Sida 1 av 1

17,5 mm till Gianelli setup , DRAC?

Postat: 25 april 2011, 21:48
av Riejudrac_
Hej,
Jag hade tänkt att uppdatera mig lite i sommar och köpa ett Gianelli till min Drac och hade även tänkt köpa en större förgasare och jag undrar om 17,5mm blir på tok för stort?

Övrig setup är:

50cc avstrypt orginal.
sportfilter
12-56 drev
+=
Gianelli 2T
17,5mm Dellorto?
och nytt membran + motoforce sportkopplingskit.

Om nån har nån åsikt som FRAM MED SPRÅKET ; VILL HÖRA KRITIK :D// tack

Lägger detta i Cross, supermotard för jag hitta ingen bättre lösning på det.

Postat: 25 april 2011, 21:49
av moppepojk26
17,5 är inte alls för stort xd du kan köra med 21 med xd men botten draget blir sämre :P

Postat: 25 april 2011, 21:51
av siiimooon
Kör hellre på 21mm.

Postat: 25 april 2011, 21:53
av Riejudrac_
Tror jag ska köra på 17,5 eller 19mm, 21 är ju fan stort

EDIT: Jag vill ha bra bottendrag och öka toppfarten lite också´:D

Postat: 25 april 2011, 21:54
av Cappe14
21mm är onödigt stort då drar den bara mer soppa

Postat: 25 april 2011, 21:56
av Riejudrac_
Cappe14 skrev:21mm är onödigt stort då drar den bara mer soppa
tänkte det

Postat: 25 april 2011, 22:03
av wille95
du kan få köpa min dellorto 19mm :D elr mikuni 17.5

Postat: 25 april 2011, 23:24
av Riejudrac_
wille95 skrev:du kan få köpa min dellorto 19mm :D elr mikuni 17.5
Har ont om penning just nu ;P

Postat: 26 april 2011, 00:22
av rod_rrx
kan någon förklara varför en 21mm ger sämre bottendrag, drar jävligt mkt mer och är förstort för hans setup?

jag kan säga att ni har alla fel. 21mm blir ta mej fan perfekt. den drar inte 17l milen med sån förgasare. bara okunnighet att säga som er.

att byta från 12mm till 17.5 ger inge effekt. släng på 19-21 ist så märker du stort skillnad i både axx och topp. den drar inte spec mkt mer om du ställer in den riktigt på alla nålar och munstycken.

Postat: 26 april 2011, 05:57
av Sockan
rod_rrx skrev:kan någon förklara varför en 21mm ger sämre bottendrag, drar jävligt mkt mer och är förstort för hans setup?

jag kan säga att ni har alla fel. 21mm blir ta mej fan perfekt. den drar inte 17l milen med sån förgasare. bara okunnighet att säga som er.

att byta från 12mm till 17.5 ger inge effekt. släng på 19-21 ist så märker du stort skillnad i både axx och topp. den drar inte spec mkt mer om du ställer in den riktigt på alla nålar och munstycken.
När du skrev första meningen slutade jag lyssna på dej. Extra stärkt misstanke om okunnighet bekräftades när du du skrev "...mkt mer om du ställer in den riktigt på alla nålar och munstycken."

Alla nålar? Har du fler nålar, grymt! Då har du alltså fler gashandtag också? :O Gryyymt!

Och munstycken, huvudmunstycke, lågfarts och tomgångsmunstycke finns där.

Nålen ändrar 2/3-3/4 gas bensinflödet
Munstycket hela tiden..
Luftskruv hela tiden, men särskilt i början och på högvarv då det behövs mest.

Postat: 26 april 2011, 09:13
av bensinskalle
Om en 19mm förgasare duger gott till en lower midrace 70cc ser jag ingen anledning till att trycka dit en 21mm på en original 50cc...

Större förgasare är nästan alltid SÄMRE än en mindre med lagom storlek.

Har man för stor förgasare blir gashastigheten lägre och ger i sin tur sämre inblandning av bensin. Bäst är att ha en förgasare som är precis så stor att den inte stryper flödet när motorn går som hårdast.

Postat: 26 april 2011, 09:31
av Pontusandersson95
Jag kör 21mm till mitt effektrör å de går som fan dock har jag ganska myclet övrig utrustning men jag rekommenderar 19mm det funkar bra om du skaffar 70cc med + om du ställer in rätt kommer det inte dra så mycket
Va de inte du som skulle ha en crossmotor eller en Hyper setup?

Postat: 26 april 2011, 10:24
av rod_rrx
Sockan skrev:
rod_rrx skrev:kan någon förklara varför en 21mm ger sämre bottendrag, drar jävligt mkt mer och är förstort för hans setup?

jag kan säga att ni har alla fel. 21mm blir ta mej fan perfekt. den drar inte 17l milen med sån förgasare. bara okunnighet att säga som er.

att byta från 12mm till 17.5 ger inge effekt. släng på 19-21 ist så märker du stort skillnad i både axx och topp. den drar inte spec mkt mer om du ställer in den riktigt på alla nålar och munstycken.
När du skrev första meningen slutade jag lyssna på dej. Extra stärkt misstanke om okunnighet bekräftades när du du skrev "...mkt mer om du ställer in den riktigt på alla nålar och munstycken."

