Honda X8r problem, Ingen soppa

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Vedin
Elmoped
Kontakt:

Honda X8r problem, Ingen soppa

Inlägg av Vedin »

Tjena! Behöver hjälp från x8r kunniga!
Jag har En Honda x8r-98 och problemet är att ingen soppa kommer från förgasaren till motorn.

Jag har bensin i tanken.
Gnista finns. Snustorrt tändstift dock.

Det kommer bensin när jag suger i vakumslangen men inget när den sitter där den skall vara. Eller ja det kommer några enstaka droppar men verkligen inte samma mängd som när jag suger själv. Vad kan det vara för fel då?

Mer exakt:
När jag fösöker starta med el-starten(finns bara el-start) så fylls aldrig flottörhuset(Bevis: kommer inget när jag använder tappurskruven under den). Men när jag suger för egen mun så fylls flottörhuset(Bevis: rinner ut bensin när jag använder tappurskruven).

Kan det vara så att man måste rengöra själva delen som vakumslangen sitter på? Det är samma del som mebranet sitter i, alltså den del som sitter mellan förgasare och cylinder.

Jag har rengjort förgasaren grundligt. När jag fick den så startade den inte alls men efter att jag rengjorde förgasaren startade den utan några som helst problem. Massor med konstigt brunt slem i förgasaren som täppte igen diverse hålor så det var inte konstigt att den inte startade då.

Körde runt ett antal gånger på varierande dagar utan några konstigheter men så på den fjärde dagen så startar den inte. helt sten död.

Skulle uppskattas så enormt mycket för svar !

Mvh
nära sjuter ingen hare men kommer man tillräkligt nära kan man alltid sparka på den
Användarens profilbild
Mxabbe
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Mxabbe »

Har du kollat membranen osv? Prova att plocka isär vacumpumpen och kolla att det inte är någon skit. Det kan även vara att flotören har hängt sig eller är fel monterad efter rengöringen:D
Bild
Stuntfilm: http://www.youtube.com/watch?v=M8dGpP4Fzrw
blogg här: http://www.bike.se/bloggar/albin_jonsson

Try it, Dream it and Do it! //Albin Jonsson
Vedin
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Vedin »

va ut i dag o pilla lite, verkar som att reed ventilen eller vad den kallas e paj för när jag suger i vakumventilen så kommer det luft. men nu märkte jag att hon inte suger någon luft in i förgasaren heller, vad kan det bero på? om man håller för insuget till förgasaren ska man väll ända känna att det suger litte granna ? :P nej allt i förgasaren verkar fungera fint :)
nära sjuter ingen hare men kommer man tillräkligt nära kan man alltid sparka på den
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Vedin skrev:va ut i dag o pilla lite, verkar som att reed ventilen eller vad den kallas e paj för när jag suger i vakumventilen så kommer det luft. men nu märkte jag att hon inte suger någon luft in i förgasaren heller, vad kan det bero på? om man håller för insuget till förgasaren ska man väll ända känna att det suger litte granna ? :P nej allt i förgasaren verkar fungera fint :)
Ja det ska suga innåt om den är igång, det kan vara så att membranläpparna spottar tillbaks bensinen kanske?
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
derbitixx
Elmoped

Inlägg av derbitixx »

häll in bensin i förgasaren och försök starta då ska den börja suga i vacuk-slangen va då iaf så för mig där vid nyårs.
ValoPallo skrev:
difaren skrev:skäms du inte ??! han har ju bakspegeln kvar ju :lol:
Det är ingen backspegel, det är en anslagstavla med bastutiderna :D
Vedin
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Vedin »

ktm_danielsson skrev:
Vedin skrev:va ut i dag o pilla lite, verkar som att reed ventilen eller vad den kallas e paj för när jag suger i vakumventilen så kommer det luft. men nu märkte jag att hon inte suger någon luft in i förgasaren heller, vad kan det bero på? om man håller för insuget till förgasaren ska man väll ända känna att det suger litte granna ? :P nej allt i förgasaren verkar fungera fint :)
Ja det ska suga innåt om den är igång, det kan vara så att membranläpparna spottar tillbaks bensinen kanske?

Nej verkar inte vara fallet.. tog loss delen som vakumslangen sitter på och kolla på reed ventilerna eller vad de heter.. de verkade faktiskt röra på sig stänga öppna osv.. men jag vet inte hur mycket ska öpnna sig, såg ganska fjuttigt ut. någon som vet generellt vad som kan vara fel när moppen inte genererar vakum? det verkar nämligen vara problem. mvh
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Vakuumpumpen?
Bild

Jag är odödlig
Vedin
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Vedin »

finns väl ingen vakuum pump, det reed ventiler bara... vakum blire när kolven rör sig, så har iaf jag förstått det men kanske är fel?

men skitsamma nu har jag gjort allt jag kunnat med skiten. Nu fösöker jag starta den och det är nära för den tänder och brumar till lite hela tiden så den vill men ändå inte...

någon som har något bra tips?
har försökt med startgas, hälla bensin i cylindern, doppa tändstiftet i bensi, nytt tändstift, hålla för luftintaget...
Låst