Sida 1 av 1
Gasres / Kopplingsres
Postat: 9 februari 2011, 19:17
av jacke MH enduro
TJENA!!
Jag undrar om de flesta lätt-mc kan göra gasres, spelar ingen roll växel eller varv, bara om dom kan. Om dom INTE kan det, då måste de väl ändå kunna göra kopplingsres eller? de e ju trots allt en 125:a...
Postat: 9 februari 2011, 19:31
av derbi_senda93
Min 125a reser sig på 1an om jag gasar upp till effektkurvan och sen släpper helt och snabbt drar på fullt igen. Men det är inte mer än några decimeter för den är så satans tung plus att man är uppe i 50 redan på 1an
Men visst, kopplingres är inga problem

Postat: 9 februari 2011, 19:36
av jacke MH enduro
men det lät ju inte som ett riktigt gasres, typ mer än gaslyftning XD
Vad har du för någon?
men om man kör på typ 2:an i typ 40 sen drar i kopplingen och släpper på fullgas så kommer den ju rycka till och förhoppningsvis resa sig på ett hjul

Postat: 9 februari 2011, 19:39
av yamaha2pwn
beror ju på drevning

en enduro är förmodligen drevad för styrka = gasres
annars så kan man nog ha gasres på de flesta lätta mc, åtminstone borde de gå att övertala med en lätt knyck ^^
Postat: 9 februari 2011, 19:41
av jacke MH enduro
yamaha2pwn skrev:beror ju på drevning

en enduro är förmodligen drevad för styrka = gasres
annars så kan man nog ha gasres på de flesta lätta mc, åtminstone borde de gå att övertala med en lätt knyck ^^
det va de jag tänkte. För dom borde ju ändå vara starka. Men asså med cross, menar du en vägreggad cross eller en cross som körs på banor??
Jag menar en vägreggad cross

Postat: 9 februari 2011, 19:44
av yamaha2pwn
går typ inte att regga en cross som lätt mc, på sin höjd till enduro reggad kanske, men en enduro cykel som är väg reggad från fabrik är ju inte fel, tex ktm exc
edit :missuppfattade vad du menade men du förstår nog ändå

Postat: 9 februari 2011, 19:44
av jacke MH enduro
yamaha2pwn skrev:går typ inte att regga en cross som lätt mc, på sin höjd till enduro reggad kanske, men en enduro cykel som är reggad från fabrik är ju inte fel, tex ktm exc
ne, dom är det bra drag i. dock är det tvåtakt och jag söker efter en fyrtaktare, då jag inte kör i skog, utan på vägar och längre sträckor.

Postat: 9 februari 2011, 19:48
av yamaha2pwn
jacke MH enduro skrev:yamaha2pwn skrev:går typ inte att regga en cross som lätt mc, på sin höjd till enduro reggad kanske, men en enduro cykel som är reggad från fabrik är ju inte fel, tex ktm exc
ne, dom är det bra drag i. dock är det tvåtakt och jag söker efter en fyrtaktare, då jag inte kör i skog, utan på vägar och längre sträckor.

hmm har inte så bra koll på fyrtaktarna men yamaha wr? Derbi har en lätt mc fyrtaktare har jag för mej oxå

Postat: 9 februari 2011, 19:53
av jacke MH enduro
jo jag är väldigt intresseraed i yamaha wr, eller jag är inte så insatt men jag tycker den verkar bra.
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_W ... ?ca=15&w=1
Den borde ju kunna göra gasres. Utan alltför mycket koppling...
Postat: 9 februari 2011, 20:00
av aerox-sami
skaffa ktm eller gasgas om du vill ha någon skulle aldrig köpa en 4t under 250...

Postat: 9 februari 2011, 20:01
av jacke MH enduro
aerox-sami skrev:
skaffa ktm eller gasgas om du vill ha någon skulle aldrig köpa en 4t under 250...

ktm tvåtakt, vill inte ha. jag kör heller inte i skog eller bana. Gasgas, alldeles för dyrt...
Postat: 9 februari 2011, 20:02
av derbi_senda93
jacke MH enduro skrev:men det lät ju inte som ett riktigt gasres, typ mer än gaslyftning XD
Vad har du för någon?
men om man kör på typ 2:an i typ 40 sen drar i kopplingen och släpper på fullgas så kommer den ju rycka till och förhoppningsvis resa sig på ett hjul

Ska man ha riktigt gasres får du gå upp till minst 600cc-klassen, då reser den sig på gas. En liten enstånka har knappast det.
Jag kör en Cagiva Freccia, ful men går bra.
Ja då ska den nog resa sig lite, men ha inga förhoppningar. Speciellt om det är 4-takt

Min är en tvåtaktare och jag använder den till skolan varje dag, inte nu på vintern men. En 125a sporthoj drar runt 0,5 milen, vilket är lite om man jämför med en KTM eller Gasgas som drar runt 0,8-1 liter milen.

