samma problem som jag hade på min aerox, antagligen så har det kommit skit vid '' snurran '' eller vad man säger så glykolen inte cirkulerar runt ordentligt.
ta bort vattenpumps kåpan och tvätta rent!
det börja med att jag bytte Kolven för att den hade spruckit eller vad man ska kalla det :/ så jag fick ju tömma kylarsystemet på glykol och ta isär cylindern. den funkade bra dom första meterna sen börja det tjuta från kylarvättska behållaren så jag skruvade lite på locket och då sluta det sen har det börjat bubbla och ryka och blir värre och värre. räcker det verkligen bara med att tömma och spola rent?
maxbre skrev:det börja med att jag bytte Kolven för att den hade spruckit eller vad man ska kalla det :/ så jag fick ju tömma kylarsystemet på glykol och ta isär cylindern. den funkade bra dom första meterna sen börja det tjuta från kylarvättska behållaren så jag skruvade lite på locket och då sluta det sen har det börjat bubbla och ryka och blir värre och värre. räcker det verkligen bara med att tömma och spola rent?
att de bubblar och ryker beror på att det är stop någonstans, tycker du ska ta av slangarna och tvätta rent.
i behållaren, är det lite skitet i botten?
Born2Ride skrev:samma problem som jag hade på min aerox, antagligen så har det kommit skit vid '' snurran '' eller vad man säger så glykolen inte cirkulerar runt ordentligt.
99% säker att de är problemet.
sorry grabben. men du har ungefär 99% fel.
allt du sagt låter som ett klassiskt fall av dålig topplockspackning!
ta av toppen (4muttrar) och byt ut de 2 o-ringarna så ska du se att det funkar! glöm inte att blanda 50/50 med vatten och glykol sen
Ett bra och enkelt sätt att lufta systemet på är att starta den och trycka på slangarna lite här å där sen är den good to go
Born2Ride skrev:samma problem som jag hade på min aerox, antagligen så har det kommit skit vid '' snurran '' eller vad man säger så glykolen inte cirkulerar runt ordentligt.
99% säker att de är problemet.
sorry grabben. men du har ungefär 99% fel.
allt du sagt låter som ett klassiskt fall av dålig topplockspackning!
ta av toppen (4muttrar) och byt ut de 2 o-ringarna så ska du se att det funkar! glöm inte att blanda 50/50 med vatten och glykol sen
Ett bra och enkelt sätt att lufta systemet på är att starta den och trycka på slangarna lite här å där sen är den good to go
Enkelt svar, vattnet "kokar inte" för att det blir för varmt, din kompression läcker ut i vattensystemet, vilket leder till att det bubblar i kylaren.
Vanligaste orsaker
- Spricka i cylindern
- Spricka i kolv
- Dålig eller kass topplockspackning
- finns även fler men börja med detta!
Den vita röken uppstår då ditt vatten kommer med i förbränning
Mvh
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
När jag är klar med allt och har fyllt på med ny kylarvättska är det bara att starta moppen då och låta den stå på tomgång tills den blir varm så att kylarvattnet hamnar där det ska?
maxbre skrev:När jag är klar med allt och har fyllt på med ny kylarvättska är det bara att starta moppen då och låta den stå på tomgång tills den blir varm så att kylarvattnet hamnar där det ska?
Du kommer se direkt i kylaren om det fortsätter att bubbla!
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
jag menar så jag vet att det kyler ordentiligt ::) för det finns ju ingen kylarvättska runt cylindern precis efter att jag har tömt det. så när jag startar den första gången så kommer det ju vara tomt på kylarvättska runt cylindern. är det bara att starta den och låta den bli varm så fixar de sig automatiskt?
för att lufta kylarsystemet räcker det med att du fyller behållaren till max efter demontering och sedan kör tills det har minskat kylarvatten. Då fyller du på igen och kör o.s.v. tills det slutar att minska om det inte slutar så har du ett läckage någonstans :/
Har inte orkat läsa genom alla inläggen men säkert har många redan kommit fram till samma sak. Fenomenet att det börjar ryka och bubbla i kylvattenbehållaren brukar kallas i allmänt språk för att motorn börjar koka. Det vanliga problemet är att vattenpumpen är sönder och andra orsaker kan vara att någon vatten-kanal blivit igentätad och vattnet kan inte längre cirkulera i systemet. Men det kan också bero på att topppackningen är trasig´, men i detta fall brukar det ryka kraftig vattenånga ur avgasröret.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter