Sida 1 av 1

Derbi Senda R 99, Tar inga varv

Postat: 21 april 2011, 15:40
av denniss
Hej, har en Derbi Senda R 99 som jag nyligen har köpt och en Derbi Senda 98 SM som jag krockade med i vintrast så den blev reservdels moped. Jag bestämde mig för att byta maskin från den krockade till den som jag just har köpt, den krockade hade jag nyss renoverat maskinen på och den gick fint!

när jag väl bytt maskin från den krockade till 99:an och lagt allt på sin plats som det ska va så kickade jag igång den och den gick helt enkelt skit, jag hade kört lite med den krockade efter krocken och maskin gick perfekt.

den kommer inte upp i höga varv, varför? och det låter som att den får för mycket bensin och de droppar olja/bensin ur avgasröret Jag har provat byta munstycken från 60-105, det satt ett 72 före jag provade att byta vilket den gick bra med förut. Jag har provat byta cdi box, inget hände, rensat ur förgasaren och luftfilter, ställt nålen i alla olika lägen. ingen förändring, bytt tändstift, ( tändstiftet var mörkt, troligen för mycket bensin) provat att byta batteriet(12v) till ett splitter nytt. dock har jag nyligen märkt att den får en aning mera varv om lamporna inte är påslagna, den går med andra ord bättre med lamporna av:?:
och det går 2 kablar som går in i en slags bult som ska skruvas in i förgasaren, vad har de för uppgift? hade inga såna på den krockade 98:an


Vad kan detta bero på? Tacksam för hjälp!

Re: Derbi Senda R 99, Tar inga varv

Postat: 21 april 2011, 19:40
av willemedDERBIN
denniss skrev:Hej, har en Derbi Senda R 99 som jag nyligen har köpt och en Derbi Senda 98 SM som jag krockade med i vintrast så den blev reservdels moped. Jag bestämde mig för att byta maskin från den krockade till den som jag just har köpt, den krockade hade jag nyss renoverat maskinen på och den gick fint!

när jag väl bytt maskin från den krockade till 99:an och lagt allt på sin plats som det ska va så kickade jag igång den och den gick helt enkelt skit, jag hade kört lite med den krockade efter krocken och maskin gick perfekt.

den kommer inte upp i höga varv, varför? och det låter som att den får för mycket bensin och de droppar olja/bensin ur avgasröret Jag har provat byta munstycken från 60-105, det satt ett 72 före jag provade att byta vilket den gick bra med förut. Jag har provat byta cdi box, inget hände, rensat ur förgasaren och luftfilter, ställt nålen i alla olika lägen. ingen förändring, bytt tändstift, ( tändstiftet var mörkt, troligen för mycket bensin) provat att byta batteriet(12v) till ett splitter nytt. dock har jag nyligen märkt att den får en aning mera varv om lamporna inte är påslagna, den går med andra ord bättre med lamporna av:?:
och det går 2 kablar som går in i en slags bult som ska skruvas in i förgasaren, vad har de för uppgift? hade inga såna på den krockade 98:an


Vad kan detta bero på? Tacksam för hjälp!
byte du rör och förgasare samt när du bytte motor ?
om inte testa det :)

när alla lamporna är av så går det mer AMP till tändningen och du får en starkare gnista vilket gör att den går upp ngt i varv :)

Postat: 22 april 2011, 10:28
av denniss
jag har ett gianelli och ett orginal rör ostrypt(helt rensat) , det ostrypta orginal röret hade jag på den krockade, den gjorde 85km/h. så jag har provat med båda rören efter maskinbytet, provat med båda förgasarna, både den krockades och 99:ans, inget ändrades...

Postat: 23 april 2011, 17:45
av 2stroke4ever
du får helt enkelt sätta på en förgasare som passar till din 99:a så sladdarna kan kopplas in?

Postat: 23 april 2011, 18:02
av willemedDERBIN
dem där sladdarna somgår in i förgasaren är bara värme element ???
den värmer förgasaren om det är kalt ute :)

AM6 motorer har det samma fast med 2 vatten snipplar i toplocket, right ;) ?