Sida 1 av 1
Aerox tråden.
Postat: 8 mars 2011, 11:10
av adddam
hej tänkte göra en aerox tråd som de är så pass många som har aerox och jag kommer att uppdatera allt efter som jag hittar ny info om aerox
tråden kan även användas för att fråga olika saker om aerox
aerox
först lite snabb info om original Aerox 09.
Motor
Motortyp Encylindrig, vätskekylning, 2-takts
Slagvolym 49cc
Borrning och slag 40,0 mm x 39,2 mm
Kompression 7:44 : 1
Max effekt 2.0 kW @ 6 500 rpm
Max vridmoment 3.7 Nm @ 4 500 rpm
Smörjningssystem Separat smörjning
Bränslesystem Gurtner
Tändsystem CDI
Startsystem Elstart och kick
Transmissionssystem Automat, kilrem
Chassi
Fjädringssystem fram Teleskopgaffel
Fjädringsväg fram 80 mm
Fjädringssystem bak Enhet sving
Fjädringsväg bak 60 mm
Frambroms Enkel bromsskiva, Ø 190 mm
Bakbroms Enkel bromsskiva, Ø 190 mm
Framdäck 130/60-13
Bakdäck 140/60-13
Dimensioner
Totallängd 1 743 mm
Totalbredd 690 mm
Totalhöjd 1 170 mm
Sitthöjd 828 mm
Hjulbas 1 256 mm
Min. markfrigång 185 mm
Våtvikt 97 kg
Bränsletanksvolym 7.0 liter
olika aerox projekt:
B2R-
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=24552
powerking-
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21577
kindvall-
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=17271
racingtobbe-
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23474
metal666-
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22899
KevinSpeedfightWannabe-
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23708
Qaktuz-
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19150
Pontusandersson95-
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23405
jan-ee-
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22641
aerox-sami-
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23763
sandstr0m-
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=24870
strypningar på aerox:
Variatorring
Blindrör
Insugsgummit (12 mm avstrypt)
Plugg i mynningen (30-moppar)
"Skorsten" i luftburken.
aerox cat 03-framot har även mindre huvudmunstyke så man kan öka med cirka 4 st storlekrar för att kärna lite extra kraft
pm:a mig om du vill att jag ska ha med ditt aerox projekt/ eller annan info om aerox

Postat: 8 mars 2011, 13:27
av PK
detta var en bra ide!

Postat: 8 mars 2011, 13:43
av Pontusandersson95
aerox sami och jan ee har samma länk!
Grym tråd:D
Postat: 8 mars 2011, 15:02
av aerox-sami
Pontusandersson95 skrev:aerox sami och jan ee har samma länk!
Grym tråd:D
ja vad taskigt att janne fick 2 trådar och jag fick mitt namn med men i länken så är det till janne´s tråd

fixa det så blir det awsome!
tycker i denna tråd kan man också posta problem och sånt man får eller nått så kan vi andra som har en aerox hjälpa till också
och aerox har inte bara;
Bränslesystem Gurtner 12mm förgasare utan dom äldre har väll dellorto förgasare 12mm?
Postat: 8 mars 2011, 16:04
av adddam
update

har fixat allt nu aerox-sami tror att de har blivit rätt nu och skrev om så de står att infon är från aerox 09
och klart att man ska posta sina problem

allt som har med aerox tänkte jag man kunde posta hära

Postat: 8 mars 2011, 17:05
av erikmed5e
Då har jag första frågan då: går dom bra orginal ?
Postat: 8 mars 2011, 17:58
av 2stroke
erikmed5e skrev:Då har jag första frågan då: går dom bra orginal ?
Helt original så går dom ja.. Helt okej, utan v-ring så blir det lite roligare pga inget varvstopp, men inte något vidare bra acc
Dissades mitt projekt?
Förövrigt så har jag koll på det mesta vad gäller vart allt ska sitta, originaldelar och grejs på Aerox, så om någon behöver veta nåt så tveka inte på att dra iväg ett pm

Postat: 8 mars 2011, 18:07
av adddam
2stroke skrev:erikmed5e skrev:Då har jag första frågan då: går dom bra orginal ?
Helt original så går dom ja.. Helt okej, utan v-ring så blir det lite roligare pga inget varvstopp, men inte något vidare bra acc
Dissades mitt projekt?
Förövrigt så har jag koll på det mesta vad gäller vart allt ska sitta, originaldelar och grejs på Aerox, så om någon behöver veta nåt så tveka inte på att dra iväg ett pm

länka bara projektet och jag skriver upp de

gjorde nämligen tråden under so lektionen och han inte kolla alla projekt som de finns massor

ledsen att du inte fick komma me men bara länka så fixara jag de dir

och annars får du mer än gjärna hjälpa dom som skriver i denna tråd i stället för att ta de via pm

