Sida 1 av 1

Effektrör Derbi

Postat: 14 april 2011, 13:15
av fryken
Tjena har bytt nytt rör (metrakit thrower) förgasare ( 17.5) cdi box problemet är att den går väldigt dåligt på låga varv vad tror ni är felet?

Postat: 14 april 2011, 13:16
av fryken
Glömde skriva att jag har en extrem sm 07

Postat: 14 april 2011, 13:40
av Pontusandersson95
har rengjort Förgasaren med

Postat: 14 april 2011, 14:02
av yamaha2pwn
bränsle nålen/lågfartsmunstycke/luftskruv?

Postat: 14 april 2011, 14:07
av willemedDERBIN
yamaha2pwn skrev:bränsle nålen/lågfartsmunstycke/luftskruv?

bestyckat !!!!????

Postat: 14 april 2011, 14:13
av Pontusandersson95
Lågfarts munstycke ska man inte behöva byta om man inte kör midrace eller och munstycke är väl högvarv?

Postat: 14 april 2011, 14:19
av ml65
ställ in nålen och blandningskruv

Postat: 14 april 2011, 14:25
av yamaha2pwn
Pontusandersson95 skrev:Lågfarts munstycke ska man inte behöva byta om man inte kör midrace eller och munstycke är väl högvarv?
tja de beror ju på vad förgasaren levereras bestyckad med, men oftast inte. men går den inte alls på tomgång? men försök iaf hålla den levande på de varvet där han krabbar och kolla på stiftet, sedan får ni prova att skruva på luten och eventuellt bränsle nål och lågfartsmunstycket ;)

Postat: 14 april 2011, 14:29
av willemedDERBIN
yamaha2pwn skrev:
Pontusandersson95 skrev:Lågfarts munstycke ska man inte behöva byta om man inte kör midrace eller och munstycke är väl högvarv?
tja de beror ju på vad förgasaren levereras bestyckad med, men oftast inte. men går den inte alls på tomgång? men försök iaf hålla den levande på de varvet där han krabbar och kolla på stiftet, sedan får ni prova att skruva på luten och eventuellt bränsle nål och lågfartsmunstycket ;)



vad kan ni om motorer .....

nu när du har ökat förbränningen genom att ta bort avgaserna snabbare då måste du öka i munstycke

spelar INGEN ROLL om du inte gör bara lite du måste om du vill förhindra att den skär

så nu när du har bytt rör så måste du gå upp i munstucke !

Postat: 14 april 2011, 14:32
av yamaha2pwn
willemedDERBIN skrev:
yamaha2pwn skrev:
Pontusandersson95 skrev:Lågfarts munstycke ska man inte behöva byta om man inte kör midrace eller och munstycke är väl högvarv?
tja de beror ju på vad förgasaren levereras bestyckad med, men oftast inte. men går den inte alls på tomgång? men försök iaf hålla den levande på de varvet där han krabbar och kolla på stiftet, sedan får ni prova att skruva på luten och eventuellt bränsle nål och lågfartsmunstycket ;)



vad kan ni om motorer .....

nu när du har ökat förbränningen genom att ta bort avgaserna snabbare då måste du öka i munstycke

spelar INGEN ROLL om du inte gör bara lite du måste om du vill förhindra att den skär

så nu när du har bytt rör så måste du gå upp i munstucke !
tog för givet att de redan hade gjort det och eftersom de endast hade problem på låga varv ;)

Postat: 14 april 2011, 14:40
av willemedDERBIN
yamaha2pwn skrev:
willemedDERBIN skrev:
yamaha2pwn skrev: tja de beror ju på vad förgasaren levereras bestyckad med, men oftast inte. men går den inte alls på tomgång? men försök iaf hålla den levande på de varvet där han krabbar och kolla på stiftet, sedan får ni prova att skruva på luten och eventuellt bränsle nål och lågfartsmunstycket ;)



vad kan ni om motorer .....

nu när du har ökat förbränningen genom att ta bort avgaserna snabbare då måste du öka i munstycke

spelar INGEN ROLL om du inte gör bara lite du måste om du vill förhindra att den skär

så nu när du har bytt rör så måste du gå upp i munstucke !
tog för givet att de redan hade gjort det och eftersom de endast hade problem på låga varv ;)
trodde det först ... om inte så står det inte här ovan :roll:
och så jag tänkte vi kan börja där ;)
och det är samt en symptom på att ej ha gjort det

