3 problem; blinkers, gnissel, elstart

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.

Färg på SM moppe?

Helsvart
3
23%
Svart med röda detaljer
5
38%
Svart med röda detaljer
5
38%

Antal röster: 13

whatcrowbar
Elmoped

3 problem; blinkers, gnissel, elstart

Inlägg av whatcrowbar »

Har stött på lite småproblem på min Peugeot XPS SM, Riktigt galen moppe, inga stora problem, bara jag som är lite okunnig. :oops:

Problem 1
Jag köpte ett par nya blinkers bak, jag koppla dom som vanligt men efter första körningen funkade bara båda vänster blink, dagen efter när jag skulle köra så funka bara båda fram, senare funkade inga alls, sen funkade bara höger fram. Nu funkar bara höger fram!

Mina gamla blinkers fram har jag aldrig haft någon problem med, och jag rörde aldrig kablarna till dom när jag satte i mina nya bak. det var efter att jag köpte mina nya bak som problemet uppstod :S Måste jag köpa ett nytt blinkrelä? Isåfall undrar jag vart det sitter på min Peugeot XPS SM, jag har inte sett det någonstans, och det var lite svårt att följa kablarna från blinkers

Problem 2
Någon som vet skulle kunna svara på varför moppen gnisslar till med jämna mellanrum när jag BACKAR moppen? för dämparna gnisslar inte alls när jag "studsar" med bromsarna i, så vad kan det vara som gnisslar? Inte direkt något stort problem men undrar ju :P är det kanske bara att byta bromsolja? :O

Problem 3
jag har laddat mitt batteri ett bra tag och eftersom SM modellen på XPS bara har elstart (ingen kick alls) så blir det jobbigt att rulla igång den, tidigare gick den igång med elstarten hur lätt som helst efter man kört lite (så batteriet laddats under tiden man kört) och då var det knappt tillräckligt för att den skulle gå igång, nu vägrar elstarten få liv i den även när den är varm och laddad, dock har jag inte laddat fullt, bara typ 1½ dygn med en hemma gjord 12 volt laddare sin den fick redigt med ström ifrån.. men jag hör inget konstigt i ljudet när jag "elstartar" så startmotorn ska väl vara okej, sen har jag inga problem med att gå igång den startar alltid då :O

Hjälp uppskattas
Säljer Honda MT5 Reservdelar!
LarssonsDT
Elmoped

Inlägg av LarssonsDT »

Kan svara på ditt problem nr 2. Det hade jag också på min förut, och då va det att jag hade spänt kedjan. Med dom två skruvarna på svingen, och de dom gör är ju att röra bakaxeln fram och tillbaka, men då hade jag skruvat olika mycket så den börja gnissla när axeln var sne.

Blev lite långt.. hoppas du förstår! :D
btw:kan ta de igen om du inte fattar :P
robbaxxxx
Elmoped

Inlägg av robbaxxxx »

Gnisslet kommer från svingen troligen!
robbaxxxx
Elmoped

Inlägg av robbaxxxx »

Och om ditt batteri är dåligt så kan det få följder såsom att blinkers och diverse kretsar inte fungerar som de skall. Tutan och fram&baklyset kan börja lyse dåligt också..
whatcrowbar
Elmoped

Inlägg av whatcrowbar »

LarssonsDT skrev:Kan svara på ditt problem nr 2. Det hade jag också på min förut, och då va det att jag hade spänt kedjan. Med dom två skruvarna på svingen, och de dom gör är ju att röra bakaxeln fram och tillbaka, men då hade jag skruvat olika mycket så den börja gnissla när axeln var sne.

Blev lite långt.. hoppas du förstår! :D
btw:kan ta de igen om du inte fattar :P
Jag förstog inte riktigt "dom två skruvarna på svingen" vilka två skruvar spänner man kedjan med som går till svingen? och hur kan några skruvar på svingen över huvudtaget börja röra bakaxeln? Om axeln är sne borde väl kedjan hoppa när jag kör, vilket den inte gör?

Det underlättar om du bara förklarar vilka två skruvar jag borde justera? :lol:
Säljer Honda MT5 Reservdelar!
Låst