Postat: 8 mars 2011, 18:10
av Pontusandersson95
skriv : bränslesystem, gurtner/dellorto
Postat: 8 mars 2011, 18:12
av adddam
Pontusandersson95 skrev:skriv : bränslesystem, gurtner/dellorto
men skriver där uppe att aerox från 09 då har dom gurtner

men vet du när dom byte från dellorto till gurtner så skriver jag upp de

tror de var 04 men e långt i från säker

Postat: 8 mars 2011, 18:34
av ***
erikmed5e skrev:Då har jag första frågan då: går dom bra orginal ?
Bästa scootern original i acc, men den är ju välstrypt, så man får ju inte direkt sitt fartbehov tillfredsställt.
Postat: 8 mars 2011, 18:39
av adddam
Postat: 8 mars 2011, 18:46
av ***
Munstycket är en strypning också på dom som fått cat, man kan byta upp ca 4strl för att få ut lite mer hk och vrid.
Postat: 8 mars 2011, 18:50
av erikmed5e
min polare adddam har ju en rox och jag tar den acc så inte bästa moppen orginal Derbi är.
Postat: 8 mars 2011, 18:51
av adddam
*** skrev:Munstycket är en strypning också på dom som fått cat, man kan byta upp ca 4strl för att få ut lite mer hk och vrid.
fixat

Postat: 8 mars 2011, 18:53
av ***
erikmed5e skrev:min polare adddam har ju en rox och jag tar den acc så inte bästa moppen orginal Derbi är.
Nu menar jag mera scoots. Dock kan det ju vara svårt att hänga med Aprilias insprutnings scoots, men dom är ju inte särskilt vanliga.
adddam skrev:
fixat

Härligt.
Postat: 8 mars 2011, 18:57
av adddam
erikmed5e skrev:min polare adddam har ju en rox och jag tar den acc så inte bästa moppen orginal Derbi är.
haha dock så är min ena orginal och den tar du accet med. men den som e lite trimmad tar jag dig lätt med ju
du kan ju inte jämföra accet med en trimmad moppe som din e med min som e otrimad XD
Postat: 8 mars 2011, 19:03
av erikmed5e
adddam skrev:erikmed5e skrev:min polare adddam har ju en rox och jag tar den acc så inte bästa moppen orginal Derbi är.
haha dock så är min ena orginal och den tar du accet med. men den som e lite trimmad tar jag dig lätt med ju
du kan ju inte jämföra accet med en trimmad moppe som din e med min som e otrimad XD
menar vilken menar du att du tar mig med 02an eller 09an ?
Postat: 8 mars 2011, 19:05
av adddam
erikmed5e skrev:adddam skrev:erikmed5e skrev:min polare adddam har ju en rox och jag tar den acc så inte bästa moppen orginal Derbi är.
haha dock så är min ena orginal och den tar du accet med. men den som e lite trimmad tar jag dig lätt med ju
du kan ju inte jämföra accet med en trimmad moppe som din e med min som e otrimad XD
menar vilken menar du att du tar mig med 02an eller 09an ?
tar din moppe med 02 som är trimmad, med accet

Postat: 8 mars 2011, 19:08
av adddam
erikmed5e skrev:det gör du ju inte alls

hahahahaha de gör den ju visst

inte på topp farten men med accet

kan kolla i helgen då

Postat: 8 mars 2011, 19:09
av erikmed5e
adddam skrev:erikmed5e skrev:det gör du ju inte alls

hahahahaha de gör den ju visst

inte på topp farten men med accet

kan kolla i helgen då

afan

Postat: 8 mars 2011, 19:11
av adddam
erikmed5e skrev:adddam skrev:erikmed5e skrev:det gör du ju inte alls

hahahahaha de gör den ju visst

inte på topp farten men med accet

kan kolla i helgen då

afan

bra ska sluta skriva nu tycker de har blivit för mycket OT

CDI
Postat: 21 april 2011, 19:09
av kr1ss3
Har en aerox 2009 och hade tänkt att få den att gå lite snabbare, har dragit v-ring och kapat blindröret men vill ha lite mer. Hade tänkt mig en ostrypt cdi box men sen tänkte jag, det är ju förgasar motor, var sitter den då? Vilken cdi box och vad behöver man köpa till för att det ska funka som bäst?
Postat: 21 april 2011, 19:25
av jan-ee
aerox-sami skrev:Pontusandersson95 skrev:aerox sami och jan ee har samma länk!
Grym tråd:D
ja vad taskigt att janne fick 2 trådar och jag fick mitt namn med men i länken så är det till janne´s tråd

