Sida 1 av 1
Vilket värmetal på tändstiftet?
Postat: 1 maj 2011, 21:19
av ziggen123
Har en Derbi gp1 -04 som har 90-95 i munstycke och avtrimmad från variatorringen, pluggen, blindtarmen, (franska) strypningen i förgasaren samt satt på sportluftsfilter på det.
Men jag har original NGK tändstiftet nu och värmetalet är 6 på det tror jag? Behöver jag byta stiftet tror ni och isåfall till vad? Skulle vara skitnice om ni även kunde fixa en länk till ett. Det jag har ju nu heter iallafall BR9ES.
Hjälp någon?

Re: Vilket värmetal på tändstiftet?
Postat: 3 maj 2011, 08:26
av Mackesh94
ziggen123 skrev:Har en Derbi gp1 -04 som har 90-95 i munstycke och avtrimmad från variatorringen, pluggen, blindtarmen, (franska) strypningen i förgasaren samt satt på sportluftsfilter på det.
Men jag har original NGK tändstiftet nu och värmetalet är 6 på det tror jag? Behöver jag byta stiftet tror ni och isåfall till vad? Skulle vara skitnice om ni även kunde fixa en länk till ett. Det jag har ju nu heter iallafall BR9ES.
Hjälp någon?

Vet inte så mycket om just tändstift men jag vet att original stiftet brukar oftast vara bra när man har trimmat också

iaf "väg trimmat". om du ska race:a på bana så krävs de nog ett mer tuffare stift.
hoppas jag va till ngn hjälp

Postat: 3 maj 2011, 10:12
av moppenissen96
Vid byte till 70 cc ska du ha 8-9 om du har det på den orginal så kan den slå i kolven
Postat: 3 maj 2011, 12:35
av fax110
samueljohansson96 skrev:Vid byte till 70 cc ska du ha 8-9 om du har det på den orginal så kan den slå i kolven
att den kan slå i kolven är 100% fel då värmetalet inte har något med hur tändstiftet ser ut / är format,
värmetal = värmeavlednings förmåga
alltså exempel 6 = låg värmeavledning = hög temperatur på tändstift/förbränning
exempel 10 = hög värmeavledning = låg temperatur på tändstift/förbränning
och om det du har nu heter br9es så har du ju ett stift med värmetal 9
Postat: 3 maj 2011, 14:10
av aerox_killen95
nitrometan is da shit