ställer brytarspetsarna?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
Carllito
Varnad

ställer brytarspetsarna?

Inlägg av Carllito »

tjena jag har bytt brytarspetsar och kondensator och nu ska jag och 0.30mm i mellan brytarna men hur gör man det jag har ett sånt blad, men hur ska man göra så att dem är kvar där, där är ju bara 2 skruvar 1 som går till att sätta fast den och en där alla kablar ska gå till??
snälla hjälp mig!! :( :(
EN BILD
Bild
Hjälp :(
Användarens profilbild
Carllito
Varnad

Inlägg av Carllito »

hjälp mig snälla :(
rickee7
Elmoped

Inlägg av rickee7 »

Skruva fast spetsen lite halvhårt så att den stannar på plats helt enkelt men ska ändå gå att justera. På med svänghjulet (bara lägg fast det) och snurra tills du ser att spetsen öppnar sig, finns ibland nån markering på svänghjulet. sen ställer du bara in den så den öppnar sig lagomt mycket. Jag brukar sikta på 0.35-0.4. sen slutar du med att dra fast så det sitter.
Glöm sen inte att fetta in nocken med specialfett (får ofta med en litet tub). För annars kommer klacken nötas ner snabbt och du kommer måsta justera om den ofta.
Förvänta dej inte att jag kommer skriva rätt eller läsligt!
Användarens profilbild
Carllito
Varnad

Inlägg av Carllito »

rickee7 skrev:Skruva fast spetsen lite halvhårt så att den stannar på plats helt enkelt men ska ändå gå att justera. På med svänghjulet (bara lägg fast det) och snurra tills du ser att spetsen öppnar sig, finns ibland nån markering på svänghjulet. sen ställer du bara in den så den öppnar sig lagomt mycket. Jag brukar sikta på 0.35-0.4. sen slutar du med att dra fast så det sitter.
Glöm sen inte att fetta in nocken med specialfett (får ofta med en litet tub). För annars kommer klacken nötas ner snabbt och du kommer måsta justera om den ofta.
vadå fetta in nocken??
så jag man inte shystera dem när svänghjulet inte är på??
rickee7
Elmoped

Inlägg av rickee7 »

Svänghjulet måste vara på då det är den som gör att brytaren öppnar sig.
Och nocken är det på svänghjulet som glider mot klacken du bör kunna se vars det är. Sen brukar jag även he på lite fett på själva klacken men vissa säger att man ska och vissa inte, spelar nog inte så jättestor roll.
Förvänta dej inte att jag kommer skriva rätt eller läsligt!
Användarens profilbild
Carllito
Varnad

Inlägg av Carllito »

rickee7 skrev:Svänghjulet måste vara på då det är den som gör att brytaren öppnar sig.
Och nocken är det på svänghjulet som glider mot klacken du bör kunna se vars det är. Sen brukar jag även he på lite fett på själva klacken men vissa säger att man ska och vissa inte, spelar nog inte så jättestor roll.
okej tack så mycket för svaret jag ska fixa med det imorgon :) :)
Skriv svar