Sida 1 av 1

17.5mm på orginal aerox

Postat: 10 maj 2011, 20:32
av dexter123
funkar den här? http://www.twostroke.se/product.asp?product=7602. måste man använda vatten kylningen?

Postat: 10 maj 2011, 20:55
av SickRazer
Såg att den hade vattenkylar-ingångar, så ja, du måste nog använda vattenkylningen. Men har du en Dellorto förgasare på nu med vattenkylning så är det bara koppla slangarna precis som på originalet då alla Dellortoförgasare med vattenkylar-ingångar fungerar på ungefär samma sätt.
Du ser på bilderna var ingångarna är, nummer 12 in och nummer 13 ut.

Postat: 10 maj 2011, 20:57
av speedfightkillen
SickRazer skrev:Såg att den hade vattenkylar-ingångar, så ja, du måste nog använda vattenkylningen. Men har du en Dellorto förgasare på nu med vattenkylning så är det bara koppla slangarna precis som på originalet då alla Dellortoförgasare med vattenkylar-ingångar fungerar på ungefär samma sätt.
Du ser på bilderna var ingångarna är, nummer 12 in och nummer 13 ut.
vadå måste?:P cp.. nej du behöver itne de men du ahr ju 2 st nipplar från cylindern det är bara dra en slang från ena till den andra så slipper du dom :)

Postat: 10 maj 2011, 21:00
av SickRazer
speedfightkillen skrev:
SickRazer skrev:Såg att den hade vattenkylar-ingångar, så ja, du måste nog använda vattenkylningen. Men har du en Dellorto förgasare på nu med vattenkylning så är det bara koppla slangarna precis som på originalet då alla Dellortoförgasare med vattenkylar-ingångar fungerar på ungefär samma sätt.
Du ser på bilderna var ingångarna är, nummer 12 in och nummer 13 ut.
vadå måste?:P cp.. nej du behöver itne de men du ahr ju 2 st nipplar från cylindern det är bara dra en slang från ena till den andra så slipper du dom :)
Sant. Det går också att bara skruva i två skruvar som passar istället för nipplarna och täcka för kylaringångarna på förgasaren så att den inte drar in tjuvluft på något sätt.

Postat: 10 maj 2011, 21:03
av beckvall
de är omöjligt att förgasaren ska dra tjuvluft om de 2 nipplarna är otäckta. då de går vatten i dom normalt sett och vatten är man inte i blandningen på något sätt.

Postat: 10 maj 2011, 21:18
av dexter123
nån som vet om aerox 08 har vatten kylning på en org förgasare?

Postat: 10 maj 2011, 21:49
av dexter123
hur vet jag om ja har vatten kylning?

Postat: 10 maj 2011, 21:58
av wille95
dexter123 skrev:hur vet jag om ja har vatten kylning?
kolla cylindern och kolla sidan av motorn om det sitter en fläkt elr en vattenpump där :roll:

Postat: 10 maj 2011, 22:07
av dexter123
vatten pump har ja ju eftersom att ja har vatten kyld motor

Postat: 10 maj 2011, 22:13
av adddam
dexter123 skrev:nån som vet om aerox 08 har vatten kylning på en org förgasare?
ja de har dom:)

Postat: 10 maj 2011, 22:23
av dexter123
inte om motorn har vatten kylning. utan om förgasarn har de?

Postat: 10 maj 2011, 22:28
av SickRazer
dexter123 skrev:inte om motorn har vatten kylning. utan om förgasarn har de?
Om den har två vattenkylnings nipplar som den du länkade innan så har den vattenkylning

Postat: 11 maj 2011, 08:19
av 2stroke
dexter123 skrev:inte om motorn har vatten kylning. utan om förgasarn har de?
Yes de har den

Postat: 11 maj 2011, 08:29
av a6lex
dexter123 skrev:inte om motorn har vatten kylning. utan om förgasarn har de?
Svår att böja sig ner o kolla på förgasaren i 2sec? Bara kolla om de är 2 slangar från toppen till förgasaren

Postat: 11 maj 2011, 12:44
av dexter123
så då kan ja beställa den förgasarn som ja länkade?????

Postat: 11 maj 2011, 14:09
av fredde802
ja....

Postat: 11 maj 2011, 15:26
av SickRazer
dexter123 skrev:så då kan ja beställa den förgasarn som ja länkade?????
Det har vi sagt hela tiden. Det funkar även utan att använda vattenkylningen.
Vattenkylningen är mest till cylindern, förgasaren behöver det inte egentligen.

Postat: 11 maj 2011, 22:11
av dexter123
vad är vakum anslutning?

Postat: 11 maj 2011, 22:26
av a6lex
dexter123 skrev:vad är vakum anslutning?
Är de inte bara smartare att lämna in moppen? Du kommer aldrig få igång den om du byter...

Postat: 11 maj 2011, 22:40
av dexter123
nån gång måste man ju lära sig ditt smäck!!!

Postat: 11 maj 2011, 22:50
av a6lex
Haha, lär dig hur de funker i teorin innan du börjar praktiskt din "smäck"

Postat: 12 maj 2011, 06:09
av yamaha2pwn
förgasaren blir inte varm så vrf skulle den behöva kylning? eftersom vattnet ska ligga på en 95-99 grader när de är i arbetstemperatur så måste de vara förvärme ist för kylning ;) de är bara att lägga en loop mellan nipplarna på cylindern. sen samma på nipplarna på förgasaren ;)

så det är ingen vesentlig del så den kan du ju bara kasta ;)

(har en teori, eftersom förvärmen på förgasaren värmer mkt mer när den är varm, så måste du ha större strl på munstycke för luften tar större plats, om du ist kastar den åt helvete och förgasaren håller sig kallare så behöver man inte lika stort muinstycke för luften tar nu mindre plats, du vinner marginell bränsle förbrukning bara men men... rätt/fel?)

Postat: 12 maj 2011, 07:52
av a6lex
yamaha2pwn skrev:förgasaren blir inte varm så vrf skulle den behöva kylning? eftersom vattnet ska ligga på en 95-99 grader när de är i arbetstemperatur så måste de vara förvärme ist för kylning ;) de är bara att lägga en loop mellan nipplarna på cylindern. sen samma på nipplarna på förgasaren ;)

så det är ingen vesentlig del så den kan du ju bara kasta ;)

(har en teori, eftersom förvärmen på förgasaren värmer mkt mer när den är varm, så måste du ha större strl på munstycke för luften tar större plats, om du ist kastar den åt helvete och förgasaren håller sig kallare så behöver man inte lika stort muinstycke för luften tar nu mindre plats, du vinner marginell bränsle förbrukning bara men men... rätt/fel?)
Tvärt om ;) du får in mer syre i och med att luften är komprimerad alltså behöver du större munstycke för att få rätt blandning :)
Så ju kallare de är ute desto bättre går dom, men finns klart en gräns