Sida 1 av 1
4-hjuling
Postat: 1 mars 2011, 15:58
av snow
Hej
Jag vet att det finns 50 cc 4-hjuling till moped men får man flytta över den motorn till en lite större fyrhjuling dvs 200 cc? Den går ju inge fortare då så det borde väl vara lagligt? Eller om man sätter på en AM6 motor på 200 cc fyrhjuling får man göra så? Så jag kan köra med den i 45 km/h. För jag gillar inte 50 cc 4 hjulingen. Snabbt svar!
Postat: 1 mars 2011, 16:15
av nasse_89
tror du måste regbesigtia den då...
Postat: 1 mars 2011, 16:19
av G-son
En moped är godkänd som en helhet. Det går inte pussla ihop olika prylar man gillar, man får nöja sig med de mopeder som finns att köpa, eller skapa en och ordna alla godkännanden som behövs själv - det kostar säkert inte mer än några hundra tusen...

Postat: 1 mars 2011, 17:29
av willemedDERBIN
hmmm om RAMEN!! är godkänd för väg och har vart reggad förut så kan man alltid regga om den ....
mycket svårt men det ska gå !
kompis jobbar på bilprovningen och han säger att om ramen har vart reggad förut så kan du klämma i vilken motor du vill men ramen måste som vart reggad och finnas i deras system för annars är den inte godkänd att finnas på allmän väg
Postat: 1 mars 2011, 17:55
av snow
Om jag köper tex en bashan badboy 200cc som är vägreggad och får köras på B körkort och sätter på AM6 motorn tror du jag kan regga den till moped då?
Postat: 1 mars 2011, 17:58
av Speedfighter nr 1
Nej så får du inte göra då en moped endast får ha 50cc motor, läs på transportstyrelsen så står det att du inte får det.
Postat: 1 mars 2011, 18:06
av snow
Ja AM6 är ju 50cc.
Postat: 1 mars 2011, 18:42
av PK
varför inte lika gärna ha på 200ccarN^?
en 50cc orkar inte dra en stor 4 hjuling

Postat: 1 mars 2011, 18:53
av snow
Jomen när man blir 16 år får man väl ta lätt mc kort
Dm får man köra Bashan badboy 200 cc som är mc reggad? Isåfall nice

Postat: 1 mars 2011, 18:59
av yamaha2pwn
lätt mc får max ha 11kw effekt Eller endast 125cc

Postat: 1 mars 2011, 19:19
av willemedDERBIN
båda för att vara exakt
lätt mc är upp till 11 kw och en CC på 125 kubik
det ska kunna gå
har man aldrig strypt ner en mc från tung till lätt ?
ska kunna gå men men ....man får ju aldrig som man vill
i sånna fall är det bara att trimma motorn ....
du får inte ändra kubiken men du får ändra förgasare och rör hur mycket du vill samt dreva bara den inte går fortare än 52 km/h
Postat: 1 mars 2011, 19:28
av snow
Bashan har ju 14,5 hk strypt så det borde väl gå eller är det lag på att det inte får överstiga 125 cc?
Postat: 1 mars 2011, 19:33
av yamaha2pwn
willemedDERBIN skrev:båda för att vara exakt
lätt mc är upp till 11 kw och en CC på 125 kubik
det jag menade men saknade hjärnkraften att få ner det i skrift nyss

Postat: 1 mars 2011, 19:41
av willemedDERBIN
yamaha2pwn skrev:willemedDERBIN skrev:båda för att vara exakt
lätt mc är upp till 11 kw och en CC på 125 kubik
det jag menade men saknade hjärnkraften att få ner det i skrift nyss

(Y)
men jag vet inte
dra in te en besiktningsman och kolla ifall dem har lust att regga det så !
Postat: 1 mars 2011, 21:02
av rod_rrx
willemedDERBIN skrev:båda för att vara exakt
lätt mc är upp till 11 kw och en CC på 125 kubik
det ska kunna gå
har man aldrig strypt ner en mc från tung till lätt ?
ska kunna gå men men ....man får ju aldrig som man vill
i sånna fall är det bara att trimma motorn ....
du får inte ändra kubiken men du får ändra förgasare och rör hur mycket du vill samt dreva bara den inte går fortare än 52 km/h
stämmer inte. man får bara ha en viss maxeffekt i motorn
1hk på 30 moppe och 2hk på eu. nått sånt
Postat: 1 mars 2011, 21:06
av PK
lätt mc är det onödigaste jag vet. vänta 2 år och ta tung mc så sparar man 30000kr

Postat: 1 mars 2011, 21:14
av willemedDERBIN
rod_rrx skrev:willemedDERBIN skrev:båda för att vara exakt
lätt mc är upp till 11 kw och en CC på 125 kubik
det ska kunna gå
har man aldrig strypt ner en mc från tung till lätt ?
ska kunna gå men men ....man får ju aldrig som man vill
i sånna fall är det bara att trimma motorn ....
du får inte ändra kubiken men du får ändra förgasare och rör hur mycket du vill samt dreva bara den inte går fortare än 52 km/h
stämmer inte. man får bara ha en viss maxeffekt i motorn
1hk på 30 moppe och 2hk på eu. nått sånt
ahja....det är juh den jäkla regeln också -.-"hmmmmmmmmm
då är det la att strippa ramen dådå ?
och ett trim rör tror jag kaske kan gå igenom ?
Postat: 1 mars 2011, 21:15
av willemedDERBIN
PoWeRKinG skrev:lätt mc är det onödigaste jag vet. vänta 2 år och ta tung mc så sparar man 30000kr

eller så går man med i fmck och får mc kort mö billigare ;D
Postat: 1 mars 2011, 21:18
av willemedDERBIN
back to tpoic!!!
Postat: 2 mars 2011, 03:12
av rod_rrx
willemedDERBIN skrev:rod_rrx skrev:willemedDERBIN skrev:båda för att vara exakt
lätt mc är upp till 11 kw och en CC på 125 kubik
det ska kunna gå
har man aldrig strypt ner en mc från tung till lätt ?
ska kunna gå men men ....man får ju aldrig som man vill
i sånna fall är det bara att trimma motorn ....
du får inte ändra kubiken men du får ändra förgasare och rör hur mycket du vill samt dreva bara den inte går fortare än 52 km/h
stämmer inte. man får bara ha en viss maxeffekt i motorn
1hk på 30 moppe och 2hk på eu. nått sånt
ahja....det är juh den jäkla regeln också -.-"hmmmmmmmmm
då är det la att strippa ramen dådå ?
och ett trim rör tror jag kaske kan gå igenom ?
om du har ett intyg från tillverkaren att avgasröret har laglig strypning så går det att registrera med trimrör.
Postat: 2 mars 2011, 07:18
av andersjohansson93
rod_rrx skrev:willemedDERBIN skrev:båda för att vara exakt
lätt mc är upp till 11 kw och en CC på 125 kubik
det ska kunna gå
har man aldrig strypt ner en mc från tung till lätt ?
ska kunna gå men men ....man får ju aldrig som man vill
i sånna fall är det bara att trimma motorn ....
du får inte ändra kubiken men du får ändra förgasare och rör hur mycket du vill samt dreva bara den inte går fortare än 52 km/h
stämmer inte. man får bara ha en viss maxeffekt i motorn
1hk på 30 moppe och 2hk på eu. nått sånt
konstigt att det då finns eu mopeder som har över 4 hk?
Postat: 2 mars 2011, 07:25
av Tobbe_gp1
4hk? i motorn kanske men inte på det drivande hjulet iaf.