Sida 1 av 2
Göra om cross till lätt MC
Postat: 22 januari 2011, 11:38
av jacke MH enduro
Tjena!!
Jag har tittat på blocket ett tag, jag vill köpa en lätt MC som ser ut som en cross. Min fråga är då om jag kan köpa en cross och göra om den till en lätt MC?
Jag får ju sätta på ett el-system för att få lampor och blinkers, samt regristrera den. Är det någonting mer jag måste göra för att få köra en "gammal" cross på vägarna?
Re: Göra om cross till lätt MC
Postat: 22 januari 2011, 11:39
av ktm_danielsson
jacke MH enduro skrev:Tjena!!
Jag har tittat på blocket ett tag, jag vill köpa en lätt MC som ser ut som en cross. Min fråga är då om jag kan köpa en cross och göra om den till en lätt MC?
Jag får ju sätta på ett el-system för att få lampor och blinkers, samt regristrera den. Är det någonting mer jag måste göra för att få köra en "gammal" cross på vägarna?
Varför inte bara köpa t.ex en "gammal" KTM 125 exc? Reggade från fabrik
Postat: 22 januari 2011, 11:40
av rkan
Om det nu är möjligt så kommer det vara fruktansvärt svårt att få den genom besiktningen och då känns det ju nästan värdare att köpa en vägreggad ktm exc -125 eller något.
Postat: 22 januari 2011, 11:55
av RacingTobbe
säger som dom andra. Köp färdig ist ... För problem kommer, och det får du räkna med...
Postat: 22 januari 2011, 12:12
av FläsketBrinner
det går inte att regga crossar om de inte är reggade från fabriken, iallafall inte i ett sånt här fall.
lättare om du köper en som allt redan är klart på

ex.
ktm exc 125
gasgas ec 125
husqvarna wr 125

Postat: 22 januari 2011, 15:28
av 2stroke4ever
FläsketBrinner skrev:det går inte att regga crossar om de inte är reggade från fabriken, iallafall inte i ett sånt här fall.
lättare om du köper en som allt redan är klart på

ex.
ktm exc 125
gasgas ec 125
husqvarna wr 125

köp ktm:n om någon isåfall.
Postat: 22 januari 2011, 15:28
av ktm_danielsson
2stroke4ever skrev:FläsketBrinner skrev:det går inte att regga crossar om de inte är reggade från fabriken, iallafall inte i ett sånt här fall.
lättare om du köper en som allt redan är klart på

ex.
ktm exc 125
gasgas ec 125
husqvarna wr 125

köp ktm:n om någon isåfall.
+1
Postat: 22 januari 2011, 16:09
av FläsketBrinner
jag skulle ta huskyn
köp nån av dem och va glad!

Postat: 22 januari 2011, 16:11
av antonjansson_
FläsketBrinner skrev:det går inte att regga crossar om de inte är reggade från fabriken, iallafall inte i ett sånt här fall.
lättare om du köper en som allt redan är klart på

ex.
ktm exc 125
gasgas ec 125
husqvarna wr 125

har kompisar me alla 3 hojjjar . Riktigt bra alla 3 köp nån i dendär stilen di e snabba

Postat: 22 januari 2011, 16:11
av ktm_danielsson
FläsketBrinner skrev:jag skulle ta huskyn
köp nån av dem och va glad!

Båda är väldigt fina och bra kvalité

Postat: 22 januari 2011, 16:59
av furia FFS
Du kan aldrig regga en cross för att den ska kunna gå på väg. det ändå som går är att "enduro" regga. då får du endast köra till och från tävlingar, samt köra på väg när det ät transportsträcka. Så köp ist en frabriksreggad, alltså en lätt mc. Ktm går bra som fan om du sköter den ordentligt

