Ford överhuvudtaget är inte någon höjdare. Jag har haft flera genom åren men aldrig Sierra. De tidigare Fordarna från 1970-talet var ganska bra kvalitet, förutom att de rostade ganska mycket och var benägna att läcka olja. Men sedan dess har det gått mer och mer utåt för Ford i kvalitet. Den enda Ford jag ägt som i modern tid som varit någorlunda har varit ford Granada, som sedermera ersattes av Scorpion. Problemet var ofta dåliga bromsar, tickande ventiler men annars ganska bra. Men den efterträdande scorpion var rena raset, bara problem med dem. Men alla andra Fordar jag ägt har också varit stora problem.Skåningens-handelsbod skrev:Sierran är en bil med många kända typfel så att säga, bl.a. dold rost, dålig växellåda, massor med knasiga konstruktioner, och en kvalitet så man kan gråta blod. troligen sämsta Forden alla kategorier. DOCH-motorn skall man se upp med, ger lätt ventilsallad, skevar lätt toppen, mm.runners skrev:Bilen har varit avställd länge. Kolla hur bilen gått genom tidigare besiktningar, eller är bilen besiktigad nu fast bara avställd. Kolla så att det verkligen inte ligger en orsak bakom till att han överhuvudtaget vill sälja bilen. Många fel som kan vara kostsamma kan dölja sig i en bil. Men allt är relativt. Är bilen ngt du vill ha och trött på crossen, så varför inte?
Borde han inte få runt 30 för crossen? I så fall så är det inte så svårt att hitta nån annan bil som är bättre.ktm_danielsson skrev:+1, personligen tycker jag inte det värkar värt (kanske beror på hur mycket jag gillar cross).Born2Ride skrev:ser ut som en muslim bil
Men om du inte kör cross speciellt ofta, gör det
jo den e värt ca 30k.JagHarEnDerbi skrev:Borde han inte få runt 30 för crossen? I så fall så är det inte så svårt att hitta nån annan bil som är bättre.ktm_danielsson skrev:+1, personligen tycker jag inte det värkar värt (kanske beror på hur mycket jag gillar cross).Born2Ride skrev:ser ut som en muslim bil
Men om du inte kör cross speciellt ofta, gör det
för då är dom värda emellan 80-110k...i samma skickSkåningens-handelsbod skrev:tar du byte skall du ta minst 5K emellan.erik_94 skrev:jo den e värt ca 30k.JagHarEnDerbi skrev: Borde han inte få runt 30 för crossen? I så fall så är det inte så svårt att hitta nån annan bil som är bättre.
En sierra är inte värd 30K, om det inte är Cossy eller en RS.
Jo runt 30 tusen är den la värd, men alla gillar olika modeller/märken osvJagHarEnDerbi skrev:Borde han inte få runt 30 för crossen? I så fall så är det inte så svårt att hitta nån annan bil som är bättre.ktm_danielsson skrev:+1, personligen tycker jag inte det värkar värt (kanske beror på hur mycket jag gillar cross).Born2Ride skrev:ser ut som en muslim bil
Men om du inte kör cross speciellt ofta, gör det
Ja brukar alltid säga att antingen köper man en riktigt gammal bil eller en sprillans ny och inte något där emellan. Jag har själva kört med gamla bilar med prisvärdet 5-15000 kronor. Har aldrig haft större problem med dem. man ska bara vara nogrann med att kolla upp bilen innan man köper den.Pontooz skrev:Tycker inte att du ska byta mot en äldre bil då dom generellt har många småfel som oftast dyker upp med jämna mellanrum. Satsa på en nyare bil och helst en modell som du kollat upp med vilka fel dom kan ha osv så, du är beredd på fixa det.
eller så byter du och kanske har tur och kanske känner dig nöjd.
Jag skulle aldrig bytt en relativt ny cross mot en gammal bil.
vilka bilar syftar på? för jag har då aldrig märkt det när jag jobbat på en del karosseri verkstäder?runners skrev:Ja brukar alltid säga att antingen köper man en riktigt gammal bil eller en sprillans ny och inte något där emellan. Jag har själva kört med gamla bilar med prisvärdet 5-15000 kronor. Har aldrig haft större problem med dem. man ska bara vara nogrann med att kolla upp bilen innan man köper den.Pontooz skrev:Tycker inte att du ska byta mot en äldre bil då dom generellt har många småfel som oftast dyker upp med jämna mellanrum. Satsa på en nyare bil och helst en modell som du kollat upp med vilka fel dom kan ha osv så, du är beredd på fixa det.
eller så byter du och kanske har tur och kanske känner dig nöjd.