Alla nålar? Har du fler nålar, grymt! Då har du alltså fler gashandtag också? :O Gryyymt!

Och munstycken, huvudmunstycke, lågfarts och tomgångsmunstycke finns där.

Nålen ändrar 2/3-3/4 gas bensinflödet
Munstycket hela tiden..
Luftskruv hela tiden, men särskilt i början och på högvarv då det behövs mest.
hahahahaha.... sluta muppa dig.

jag brukar iaf kalla luftskruven för nål då den ser ut som en nål därav NÅLAR för trottelnålen är en nål också.

man ska byta alla munstycken om man ska ställa in något.

lågfart. 0-25% gas.
trottelnålen 25-~70% gas
huvudmunstycket 70-100% gas.
luftskruven (luftnålen i mitt tungomål) är från 0-70% ungefär.

jag bygger själv hyper med NX så jag tror att min kunskap duger.

sen attt ja har haft typ samma setup på min gamla crossmoppe med bara posetiva resultat när jag bytte till 21mm förgasare.
okey den drar liiite mer men det var inge större skillnad när man ställt in den helt och hållet.

jag bara hjälper. men vill dom inte ha min hjälp så är det skitsamma. det är era moppar och om dom går skit och långsammare än nödvändigt så är det erat problem för att ni är så trångsynta.

Postat: 26 april 2011, 12:55
av Rexxy
rod_rrx skrev:
hahahahaha.... sluta muppa dig.

jag brukar iaf kalla luftskruven för nål då den ser ut som en nål därav NÅLAR för trottelnålen är en nål också.

man ska byta alla munstycken om man ska ställa in något.

lågfart. 0-25% gas.
trottelnålen 25-~70% gas
huvudmunstycket 70-100% gas.
luftskruven (luftnålen i mitt tungomål) är från 0-70% ungefär.

jag bygger själv hyper med NX så jag tror att min kunskap duger.

sen attt ja har haft typ samma setup på min gamla crossmoppe med bara posetiva resultat när jag bytte till 21mm förgasare.
okey den drar liiite mer men det var inge större skillnad när man ställt in den helt och hållet.

jag bara hjälper. men vill dom inte ha min hjälp så är det skitsamma. det är era moppar och om dom går skit och långsammare än nödvändigt så är det erat problem för att ni är så trångsynta.

Luftskruven påverkar enbart vid små gaspådrag, inte ända upp till 70% som du säger. Vid halvgas är luftskruven helt inaktiv.

En för stor förgasare ger dåligt sug och flöde i förgasaren. Vilket resulterar i sämre drag på lägre varv på full gas. Det är som jag alltid har sagt, Lagom är bäst!

Postat: 26 april 2011, 13:46
av rod_rrx
Rexxy skrev:
rod_rrx skrev:
hahahahaha.... sluta muppa dig.

jag brukar iaf kalla luftskruven för nål då den ser ut som en nål därav NÅLAR för trottelnålen är en nål också.

man ska byta alla munstycken om man ska ställa in något.

lågfart. 0-25% gas.
trottelnålen 25-~70% gas
huvudmunstycket 70-100% gas.
luftskruven (luftnålen i mitt tungomål) är från 0-70% ungefär.

jag bygger själv hyper med NX så jag tror att min kunskap duger.

sen attt ja har haft typ samma setup på min gamla crossmoppe med bara posetiva resultat när jag bytte till 21mm förgasare.
okey den drar liiite mer men det var inge större skillnad när man ställt in den helt och hållet.

jag bara hjälper. men vill dom inte ha min hjälp så är det skitsamma. det är era moppar och om dom går skit och långsammare än nödvändigt så är det erat problem för att ni är så trångsynta.

Luftskruven påverkar enbart vid små gaspådrag, inte ända upp till 70% som du säger. Vid halvgas är luftskruven helt inaktiv.

En för stor förgasare ger dåligt sug och flöde i förgasaren. Vilket resulterar i sämre drag på lägre varv på full gas. Det är som jag alltid har sagt, Lagom är bäst!
aha aja nästan rätt^^ jag skruvar iaf inte på luftskruven . för ja har ingen på min über förgasare :D

Postat: 26 april 2011, 15:32
av Ztraand
Kör med 19mm, ja har 17,5mm original. Och min har helt original setup.

Postat: 26 april 2011, 17:31
av Riejudrac_
okej, men jag har 12mm orginal? tror alla att jag ska ha 17,5 eller 19mm?
Tänkte att om jag byter till 17,5 så har jag ju bytt upp mig 5,5mm i storlek och det bör ju räcka om man tillochmed kan köra med orginal?

