byta 95 oktanig mot e10 bensin

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
gilera04
Svårstartad skrothög

byta 95 oktanig mot e10 bensin

Inlägg av gilera04 »

tja läst den här länken http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 ... /index.xml

som handlar om att man i maj kommer att byta ut 95 oktan mot e10 som innerhåller etanol men min fråga är då hur mår mopparna av det.
Det sägs ju att dom mår bra av 98 oktan men e10 borde ju vara sämre för motorerna eller ?

mvh niklas
antis
Varnad

Inlägg av antis »

livslängden på motorn borde försämras om man inte sätter i ett litet större munstycke. Brukar vara snålt bestyckade original.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

"utsläppen blir mindre". vem fan bryr sig?!?!?!

ingen aning hur det förändras men tycker det är onödigt att byta iom att allt fungerar som det ska nu -.-

uch säger jag bara för kostymnissarna i stockholm!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Re: byta 95 oktanig mot e10 bensin

Inlägg av KarlssoN^ »

gilera04 skrev:tja läst den här länken http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 ... /index.xml

som handlar om att man i maj kommer att byta ut 95 oktan mot e10 som innerhåller etanol men min fråga är då hur mår mopparna av det.
Det sägs ju att dom mår bra av 98 oktan men e10 borde ju vara sämre för motorerna eller ?

mvh niklas
I Effekt syn punkt kommer mopeden gå lite sämre, dock klara högre komp så det blir lite bättre vridmoment.

Men det jag är orolig för är att inte den vanliga 2t oljan man kan tex köpa på biltema inte kommer att binda med E10 (som E85...) Dock kan man köra med en speciel olja från castrol som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu ;)

Och eftersom det inte är lika mycket energi i E10 som vanlig bensin, så moppen kommer dra mer och behöver ett större munstycke.
Senast redigerad av KarlssoN^ den 17 februari 2011, 16:41, redigerad totalt 1 gånger.
antis
Varnad

Inlägg av antis »

PoWeRKinG skrev:"utsläppen blir mindre". vem fan bryr sig?!?!?!

ingen aning hur det förändras men tycker det är onödigt att byta iom att allt fungerar som det ska nu -.-

Är nog sant att utsläppen blir mindre vilket är bra. Men som dom själva säger kommer bilarna dra mer bränsle, så undrar hur mycket miljön "tjänar" på det egentligen + att det kommer bli dyrare att åka om bensinen inte blir lite billigare.

I Effekt syn punkt kommer mopeden gå lite sämre, dock klara högre komp så det blir lite bättre vridmoment.

Men det jag är orolig för är att inte den vanliga 2t oljan man kan tex köpa på biltema inte kommer att binda med E10 (som E85...) Dock kan man köra med en speciel olja från castrol som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu ;)

Och eftersom det inte är lika mycket energi i E10 som vanlig bensin, så moppen kommer dra mer och behöver ett större munstycke.
Det där med 2-takt oljan inte blandar sig är inga problem när det bara gäller 10% etanol. Min kompis körde sin moppe på 100% etanol i tanken med vanlig olja och det gick väl hyffsat. Dock hade han ju olje pump så oljan kommer ju in vare sig bensinen inte vill blanda sig eller inte. Så tror inte det är något o oroa sig för.
Senast redigerad av antis den 17 februari 2011, 16:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

antis skrev:

Är nog sant att utsläppen blir mindre vilket är bra. Men som dom själva säger kommer bilarna dra mer bränsle, så undrar hur mycket miljön "tjänar" på det egentligen + att det kommer bli dyrare att åka om bensinen inte blir lite billigare.
Men troligt vis kommer E10 bli lite billigare. Men med 10 % etanol i bensinen så kommer det bli mindre utsläpp av det farliga ämnena i luften :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

De är så lite så oljan ska inte vara något problem.

Castrololjan, eller den oljan överhuvudtaget, är organisk och härsknar efter viss tid, en stor nackdel, så man måste fylla på mindre och oftare för att det inte ska bli stopp i systemet.

Angående förbränning så kommer det inte att märkas någon överdriven skillnad där heller. Möjligen att man får gå upp ett par storlekar i munstycke.