Postat: 9 februari 2011, 20:04
av yamaha2pwn
jo det tycker man med insprutning och allt, annars får du trimma lite ^^
men orginal kanske de får gasres, om inte så får man kanske hjälpa den på traven genom och dra upp styret osv, tror knappt man behöver koppligs resa den för att stegra. själv hade jag nog föredragit att rycka upp den ist för gasres, jobbigt om du bara vill vrida full rulle och dra iväg

Postat: 9 februari 2011, 20:08
av jacke MH enduro
hehe jo sant. man vill ju inte alltid ha gasres. man kanske vill komma iväg fort från någon...polisen.
Jag har inte för mycket förhoppningar, undrar bara lite. Den moppen som jag har nu (Motorhispania ryz pro enduro) är förjävla klen. orkar knappt backa, så istället för att trimma skiten o åka fast så tar jag lätt mc, kör lagligt och får mkt mer erfarenheter..

!!!!
Postat: 9 februari 2011, 20:11
av yamaha2pwn
jacke MH enduro skrev:hehe jo sant. man vill ju inte alltid ha gasres. man kanske vill komma iväg fort från någon...polisen.
Jag har inte för mycket förhoppningar, undrar bara lite. Den moppen som jag har nu (Motorhispania ryz pro enduro) är förjävla klen. orkar knappt backa, så istället för att trimma skiten o åka fast så tar jag lätt mc, kör lagligt och får mkt mer erfarenheter..

!!!!
funderade oxå på det ett tag men har tyvärr inte råd

planerar att ta det när jag har tagit B och C kort.(får det av skolan ^^)
Postat: 9 februari 2011, 20:13
av derbi_senda93
jacke MH enduro skrev:hehe jo sant. man vill ju inte alltid ha gasres. man kanske vill komma iväg fort från någon...polisen.
Jag har inte för mycket förhoppningar, undrar bara lite. Den moppen som jag har nu (Motorhispania ryz pro enduro) är förjävla klen. orkar knappt backa, så istället för att trimma skiten o åka fast så tar jag lätt mc, kör lagligt och får mkt mer erfarenheter..

!!!!
Gå gärna in här och häng, mycket trevligt folk!
http://www.fjollhoj.se/
Postat: 9 februari 2011, 20:13
av jacke MH enduro
tjata på farsan lite så ska de nog fixa sig XD
men jag orkar inte åka runt på min skithoj längre. kompisen med Derbi Senda x-tream kör i kanske 35 km/h uppför en brant backa. själv vinglar man sig upp där i 10km/h. så du fattar att de inte är JÄTTE roligt att köra med kompisar
nu/snart kommer jag äga dom

Postat: 9 februari 2011, 20:20
av yamaha2pwn
jacke MH enduro skrev:tjata på farsan lite så ska de nog fixa sig XD
men jag orkar inte åka runt på min skithoj längre. kompisen med Derbi Senda x-tream kör i kanske 35 km/h uppför en brant backa. själv vinglar man sig upp där i 10km/h. så du fattar att de inte är JÄTTE roligt att köra med kompisar
nu/snart kommer jag äga dom

heh tvivlar på det

fick betala hela min moppe själv och kortet såå ;P
va i samma sits som du, alla mina kompisar körde sina urpluggade mopeder så va ju inte så kul och komma där orginal (får inte trimma för mina föräldrar) men nu är det inte så längre.... alla mina kompisar har blivit tagna eller sållt sina mopeder för att det inte va någon mening att köra trimmat med en sån moppe kåt polis som vi har här ^^ så om du kör i karlskrona området någon gång och en polis som heter Ramberg stannar dej, så kan man säga att allt har gått i bås ^^
Postat: 9 februari 2011, 20:27
av jacke MH enduro
hehe, inte kul! dock har de flesta här orginal, men ändå ryker de förbi en...
därför lockar lätt-mc mkt!
Postat: 9 februari 2011, 20:57
av derbi_senda93
Jag har vart i samma sits som er! Alla mina kompisar körde trimmat men jag körde original, utom 1 vecka då jag fick låna ett effektrör av en kompis. Har aldrig sett så mycket poliser den veckan

Så jag tog av röret.
Nu är det jag som är snabbast av alla då jag är den enda som har lätt-mc

Postat: 9 februari 2011, 22:17
av rod_rrx
jag vill bara påepka att ett ÄKTA gases får man bara med gasen inte tex när ni ska hjälpa den på traven och rycka för kung och fosterland i styret.
ska man ha ett gasres så äre 2takt som gäller. 4takt under 250cc är inget att ha.
ska man ha en hojj och även ha bra med effekt så ska man inte bry sig om hur mkt skiten drar. då kan man köpa sig ett busskort ist.
Postat: 9 februari 2011, 22:32
av bensinskalle
En tvåtaktare, typ gasgas, reser lite 1,2,3 om man ligger på, med rätt drevning.
Men alla 125:or kan du få upp på bakan. En original Derbi går att få upp om man vill de. Min gamla Senda 125 gick upp riktigt lätt och fint, särskilt efter att jag trimmat den. Den hade sånt jävla bottendrag så man kunde ligga på 5000 varv och jucka med kopplingen så kom han upp

