Tjenare! Det är så att mitt kylarvatten inte är av normal färg (blått/rosa/grönt) det är f**king brunt!(?). Jag undrar hur f*n det kunnat bli brunt? Min teori är att det har lossnat rost från skruvarna i kylarvätskehållaren, och på det sättet gjort det brunt. Det är också konstigt att jag har kört på den bruna kylarvätskan i cirka 2 månader utan att kylaren har överhettats eller att cylindern har värmenypt.
Aldrig hört talas om att det har hänt för någon annan samma sak.
Det jag undrar nu är om det räcker och rensa kylarslangarna, kylaren och behållaren/pumpen/tanken, eller om jag behöver köpa en helt ny kylare?
Grejen är att jag köpte den i höstas och kylarvattnet var redan då brunt från förra ägaren, jag tänkte inte så mycket på det just då, utan var bara så glad och kunna köra 95 km/h på 70-väg när jag var 14 och inte hade något körkort. Nu har ju roxxen stått i värmegarage över vintern. Men det kan väll vara möjligt att förra ägaren har gjort det.
Kan ju kolla om det är så att cylindern är rostig genom att byta kylarvatten nån dag framöver. Men det tror jag nog icke, har dock inte öppnat och kollat. Men cylindern fungerar som den ska iaf.
HAHAHAHA jag tror jag vet nu. Förra ägaren kunde inte speciellt mycket om mopeder, han hade bara en rik farsa. Han sa att han hade kört den 2 gånger i somras för att han hade en DT också. Jag har så att man blandar olja i tanken, och förra ägaren visste inte det utan sa: "jadu, vi vet inte riktigt hur man tankar den". Så det måste varit så att de dumme fanskapet har hällt ner olja i kylaren och trott de var oljepumpen. HAHAHA detta gjorde min dag när jag kom på det.
Edit: A3r0x på tsr var ägare av mopeden innan den dumme snubben
Dowolley skrev:HAHAHAHA jag tror jag vet nu. Förra ägaren kunde inte speciellt mycket om mopeder, han hade bara en rik farsa. Han sa att han hade kört den 2 gånger i somras för att han hade en DT också. Jag har så att man blandar olja i tanken, och förra ägaren visste inte det utan sa: "jadu, vi vet inte riktigt hur man tankar den". Så det måste varit så att de dumme fanskapet har hällt ner olja i kylaren och trott de var oljepumpen. HAHAHA detta gjorde min dag när jag kom på det.
Edit: A3r0x på tsr var ägare av mopeden innan den dumme snubben
hahaha klockrent xD Men du, vet du vad du kan göra? Ta och lukta lite om det luktar olja/bensin eller något sånt Bästa sättet
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Förmodligen kört på rent vatten vilket gjort att cylindern börjat rosta
Har du otur är kylaren igentäppt och vattenpumpen skadad.....
Töm och tillsätt vatten och glykol
KYLARGLYKOL G30
Avsedd för nyare aluminiummotorer där glykol typ G30
eller motsvarande föreskrivs. Ej blandbar med annan
glykol. Innehåller etylenglykol. Röd färg.
KYLARGLYKOL ETYLEN
För bensin- och dieselmotorer. En koncentrerad kylarvätska
av högsta kvalitet. Kan blandas med andra typer
av kylarvätskor Blå färg.
KYLARGLYKOL PROPYLEN
Propylenbaserad glykol med tillsatser av
korrosionsskyddande medel Grön färg.
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Jag har ej en org cylinder. det är en Malossi MHR Replica 70cc, kan inte dom olika metallerna om dom rostar eller inte men aluminium gör väll inte det?
Vafan är de du pratar om ? Jag har inte ägd den där moppen ? Jag pratade dig om att det var en tidigare vän som hade mopeden? Och min vän som ägde mopeden hade den väldigt kort och åkte cirka 5 gånger på den. Ta reda på lite information innan du snackar. Du kan ju jätte gärna ta o ringa mig o berätta lite vad som hänt innan du snackar skit?
Bra att du såg detta. Du skrev till mig att du ägde den under en kort tid. Om inte mitt förra konto var avstängt kunde jag visa dig. Och nej, jag säger verkligen inte att du har gjort det. Och det tror jag verkligen inte heller, du verkar kunnig. Det jag ville få fram med att säga att du ägt den är att inte folk ska tro att jag säger att förra ägaren har gjort så och si när det egentligen var en själv.
Dowolley skrev:Bra att du såg detta. Du skrev till mig att du ägde den under en kort tid. Om inte mitt förra konto var avstängt kunde jag visa dig. Och nej, jag säger verkligen inte att du har gjort det. Och det tror jag verkligen inte heller, du verkar kunnig. Det jag ville få fram med att säga att du ägt den är att inte folk ska tro att jag säger att förra ägaren har gjort så och si när det egentligen var en själv.
Jag berättade bara att jag hade hjälp han o piffa till den utvändigt innan försäljning osv. Gick aldrig igenom motorn efter som den gick riktigt bra och det var inga konstigheter.. känns ju hur dumt som hällst att det är olja i kylar systemet.. har svårt o tro de.. Om vattnet är brunt så är de ju rost, de blir ju så om man kört på vanligt vatten, det du kan göra är ju att tvätta rent kylarsystemet vilket är simpelt. Sedan häller du i glykol och sen är de bara o tuta o köra. Men om du behöver hjälp eller har några funderingar så kan du ju självklart bara vända dig till mig.
Skönt och se att du dämpat dig, tack för svaret! Kan du inte PM:a ditt mobilnummer? Skulle vara bra och ha om jag får problem under vägen och du "känner" ju mopeden.
Olja flyter ovanpå kylvätska, den blandar sig inte med den och den färgar den inte. Det bruna lär vara rost. Som sagt, töm ut och full med glykol & vatten - och vill du få ut så mycket som möjligt kan du fylla nån gång imellan med enbart vatten, så du sköljer ur det ststa av din gamla kylvätska.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.