Ang om jag skulle börja bygga hyper så kan jag säga att jag inte skulle bygga hyper och har inte äns nämnt det...
Nämnde crossmotor eller "värre" setup på motorn..
Det kommer bli längre fram när jag har mer pengar ;) men inte just nu ;)

Postat: 26 april 2011, 18:00
av Ztraand
Riejudrac_ skrev:okej, men jag har 12mm orginal? tror alla att jag ska ha 17,5 eller 19mm?
Tänkte att om jag byter till 17,5 så har jag ju bytt upp mig 5,5mm i storlek och det bör ju räcka om man tillochmed kan köra med orginal?

Ang om jag skulle börja bygga hyper så kan jag säga att jag inte skulle bygga hyper och har inte äns nämnt det...
Nämnde crossmotor eller "värre" setup på motorn..
Det kommer bli längre fram när jag har mer pengar ;) men inte just nu ;)
En 17,5mm kostar ju typ 5-600 medans en 19 kostar runt 8-900. Men om du har pengar till det tkr ja du ska köpa en 19, men 17,5 duger gott o väl :)

Postat: 26 april 2011, 18:04
av kobbstar
Riejudrac_ skrev:okej, men jag har 12mm orginal? tror alla att jag ska ha 17,5 eller 19mm?
Tänkte att om jag byter till 17,5 så har jag ju bytt upp mig 5,5mm i storlek och det bör ju räcka om man tillochmed kan köra med orginal?

Ang om jag skulle börja bygga hyper så kan jag säga att jag inte skulle bygga hyper och har inte äns nämnt det...
Nämnde crossmotor eller "värre" setup på motorn..
Det kommer bli längre fram när jag har mer pengar ;) men inte just nu ;)
kör på 17,5mm. Jag har en Rieju drac 02 och beställt giannelli 2t:). Har lite "segare/sämre" setup än dig och kör orig förgasare atm. så det borde vara bra

Postat: 26 april 2011, 18:26
av aerox_killen95
Riejudrac_ skrev:okej, men jag har 12mm orginal? tror alla att jag ska ha 17,5 eller 19mm?
Tänkte att om jag byter till 17,5 så har jag ju bytt upp mig 5,5mm i storlek och det bör ju räcka om man tillochmed kan köra med orginal?

Ang om jag skulle börja bygga hyper så kan jag säga att jag inte skulle bygga hyper och har inte äns nämnt det...
Nämnde crossmotor eller "värre" setup på motorn..
Det kommer bli längre fram när jag har mer pengar ;) men inte just nu ;)
eru helt tard lr? du har gjort åtskilliga trådar samt tagit upp ett flertal gånger i trådar hur fort din kommer gå med 70cc setuper o hypersetuper o om du ska köra på crossmotor lr hypersetup o gud vet vad sluta myta för i helvete.

Postat: 26 april 2011, 21:32
av Riejudrac_
aerox_killen95 skrev:
Riejudrac_ skrev:okej, men jag har 12mm orginal? tror alla att jag ska ha 17,5 eller 19mm?
Tänkte att om jag byter till 17,5 så har jag ju bytt upp mig 5,5mm i storlek och det bör ju räcka om man tillochmed kan köra med orginal?

Ang om jag skulle börja bygga hyper så kan jag säga att jag inte skulle bygga hyper och har inte äns nämnt det...
Nämnde crossmotor eller "värre" setup på motorn..
Det kommer bli längre fram när jag har mer pengar ;) men inte just nu ;)
eru helt tard lr? du har gjort åtskilliga trådar samt tagit upp ett flertal gånger i trådar hur fort din kommer gå med 70cc setuper o hypersetuper o om du ska köra på crossmotor lr hypersetup o gud vet vad sluta myta för i helvete.
Tror det börjar vara ett år sen snart som jag snackade om hyper setuper och kollade hur fort ung, dom skulle gå!!!!!!!
Men i en tråd jag tog upp om Crossmotor och VÄRRE setup var inte så länge sen och då nämnde jag inte ett piss om att jag skulle göra en jävla hyper!
Det är bara nån som sagt sig och sa att jag i DEN tråden pratade om HYPER.
Om du har något mer att klaga på så kan du komma hit och säga det!!!

Postat: 26 april 2011, 21:38
av moppepojk26
Riejudrac_ skrev:okej, men jag har 12mm orginal? tror alla att jag ska ha 17,5 eller 19mm?
Tänkte att om jag byter till 17,5 så har jag ju bytt upp mig 5,5mm i storlek och det bör ju räcka om man tillochmed kan köra med orginal?

Ang om jag skulle börja bygga hyper så kan jag säga att jag inte skulle bygga hyper och har inte äns nämnt det...
Nämnde crossmotor eller "värre" setup på motorn..
Det kommer bli längre fram när jag har mer pengar ;) men inte just nu ;)
körde med 17,5 på min 50 org som var portad gick skit bra :) men det är ju en scooter xd vet inte hur det funkar med cross moppe xd