Postat: 22 januari 2011, 17:10
av bensinskalle
Ska du åka cross eller sm?
Ska du köra sm, köp gasgas! Kanske husan men gasgasen har mer rent motardstuk.
Ska du åka som cross funkar ktm:en. ktm:en är inge vidare som sm eftersom den har cross/ endurochassi, lite för svampigt på väg och de kostar fina pengar att bygga om till hårdare chassi.
Re: Göra om cross till lätt MC
Postat: 22 januari 2011, 17:35
av Danne
ktm_danielsson skrev:jacke MH enduro skrev:Tjena!!
Jag har tittat på blocket ett tag, jag vill köpa en lätt MC som ser ut som en cross. Min fråga är då om jag kan köpa en cross och göra om den till en lätt MC?
Jag får ju sätta på ett el-system för att få lampor och blinkers, samt regristrera den. Är det någonting mer jag måste göra för att få köra en "gammal" cross på vägarna?
Varför inte bara köpa t.ex en "gammal" KTM 125 exc? Reggade från fabrik
+1
Postat: 22 januari 2011, 17:47
av 2stroke4ever
bensinskalle skrev:Ska du åka cross eller sm?
Ska du köra sm, köp gasgas! Kanske husan men gasgasen har mer rent motardstuk.
Ska du åka som cross funkar ktm:en. ktm:en är inge vidare som sm eftersom den har cross/ endurochassi, lite för svampigt på väg och de kostar fina pengar att bygga om till hårdare chassi.
1400 för nya fjädrar fram. lite mer olja än org och du har dina crossgafflar konverterade till sm. kanske inte om man är perfektionist men det duger gött!
Postat: 3 februari 2011, 16:46
av jacke MH enduro
men typ blocket har inga gasgas, finns det många lätt mc (gasgas) hät på twostroke?
Är det någon som kan nån bra länk där man hittar begagnade lätt mc, helst gasgas då!

Postat: 3 februari 2011, 17:35
av bensinskalle
De är generell 125 torka på blocket nu. Finns typ i ktm, 1 ny gasgas som kanske är lite dyr, sen inte så mycke mer...
Postat: 3 februari 2011, 17:48
av CaToXXo
bensinskalle skrev:De är generell 125 torka på blocket nu. Finns typ i ktm, 1 ny gasgas som kanske är lite dyr, sen inte så mycke mer...
sant så sant...

Postat: 3 februari 2011, 17:50
av ktm_danielsson
Du borde kanske vänta till senare i vår, då finns de mer 125or

Postat: 4 februari 2011, 18:41
av jacke MH enduro
aa de kan jag göra. Jag behöver den inte förenn i juni så jag har en bit kvar. Vill bara lära mig vad som finns, vad som är bra, lära mig mer om lätt mc osv.

Postat: 4 februari 2011, 18:43
av TheMidnightRider
På våren är det ju många som säljer men man ska få tag i en på helt fel säsong egentligen så man får den extra billigt men det är drygt när det inte finns det man vill köpa på blocket , lider med er

