Sida 1 av 1

lätt att klyva motor?

Postat: 31 januari 2011, 22:42
av Aerox_Isse
tjenare, kolla på lite bilder på bdb, och då var det en kille som klöv sin aerox motor, såg inte alls så komplicerat ut. är det vart att ge sig in på själv? har aldrig klyvigt en motor förr. måste man ställa om tändningen efterssom man ska ju av med den?

Postat: 31 januari 2011, 22:52
av Pontusandersson95
Ja klyva den är inte så värst svårt och nej du behöver inte ställa in tändningen för det går inte på Aerox

Postat: 31 januari 2011, 22:52
av LiuZen
det är inte det svåraste på en scooter motor men du ska ha lite teknik och vara van med verktyg så nån inkompetent kan inte göra det... Krävs lite hjärna för att vissa saker kan gå åt helvete! :)

Postat: 31 januari 2011, 22:56
av Aerox_Isse
LiuZen skrev:det är inte det svåraste på en scooter motor men du ska ha lite teknik och vara van med verktyg så nån inkompetent kan inte göra det... Krävs lite hjärna för att vissa saker kan gå åt helvete! :)
låter bra det :wink:

Postat: 31 januari 2011, 23:06
av RacingTobbe
Som alla säger ... Du bör inte göra det själv, för problem kommer !

varje gång som jag har meckat, så har det ALLTID blivit nåt strul... Men om du ska klyva hela motorn = HJÄLP av någon som vet nåt om det du gör är ett stort PLUS ! :D

Postat: 31 januari 2011, 23:12
av 2stroke4ever
ähhhh va fan är det med alla negativa kommentarer.

ta och läs på om hur man klyver motorer, både vespa och cross motorer, sedan prövar du och tar bilder på allt du gör, mest viktigt nästan med brickor, packningar m.m.
Sedan tar du och gör allt och försöker använda så lite våld som möjligt så kommer du lära dig tok mycket.

kör hårt grappen!! 8)

Postat: 31 januari 2011, 23:21
av RacingTobbe
2stroke4ever skrev:ähhhh va fan är det med alla negativa kommentarer.

ta och läs på om hur man klyver motorer, både vespa och cross motorer, sedan prövar du och tar bilder på allt du gör, mest viktigt nästan med brickor, packningar m.m.
Sedan tar du och gör allt och försöker använda så lite våld som möjligt så kommer du lära dig tok mycket.

kör hårt grappen!! 8)
Exakt som jag gjorde då :p Men jag hade farsan som hjälp också iof ...

Men när jag byggde ihop ALLT i motorn, och när jag köpte den så var motorn i delar, Men jag ingen erfarenhet alls om vad som sitter i en motor, knappt nåt ... :S Men nu kan jag fan allt och allting i en motorn, och det blev så mycket roligare att mecka då ! :D jag är en riktig pro nu kan jag säga ;)

Postat: 31 januari 2011, 23:22
av 2stroke4ever
ja fan, man måste försöka för att lära sig! lära pengar som min far säger.. fast jag snart är över 30000kr i bara delar :lol: :lol: :lol: :lol: :oops: :oops: :oops: :oops:

Postat: 31 januari 2011, 23:30
av bensinskalle
En scootersnurra är ju så enkelt det kan bli, till skillnad från en manuell snurra med en växellåda som hänger med i svängarna ;)

Men de är bara att testa på!

Postat: 31 januari 2011, 23:58
av aerox-sami
Grymt enkelt går snabbt men ha pappa där eller någon som kan och rätt verktyg! :)

Postat: 1 februari 2011, 00:02
av runners
Det är ganska lätt om man gör rätt från början. När du monterar ned så fotografera varje sak du skruvar av och placera alla prylar i ordning. Då vet du hur de ska sitta när du monterar samman igen. Skaffa gärna sprängskiss på motorn. Men viktigast är att du har alla verktyg som behövs för jobbet. :wink:

Postat: 1 februari 2011, 12:05
av Tobbe_gp1
det är inte så svårt att klyva en scooter motor som alla säger .om man bara är van att skruva och bra på att lösa prolem så är det lätt.men på en crossmoppe motor är det betydligt svårare med att inte växellådan hamnar fel.pakningen mella vevhus-halvorna brukar vara lite knepigt att få till men om man bara tar lite tid så går det bra.

Postat: 1 februari 2011, 15:52
av fredde802
vad bör man ha för speciella verktyg om man klyver en aerox motor? :)

Postat: 1 februari 2011, 15:53
av Aerox_Isse
fredde802 skrev:vad bör man ha för speciella verktyg om man klyver en aerox motor? :)
det är väll svänghjulsavdragare skulle jag tro :wink:

Postat: 1 februari 2011, 16:18
av TheMidnightRider
lätt och lätt att klya motorn är det ju inte om man inte skruvat en del eller läst på , men försök annars får du väl ta hjälp av någon kunnigare (:

Postat: 1 februari 2011, 16:29
av yamaha2pwn
skulle säga att klyva är nog inte så svårt, sätta ihop den däremot^^ men har man bara viss vana o skruva och ta bilder så ska det nog gå ;)

Postat: 1 februari 2011, 21:17
av ZX
är det nån som har en guide eller nått hur man gör? :)

Postat: 1 februari 2011, 21:24
av ajonson
Man kan ju klyva de på 2 sätt också. någon på mnf klöv sitt block på andra hållet :P knäckte de rakt av :P Så kan man också klyva de, om man inte kör med v-kåpan eller alla skruvar i blocket iaf

Postat: 1 februari 2011, 21:34
av aerox-sami
http://49ccscoot.com/disass.html

man behöver inte den dära med 3 armar :P

finns en på bilteam som är rak med 2 skruvar på sidan hittar den inte nu någon annan som vet vilken jag menar får gärna länka :P
och till den behöver man andra bultar bara som passar aerox blocket kommer inte ihåg vilken storlek heller =/

Postat: 1 februari 2011, 21:35
av ajonson
aerox-sami skrev:http://49ccscoot.com/disass.html

man behöver inte den dära med 3 armar :P

finns en på bilteam som är rak med 2 skruvar på sidan hittar den inte nu någon annan som vet vilken jag menar får gärna länka :P
och till den behöver man andra bultar bara som passar aerox blocket kommer inte ihåg vilken storlek heller =/
Var de Lennart som lyckades knäcka blocket ? de borde du veta

Postat: 1 februari 2011, 21:55
av ^Nilsson^
ajonson skrev:
aerox-sami skrev:http://49ccscoot.com/disass.html

man behöver inte den dära med 3 armar :P

finns en på bilteam som är rak med 2 skruvar på sidan hittar den inte nu någon annan som vet vilken jag menar får gärna länka :P
och till den behöver man andra bultar bara som passar aerox blocket kommer inte ihåg vilken storlek heller =/
Var de Lennart som lyckades knäcka blocket ? de borde du veta
nej det var tompa, http://www.moppenet.nu/showthread.php/2 ... ny-hoj-%29