Sida 1 av 1

Pgo big max, byte av kopplingsfjäder

Postat: 28 december 2010, 15:49
av Maxsintring
Hej,
Skulle vela byta kopplings fjäder och har en pgo big max.
Undrar därför hur man gör och kommer jag få bättre ax av detta och även vad för kopplings fjäder :)
svar uppskattas mvh max sintring

Postat: 28 december 2010, 16:22
av HasSse666
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sYfoqtmNxJA[/youtube]

Hur funkar det?
Kopplingsfjädrarnas uppgift är att gripa in och överföra kraften till bakhjulet med minimal effektförlust utan att tillslaget upplevs ryckig eller släpig
Man får inte ett högre varvtal när man KÖR med hårdare fjädrar utan man får högre varvtal INNAN moppen "drar iväg

Hårdare kopplingsfjädrar - gör att varvtalet måste vara högre innan de greppar in och börjar driva bakhjulet
För hårda kopplingsfjädrar kan orsaka att kopplingen inte får ordentligt grepp och slirar när den skall driva bakhjulet

Mjukare kopplingsfjädrar - kräver ett lägre varvtal innan de greppar in men ger ett jämnare ingrepp och en mjukare start
För mjuka fjädrar kan göra så att kopplingen slår ut redan på tomgång vilket orsakar slitage på kopplingsklocka och remmen när du t.e.x. står och vänta på grönt ljus

Jag rekommenderar gula = 1500 rpm fjädrar om du kör otrimmat och röda =2000 rpm om du har 70cc.
Men det är en uppskattning..

Postat: 28 december 2010, 16:36
av Maxsintring
HasSse666 skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sYfoqtmNxJA[/youtube]

Hur funkar det?
Kopplingsfjädrarnas uppgift är att gripa in och överföra kraften till bakhjulet med minimal effektförlust utan att tillslaget upplevs ryckig eller släpig
Man får inte ett högre varvtal när man KÖR med hårdare fjädrar utan man får högre varvtal INNAN moppen "drar iväg

Hårdare kopplingsfjädrar - gör att varvtalet måste vara högre innan de greppar in och börjar driva bakhjulet
För hårda kopplingsfjädrar kan orsaka att kopplingen inte får ordentligt grepp och slirar när den skall driva bakhjulet

Mjukare kopplingsfjädrar - kräver ett lägre varvtal innan de greppar in men ger ett jämnare ingrepp och en mjukare start
För mjuka fjädrar kan göra så att kopplingen slår ut redan på tomgång vilket orsakar slitage på kopplingsklocka och remmen när du t.e.x. står och vänta på grönt ljus

Jag rekommenderar gula = 1500 rpm fjädrar om du kör otrimmat och röda =2000 rpm om du har 70cc.
Men det är en uppskattning..
Jag kan inte hitta de gula kopplingsfjärdarna någonstans så skulle du kunna skicka en länk så vore det bra :) tack för hjälpen det uppskattas. Och den saken d håller på med sitten i variaterkåpan längst bak ? :)
+ har även haft lite problem med få av den kåpan så har faktist aldrig hft av den så några tips där? :) tack

Postat: 28 december 2010, 18:40
av HasSse666

Postat: 28 december 2010, 20:51
av Maxsintring
HasSse666 skrev:Dessa motsvarar nog 1500rpm
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=2897

Denna guide hjälper nog dig
http://www.twostrokerider.se/guider/visa/1672
Det står inte någonstans att det är 1500rpm.
Och du sa även gul inte blå :)

Postat: 28 december 2010, 23:29
av Jetforce_Dahlin
Lånar tråden lite. Jag har köpt de här fjädrarna
http://www.twostroke.se/product.asp?product=18239

Och satte i de mellanhårda, men kände ingen direkt skillnad, så ska byta till de hårda till våren. Men av ren nyfikhet så tänke jag om någon (säkerligen Hasse) vet vad det är för styrka på de mellanhårda och de hårdaste i det setet :P

Tack på förhand