I Effekt syn punkt kommer mopeden gå lite sämre, dock klara högre komp så det blir lite bättre vridmoment.gilera04 skrev:tja läst den här länken http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 ... /index.xml
som handlar om att man i maj kommer att byta ut 95 oktan mot e10 som innerhåller etanol men min fråga är då hur mår mopparna av det.
Det sägs ju att dom mår bra av 98 oktan men e10 borde ju vara sämre för motorerna eller ?
mvh niklas
Är nog sant att utsläppen blir mindre vilket är bra. Men som dom själva säger kommer bilarna dra mer bränsle, så undrar hur mycket miljön "tjänar" på det egentligen + att det kommer bli dyrare att åka om bensinen inte blir lite billigare.PoWeRKinG skrev:"utsläppen blir mindre". vem fan bryr sig?!?!?!
ingen aning hur det förändras men tycker det är onödigt att byta iom att allt fungerar som det ska nu -.-
uch säger jag bara för kostymnissarna i stockholm!
Det där med 2-takt oljan inte blandar sig är inga problem när det bara gäller 10% etanol. Min kompis körde sin moppe på 100% etanol i tanken med vanlig olja och det gick väl hyffsat. Dock hade han ju olje pump så oljan kommer ju in vare sig bensinen inte vill blanda sig eller inte. Så tror inte det är något o oroa sig för.I Effekt syn punkt kommer mopeden gå lite sämre, dock klara högre komp så det blir lite bättre vridmoment.
Men det jag är orolig för är att inte den vanliga 2t oljan man kan tex köpa på biltema inte kommer att binda med E10 (som E85...) Dock kan man köra med en speciel olja från castrol som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu
Och eftersom det inte är lika mycket energi i E10 som vanlig bensin, så moppen kommer dra mer och behöver ett större munstycke.
Men troligt vis kommer E10 bli lite billigare. Men med 10 % etanol i bensinen så kommer det bli mindre utsläpp av det farliga ämnena i luftenantis skrev:Är nog sant att utsläppen blir mindre vilket är bra. Men som dom själva säger kommer bilarna dra mer bränsle, så undrar hur mycket miljön "tjänar" på det egentligen + att det kommer bli dyrare att åka om bensinen inte blir lite billigare.PoWeRKinG skrev:"utsläppen blir mindre". vem fan bryr sig?!?!?!
ingen aning hur det förändras men tycker det är onödigt att byta iom att allt fungerar som det ska nu -.-
uch säger jag bara för kostymnissarna i stockholm!
ja, jag kom på det nu efter jag skrev det. Är väll bara 98 som inte innehåller etanol ? för 96 innehåller 3% och 95 5%.bensinskalle skrev:De är så lite så oljan ska inte vara något problem.
Castrololjan, eller den oljan överhuvudtaget, är organisk och härsknar efter viss tid, en stor nackdel, så man måste fylla på mindre och oftare för att det inte ska bli stopp i systemet.
Angående förbränning så kommer det inte att märkas någon överdriven skillnad där heller. Möjligen att man får gå upp ett par storlekar i munstycke.
Bensinen nu innehåller ju 5% redan så det blir ingen enorm skillnad upp till 10%
nejgilera04 skrev:okidoki va bra då
en ganska korkad fråga som jag måste ställa är munstycket det som sitter mellan cylinden och kröken fast som sitter fast i kröken![]()
pinsamt att inte veta men man måst fråga för att lära sig
Ett nytt sätt att lura av oss trafikanter på mer pengar så att Mona Sahlin kan köpa mer toblerone och blöjor.....chifen skrev:96 innehåller inte någon etanol alls vad jag vet. Har ju ryktats mycket om att 96 är blandning mellan 98 och 95 men vad jag vet stämmer inte det alls. 96 oktan är den bensin som har högst energi innehåll och 98 är den som klarar högst kompression (utantag 99okt).
Kommer inte göra någon större skillnad att de blandar i 10% faktiskt men ser inte riktigt meningen med det dock. Mer cancerogena ämnen och liiite högre förbrukning. Kommer inte bli någon prisändring, speciellt inte åt det lägre hållet. Etanolen har inte dom skatter som bensin och diesel har medans råvarupriset är betydligt högre, nästan det dubbla faktiskt så chansen att priset sänks är låg.
Hahaha fan va klockren!bensinskalle skrev:Ett nytt sätt att lura av oss trafikanter på mer pengar så att Mona Sahlin kan köpa mer toblerone och blöjor.....chifen skrev:96 innehåller inte någon etanol alls vad jag vet. Har ju ryktats mycket om att 96 är blandning mellan 98 och 95 men vad jag vet stämmer inte det alls. 96 oktan är den bensin som har högst energi innehåll och 98 är den som klarar högst kompression (utantag 99okt).
Kommer inte göra någon större skillnad att de blandar i 10% faktiskt men ser inte riktigt meningen med det dock. Mer cancerogena ämnen och liiite högre förbrukning. Kommer inte bli någon prisändring, speciellt inte åt det lägre hållet. Etanolen har inte dom skatter som bensin och diesel har medans råvarupriset är betydligt högre, nästan det dubbla faktiskt så chansen att priset sänks är låg.
mhm men man kan ju altid spara några dunkar bensin över sommarenaerox-sami skrev:köper typ 20 tankbilarktm_danielsson skrev:Lika bra o köpa en hel jävla silo så man är redorkan skrev:Vem är på att köpa hem flera liter bensin än vad myndighterna någonsin hört talas om?fast vem står för lastbilarna och de
+1, tror det är mestadels snack på dom.DiNozzan skrev:Jag tror inte att det kommer hända så mycketJag tror att det blir ungefär samma sak som att tanka el. Jag menar hur många såna stationer finns det? Det kommer säker hända något på långsiktig tid. Men jag tycker att det är onödigt-.- För att ozonlagret har inte varit såhär bra på typ 10 sa dom på nyheterna
Sedan är det inte bara ozonlagret som spelar in. Det är halten co2 i luften samt massvis med andra skadliga ämnen. Ozonlagret är även extremt tunt på vissa ställen, men på andra är det tjockare än någonsin så det är inte ett jämt lager om man säger så. Det är klart att miljön har förändrats men att det är överdrivet är ju rätt sant det också, men det är mode nu att tänka på miljön och göra miljöval, det spelar in väldigt mycket.DiNozzan skrev:Jag tror inte att det kommer hända så mycketJag tror att det blir ungefär samma sak som att tanka el. Jag menar hur många såna stationer finns det? Det kommer säker hända något på långsiktig tid. Men jag tycker att det är onödigt-.- För att ozonlagret har inte varit såhär bra på typ 10 sa dom på nyheterna
Är väll något skit någon miljönisse i EU som kommit på-Johan- skrev:Som Kjelle sa, så bytte vi till e10 i finland 01.01.11. Märkte direkt att 95 e10 var sämre, kollade så att mondeo som jag kör klarade det, prövade tanka både 95e10 och 98e5, och e10 drog så mycket mera än 98 så det blev dyrare att köra 95e10 fast det är billigare. Dessutom vill den inte starta då det är kallt. Dessutom ökade försäljningen av 98 från 10% till 40% vid bytet till 95e10. Det är bara ett jävelskap med e10.