har ingen effekt vad jag har märkt.
Aha okej då vet jag faktiskt inte

Men tippar på att det är förgasaren som måste bestyckas om.
Postat: 11 maj 2011, 17:12
av viktors1994
Speedy1FTW skrev:viktors1994 skrev:najkan skrev:Har haft samma fel nästan

Det är såhär när det är kallt ska mopeden ha mindre luft och mer bränsle och tvärtom när det blir varmt

Då ska den ha mer luft och mindre bränsle testa skruva ut luftskruven lite mer.
Har inte luftskruv. Har blandningsskruv endast. Och den har ingen effekt vad jag har märkt.
okej! ifall du har blandnings skruv som jag hade på min günter 12mm förgasare så ska du INTE köra med sportluftfilter eller utan då den får för mycket luft då! jag vart tvungen att tejpa för förgasaren lite för att den inte skulle få för mycket

Känns lite konstigt att de gör en förgasare som man tydligen inte kan använda. Eftersom det inte finns några luftburkar som passar till dom. Om man nu inte moddar en själv.
Postat: 11 maj 2011, 19:24
av viktors1994
Kan även tillägga att den inte har någon tomgång alls när den är varm. Handlar bara om typ 100rpm innan den dör. Och tomgångsskruven är helt inskruvad. Kan det vara tjuvluft eller liknande kanske? eller dags att byta membranet? dvs "plattan" där i?
Postat: 11 maj 2011, 19:30
av KarlssoN^
Går sämst kall.
Ja som rubriken.
Går bra som fan kall
waait, wat?
ontopic, det är så på alla förbränningsmotor principen, alltså motorn går bästa när det är kallt ute.
När det är kallt ute så inne håller luften mer syre än vid varm luft, så därför så kan motorn gå hur bra som helst på vintern (eller när det är kallt ute..) och inte tvärt om, eftersom det blir för stort munstycke, när det blir varmt igen..
Postat: 11 maj 2011, 19:35
av viktors1994
KarlssoN^ skrev:Går sämst kall.
Ja som rubriken.
Går bra som fan kall
waait, wat?
ontopic, det är så på alla förbränningsmotor principen, alltså motorn går bästa när det är kallt ute.
När det är kallt ute så inne håller luften mer syre än vid varm luft, så därför så kan motorn gå hur bra som helst på vintern (eller när det är kallt ute..) och inte tvärt om, eftersom det blir för stort munstycke, när det blir varmt igen..
Att den går sämre när den blir varm/ när det är varmt är jag medveten om. Men den går knappt alls. Kan ligga o åka i typ en km utan att den varvar upp.. Funderar på att byta tändstift och se om de kan vara problemet. Ser ganska dåligt ut.
När jag har ett munstycke så tändstiftet är brunt så misständer den bara. Det är ingen skillnad mellan 90-110 munstycke..
Postat: 11 maj 2011, 19:39
av KarlssoN^
viktors1994 skrev:KarlssoN^ skrev:Går sämst kall.
Ja som rubriken.
Går bra som fan kall
waait, wat?
ontopic, det är så på alla förbränningsmotor principen, alltså motorn går bästa när det är kallt ute.
När det är kallt ute så inne håller luften mer syre än vid varm luft, så därför så kan motorn gå hur bra som helst på vintern (eller när det är kallt ute..) och inte tvärt om, eftersom det blir för stort munstycke, när det blir varmt igen..
Att den går sämre när den blir varm är jag medveten om. Men den går knappt alls. Kan ligga o åka i typ en km utan att den varvar upp.. Funderar på att byta tändstift och se om de kan vara problemet. Ser ganska dåligt ut.
Det jag skrev; blir varmare = mindre syre i luften = motorn får mindre syre jämfört med bensin = får för mycket bränsle och den bluddrar ner och typ dör. = byt ner ett par storlekar på huvudmunstycket så går den nog bättre.
Postat: 11 maj 2011, 19:40
av viktors1994
KarlssoN^ skrev:viktors1994 skrev:KarlssoN^ skrev:Går sämst kall.
Ja som rubriken.
Går bra som fan kall
waait, wat?
ontopic, det är så på alla förbränningsmotor principen, alltså motorn går bästa när det är kallt ute.
När det är kallt ute så inne håller luften mer syre än vid varm luft, så därför så kan motorn gå hur bra som helst på vintern (eller när det är kallt ute..) och inte tvärt om, eftersom det blir för stort munstycke, när det blir varmt igen..
Att den går sämre när den blir varm är jag medveten om. Men den går knappt alls. Kan ligga o åka i typ en km utan att den varvar upp.. Funderar på att byta tändstift och se om de kan vara problemet. Ser ganska dåligt ut.
Det jag skrev; blir varmare = mindre syre i luften = motorn får mindre syre jämfört med bensin = får för mycket bränsle och den bluddrar ner och typ dör. = byt ner ett par storlekar på huvudmunstycket så går den nog bättre.
Hade 102 från början. Har testat 100,98,95,92 och 90. När man kommer ner mot 92-95 börjar den misstända.
Postat: 11 maj 2011, 19:49
av KarlssoN^
viktors1994 skrev:KarlssoN^ skrev:viktors1994 skrev:
Att den går sämre när den blir varm är jag medveten om. Men den går knappt alls. Kan ligga o åka i typ en km utan att den varvar upp.. Funderar på att byta tändstift och se om de kan vara problemet. Ser ganska dåligt ut.
Det jag skrev; blir varmare = mindre syre i luften = motorn får mindre syre jämfört med bensin = får för mycket bränsle och den bluddrar ner och typ dör. = byt ner ett par storlekar på huvudmunstycket så går den nog bättre.
Hade 102 från början. Har testat 100,98,95,92 och 90. När man kommer ner mot 92-95 börjar den misstända.
okej, jag skulle då iaf köpa ett nytt tändstift och sedan bestycka moppen.