Sida 1 av 1

Aerox fixa efektökning

Postat: 13 mars 2011, 22:12
av Korzo
Blir att fixa moppe i sommar köper nog en Yamaha aerox.
Vad kan jag göra för att den ska gå snabbare och få bättre axx alltså typ V-ringen och sånt diskreta grejjer.
Är inte så hajj på moppar. :D

Postat: 13 mars 2011, 22:15
av zebban111
Börja med kopplingsfjädrar, vikter, ta bort v-ringen och kanske ett effektrör och köp på dej mer trimm senare. lär dej att köra moppen lätt trimmad innan du börjar med 70cc och andra starkare saker så du inte skadar dej själv eller andra :roll:

Re: Aerox fixa efektökning

Postat: 13 mars 2011, 22:16
av Danne
Korzo skrev:Blir att fixa moppe i sommar köper nog en Yamaha aerox.
Vad kan jag göra för att den ska gå snabbare och få bättre axx alltså typ V-ringen och sånt.
Är inte så hajj på moppar. :D
byta vikter,kopplingsfjädrar.
köpa 50cc sport cylinder & 70cc.
större förgasare.
effektrör.
racing membran
ostypt insug
racing koppling.
racing tändning.
trim variator.

finns lite o välja på beroende på om du vill köra väldigt trimmat eller trimma moppen diskret.

Re: Aerox fixa efektökning

Postat: 13 mars 2011, 22:18
av Korzo
Born2Ride skrev:
Korzo skrev:Blir att fixa moppe i sommar köper nog en Yamaha aerox.
Vad kan jag göra för att den ska gå snabbare och få bättre axx alltså typ V-ringen och sånt.
Är inte så hajj på moppar. :D
byta vikter,kopplingsfjädrar.
köpa 50cc sport cylinder & 70cc.
större förgasare.
effektrör.
racing membran
ostypt insug

finns lite o välja på beroende på om du vill köra väldigt trimmat eller trimma moppen diskret.
Jag hade tänkt att trimma moppen diskret :)

Postat: 13 mars 2011, 22:20
av Korzo
zebban111 skrev:Börja med kopplingsfjädrar, vikter, ta bort v-ringen och kanske ett effektrör och köp på dej mer trimm senare. lär dej att köra moppen lätt trimmad innan du börjar med 70cc och andra starkare saker så du inte skadar dej själv eller andra :roll:
Om jag skulle fixa med kopplings fjädern och v-ringen Hur snabbt skulle den ungefär gå då? :)

Re: Aerox fixa efektökning

Postat: 13 mars 2011, 22:20
av Danne
Korzo skrev:
Born2Ride skrev:
Korzo skrev:Blir att fixa moppe i sommar köper nog en Yamaha aerox.
Vad kan jag göra för att den ska gå snabbare och få bättre axx alltså typ V-ringen och sånt.
Är inte så hajj på moppar. :D
byta vikter,kopplingsfjädrar.
köpa 50cc sport cylinder & 70cc.
större förgasare.
effektrör.
racing membran
ostypt insug

finns lite o välja på beroende på om du vill köra väldigt trimmat eller trimma moppen diskret.
Jag hade tänkt att trimma moppen diskret :)
antar att du vill komma undan rätt billigt då också.
då kan du börja med att ta bort pluggen ur röret, byta vikter/kopplingsfjädrar,dra v-ringen ;)

Postat: 13 mars 2011, 22:22
av zebban111
Korzo skrev:
zebban111 skrev:Börja med kopplingsfjädrar, vikter, ta bort v-ringen och kanske ett effektrör och köp på dej mer trimm senare. lär dej att köra moppen lätt trimmad innan du börjar med 70cc och andra starkare saker så du inte skadar dej själv eller andra :roll:
Om jag skulle fixa med kopplings fjädern och v-ringen Hur snabbt skulle den ungefär gå då? :)
skulle väl gissa på att du kommer upp i 65-70, axxet blir dock mycke bättre :wink:

Postat: 13 mars 2011, 22:25
av Danne
zebban111 skrev:
Korzo skrev:
zebban111 skrev:Börja med kopplingsfjädrar, vikter, ta bort v-ringen och kanske ett effektrör och köp på dej mer trimm senare. lär dej att köra moppen lätt trimmad innan du börjar med 70cc och andra starkare saker så du inte skadar dej själv eller andra :roll:
Om jag skulle fixa med kopplings fjädern och v-ringen Hur snabbt skulle den ungefär gå då? :)
skulle väl gissa på att du kommer upp i 65-70, axxet blir dock mycke bättre :wink:
60km/h kommer du nog upp i, accelerationen kommer bli bättre men byt vikterna på samma gång.