Postat: 14 april 2011, 15:15
av Pontusandersson95
Vi HAR bytt huvud munstycke

Postat: 14 april 2011, 15:18
av fryken
Munstycket är så klart bytt men jag undrar varför accet är så dåligt på låga varv fram till 7000 rmp

Postat: 14 april 2011, 15:37
av Pontusandersson95
jag TROR att det är luftskruv

Postat: 14 april 2011, 15:54
av willemedDERBIN
Pontusandersson95 skrev:jag TROR att det är luftskruv
ni måste ställa in allt
allt från munstycke till luftskruv ...


vad bytte ni för munstycke
för det ligger fortfarande samma symptom

Postat: 14 april 2011, 16:35
av fryken
Vi bytte till 82 munstycke

Postat: 14 april 2011, 16:40
av willemedDERBIN
fryken skrev:Vi bytte till 82 munstycke

aha
kan inte skriva ALLT ni gjorde i ETT stycke .....
backgrundsINFO!

Postat: 14 april 2011, 16:52
av Pontusandersson95
vi har bytt 14mm förgasare till 17,5, original insug till barkit
original rör till mk thrower, 72 till 82 munstycke, strypt cdi till ostrypt

Postat: 14 april 2011, 17:26
av willemedDERBIN
Pontusandersson95 skrev:vi har bytt 14mm förgasare till 17,5, original insug till barkit
original rör till mk thrower, 72 till 82 munstycke, strypt cdi till ostrypt

hur ser stiftet ur ?

jag tycker fortfarande den låter klent ....

samt har ni ställt in den rätt ?

Postat: 14 april 2011, 17:28
av Pontusandersson95
den är grund inställd har inte kollat på stiftet men tycker du vi ska gå upp i munstycke, kan kolla på stiftet imon kanske

Postat: 14 april 2011, 17:36
av willemedDERBIN
Pontusandersson95 skrev:den är grund inställd har inte kollat på stiftet men tycker du vi ska gå upp i munstycke, kan kolla på stiftet imon kanske
inte konstigt grundinställningar .....du får juh utgå därifrån

du kan behöva :)

Postat: 14 april 2011, 17:43
av Pontusandersson95
willemedDERBIN skrev:
Pontusandersson95 skrev:den är grund inställd har inte kollat på stiftet men tycker du vi ska gå upp i munstycke, kan kolla på stiftet imon kanske
inte konstigt grundinställningar .....du får juh utgå därifrån

du kan behöva :)
? fattar inget

Postat: 14 april 2011, 17:46
av willemedDERBIN
Pontusandersson95 skrev:
willemedDERBIN skrev:
Pontusandersson95 skrev:den är grund inställd har inte kollat på stiftet men tycker du vi ska gå upp i munstycke, kan kolla på stiftet imon kanske
inte konstigt grundinställningar .....du får juh utgå därifrån

du kan behöva :)
? fattar inget
och vad i ....FUUU!!!
SKREV FAAN 5 RADER MED REN TEXT ;(
och allt är borta ...

grundinställningarna så lirka du på dem
sen kand u behöva gå upp i munstycke !

Postat: 14 april 2011, 17:58
av Pontusandersson95
aa det är grundinställningar på luftskruven och ska kanske gå upp till 90munstycke

Postat: 14 april 2011, 18:05
av willemedDERBIN
Pontusandersson95 skrev:aa det är grundinställningar på luftskruven och ska kanske gå upp till 90munstycke
testa
sen drar du ut den några varv
men testa munstycke först

Postat: 15 april 2011, 18:45
av Sörken
Det är inga fel på moppen det är Metrakit röret som är gjort för att det ska gå bra på höga varv. efektkurvan är från 9 till 14 varv så det är inga fel :)

Postat: 15 april 2011, 18:50
av Sörken
OK DU SKA HA 92 I MUNSTYCKE!
har haft samma problem som du men 92 så går det ganska bra.
byt till 70cc om du vill att den ska bli starkare p både höga och låga :)

Postat: 15 april 2011, 19:15
av KarlssoN^
eftersom motorn går rent på fullgas, så behöver du inte röra huvudmunstycket något.(inte än då iaf, fin justering behövs så klart. )


Ställ luftskruven på 1,5 varv ut, som är grundinställningen.

Om motorn bluddrar (på lågavarv, 1/4 gas och upp till 1/3 gas...) = sänk nålen.

Om motorn bööar, eller hackar(^) = höj nålen.

även lek lite med luftskruven.