Sida 1 av 1

köpa 250?:D

Postat: 29 januari 2011, 21:00
av aerox11
hej har fått ett bra erbjudande på en yamaha yz 250 2t och undrar om jag klarar av att köra den är maskinen för har bara kört trimmad växlad moped och fiddy :S:D

Postat: 29 januari 2011, 21:34
av Mura
klart du lär dig men ett jävla tryck i dom du kan räkna med adrenalin :P

Postat: 29 januari 2011, 21:36
av chifen
Skippa det. Börja med en 125. 250 är en jävla massa tryck faktiskt. Bara 125 är ett stort steg från trimmad moppe och fiddy så börja med det och använd skydd :)

Re: köpa 250?:D

Postat: 29 januari 2011, 21:38
av runners
aerox11 skrev:hej har fått ett bra erbjudande på en yamaha yz 250 2t och undrar om jag klarar av att köra den är maskinen för har bara kört trimmad växlad moped och fiddy :S:D
Självklart du kan! Lägg bara av med vanan du har på moppen av att dra fullt på gasen med en gång. Då kan det gå åt helvete om du inte är van vid effekten. :wink:

Postat: 29 januari 2011, 22:33
av bensinskalle
På sätt och vis är ju en 250 snällare än 125 eftersom den har betydligt mer bottenork och bredare register men som redan har nämnts så är det mycket kraft och en aning klumpigare...

Samma sak som att säga att man kan åka på en r1:a, men kan man utnyttja dess potential? Man börjar nedifrån och går uppåt

Postat: 29 januari 2011, 23:05
av ktm_danielsson
Nja.. börja med 125cc, det kommer ändå ta ett tag innan du ens utnyttjar all effekt på en 125a. Lika bra att börja från grunden! :)
Och som Chifen sa, använd skydd för helvete, inte ett dugg coolt att köra utan... Lika bra att ha så mycket som möjligt, jag ramlade utan armbågsskydd på en tävling, och om jag ångrar det! Har inte kört en gång utan armbågsskydd sen dess :(

Postat: 29 januari 2011, 23:20
av runners
ktm_danielsson skrev:Nja.. börja med 125cc, det kommer ändå ta ett tag innan du ens utnyttjar all effekt på en 125a. Lika bra att börja från grunden! :)
Och som Chifen sa, använd skydd för helvete, inte ett dugg coolt att köra utan... Lika bra att ha så mycket som möjligt, jag ramlade utan armbågsskydd på en tävling, och om jag ångrar det! Har inte kört en gång utan armbågsskydd sen dess :(
Håller med! Det viktigaste är att ha så bra personligt skydd som möjligt. De som kör utan skydd är i mina ögon töntar. Jag har en vän som är nertryckt i rullstol i dag och varit det i 9 år, förlamad i båda benen bara för att tyckte att det var mesar som använde ryggskydd på motorcykel. hade han haft ryggskydd hade han klarat sig bättre när han bekantade sig med trottoarkanten.

Postat: 29 januari 2011, 23:27
av ktm_danielsson
runners skrev:
ktm_danielsson skrev:Nja.. börja med 125cc, det kommer ändå ta ett tag innan du ens utnyttjar all effekt på en 125a. Lika bra att börja från grunden! :)
Och som Chifen sa, använd skydd för helvete, inte ett dugg coolt att köra utan... Lika bra att ha så mycket som möjligt, jag ramlade utan armbågsskydd på en tävling, och om jag ångrar det! Har inte kört en gång utan armbågsskydd sen dess :(
Håller med! Det viktigaste är att ha så bra personligt skydd som möjligt. De som kör utan skydd är i mina ögon töntar. Jag har en vän som är nertryckt i rullstol i dag och varit det i 9 år, förlamad i båda benen bara för att tyckte att det var mesar som använde ryggskydd på motorcykel. hade han haft ryggskydd hade han klarat sig bättre när han bekantade sig med trottoarkanten.
+1, inte coolt någonstans att köra utan skydd, precis som Runners säger, snarare töntigt att köra utan :)

Postat: 30 januari 2011, 00:00
av RacingTobbe
bensinskalle skrev:På sätt och vis är ju en 250 snällare än 125 eftersom den har betydligt mer bottenork och bredare register men som redan har nämnts så är det mycket kraft och en aning klumpigare...

Samma sak som att säga att man kan åka på en r1:a, men kan man utnyttja dess potential? Man börjar nedifrån och går uppåt
Min brorsa skaffade sig en R1 som första hoj ...

Och det var någonting som var positivt med det, som jag inte kommer ihåg vad det var ...

Postat: 30 januari 2011, 00:33
av beckvall
en 250 blir så in i helvetet hetsig när mna varvar dom så de är bara äckligt att köra dom :S 125 är fina maskiner. duck har du även där tillräckligt med effekt för att skrämma skiten ur dig själv med :D

Postat: 30 januari 2011, 01:37
av rod_rrx
om du nu fått ett så bra pris så köp den du kan alltid byta ner den till en 125a

men ska ta vara på bra erbjudanden

Postat: 30 januari 2011, 09:35
av bensinskalle
RacingTobbe skrev:
bensinskalle skrev:På sätt och vis är ju en 250 snällare än 125 eftersom den har betydligt mer bottenork och bredare register men som redan har nämnts så är det mycket kraft och en aning klumpigare...

Samma sak som att säga att man kan åka på en r1:a, men kan man utnyttja dess potential? Man börjar nedifrån och går uppåt
Min brorsa skaffade sig en R1 som första hoj ...

Och det var någonting som var positivt med det, som jag inte kommer ihåg vad det var ...
Det var bara ett exempel. Visst kan en helt oerfaren moppeåkare sätta sig på en literhoj, men det finns inte en sportmössa att han klarar av dess potential. Då är det bättre med en mindre hoj till en början så man lär sig hitta gränserna.

Literhojar är annars ganska snälla eftersom dom har bredare register är 600 etc.

Postat: 30 januari 2011, 16:19
av aerox11
tack för alla svaren:d ja de kan nog bli lite väl mkt med en 250 haha

har ni några förslag på en bra 125a som inte är för dyr?:D

Postat: 30 januari 2011, 16:39
av CaToXXo
aerox11 skrev:tack för alla svaren:d ja de kan nog bli lite väl mkt med en 250 haha

har ni några förslag på en bra 125a som inte är för dyr?:D
kolla på blocket är väl tipset man kan ge typ... va har du tänkt lägga? 6000? 8000? 10000? 15000?

Postat: 30 januari 2011, 16:47
av aerox11
15000 högst tyvärr:D

Postat: 30 januari 2011, 17:15
av ktm_danielsson
aerox11 skrev:15000 högst tyvärr:D
Skulle säga KTM, men jag är ju jag :roll:

Postat: 30 januari 2011, 17:17
av CaToXXo
Tror inte märkena spelar så jättestor roll, ta favvomärket om du har nåt, annars kolla runt lite och leta efter nån bra :) 15000 räcker ganska långt imo