Postat: 13 mars 2011, 22:28
av zebban111
Born2Ride skrev:
zebban111 skrev:
Korzo skrev: Om jag skulle fixa med kopplings fjädern och v-ringen Hur snabbt skulle den ungefär gå då? :)
skulle väl gissa på att du kommer upp i 65-70, axxet blir dock mycke bättre :wink:
60km/h kommer du nog upp i, accelerationen kommer bli bättre men byt vikterna på samma gång.
60km/h gjorde min moppe orginal så något mer kommer den nog att göra :P

Postat: 13 mars 2011, 22:31
av Korzo
Born2Ride skrev:
zebban111 skrev:
Korzo skrev: Om jag skulle fixa med kopplings fjädern och v-ringen Hur snabbt skulle den ungefär gå då? :)
skulle väl gissa på att du kommer upp i 65-70, axxet blir dock mycke bättre :wink:
60km/h kommer du nog upp i, accelerationen kommer bli bättre men byt vikterna på samma gång.
Vad kostar nya vikter och kopplings fjäder?, kan du länka till nån sida? :D

Postat: 13 mars 2011, 22:35
av zebban111
Korzo skrev:
Born2Ride skrev:
zebban111 skrev: skulle väl gissa på att du kommer upp i 65-70, axxet blir dock mycke bättre :wink:
60km/h kommer du nog upp i, accelerationen kommer bli bättre men byt vikterna på samma gång.
Vad kostar nya vikter och kopplings fjäder?, kan du länka till nån sida? :D
http://twostroke.se/group.asp?group=36, googla dej fram till vilka mått du har på vikterna innan du beställer ;)

Postat: 13 mars 2011, 22:42
av PK
Cylinder:Stage6 racing 70cc
Vevparti:Stage6 - (HPC Racing) 10 mm
Ramlager: Stage6 - Lager/Packboxar metall
Avgasrör:Yasuni racing c30
Förgasare:Stage6 - Förgasare (Racing ) PWK (28 mm)
Insug:Stage6 - R/T Insug+Spacer
Membran:Stage6 - Membran (VForce3)
Variator:Malossi - Variatorkit (Multivar)
koppling:Stage6 - Koppling MKII (107mm)
Kopplingsklocka: Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm
Drevkitt:Malossi - Primärdrev (13/44) 1:3,38
Tändning: Italkit - Racetändning
Luftfilter:Stage6 - Luftfilter (star)


då går den som fan! :D

Postat: 13 mars 2011, 22:44
av zebban111
PoWeRKinG skrev:Cylinder:Stage6 racing 70cc
Vevparti:Stage6 - (HPC Racing) 10 mm
Ramlager: Stage6 - Lager/Packboxar metall
Avgasrör:Yasuni racing c30
Förgasare:Stage6 - Förgasare (Racing ) PWK (28 mm)
Insug:Stage6 - R/T Insug+Spacer
Membran:Stage6 - Membran (VForce3)
Variator:Malossi - Variatorkit (Multivar)
koppling:Stage6 - Koppling MKII (107mm)
Kopplingsklocka: Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm
Drevkitt:Malossi - Primärdrev (13/44) 1:3,38
Tändning: Italkit - Racetändning
Luftfilter:Stage6 - Luftfilter (star)


