Sida 1 av 1
Hur byta munstycke snabbt
Postat: 1 maj 2011, 17:25
av Ekman
Hallå!
Har en ganska dum fråga men hur fan byter ni munstycke så snabbt? Har läst i flera trådar att "Det tar max 5min för ett proffs och max 15min för en nybörjare". Men jag måste ta loss hela avgasröret för att kunna få loss flottörskålen och det tar så jäkla länge, så nu till min fråga: Har ni några tips på hur man kommer åt förgasaren (flottörskålen) utan att skruva loss hela röret. För jag vill inte hålla på att skruva av och på hela tiden när jag ska testa mej fram till ett munstycke.
(tror att jag lagade tråden i rätt forum del)
Moppen är en
Gilera smt
Från vänster sida
Höger sida

Postat: 1 maj 2011, 17:28
av moppenissen96
skruva av den från insuget?
Postat: 1 maj 2011, 17:28
av GileraIce04
Ta bort spännbanden och vinkla den fri

Så erre ba att skruva

Postat: 1 maj 2011, 17:30
av Ekman
GileraIce04 skrev:Ta bort spännbanden och vinkla den fri

Så erre ba att skruva

Har testad det men kommer inte in med fingrarna dit när röret går tvärsöver

Postat: 1 maj 2011, 17:31
av runners
beror helt på vad man har för moped. På Mopeder med öppna motorer som hos cross sitter förgasaren lättare att komma åt än på scootrar. Fast det är som du säger....det kan vara saker trots när man har öppen motor som sitter i vägen, som först måste tagas av innan man kommer åt förgasaren.
Nää haha fem minuter bytar knappast någon munstycket på, inte hur duktig man än är. Men är man vältränad just på en moppe att göra det, är det inte omöjligt att man kan klara det på 10-15 minuter.

Postat: 1 maj 2011, 17:35
av yamaha2pwn
har oxå hållit på att byta munstycke med ett rör ivägen, mekar bort det på 2 min (3 min om de är varmt. dock äre trimrör så man bara dra till sig kröken så hänger ljuddämparen kvar) sedan 3 min att byta munstycket och 2 min på med kröken igen om allt går som jag vill dvs

bara låt de ta sin tid om de är trångt.
Postat: 1 maj 2011, 17:38
av erik_94
jag hade smt. tog ett tag innan man fick till det. men tog en "stjärnmejsel" från hylsnyckel-satsen och skruvade med den för hand. så bara den lilla delen man sätter på hylsnyckeln. den fick man rum med i det trånga utrymmet.
Postat: 1 maj 2011, 17:58
av derbi_senda93
När jag hade min Derbi så lät jag förgasaren hänga kvar på sin plats och satte mig på vänster sida om moppen och vred handen under svingen och upp mot förgasaren. Vrida den lite går bra. Visst man fick lite skit från kedjan på armen men det gick snabbt och smidigt.
Man kan också dra av hela förgasaren från insuget men gummit sittandes kvar på förgasaren och vinkla den. Men tyckte det va jobbigt att få tillbaka den på insuget igen

Postat: 1 maj 2011, 19:29
av willemedDERBIN
Derbi_senda93 skrev:När jag hade min Derbi så lät jag förgasaren hänga kvar på sin plats och satte mig på vänster sida om moppen och vred handen under svingen och upp mot förgasaren. Vrida den lite går bra. Visst man fick lite skit från kedjan på armen men det gick snabbt och smidigt.
Man kan också dra av hela förgasaren från insuget men gummit sittandes kvar på förgasaren och vinkla den. Men tyckte det va jobbigt att få tillbaka den på insuget igen

det är litet petigt om man inte vill ta väck röret
annars har man fått ur den som ovan via svingen men om du inte har en jävligt dumma vacum pumpen då hade det gått att få bort den via den vägen
det är bara att skruva loss och ta ut !
Postat: 1 maj 2011, 19:33
av wille95
jag har ingen kick men jag har underliggande rör. när jag ska ställa in den så tar jag av kylarvingarna och sadel/tankhållarn och låter det ta sin tid. men man behöer ju bara göra det1-2 gånger per år

Postat: 1 maj 2011, 19:35
av ServerError
enkel lösning: skaffa underliggande

Postat: 1 maj 2011, 19:40
av fax110
runners skrev:beror helt på vad man har för moped. På Mopeder med öppna motorer som hos cross sitter förgasaren lättare att komma åt än på scootrar. Fast det är som du säger....det kan vara saker trots när man har öppen motor som sitter i vägen, som först måste tagas av innan man kommer åt förgasaren.
Nää haha fem minuter bytar knappast någon munstycket på, inte hur duktig man än är. Men är man vältränad just på en moppe att göra det, är det inte omöjligt att man kan klara det på 10-15 minuter. :wink:
tjadu på min drac så tar det max 3 min, lossar den på insuget vrider förgasaren 45 grader hur mycket plats som helst ;)
så beroende på moped så är det lite svårt å säga max å min tider som folk klarar.
vet även en kompis som har en honda sfx å då sitter förgasaren ovanför variator kåpan under kåporna på mopeden och samma sak där bara vrida den sen sticker förgasaren ut i lufter
Postat: 1 maj 2011, 19:40
av karlssonlysekil
Om inte jag är helt ute och cyklar så sitter det Derbi motor på den eller?
Derbi motorer ger VÄLDIGT lite utrymme till meckande!
Postat: 1 maj 2011, 19:41
av Ekman
karlssonlysekil skrev:Om inte jag är helt ute och cyklar så sitter det Derbi motor på den eller?
Derbi motorer ger VÄLDIGT lite utrymme till meckande!
jepp det sitter Derbi motor på den

och ja, det är så jäävla trångt

Postat: 1 maj 2011, 21:11
av chifen
Tar lång tid för mig med, men det är för det är fullsmockat med grejer där och en stor förgasare. Det är bara att ta bort röret, vinkla förgasaren och lossa skålen. Går ganska fort att ta bort röret ändå så ingen större fara
Postat: 2 maj 2011, 22:32
av Kajtak
lossa den från insugs gummit fäll ut kicken vrid förgasaren åt höger? mot kicken alltså, ta bort skålen byt munstycke.. om inte..
lossa den helt fårn insuget dra bak den o sen är den fri du bör har vajer så du får ut den utanför ramen iaf, svårare än så är det inte tar inte äns 5 min ! :)