Jag skulle aldrig bytt en relativt ny cross mot en gammal bil.
Men bilar som kommer upp i årsmodellerna 1998- 2011 ska man vara försiktiga med. De är fulladdade med datorboxar och krångel. När de blir fel på dessa bilarna kan det bli riktigt dyrt och i bland hittar inte ens märkesverkstäderna ens felen själva när kunderna lämnat in bilarna på verkstaderna. För skitsaker som kostar 500 kronor på en gammal volvo att laga kostar samma sak på de nyare bilarna summer man kan gånga många gånger om med 500 kronor. Man kan inte ens byta strålkastarlampor på de flesta utan montera ner halva motorn som sitter i vägen.
rod_rrx skrev:vilka bilar syftar på? för jag har då aldrig märkt det när jag jobbat på en del karosseri verkstäder?runners skrev:Ja brukar alltid säga att antingen köper man en riktigt gammal bil eller en sprillans ny och inte något där emellan. Jag har själva kört med gamla bilar med prisvärdet 5-15000 kronor. Har aldrig haft större problem med dem. man ska bara vara nogrann med att kolla upp bilen innan man köper den.Pontooz skrev:Tycker inte att du ska byta mot en äldre bil då dom generellt har många småfel som oftast dyker upp med jämna mellanrum. Satsa på en nyare bil och helst en modell som du kollat upp med vilka fel dom kan ha osv så, du är beredd på fixa det.
eller så byter du och kanske har tur och kanske känner dig nöjd.
Jag skulle aldrig bytt en relativt ny cross mot en gammal bil.
Men bilar som kommer upp i årsmodellerna 1998- 2011 ska man vara försiktiga med. De är fulladdade med datorboxar och krångel. När de blir fel på dessa bilarna kan det bli riktigt dyrt och i bland hittar inte ens märkesverkstäderna ens felen själva när kunderna lämnat in bilarna på verkstaderna. För skitsaker som kostar 500 kronor på en gammal volvo att laga kostar samma sak på de nyare bilarna summer man kan gånga många gånger om med 500 kronor. Man kan inte ens byta strålkastarlampor på de flesta utan montera ner halva motorn som sitter i vägen.
i värsta fall. ta ut hela stålkastaren har jag vart med om.
ontopic: jag skulle göra det. om du nu har tröttnat på crossen så varför iten byta till något som du ev tycker är roligare?
bilen har potentcial, den är i bra skick. massor med delar följer med osv.
sen 16000 för ett byte inkl topp är inte dyrt. man får ju med en ny topp ffs. det låter bara dyrt men får man se vad man får för pengarna så äre kanske värt det? alla vet ju att ORG delar är svin dyra?
Skåningens-handelsbod skrev:H4 är ganska ovanligt numera. H7 är vanligt idag tillsammans med xenonlampor.runners skrev:rod_rrx skrev: vilka bilar syftar på? för jag har då aldrig märkt det när jag jobbat på en del karosseri verkstäder?
i värsta fall. ta ut hela stålkastaren har jag vart med om.
ontopic: jag skulle göra det. om du nu har tröttnat på crossen så varför iten byta till något som du ev tycker är roligare?
bilen har potentcial, den är i bra skick. massor med delar följer med osv.
sen 16000 för ett byte inkl topp är inte dyrt. man får ju med en ny topp ffs. det låter bara dyrt men får man se vad man får för pengarna så äre kanske värt det? alla vet ju att ORG delar är svin dyra?
Jag tänker i allmänhet på att människor som köper bilar idag köper inte bilar för att själva meka med dem. Det intresset finns inte hos alla. På äldre bilar kunde man nästan alltid byta en srålkastarlampa utanför bensinmacken, vilket man egentligen också bör kunna av trafiksäkerhetssynpunkt. De som inte kunde det fick ofta hjälp av personalen på bensinmacken. ( På den tiden då en bensinmack var bensinmack) Men att ta av hela strålkastaren för att byta en H4 lampa? Är inte detta mycket jobb för att byta en lampa??
Vad tror du en verkstad tar för göra det? När jag hade verkstad tog jag betalt för halvtimmen. Då kunde att byta stålkastarlamporna bli dyrt.