Polisman döms för tjänstefel – efter MC-jakt

Här kan du publicera all din media som du vill visa! Stuntmedia har en egen kategori.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Polisman döms för tjänstefel – efter MC-jakt

Inlägg av HasSse666 »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=c2RxksqY ... r_embedded[/youtube]

Man hoppas att övriga poliser har mer omtanke om andras människoliv..
MC-föraren gör absolut inte rätt men en polis borde ha bättre omdöme :(

Polisman döms för tjänstefel – bluffade för vakthavande
VÄXJÖ 2011-03-18 | Uppdaterad 2011-03-18

Polismannen gjorde en sak – men instruerade kollegan att rapportera något annat till vakthavande polisbefäl.
Det konstaterar Växjö tingsrätt och dömer polisen till dagsböter för tjänstefel.

Polismannen fälls helt enligt åtalet och tingsrätten anser inte att tjänstefelet är ringa. Tidigare har mannen fått besked av Rikspolisstyrelsens ansvarsnämnd att han även vid en fällande dom får behålla jobbet.
Polisjakten efter en motorcyklist som vägrat stanna för en kontroll inträffade i augusti 2009 på Teleborg i Växjö och pågick i drygt åtta kilometer. Den våldsamma jakten skedde i mycket höga hastigheter och vid två tillfällen prejades motorcyklisten utan klartecken från vakthavande befäl.
”NN:s kollega som skötte bilens radiokommunikation hade möjlighet att i god tid före prejningarna rapportera till vakthavande befäl samtidigt som NN framförde bilen”, skriver tingsrätten i domen.
”Att NN instruerade kollegan att rapportera ett efterföljande trots att det var fråga om ett förföljande visar också på att han gjorde en sak men rapporterade något annat”.
Vid rondellen i Telestad körde polisbilen på fel sida och vid Skir vägskäl, när farten var cirka 145 km/tim, gav vakthavande polisbefäl order om att avbryta. Men i stället ökades farten till 213 km/tim och i Rinkaby körde motorcyklisten av vägen och skadades allvarligt.
Polismannen har hela tiden förnekat brott eftersom han efter ordern slog av den civila polisbilens ljud- och ljussignaler. Han hävdade att förföljandet därmed övergick i ett så kallat efterföljande.
Tingsrätten dömer helt ut polismannens tolkning. Rätten konstaterar att det inte kan vara tillräckligt att slå av ljud- och ljussignalerna på polisbilen och ändå fortsätta i hög fart med förhållandevis kort avstånd.
Straffet blir 70 dagsböter, vilket i polismannens fall innebär 19 000 kronor. Dessutom skall han återbetala 5 000 kronor av kostnaden för försvarsadvokaten.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Jävla idioter! :evil: Och så vet man att han får fortsätta köra runt på vägarna som polis :evil: :evil:
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
FThunberg
Farsans gamla zündapp

Inlägg av FThunberg »

idiot! Men har sätt samma film fast filmat ifrån motorcykeln! Nån som vet vad den heter?
Användarens profilbild
TheMidnightRider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av TheMidnightRider »

Poliser säger att man inte ska köra trimmad moped för att man kan skada andra i trafiken men vad var detta? :o
Köper bromsok fram till viva city
RacingTobbe
Gasres
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

Har sett den här filmen förrut ... Och den här filmen kanske inte kommer finnas ute på youtube inom viss framtid för bevismaterial så kanske dags att ladda ner den ? (a)
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Tycker det är minst lika mycket mc-förarens fel, om han hade visat sig lite mer mogen och bara stannat istället för att leka ghostrider hade inget behövt hända.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
FThunberg
Farsans gamla zündapp

Inlägg av FThunberg »

ktm_danielsson skrev:Tycker det är minst lika mycket mc-förarens fel, om han hade visat sig lite mer mogen och bara stannat istället för att leka ghostrider hade inget behövt hända.
+1!
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

så när polisen försöker stanna dig men du sticker, lekar du ghostrider då?

Mc-föraren hade kanske en anledning han tyckte var god nog att inte stanna för
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

bluerider94 skrev:så när polisen försöker stanna dig men du sticker, lekar du ghostrider då?

Mc-föraren hade kanske en anledning han tyckte var god nog att inte stanna för
Nej jag tänkte på det också när jag skrev men var för trött för att skriva så långt, att jag själv säkert inte hade stannat om inte allt var 100% lagligt.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
kebaben
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av kebaben »

:shock: hela grejen verkar vara lite väl mycket tv-spel och tittat på för mycket amerikanska biljakter :lol:
Kebaben
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Vad man har hört verkar det ju inte så svårt att komma undan polisen på en R1:a, så han trodde säkert att han skulle komma undan.

Men jag reagera på att han inte verkade något vidare bra på att köra mc... Kanske hade han inte ens körkort och det va därför han inte stanna?
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
gilera04
Svårstartad skrothög

Inlägg av gilera04 »

Tuta skrev:Vad man har hört verkar det ju inte så svårt att komma undan polisen på en R1:a, så han trodde säkert att han skulle komma undan.

Men jag reagera på att han inte verkade något vidare bra på att köra mc... Kanske hade han inte ens körkort och det va därför han inte stanna?

nä med en r1 ska det ju inte vara några problem att komma undan , men fan vad kräm det va i SAAB:en :) och det med all utrustning:
Användarens profilbild
adddam
Farsans gamla zündapp

Inlägg av adddam »

man blir fan rädd när man vet att de finns sona idoter som kan preja:en hur somhelst :evil:
It's not the fart thats kill u, it's the smell

Det är inte farten som dödar dig, de är smällen.
rod_rrx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av rod_rrx »

polisen gjorde rätt förutom att åka så snabbt. MC föraren utgjorde ett hot mot allmänheten, han verkade inte spec skillad på att köra heller.

lek inte "hata ainas" kräk bara för att ni åker moppe. hade jag vart polis och hade sett er leka runt i centrum och kör nästan på folk som skulle jag mer än gärna preja er av vägen.

dom hade rätt att göra så för att MC föraren gjorde fel. tror ni skulle hata MC föraren lika mkt om han hade bränt över en tjej med barnvagn. men nu gjorde han inte det så nu snackar ni skit om polisen ist som försökte förhindra att han gjorde nåttt sådant.

väx upp för i helvete.
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

MC-föraren var inte misstänkt för något brott.
Polisen skulle göra en rutinkontroll och då stack han (då gör MC-föraren naturligtvis ett brott).
Under "jakten" identifieras motorcykel samt ägaren och det kommer fram att den inte är stulen...
Polisen får order att avsluta "jakten" av sitt befäl (för att ingen skall skadas) MEN väljer bara att slå av sirenen och ökar farten till 213km/h

Dåligt omdöme av polisen som jagar tycker jag... :cry:

Hade det varit en mördare de jagade och det inte var risk för att någon annan skulle skadas under jakten hade läget varit annorlunda...
Inte en kille som blev rädd för att hans MC hade nummerskylten felmonterad..
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

Vilken polis jag hade blivit as arg på den polis jäveln som körde den bilen, men liksom vad är det för polis som kör i 85km/h på en gånggata. Fy fan :evil:
Skriv svar