Bensinen nu innehåller ju 5% redan så det blir ingen enorm skillnad upp till 10%
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

bensinskalle skrev:De är så lite så oljan ska inte vara något problem.

Castrololjan, eller den oljan överhuvudtaget, är organisk och härsknar efter viss tid, en stor nackdel, så man måste fylla på mindre och oftare för att det inte ska bli stopp i systemet.

Angående förbränning så kommer det inte att märkas någon överdriven skillnad där heller. Möjligen att man får gå upp ett par storlekar i munstycke.

Bensinen nu innehåller ju 5% redan så det blir ingen enorm skillnad upp till 10%
ja, jag kom på det nu efter jag skrev det. Är väll bara 98 som inte innehåller etanol ? för 96 innehåller 3% och 95 5%.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

96 innehåller inte någon etanol alls vad jag vet. Har ju ryktats mycket om att 96 är blandning mellan 98 och 95 men vad jag vet stämmer inte det alls. 96 oktan är den bensin som har högst energi innehåll och 98 är den som klarar högst kompression (utantag 99okt).

Kommer inte göra någon större skillnad att de blandar i 10% faktiskt men ser inte riktigt meningen med det dock. Mer cancerogena ämnen och liiite högre förbrukning. Kommer inte bli någon prisändring, speciellt inte åt det lägre hållet. Etanolen har inte dom skatter som bensin och diesel har medans råvarupriset är betydligt högre, nästan det dubbla faktiskt så chansen att priset sänks är låg.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
gilera04
Svårstartad skrothög

Inlägg av gilera04 »

okidoki va bra då
en ganska korkad fråga som jag måste ställa är munstycket det som sitter mellan cylinden och kröken fast som sitter fast i kröken :oops:
pinsamt att inte veta men man måst fråga för att lära sig :D
trevox
Svårstartad skrothög

Inlägg av trevox »

gilera04 skrev:okidoki va bra då
en ganska korkad fråga som jag måste ställa är munstycket det som sitter mellan cylinden och kröken fast som sitter fast i kröken :oops:
haha nej munstycke sitter i förgasaren:D
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Jaha, fan vad alla miljönissar ska hålla på och komma på massa skit saker.
Låt det bara vara som det är, funkar fint redan nu. Istället för att folk ska bli förvirrade och massa sånt. :?
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
MrX rider
Svårstartad skrothög

Inlägg av MrX rider »

gilera04 skrev:okidoki va bra då
nej :D munstycket sitter i förgasaren, det är bara att vinkla förgasaren med nederdelen mot dig, och skruva av plast skålen på undersidan sitter med 2 skruvar sedan ser du en guldig skruv i mitten, det är munstycket. 8)

Och när du skruvar av skålen så var inte för våldsam för den kommer att vara fylld med bensin.

Och en sak till, har gjort detta själv har du en bensinkran så stäng av den först :oops:
All fysisk aktivitet som inte orsakar orgasm är onödig!
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

nu kommer alla stockholmare som inte har någon koll på läget få panik som vanligt :shock: (är själv stockholmare)
Har ni frågor om mopeder eller fordon i helhet så tveka inte på att slänga iväg ett PM.
Om moddning så är det också bara att fråga på så hjälper jag er gärna med lite tipps och tricks!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

chifen skrev:96 innehåller inte någon etanol alls vad jag vet. Har ju ryktats mycket om att 96 är blandning mellan 98 och 95 men vad jag vet stämmer inte det alls. 96 oktan är den bensin som har högst energi innehåll och 98 är den som klarar högst kompression (utantag 99okt).

Kommer inte göra någon större skillnad att de blandar i 10% faktiskt men ser inte riktigt meningen med det dock. Mer cancerogena ämnen och liiite högre förbrukning. Kommer inte bli någon prisändring, speciellt inte åt det lägre hållet. Etanolen har inte dom skatter som bensin och diesel har medans råvarupriset är betydligt högre, nästan det dubbla faktiskt så chansen att priset sänks är låg.
Ett nytt sätt att lura av oss trafikanter på mer pengar så att Mona Sahlin kan köpa mer toblerone och blöjor.....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

bensinskalle skrev:
chifen skrev:96 innehåller inte någon etanol alls vad jag vet. Har ju ryktats mycket om att 96 är blandning mellan 98 och 95 men vad jag vet stämmer inte det alls. 96 oktan är den bensin som har högst energi innehåll och 98 är den som klarar högst kompression (utantag 99okt).