då går den som fan! :D
Polini Speedcontrol skare va! :D

Postat: 13 mars 2011, 23:17
av ml65
PoWeRKinG skrev:Cylinder:Stage6 racing 70cc
Vevparti:Stage6 - (HPC Racing) 10 mm
Ramlager: Stage6 - Lager/Packboxar metall
Avgasrör:Yasuni racing c30
Förgasare:Stage6 - Förgasare (Racing ) PWK (28 mm)
Insug:Stage6 - R/T Insug+Spacer
Membran:Stage6 - Membran (VForce3)
Variator:Malossi - Variatorkit (Multivar)
koppling:Stage6 - Koppling MKII (107mm)
Kopplingsklocka: Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm
Drevkitt:Malossi - Primärdrev (13/44) 1:3,38
Tändning: Italkit - Racetändning
Luftfilter:Stage6 - Luftfilter (star)


då går den som fan! :D
c30 till stage 6r dröm vidare .. och 28 , förlorar du bara gasrespons på

förövrigt ville han trimma diskret .. tycker du uppermidrace är diskret

plugga ur hel och dit med en malossi 70cc

Postat: 13 mars 2011, 23:20
av zebban111
ml65 skrev:
PoWeRKinG skrev:Cylinder:Stage6 racing 70cc
Vevparti:Stage6 - (HPC Racing) 10 mm
Ramlager: Stage6 - Lager/Packboxar metall
Avgasrör:Yasuni racing c30
Förgasare:Stage6 - Förgasare (Racing ) PWK (28 mm)
Insug:Stage6 - R/T Insug+Spacer
Membran:Stage6 - Membran (VForce3)
Variator:Malossi - Variatorkit (Multivar)
koppling:Stage6 - Koppling MKII (107mm)
Kopplingsklocka: Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm
Drevkitt:Malossi - Primärdrev (13/44) 1:3,38
Tändning: Italkit - Racetändning
Luftfilter:Stage6 - Luftfilter (star)


då går den som fan! :D
c30 till stage 6r dröm vidare .. och 28 , förlorar du bara gasrespons på

förövrigt ville han trimma diskret .. tycker du uppermidrace är diskret

plugga ur hel och dit med en malossi 70cc
Tror inte han direkt att han var seriös xD

Re: Aerox fixa efektökning

Postat: 14 mars 2011, 07:03
av andersjohansson93
Korzo skrev:Blir att fixa moppe i sommar köper nog en Yamaha aerox.
Vad kan jag göra för att den ska gå snabbare och få bättre axx alltså typ V-ringen och sånt diskreta grejjer.
Är inte så hajj på moppar. :D
Ta bort pluggen i avgasröret (ev blindtarmen)
Ta bort skorstenen i luftburken.
Ta bort v-ringen.
Byt till ungefär 5g vikter.Byt till snäppet hårdare kopplingsfjädrar.

Om du vill gå steget längre kan du sätta på en 70cc men köra på originalröret.
Då rekommenderar jag en Stage 6 sport pro eller Stage 6 streetrace. Notera att du måste bestycka om förgasaren med ett större munstycke eller ev byta till större förgsare.

Dock så kommer du märke en avsevärd skillnad om du sätter på ett effektrör istället för originalröret...

Re: Aerox fixa efektökning

Postat: 14 mars 2011, 11:06
av Korzo
andersjohansson93 skrev:
Korzo skrev:Blir att fixa moppe i sommar köper nog en Yamaha aerox.
Vad kan jag göra för att den ska gå snabbare och få bättre axx alltså typ V-ringen och sånt diskreta grejjer.
Är inte så hajj på moppar. :D
Ta bort pluggen i avgasröret (ev blindtarmen)
Ta bort skorstenen i luftburken.
Ta bort v-ringen.
Byt till ungefär 5g vikter.Byt till snäppet hårdare kopplingsfjädrar.

Om du vill gå steget längre kan du sätta på en 70cc men köra på originalröret.
Då rekommenderar jag en Stage 6 sport pro eller Stage 6 streetrace. Notera att du måste bestycka om förgasaren med ett större munstycke eller ev byta till större förgsare.

Dock så kommer du märke en avsevärd skillnad om du sätter på ett effektrör istället för originalröret...
om jag tar bort pluggen, skorstenen, v-ringen, byter ut till 5g vikter och fixar kopplings fjädern.
ungefär hur snabbt kommer den gå? Och kommer den låta mycket mer? tänkte på snuten.

