Sida 1 av 1

När är moppen inkörd?

Postat: 4 april 2011, 08:09
av eliaspaulsson
Tjena

Min kompis har köpt en helt ny Slider som han vill dra v-ringen och pluggen på men hur många mil ska moppen ha gått innan man gör detta. :lol:

Postat: 4 april 2011, 08:16
av Mxabbe
det är nog ingen fara att ta bort det bara han kör lungt och inte varvar för mycket det första 25-50 milen:)

Postat: 4 april 2011, 09:31
av Zer0x
Pluggen ska ju egentligen inte sitta där så den kan han ta bort. V-ringen vet jag inte men det är nog inga problem där heller.

Postat: 4 april 2011, 09:35
av jesper178
Mxabbe skrev:det är nog ingen fara att ta bort det bara han kör lungt och inte varvar för mycket det första 25-50 milen:)
50 är väl lite väl mke? man kommer aldrig orka med att köra så sakta så länge jag körde in min 50cc sport i 20mil och då var jag riktigt trött på den hastigheten.

Postat: 4 april 2011, 09:43
av yamaha2pwn
när jag köpte min moppe så stog det i manualen att man skulle köra in i olika steg i 100 mil, ÅF sa att jag bara kunde ta det lite lugnt i 50 mil undvika långa uppförsbackar och långa perioder på fullgas, samt låta den kyla en 5-10 min varje 45min eftersom den var så kraftigt strypt ;)

men vill han strypa av direkt så MÅSTE ni se till att ni ställer in förgasaren bra, då den är extra känslig för fel blandning innan den är inkörd. men fixar ni förgasaren så ta de bara lite lungt i en 30- 40 mil, undvik stora påfrestnigar uppförsbackar osv... och låt han kyla 10min varje timme ;)

Postat: 4 april 2011, 09:59
av Speedfighter nr 1
Det är bara och ta bort den du behöver inte vänta alls. Men en moped är inte inkörd för än efter runt 200 mil. Fast det behöver du inte tänka på. :D

Postat: 4 april 2011, 15:49
av 2stroke
Äsch, bara och köra för glatta livet.
Han kanske inte ska maxa de första milen, men efter 5-10 mil med VARIERANDE gaspådrag och inte anstränga den för mycket på höga varv och långa uppförsbackar så borde det gå bra.. Cylindern håller fint några hundra mil ändå, det blir någon annan ägares problem sen när den behövs bytas. :wink:

Postat: 4 april 2011, 16:10
av JagHarEnDerbi
Om han nu inte skulle köra in den i den sträckan som ÅF säger, så kan han få problem om det skulle komma fram att den enligt dom inte var inkörd ordentligt. (Om han nu av någon anledning behöver något på garantin)

Postat: 4 april 2011, 16:18
av Tuta
JagHarEnDerbi skrev:Om han nu inte skulle köra in den i den sträckan som ÅF säger, så kan han få problem om det skulle komma fram att den enligt dom inte var inkörd ordentligt. (Om han nu av någon anledning behöver något på garantin)
Eller så kan han ju ljuga, hur ska dom kunna bevisa något? ;)

Postat: 4 april 2011, 16:23
av FThunberg
Bara du kör lugnt och inte varvar fullt så är det inga problem!

Postat: 4 april 2011, 16:43
av ktm_danielsson
Att man ska köra lugnt och jätte sakta i 50 mil är väldigt onödigt...
Man ska köra med mycket varierande gaspådrag så kolvringarna slits in, därav går det snabbare att "köra in". Men man ska inte belasta den extra mycket som att, skjutsa, långa branta uppförsbackar med fullgas, ligga och maxa hela tiden osv.

Postat: 4 april 2011, 16:54
av KarlssoN^
ktm_danielsson skrev:Att man ska köra lugnt och jätte sakta i 50 mil är väldigt onödigt...
Man ska köra med mycket varierande gaspådrag så kolvringarna slits in, därav går det snabbare att "köra in". Men man ska inte belasta den extra mycket som att, skjutsa, långa branta uppförsbackar med fullgas, ligga och maxa hela tiden osv.
Men eftersom den är ny så är det ju helt nya ramlager och lagret i vevpartiet osv osv..

Postat: 4 april 2011, 17:46
av Jetforce_Dahlin
Jag körde in min moppe 50 mil, men det duger fint med 20 ;)