Sida 1 av 1

Start problem med Derbin

Postat: 12 april 2011, 19:45
av franckie
Tjena!

Nu är det så att jag nyligen bytt munstycke på derbin, den gick bra typ en dag men nu så vill den inte starta om man kickar. Jag måste rulla igång moppen men då får den knappt någon gas, så då måste jag försöka hålla moppen levande i typ en minut. Sen går den perfekt och startar när jag kickar direkt efter. Men om jag låter den stå några timmar så måste jag göra om allt detta.

Har jag för stort munstycke eller är det något annat?

Postat: 12 april 2011, 19:55
av gilera04
kanske bara att skruva försiktigt på lut skruven så den får högre tongång
om det inte fungerar får du väll byta tbx ttill gamla munstycket

Postat: 12 april 2011, 20:17
av franckie
gilera04 skrev:kanske bara att skruva försiktigt på lut skruven så den får högre tongång
om det inte fungerar får du väll byta tbx ttill gamla munstycket
Ska testa att skruva på luft skruven! Kan inte köra på det gamla munstycket, jag var tvungen att köra med choke för att den skulle orka köra någonstans.

Postat: 12 april 2011, 20:28
av gilera04
ok men gör det annars får du väll leta rätt storlek på munstycke [/u]

Postat: 12 april 2011, 20:34
av moppepojk26
kolla stiftet! om det är oboy brunt så är det rätt munstycke:)

Postat: 12 april 2011, 21:51
av willemedDERBIN
testa att ge ett motstånd för luften som han inte ska rusa dirr

men ja luftskruven är ett alt
sen kanske öka tomgången lite till tills du har fått iordning den

Postat: 13 april 2011, 16:08
av agertoft
lånar tråden lite:)

det var såhär att jag har skaffat ett trimrör idag, så igår tänkte jag såhär, jag går ut nu och testar byta munstycke (skruvar ut det gamla och sen i med det igen) så jag vet hur jag ska göra, sagt och gjort!

sen så skruvade jag av avgasröret, och tänkte därefter, ska testa om den startar! och efter en del kickande så tänkte jag, hmm jag testar att choka, och då startade den. hade igång den i ca 5 sekunder, och tänkte sen nåja, den startade iaf!.

satte på röret nyss, (bara kröken ej ljuddämpare eller mellanrör)

och tänkte då, ska testa att starta den igen. och då ville den absolut inte gå igång, lät inte ens som om den tände lite.

vad kan vara fel?
tack på förhand/ agertoft

Postat: 13 april 2011, 16:11
av willemedDERBIN
agertoft skrev:lånar tråden lite:)

det var såhär att jag har skaffat ett trimrör idag, så igår tänkte jag såhär, jag går ut nu och testar byta munstycke (skruvar ut det gamla och sen i med det igen) så jag vet hur jag ska göra, sagt och gjort!

sen så skruvade jag av avgasröret, och tänkte därefter, ska testa om den startar! och efter en del kickande så tänkte jag, hmm jag testar att choka, och då startade den. hade igång den i ca 5 sekunder, och tänkte sen nåja, den startade iaf!.

satte på röret nyss, (bara kröken ej ljuddämpare eller mellanrör)

och tänkte då, ska testa att starta den igen. och då ville den absolut inte gå igång, lät inte ens som om den tände lite.

vad kan vara fel?
tack på förhand/ agertoft
vilket rör samt musntycke hade du i ?

Postat: 13 april 2011, 16:29
av agertoft
allt original. har inte ens bytt muunstycke, hade inte tänkt köra eller så bara kolla så den startade.

kröken jag monterade på nu var turbokit, ett kromad krök. och originalmunstycke, men den borde iaf starta?!

Postat: 13 april 2011, 18:55
av willemedDERBIN
agertoft skrev:allt original. har inte ens bytt muunstycke, hade inte tänkt köra eller så bara kolla så den startade.

kröken jag monterade på nu var turbokit, ett kromad krök. och originalmunstycke, men den borde iaf starta?!

ja
om du testar att kicka på FULLGAS
du måste byta munstycke i vilket fall

Postat: 13 april 2011, 19:06
av agertoft
mustycke ska jag byta, väntar bara på att munstyckessettet ska trilla in i brevlådan. men jag skulle ju bara se om den startade, inte ens lägga den i växel. hade den igång på "tomgång" i ca 5 sek, stängde sedan av den

jag testade att kicka på fullgas, jag chokade och testade dessutom utan, den gick inte igång.

vill bara påminna om att jag e tacksam för hjälpen jag fått hittills, och det skulle inte skada med lite till :)

Postat: 14 april 2011, 17:05
av agertoft
sådär, nu har jag dessutom satt tillbaka originalröret, som är strypt, och den startar fortfarande inte. kunde inte ens springa igång den!!

kan något ha hänt med förgasaren när jag "testade" att byta munstycke, men sen skruvade tillbaka det gamla igen?

tacksam för snabbt svar:)

Postat: 14 april 2011, 17:34
av willemedDERBIN
agertoft skrev:sådär, nu har jag dessutom satt tillbaka originalröret, som är strypt, och den startar fortfarande inte. kunde inte ens springa igång den!!

kan något ha hänt med förgasaren när jag "testade" att byta munstycke, men sen skruvade tillbaka det gamla igen?

tacksam för snabbt svar:)
kör du större munstycke på orginal så tvivlar jag ännu störra att den kär starta ;O

dra på röret och kicka
om det inge funkar
har du komp

Postat: 14 april 2011, 19:01
av agertoft
originalmunstycke är fortfarande i.
och jag har komp. dra i röret hur menar du då?

Postat: 14 april 2011, 20:05
av willemedDERBIN
agertoft skrev:originalmunstycke är fortfarande i.
och jag har komp. dra i röret hur menar du då?
dra på trim röret och byt munstycke !
inte svårare så ska du nog få se ifall den startar

Postat: 14 april 2011, 21:17
av agertoft
fast jag vill ju kunna köra original också? det känns som om den borde starta original också ju?!

Postat: 14 april 2011, 21:41
av willemedDERBIN
agertoft skrev:fast jag vill ju kunna köra original också? det känns som om den borde starta original också ju?!
jaa men jag tror typ att när du har fått igång den första gngen så går den nog igång en gång till


så kolla först att du har gnista och den får bensin
sen drar du på trimröret och byt upp i munstycke för det ökar chanserna att han startar på första kicken

Postat: 16 april 2011, 12:07
av agertoft
om CDI:n är trasig startar den då? för jag börjar misstänka den nu...

jag satte in en hemlig dödare i den röda kablen och sen funka inte switchen så jag monterade tillbaka allt som det var innan, och sen i samband med att den inte startade så hade jag ju fixat i förgasaren, och trodde att det var det som var felet.

tog av tändhatten och stoppade upp en spik där och höll i den, kickade och kände ingen gnista?

är det cdin som e trasig?=

Postat: 16 april 2011, 15:14
av Sörken
Men gör rent förgasaren det kan ha kommit skit i munstycket när du böt :)

Postat: 16 april 2011, 16:31
av agertoft
Jag har kollat så munstycket e rent, och den får bensin, men ingen gnista så det är inte det som e felet, men nu har jag lämnat in den till en moppefirma, så dem får fixa det! Kan skriva här vad som var fel sen!