Sida 1 av 1
går dåligt på höga varv
Postat: 11 december 2007, 19:51
av johansson709
Hej min moped börja gå dåligt den gör avgassmällar när jag gasar på.
vad kan de va för fel då är de för de är kallt ute eller är de för den inte får nog mycket bensin?
De somm sitter på nu är:
Metrakit Handmade 70 cc
Förgasare Arreche 21mm
Insug Motoforce 21mm
Tecnigas Next-R
Hebo Membran
Polini variator kit
och en ny Koppling har jag beställt
MM
Postat: 11 december 2007, 21:18
av agge
De är att den får för lite bensin eller att den har skurit..har den skurit så kanske komprisionerna gå nedanför kolvringarna å de är väll inte de bästa som finns

hej
Postat: 11 december 2007, 21:20
av tompa_
det kan va att den får för lite soppa elr för mkt det var lika dant på min förra furia den gick ej att gasa med sen ställde jag in förgasaren och byte munstycke så gick den bra
Postat: 12 december 2007, 03:26
av P0JKEN
Förgasar inställningen. Samt att du har ett 50cc sport rör
?
Postat: 12 december 2007, 07:19
av agge
de kan ju knappast vara röret som gör att den smälla och går dåligt?:O.
ja kör jämt me sport rör å så hare aldrigvarit för men när förgasaren är bestyckad rätt!
å han behöver ju inte direkt MID/HYPER rör för att han kör me 70cc,21fögge mm..de går ju köra me orginal också bara att den går segt..
så ja tror väldigt väldigt lite på att de är röret som gör de..
förgasar inställningar bara!!!
Postat: 12 december 2007, 11:53
av Furia_Styling
Testa och byta tändstift
Postat: 12 december 2007, 14:56
av P0JKEN
Hehe,
Ett rör som är avstämt för 50cc kan inte gå upp i lika höga varv vid 70cc.
Som ett 70cc rör kan göra. Så enkelt är det.
Han tjänar om han skaffar annat rör.
Dock tror jag han inte ställt in förgasaren helt klart.
a
Postat: 12 december 2007, 16:14
av agge
nee den varvar ju inte lika mkt..men de har ju inget med att göra med att den går sämre på högre varv å att den smäller(misständer)
Postat: 12 december 2007, 16:39
av johansson709
okej då ska jag prova ställa in förgasaren och byta stift. men de kan väl även vara när jag har ett sportluftfillter på nu att den inte får in nog mycket luft nu om de har frusit till is på en del ställen
hmm
Postat: 12 december 2007, 16:41
av agge
njaa..de tror ja inte..de borde ju smällta bort när motorn blir varm
men de är ju inte omöjligt..
men bestycka om förgasaren å byt stift..
då ska du se att de funkar..
annars får du väll hojta till

Postat: 12 december 2007, 17:06
av johansson709
de var de som var så undligt de blev nu när det blev kallt ute annars går den hur bra som hällst
?
Postat: 12 december 2007, 17:07
av agge
hmm konstigt..då kanske de är ngt me cylindern då iaf..kolla de å äre okej där så bestykar du om förgasaren
Postat: 12 december 2007, 17:27
av kinamoppe-mannen
En kompis moppe jag körde hade samma problem efter en reparation.. visade sig att den tog tjuvluft. testa att kolla

Postat: 12 december 2007, 17:45
av johansson709
Nu har jag kollat cylindern där var de inge fel så de är säker förgasaren eller stiftet som de är fel på
Postat: 12 december 2007, 17:49
av Tern
verkar som förgasaren..
Postat: 12 december 2007, 23:30
av Joz
avgassmällar brukar ju bero på att man har för stort munstycke men det enklaste vore väl om du kollade stiftet och får ditt svar därifrån?