Postat: 5 februari 2011, 03:06
av jacke MH enduro
ingen som tycker att yamaha har bra lätt-mc, eller suzuki, eller honda?
Jag har tagit ut några lätt-mc från blocket som är min typ:
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_X ... ?ca=15&w=1
http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_D ... ?ca=15&w=1
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_W ... ?ca=15&w=1
dock för dyr!!!
http://www.blocket.se/skaraborg/Honda_X ... ?ca=15&w=2
Några är bättre några sämre, den som jag tycker bäst om är nog den första yamahan. Billig, NY, garanti, SM osv.
Tack för alla svar än så länge!!!
Postat: 5 februari 2011, 09:20
av bensinskalle
XT, DR och XR är tre nästan helt värdelösa hojar. De ska vara sm, men dom ser helt förjävliga ut...
Alla dessa tre är dessutom fenomenalt slöa. Jag hade ju en Senda baja och den har samma motor som XT:n, och original var den inte rolig. Jag lyckades kräma fram en del mer med en jävla massa trim men de lönar sig inte att hålla på med en sådan utgångsmotor.
Ska du ha fyrtakt SKA du ha fyrventilare! Som WR:en, den är fyrventilare och bra mycket rappare. Men tycker du att WR är dyr är det ju kanske inte läge att titta på tvåtaktare, ktm och gasgas, då dom är ännu dyrare
Postat: 5 februari 2011, 13:26
av nippertippan
RacingTobbe skrev:säger som dom andra. Köp färdig ist ... För problem kommer, och det får du räkna med...
Bygger du på äldre än 1997 är det fullt möjligt.
Det är efter 1998 det är mer eller mindre kört, SÅ TILLVIDA inte fabrikanten kan ge ett CoC på den i efterhand.
Annars återstår att E-regga den.
Postat: 5 februari 2011, 13:58
av jacke MH enduro
okej så jag ska inte ha dom då alltså.
Men funkar en gasgas från typ 90-talet bra? För jag vill ju ha denna krafthet och styrka i motorn som jag saknade på mpppen. jag tycker de är värdare att köpa en lätt-mc istället för trimma moppe. Plus att jag fårr motorvägs-vanot till när jag ska ta bilkort.
Men kan du ge ett namn på en gasgas som det är mycket kräm i? tack
Postat: 5 februari 2011, 14:03
av bensinskalle
jacke MH enduro skrev:okej så jag ska inte ha dom då alltså.
Men funkar en gasgas från typ 90-talet bra? För jag vill ju ha denna krafthet och styrka i motorn som jag saknade på mpppen. jag tycker de är värdare att köpa en lätt-mc istället för trimma moppe. Plus att jag fårr motorvägs-vanot till när jag ska ta bilkort.
Men kan du ge ett namn på en gasgas som det är mycket kräm i? tack
Finns bara en gasgas sm modell i princip. Vet inte hur långt tillbaka man kan gå för att hitta en...
Annars om du vill ha en tvåtaktare med en del kräm, men lite billigare, så har du alltid yamaha dt 125. Har för mej både honda och suzuki har något motsvarande. Till skillnad mot crossmotarderna så är dessa mycket mer slitstarka men går ändå rätt hyfsat
Postat: 5 februari 2011, 14:07
av jacke MH enduro
men vilken modell är den gasgas som du tänker på?
jag letar på blocket och allaannonser efter en yamaha dt 125 kommer med länk snart. Men va dom fyrventilare/fyrtaktare?
här kommer ne honda, vad säger du om denne :
http://www.blocket.se/skaraborg/Honda_C ... w=3&last=1
Postat: 5 februari 2011, 14:11
av bensinskalle
DT är tvåtaktare.
Gasgasen heter inget speciellt, bara gasgas 125 (sm). Dom kan kallas för Halley i vissa fall men jag vet inte om det är det officiella modellnamnet på serien.
Postat: 5 februari 2011, 14:16
av jacke MH enduro
men den hondan va ju en crm..?
Just nu finns det inga gasgas på allaannonser eller så...
Men va e skliinaden mellan fyr-takt och fyrventil?
denna verkar ju fetttt bra! FÖRUTOM PRISET!
http://www.blocket.se/orebro/GasGas_Hal ... ?ca=11&w=3
Postat: 5 februari 2011, 14:21
av bensinskalle
Honda crm finns ja! Dom är precis som DT, slitstarka tvåtaktare.
En fyrtaktare kan vara två eller fyrventilare ( finns femventilare men tror inte de finns till 125:or ). Fyrventilare har mycket högre effekt är tvåventilare eftersom de flödar mycket bättre i toppen
Postat: 5 februari 2011, 14:24
av jacke MH enduro
kan man säga att en fyrventilare ger mer acc och toppfart då? plus styrkla i backar???
Men du säger slitstarka, menar du starka uppför backar då? för de är exakt vad jag vill ha
såg du denna?
http://www.blocket.se/orebro/GasGas_Hal ... ?ca=11&w=3
Postat: 5 februari 2011, 14:30
av bensinskalle
Jepp har sett den
Slitstark = motorn håller bra/ länge
En fyrventilare är starkare ( mer hk och nm ) än en tvåventilare och är då ganska självklart snabbare i uppförsbackar
Postat: 5 februari 2011, 14:32
av jacke MH enduro
härligt. så då vore de bästa en fyrtaktare med fyra ventilar, en gasgas, lågt pris, årsmodell???
Postat: 5 februari 2011, 15:06
av ktm_danielsson
bensinskalle skrev:jacke MH enduro skrev:okej så jag ska inte ha dom då alltså.
Men funkar en gasgas från typ 90-talet bra? För jag vill ju ha denna krafthet och styrka i motorn som jag saknade på mpppen. jag tycker de är värdare att köpa en lätt-mc istället för trimma moppe. Plus att jag fårr motorvägs-vanot till när jag ska ta bilkort.
Men kan du ge ett namn på en gasgas som det är mycket kräm i? tack
Finns bara en gasgas sm modell i princip. Vet inte hur långt tillbaka man kan gå för att hitta en...
Annars om du vill ha en tvåtaktare med en del kräm, men lite billigare, så har du alltid yamaha dt 125. Har för mej både honda och suzuki har något motsvarande. Till skillnad mot crossmotarderna så är dessa mycket mer slitstarka men går ändå rätt hyfsat
Och den gasgas 125 Supermotarden är inget att hänga i granen, "prövade" en sån lite igår...Förjävla låga är dom också :O
Postat: 5 februari 2011, 15:08
av jacke MH enduro
jassåå ::O
Vad var det som va "fel" med dom då?
Postat: 5 februari 2011, 15:11
av ktm_danielsson
jacke MH enduro skrev:jassåå ::O
Vad var det som va "fel" med dom då?
dålig fjädring och jäääääääääävligt låga... Det var vad jag upplevde iaf, hur motorn är det vet jag inte... Och hur låg den var och fjädringen kanske var bara på just denna så jag vet inte