Ett nytt sätt att lura av oss trafikanter på mer pengar så att Mona Sahlin kan köpa mer toblerone och blöjor.....
Hahaha fan va klockren! :mrgreen: Men tyvärr är det väll lika sant som det var roligt :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
rkan
Hundfan

Inlägg av rkan »

Vem är på att köpa hem flera liter bensin än vad myndighterna någonsin hört talas om? :twisted:
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

~Miljöpartiet
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

rkan skrev:Vem är på att köpa hem flera liter bensin än vad myndighterna någonsin hört talas om? :twisted:
Lika bra o köpa en hel jävla silo så man är redo :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres

Inlägg av aerox-sami »

ktm_danielsson skrev:
rkan skrev:Vem är på att köpa hem flera liter bensin än vad myndighterna någonsin hört talas om? :twisted:
köper typ 20 tankbilar :roll: fast vem står för lastbilarna och de :evil:
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

aerox-sami skrev:
ktm_danielsson skrev:
köper typ 20 tankbilar :roll: fast vem står för lastbilarna och de :evil:
mhm men man kan ju altid spara några dunkar bensin över sommaren :D
Användarens profilbild
TheMidnightRider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av TheMidnightRider »

Man får väl köpa lite några dunkar 95 oktanig innan det försvinner då :D
Köper bromsok fram till viva city
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Jag tror inte att det kommer hända så mycket :) Jag tror att det blir ungefär samma sak som att tanka el. Jag menar hur många såna stationer finns det? Det kommer säker hända något på långsiktig tid. Men jag tycker att det är onödigt-.- För att ozonlagret har inte varit såhär bra på typ 10 sa dom på nyheterna :)
Användarens profilbild
TheMidnightRider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av TheMidnightRider »

Det skulle vara bättre med vanlig 95 /:
Köper bromsok fram till viva city
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

DiNozzan skrev:Jag tror inte att det kommer hända så mycket :) Jag tror att det blir ungefär samma sak som att tanka el. Jag menar hur många såna stationer finns det? Det kommer säker hända något på långsiktig tid. Men jag tycker att det är onödigt-.- För att ozonlagret har inte varit såhär bra på typ 10 sa dom på nyheterna :)
+1, tror det är mestadels snack på dom.
Jag har inte sett en ända elstation i Sverige iaf :?

Edit : Såg på fifth gear, han fick tanka sin elbil i typ 4timmar för att kunna åka 40mil eller något.. Kul när man är påväg nånstans? :lol:
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket

Inlägg av kjelle »

Här i Finland har vi haft E10 sedan 1:a Januari. Nu när det är skitkallt så är faktist moppen mer svårstartad med E10 (jämfört med 95/98). Så lite skillnad är det allt! :P
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

blablablabla
Senast redigerad av nippertippan den 12 april 2011, 18:29, redigerad totalt 1 gånger.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres

Inlägg av aerox-sami »

kjelle skrev:Här i Finland har vi haft E10 sedan 1:a Januari. Nu när det är skitkallt så är faktist moppen mer svårstartad med E10 (jämfört med 95/98). Så lite skillnad är det allt! :P
tråkigt :( hur kommer skiten funka med crossar då? :P som vanligt eller :P
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

DiNozzan skrev:Jag tror inte att det kommer hända så mycket :) Jag tror att det blir ungefär samma sak som att tanka el. Jag menar hur många såna stationer finns det? Det kommer säker hända något på långsiktig tid. Men jag tycker att det är onödigt-.- För att ozonlagret har inte varit såhär bra på typ 10 sa dom på nyheterna :)
Sedan är det inte bara ozonlagret som spelar in. Det är halten co2 i luften samt massvis med andra skadliga ämnen. Ozonlagret är även extremt tunt på vissa ställen, men på andra är det tjockare än någonsin så det är inte ett jämt lager om man säger så. Det är klart att miljön har förändrats men att det är överdrivet är ju rätt sant det också, men det är mode nu att tänka på miljön och göra miljöval, det spelar in väldigt mycket.