Postat: 13 december 2007, 14:09
av bensinskalle
ok skulle vara intressant o få veta va du har för munstycke nu???
låter den bööpbööp och dör på högvarv såväl som på lågvarv, så har du för litet munstycke / för mycke luft-tjyvluft.... kolla om alla packningar i förgasaren är täta, och packningar på cylinder osv om du inte gjort de...
låter den dirrdirr mest på lågvarv så har du för stort munstycke.
om du bytt till större munstcyek, så kolla också om nålen är något sånär lagom inställd, för om nålen är i botten så kan de påverka bensinflödet.
Glöm inte att motorn måste vara VARM när du kör, min är cp innan den blivit varm, jag har ingen effekt alls, men efter att ja kört lite mjukt nåra minuter så blir den pigg ^^ , har du mycke olja så kan den bli gnällig när motorn är kall också
Postat: 15 december 2007, 10:57
av Kreidlermongo
Ingen utav er som funderat på att den eventuellt skulle kunna ha fel förständning?
Problemet du beskriver ovan är i 9 fall av 10 att man har felt inställd förtändning.
Dock kan detta ej ske ifall inte ägaren själv ställt om tändsystemet.
Kan även beror på fel porttiming i cylindern så att de förbrännda gaserna som är under övertryck rör sig ner i spolkanalerna och ut genom förgasaren
Dock skulle förmodligen detta problemet ske redan från början när du satta på cylindern och borde ej uppstå nu.
Postat: 15 december 2007, 11:04
av bensinskalle
Kreidlermongo skrev:Ingen utav er som funderat på att den eventuellt skulle kunna ha fel förständning?
Problemet du beskriver ovan är i 9 fall av 10 att man har felt inställd förtändning.
Dock kan detta ej ske ifall inte ägaren själv ställt om tändsystemet.
Kan även beror på fel porttiming i cylindern så att de förbrännda gaserna som är under övertryck rör sig ner i spolkanalerna och ut genom förgasaren
Dock skulle förmodligen detta problemet ske redan från början när du satta på cylindern och borde ej uppstå nu.
kan du ha rätt i att tändningen kan vara fel, men som du också sa, då krävs de ju att man har pillat på den xD... annars är de ju annat som är fel....
Postat: 16 december 2007, 09:28
av johansson709
jag storlek 90 i nu och jag har inte rört täningen
Postat: 16 december 2007, 11:19
av bensinskalle
90 ä ju lite litet, för en 70 cc.. de skulle kanske gå me original luftburken, men de sänker ju effekten nåt förfärligt... polarns moppe gick som en 50cc ( ca 95km/h ) me 90 munstycke o luftburk, när vi satte på öppet filter o 105 munstycke så gick den 115.
Ja tycker du ska testa o byta upp munstycke lite
Postat: 16 december 2007, 20:51
av haselhoff
Nu vill jag okså vara med på ett hörn facktist! eller inte de får ni skälva avgöra, har syslat en del med dessa små motorer
Svårt o avgöra hur smälarna kommer o vid vilket varvtal dom uppkommer, de kan inte jag övgöra, de kan bara trådskaparen förklara vidare på, men har man så här lite fackta så e de inte lätt o ge nått konkret svar exsakt på vad de e med den stakars motorn som försöker göra så gott den kan.
Men kan ta fram några svart till så lite fackta.
Kolla över reeds korgen kan du göra de första du gör, o se om Hebo Membranet har fått en spricka eller står onödigt öppet, har de fått en sprika så kan smälarna uppkomma den vägen, måste vara hela.
Sen kan du börja med o stoppa i minst 95munstycke.
Slänga i ett 8 t-stift.
Kolla över tändkabel o tändhatten, har dom fått en sprika så kan inte dom leverera rätt ström till t-stiftet o får tändningsvårigheter
Du kan ju börja med detta, förklarar inga vidare svar med så lite fackta, kom med mer fackta så kommer jag med vidare beskrivning o kan lättare berätta fel o fenomen.
Postat: 22 december 2007, 20:17
av skogen-swe
har samma problem fast på min aerox men de lustiga va när jag körde i går så gick den otroligt bra

Men nu går den inte alls framåt ens bara står där och bööpbööpbööp och i bland så gick den fint och började köra sen igen efter en stund så jävlas den igen blir fan tokig täningen är grym det kommer benisn så de flöder men nä vafan är de för problem

Postat: 22 december 2007, 20:19
av skogen-swe
jo och komp tryck finns så de kommer upp 9 kg tryck
Postat: 22 december 2007, 20:37
av bensinskalle
när de ä till och från sådär så kan man ju nästan börja undra om nåt är glappt^^.. Och ibland så kan vädret avgöra en del också xD...
min moppe är astjurig när den är kall, beter sig som den inte får bensin överhuvud taget, men efter nån minuts körning så mår den hur bra som helst ^^
Postat: 22 december 2007, 23:14
av skogen-swe
min spelar de ingen rol alls fan om jag håller den i gång fast 3 timar och gröblar

har försökt redan nästan en halvtime

Postat: 23 december 2007, 07:23
av Alfred
Förgasar inst,tjuvluft.

Postat: 23 december 2007, 11:06
av bensinskalle
mm men när de ä till o från så är de ju nåt som ä glappt. de ä ju inte en felinställd förgasare för då skulle den gå lika illa hela tiden t.ex. Kan ju vara så att de glapp i förgasaren kanske inte sitter fast som den ska, smuts i bensinkanalerna, osv. ( något oförutsägbart )