fixa det så blir det awsome!
tycker i denna tråd kan man också posta problem och sånt man får eller nått så kan vi andra som har en aerox hjälpa till också
och aerox har inte bara;
Bränslesystem Gurtner 12mm förgasare utan dom äldre har väll dellorto förgasare 12mm?
bara dem skillade får 2 länkar!! ;D
Postat: 22 april 2011, 16:26
av adddam
update sandstr0ms projekt är nu inlagt

Postat: 23 april 2011, 01:03
av oskr3
Någon som vet vad det är för slang som går från förgasaren in till motorblocket? måste göra rent min förgasare men får inte bort den pga den där slangen och vågar inte rycka bort den förns jag vet vad det är för nått

Postat: 23 april 2011, 01:05
av ml65
oskr3 skrev:Någon som vet vad det är för slang som går från förgasaren in till motorblocket? måste göra rent min förgasare men får inte bort den pga den där slangen och vågar inte rycka bort den förns jag vet vad det är för nått

menar du till cylindern ? , eller den långa som går in vid vattenpumpen
den vid cylindern är vatten , den andra olja ,
Postat: 23 april 2011, 01:15
av RacingTobbe
oskr3 skrev:Någon som vet vad det är för slang som går från förgasaren in till motorblocket? måste göra rent min förgasare men får inte bort den pga den där slangen och vågar inte rycka bort den förns jag vet vad det är för nått

Olje slangen är det

Postat: 23 april 2011, 01:42
av oskr3
ml65 skrev:oskr3 skrev:Någon som vet vad det är för slang som går från förgasaren in till motorblocket? måste göra rent min förgasare men får inte bort den pga den där slangen och vågar inte rycka bort den förns jag vet vad det är för nått

menar du till cylindern ? , eller den långa som går in vid vattenpumpen
den vid cylindern är vatten , den andra olja ,
Det är den som går in vid vattenpumpten, men hur i hela friden får man loss den från förgasaren :S?
Postat: 23 april 2011, 11:05
av 2stroke
oskr3 skrev:ml65 skrev:oskr3 skrev:Någon som vet vad det är för slang som går från förgasaren in till motorblocket? måste göra rent min förgasare men får inte bort den pga den där slangen och vågar inte rycka bort den förns jag vet vad det är för nått

menar du till cylindern ? , eller den långa som går in vid vattenpumpen
den vid cylindern är vatten , den andra olja ,
Det är den som går in vid vattenpumpten, men hur i hela friden får man loss den från förgasaren :S?
Kan sitta som ett guldband runt den, bara ta en tång och greppa den hårt och dra loss, alltså runt guldbandet
Postat: 23 april 2011, 12:33
av oskr3
2stroke skrev:Kan sitta som ett guldband runt den, bara ta en tång och greppa den hårt och dra loss, alltså runt guldbandet
Det enda annorlunda jag kan se på den slangen är att det sitter en silvergrej framför som det inte gör på någon annan så det kanske bara är att ta en tång på den o dra?
Postat: 23 april 2011, 12:43
av adddam
oskr3 skrev:2stroke skrev:Kan sitta som ett guldband runt den, bara ta en tång och greppa den hårt och dra loss, alltså runt guldbandet
Det enda annorlunda jag kan se på den slangen är att det sitter en silvergrej framför som det inte gör på någon annan så det kanske bara är att ta en tång på den o dra?
de du kanske menar är en slang klämma?

du kan antagligen dra bort den eller bara öppna den med en skruvmäjsel eller liknande

så blir de lättare och dra av den

Postat: 23 april 2011, 12:52
av oskr3
adddam skrev:oskr3 skrev:2stroke skrev:Kan sitta som ett guldband runt den, bara ta en tång och greppa den hårt och dra loss, alltså runt guldbandet
Det enda annorlunda jag kan se på den slangen är att det sitter en silvergrej framför som det inte gör på någon annan så det kanske bara är att ta en tång på den o dra?
de du kanske menar är en slang klämma?

du kan antagligen dra bort den eller bara öppna den med en skruvmäjsel eller liknande

så blir de lättare och dra av den

Kanske, får se sen om jag får bort den