Postat: 10 februari 2011, 12:08
av aerox-sami
rod_rrx skrev:jag vill bara påepka att ett ÄKTA gases får man bara med gasen inte tex när ni ska hjälpa den på traven och rycka för kung och fosterland i styret.
ska man ha ett gasres så äre 2takt som gäller. 4takt under 250cc är inget att ha.
ska man ha en hojj och även ha bra med effekt så ska man inte bry sig om hur mkt skiten drar. då kan man köpa sig ett busskort ist.
+1 bra sagt

Postat: 10 februari 2011, 16:41
av jacke MH enduro
jo som du sa, gasgas är ren gas. annars får man kalla de kopplingres elelr dra-upp res eller nåt

Postat: 10 februari 2011, 16:48
av SickRazer
jacke MH enduro skrev:tjata på farsan lite så ska de nog fixa sig XD
men jag orkar inte åka runt på min skithoj längre. kompisen med Derbi Senda x-tream kör i kanske 35 km/h uppför en brant backa. själv vinglar man sig upp där i 10km/h. så du fattar att de inte är JÄTTE roligt att köra med kompisar
nu/snart kommer jag äga dom

haha! jag kommer ihåg tiden då jag körde original, låg i max 20km/h i en brant uppförsbacke. nu varvar den nästan lika mycket uppför som på raka. ligger typ i 80 på en branta, 4 ggr så mycket. fattar inte hur jag klarade av den tiden...
Postat: 10 februari 2011, 19:07
av jacke MH enduro
SickRazer skrev:jacke MH enduro skrev:tjata på farsan lite så ska de nog fixa sig XD
men jag orkar inte åka runt på min skithoj längre. kompisen med Derbi Senda x-tream kör i kanske 35 km/h uppför en brant backa. själv vinglar man sig upp där i 10km/h. så du fattar att de inte är JÄTTE roligt att köra med kompisar
nu/snart kommer jag äga dom

haha! jag kommer ihåg tiden då jag körde original, låg i max 20km/h i en brant uppförsbacke. nu varvar den nästan lika mycket uppför som på raka. ligger typ i 80 på en branta, 4 ggr så mycket. fattar inte hur jag klarade av den tiden...
så du har en lätt mc? vilken har du?
tycker du att det är värt?
Postat: 10 februari 2011, 19:47
av SickRazer
nej, nej, du missförstår mig. Jag har trimmat min Rieju så att den går snabbare. Ingen värsting setup men den går riktigt bra ändå och det kommer mer snart. Du kan kika på mitt projekt om du vill, länken finns i min signatur.
Jag hade tänkt skaffa lätt mc, men jag kom fram till att det ändå är roligare med en trimmad moppe, det känns liksom busigare att köra snabbt med en moppe än med en lätt mc som är laglig om man inte tar bort strypningar eller trimmar mer.
Men jag tycker det är värt det om du inte hade tänkt trimma din moppe, köp i så fall en 2-taktare, de är starkare och roligare att köra.
Postat: 10 februari 2011, 21:22
av jacke MH enduro
2 taktare passar inte mig, tror jag. jag har haft många diskussioner om detta.
jag ska köra till kompisar, till träningen och mellan mina hushåll (2mil). Så en fyrtajktare passar bättre, för att den är billigare i drift m.m.
jag kommer inte köra i skog eller på bana så då är en fyrtaktare bättre.
Dock vill man ju ha en aktiv mc som driver frammåt när man vill

Men den yamahan wr som jag tittar på, den har 4-ventiler så den är stark i t.ex. backar, som jag har saknat med min moppe nu
Så jag tror ändå att fyr-taktare är bättre, fast jag bryr mig inte jättemycket om bensinen, det är mest att 2-taktare går på så jävligt höga varv

Postat: 10 februari 2011, 21:49
av SickRazer
jacke MH enduro skrev:2 taktare passar inte mig, tror jag. jag har haft många diskussioner om detta.
jag ska köra till kompisar, till träningen och mellan mina hushåll (2mil). Så en fyrtajktare passar bättre, för att den är billigare i drift m.m.
jag kommer inte köra i skog eller på bana så då är en fyrtaktare bättre.
Dock vill man ju ha en aktiv mc som driver frammåt när man vill

Men den yamahan wr som jag tittar på, den har 4-ventiler så den är stark i t.ex. backar, som jag har saknat med min moppe nu
Så jag tror ändå att fyr-taktare är bättre, fast jag bryr mig inte jättemycket om bensinen, det är mest att 2-taktare går på så jävligt höga varv

Gör som du tycker bäst. Den Yamahan var riktigt fräsch iaf!