Postat: 14 mars 2011, 11:07
av andersjohansson93
inte märkbart..
Sålänge du har originalröret så finns det ju inget synligt trim.
runt 65 kanske... :)

Postat: 14 mars 2011, 11:40
av Korzo
andersjohansson93 skrev:inte märkbart..
Sålänge du har originalröret så finns det ju inget synligt trim.
runt 65 kanske... :)
Jag tänkte på ljudet, kommer den inte låta förjävligt eller nå? :)

Postat: 14 mars 2011, 11:40
av Korzo
andersjohansson93 skrev:inte märkbart..
Sålänge du har originalröret så finns det ju inget synligt trim.
runt 65 kanske... :)
Jag tänkte på ljudet, kommer den inte låta förjävligt eller nå? :)

Postat: 14 mars 2011, 12:50
av PK
jag kör

ZX
vikter

den går ca 65 med riktigt gött acc ;) ganska diskret :D

ta bort alla pluggar och skaffa ett sportavgasrör som är ce godkänt och byt vikter. köp ett pack :D

Postat: 14 mars 2011, 12:53
av 2stroke
PoWeRKinG skrev:jag kör

ZX
vikter

den går ca 65 med riktigt gött acc ;) ganska diskret :D

ta bort alla pluggar och skaffa ett sportavgasrör som är ce godkänt och byt vikter. köp ett pack :D
Det är inte diskret i.o.m att det är ett effektrör och inte ens är i närheten utav att se ut som ett original..

Postat: 14 mars 2011, 12:55
av PK
2stroke skrev:
PoWeRKinG skrev:jag kör

ZX
vikter

den går ca 65 med riktigt gött acc ;) ganska diskret :D

ta bort alla pluggar och skaffa ett sportavgasrör som är ce godkänt och byt vikter. köp ett pack :D
Det är inte diskret i.o.m att det är ett effektrör och inte ens är i närheten utav att se ut som ett original..
om man har allt original och ett strypt ZX så är den PRECIS lika laglig som med originalröret ;)

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7730

Postat: 14 mars 2011, 12:58
av 2stroke
PoWeRKinG skrev:
2stroke skrev:
PoWeRKinG skrev:jag kör

ZX
vikter

den går ca 65 med riktigt gött acc ;) ganska diskret :D

ta bort alla pluggar och skaffa ett sportavgasrör som är ce godkänt och byt vikter. köp ett pack :D
Det är inte diskret i.o.m att det är ett effektrör och inte ens är i närheten utav att se ut som ett original..
om man har allt original och ett strypt ZX så är den PRECIS lika laglig som med originalröret ;)

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7730
Han sa ju effektökning, inte sämre effekt
Varför ha ett strypt effektrör? Det är ju sämre än orgrör

Postat: 14 mars 2011, 13:18
av PK
2stroke skrev:
PoWeRKinG skrev:
2stroke skrev: Det är inte diskret i.o.m att det är ett effektrör och inte ens är i närheten utav att se ut som ett original..
om man har allt original och ett strypt ZX så är den PRECIS lika laglig som med originalröret ;)

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7730
Han sa ju effektökning, inte sämre effekt
Varför ha ett strypt effektrör? Det är ju sämre än orgrör
då kan han strypa av det ;) då får han betydligt mer effekt än original! :D




Beror HELT på HUR diskret du vill ha :D

om du vågar köra lite trimmat men ändå inte vill ha alltför mkt påroblem med snuten så:

s6 pro replica
vikter
munstycken
allt avstrypt.

annars kan man lätt byta ut s6 pro replica med något effektrör som ser original ut :D

ex http://www.twostroke.se/product.asp?product=12685.

dock trimmat som trimmat. bara för att det ser original ut så är det ingen garanti för att man inte åker fast ;)

Postat: 14 mars 2011, 14:36
av andersjohansson93
ett strypt effektrör är inte lagligt förrän man besiktigat om mopeden med det.