Jag har en Yamaha DT50R -1992 som på gamla moppenet.com fick en massa beröm... blev senare också Sveriges Snyggaste DT50R innan -98
Den stod klar redan den 5 april 2008, och såg då ut såhär:


Men, Murphys lag jagar en alltid, nästan alla bilder på renoveringen försvann i ett datorhaveri, jag ramlade med mopeden... jag körde även på vintern, och saltet gjorde att allt som var polerat rostade och såg ut som...jaa.. som fan. I December 2009 var det slut på det roliga... min portade 60cc slaktade sönder originalveven, och jag rev ner hela mopeden igen, för att börja om på nytt! Nu med full dokumentering, och jag tänkte faktiskt dela med mig av det!

Mopeden rivs igen den 21 december 2009:


Mopeden strippades helt, och jag skulle slipa ner hela ramen själv, men det fick jag inte för farsan

Istället skulle den lämnas in på blästring (ram, sving, stöd o styrkrona)

Ramen kom sen tillbaka, det blev jättebra med blästringen!

Bakom mopeden står den aluminiumplåt som senare blir undertail och batterilåda, o lite andra småprylar


Ny undertail ska fixas, då den gamla mosades totalt... gjorde en stoppie, och när jag stod på framhjulet så knäcktes originalstötdämparen i två bitar, så när jag landade igen... jaa bakhjulet slog i undertailen väääldigt hårt

Så nu ska en ny tillverkas! (gamla undertailen som mall)

Halva undertailen utklippt, naturligtvis fixades kanterna till sen oxå. Och eftersom jag hade haft en undertail monterad innan, så fanns det fästpunkter på mopeden, och jag behövde bara borra ut hål, sen montera den..

Sista delen till undertailen klipptes ut, och popnitades fast i med den stora delen, så att allting hängde ihop, här ska den bara bockas rätt och sen tätade jag mellan ram o undertail, så att jag inte får upp en massa skit under sadeln


Passade även på att bocka till en snygg batterilåda i aluminium:


Sen var det dax för lite lackering!

Ramen:

Svingen (inte klar på bilden!):

Styrkronan (lackerad i en speciell grön färg, som är grå i vanligt ljus, men om man tittar noga i riktigt starkt ljus så skimrar den i mörkgrönt, sjukt häftigt!)

Testade även med mitt nya styre


Nu kommer vi till en sak som också är viktig, om man är noga med detaljer, och det kan man lugnt säga att jag är! Den ska lackeras likadant som på denna bilden, så har den varit sen 2008, och så ska den förbli!
"Bromstrumman" bak,:

Nerslipning pågår...

Lite blå färg lagd... den blåa färgen ska vara lite utspridd, det har faktiskt ett syfte


Ett lager svart färg lagt på det blåa... börjar likna något


Sista lagret svart är lagt, och även tunt med klarlack.. här syns även varför jag spred ut den blåa färgen.. den "lyser" svagt genom den svarta, så att den skimrar i lite blått


Monterad (skimrar knappt något alls)

Hmm... en gammal sketen bromsskiva.. såhär kan det väl inte se ut??

Lite maskering, sen blå färg på...

Färdiga bromsskivan


Snyggade till lite med mer färg o puts, sen blev allting såhär:
(jämför med första bilden på hjulet+skivan)

Lackerade även andra saker, tex framgaffel, men känns onödigt att lägga upp bilder på det

Hittade en bild på hur DT:n såg ut när vi fick hem den, riktigt dålig kvalité, men man ser ju iallafall!


...och så en jämförelsebild med hur den såg ut 2008, och som den ska se ut nu 2011 också


åter till projektet!
Nu var det dax att montera ihop lite saker igen, börjar med det stora såklart, svingen och min nya bakdämpare ska på ramen.. bakdämparen är från en Bultaco Lobito.

Tutan o skyddet för tanken monterat, och lite andra skydd o fästen till kåporna


Undertail, nedre styrkronan, bromspinne, det hemmabyggda fästet till blinkers+baklampa monterat


Här syns tätningen jag använde mellan undertail o ramen, och även det hemmasvetsade fästet till ljuddämparen som min bror gjorde då han ägde moppen.. inte speciellt snyggt xD haha