Elbilarna kommer ju utvecklas och även deras laddning. Men batteribilar är inte vägen att gå, det är bilar som drivs av väte enligt mig, via en bränslecell och en elmotor. Enda utsläppet är vatten och det går lika snabbt att tanka som en vanlig bensinbil. Kan vara värt att satsa på så man får ha kvar de fina bensindrivna bilarna/hojarna som hobbyfordon. För det är en sanning att fosila bränslen kommer ta slut, så varför inte spara på det för att ha roligt när det finns teknologi att ta sig från punkt a till b på annat sätt.

En annan sak om batteribilar som behöver laddning är ju att det är inte så miljövänligt att framställa dom, samt att om elen framställs av t ex kol eller något sånt skit så är det inte miljövänligt heller, det ger bara ett sken av att vara miljövänligt vilket jag tycker är värre än en bensin/dieselbil för folk vet redan att dom är "skitiga" medans folk tror att elbilar (folk tänker ju inte längre än näsan räcker...) är rena då de bara går på el, och el är ju miljövänligt -,-

Ta en titt på den här vettja, en vettig bil faktiskt. Tycker det borde satsas mer på sånt här. Nackdelen är väl att räckvidden är lite låg men vafan, det kan man ta.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ffRagsjSpkE[/youtube]

Ledsen för OT men för att få någon punkt på diskussionen måste man lägga till lite fakta. Om TS vill kan vi ju annars göra om tråden till en miljö/bränsle tråd.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Tycker det är skit :evil: Kommer självklart slita mer på Gummipackningar och slangar osv. Såklart inte som att köra på E85 men ändå mer.

Håller med chifen, det mesta jag läst om vätgasbilar verkar helt underbart, borde forskas mycket mer i det området snarare än att slänga pengarna på värdelösa elbilar. Men jag antar att elbilar har betydligt större efterfrågan just nu än vätgas, inte så konstigt att biltillverkare satsar på elbilar då...

Att notera också är ju att transportsektorn står för typ 10-15 % av globala koldioxidutsläppen eller något sånnt. Och räknar man bort lastbilar och Transportfartyg står personbilarna bara för några procent.. Skylla på bilar är mest för att ha en anleding till att kunna ta ut mer skatt. :? Riktiga vinningar vore att få resten av världen att gå över till kärnkraft istället för kolkraft. 5% mer etanol i vår bensin kommer inte göra ett skit för klimatet! :evil: :evil:
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
gilera04
Svårstartad skrothög

nya positiva nyheter ! :)

Inlägg av gilera04 »

det har nu kommit fram att det inte esn tagits något beslut om detta med e 10 och att man måste ta hänsyn till dem fordon som inte klarar av blandningen :D
http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-e1 ... ojer-30431
-Johan-
Elmoped

Inlägg av -Johan- »

Som Kjelle sa, så bytte vi till e10 i finland 01.01.11. Märkte direkt att 95 e10 var sämre, kollade så att mondeo som jag kör klarade det, prövade tanka både 95e10 och 98e5, och e10 drog så mycket mera än 98 så det blev dyrare att köra 95e10 fast det är billigare. Dessutom vill den inte starta då det är kallt. Dessutom ökade försäljningen av 98 från 10% till 40% vid bytet till 95e10. Det är bara ett jävelskap med e10.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

-Johan- skrev:Som Kjelle sa, så bytte vi till e10 i finland 01.01.11. Märkte direkt att 95 e10 var sämre, kollade så att mondeo som jag kör klarade det, prövade tanka både 95e10 och 98e5, och e10 drog så mycket mera än 98 så det blev dyrare att köra 95e10 fast det är billigare. Dessutom vill den inte starta då det är kallt. Dessutom ökade försäljningen av 98 från 10% till 40% vid bytet till 95e10. Det är bara ett jävelskap med e10.
Är väll något skit någon miljönisse i EU som kommit på :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

blablablabla
Senast redigerad av nippertippan den 12 april 2011, 18:29, redigerad totalt 1 gånger.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

hur blirre med 98 isf försvinner den med i värsta fall ?
Skriv svar