Erfarenhet efterlyses då jag vill byta till 70cc på min pgo

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
ricksi
Elmoped

Erfarenhet efterlyses då jag vill byta till 70cc på min pgo

Inlägg av ricksi »

jag har en pgo big-max 2010 och det enda jag gjort på denna är att byta till gianelli Go rör samt tagit bort variatorringen och satt dit lite lättare vikter.
Den går hyfsat bra nu men jag är sugen på att byta till en 70cc
min fråga är då om jag kan låta mitt gianellirör sitta kvar utan att det påverkar detta negativt eller ska jag sätta tillbaka originalröret?
Anledningen till att jag byta rör var att pgo:ns originalrör hade ett enormt blindrör och strypning vilket gjorde att moppen vägrade gå särskillt fortare trots att jag drog ringen men nu är det bra.
Jag har bra ax nu med men jag är kräsen och vill ha mer och bättre vilket jag hoppas att en 70 cylinder kan ge mig som min Pgo är nu om jag bytar till 70cc. Min pgo big max gjorde 55- 58 km/h original och nu efter jag byta rör och vikter mm så gick den upp till 75km/h med ett bra ax. som sagt jag vill nu ha enn ny cylinder och undrar samtidigt om detta gör nåt med toppfarten för den är jag nöjd med.
Tacksam för lite info av någon till en ny medlem gällande toppfart, ax och om det är positivt att ha kvar gianelli go-röret när jag bytar tiill 70cc? Ps.har ingen erfarenhet alls från 70cc :lol:
Användarens profilbild
fredde802
Svårstartad skrothög

Inlägg av fredde802 »

jao du kan ha 70cc :)
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

fattar inte. klart gianelli röret blir bättre än orginal röret med 70cc
ricksi
Elmoped

Pgo Big-Max

Inlägg av ricksi »

:idea: haha jo jag tackar.
Tack mura kort och gott vad jag önska veta bland annat, Alltså positivt att ha kvar det då ja 8)
Är det nåt jag ska tänka på när jag bytar till en 70cc om jag ska göra det själv förstås?
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp

Re: Pgo Big-Max

Inlägg av JagHarEnDerbi »

ricksi skrev::idea: haha jo jag tackar.
Tack mura kort och gott vad jag önska veta bland annat, Alltså positivt att ha kvar det då ja 8)
Är det nåt jag ska tänka på när jag bytar till en 70cc om jag ska göra det själv förstås?
Glöm inte kylarvattnet :P
Senast redigerad av JagHarEnDerbi den 25 december 2010, 21:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

byta förgasare bla
ricksi
Elmoped

Pgo Big-Max

Inlägg av ricksi »

Äntligen ett seriöst svar! förväntade kanske för mycket av detta? hm
Tanks for the tip born2ride. Whats the price? :twisted:
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

köp en 17.5 eller 19mm beroende på vad du ska ha för cylinder, ska du ha en vanlig sport cylinder duger en 17.5mm dom ligger på ca 700 spänn, eller så köper du en begangnad.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=7602
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Born2Ride skrev:köp en 17.5 eller 19mm beroende på vad du ska ha för cylinder, ska du ha en vanlig sport cylinder duger en 17.5mm dom ligger på ca 700 spänn, eller så köper du en begangnad.
Varför så snålt ;) ? Fan kläm på en 34! Haha, skämt åsido...

Ja sätt på en 70cc, om du är lika dålig på att mecka moppe som att skriva snygg svenska på datorn.... Då råder jag dig att ta lite hjälp av någon! :)
Men byte av cylinder är väldigt simpelt, självklart ska du ha kvar röret också, då blir det mycket bättre. Ja du kommer få skillnad i alla möjliga saker (acceleration och toppfart). Sen som B2R (Born2Ride) sa, en ny förgasare 17,5mm-21mm är att rekommendera!

Kortfattat : Ja köp 70cc! Du kan självklart fråga här på TSR vilken vi tycker är bäst för vad du vill ha moppen till.
Ja, ha kvar röret!
Köp ny förgasare också, det kommer märkas.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

ktm_danielsson skrev:
Born2Ride skrev:köp en 17.5 eller 19mm beroende på vad du ska ha för cylinder, ska du ha en vanlig sport cylinder duger en 17.5mm dom ligger på ca 700 spänn, eller så köper du en begangnad.

Ja sätt på en 70cc, om du är lika dålig på att mecka moppe som att skriva snygg svenska på datorn.... Då råder jag dig att ta lite hjälp av någon! :)
Men byte av cylinder är väldigt simpelt, självklart ska du ha kvar röret också, då blir det mycket bättre. Ja du kommer få skillnad i alla möjliga saker (acceleration och toppfart). Sen som B2R (Born2Ride) sa, en ny förgasare 17,5mm-21mm är att rekommendera!

Kortfattat : Ja köp 70cc! Du kan självklart fråga här på TSR vilken vi tycker är bäst för vad du vill ha moppen till.
Ja, ha kvar röret!
Köp ny förgasare också, det kommer märkas.
hoppas att det inte är mig du snackar om.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Born2Ride skrev:
ktm_danielsson skrev:

blablabla 70cc osv
"Varför så snålt ;) ? Fan kläm på en 34! Haha, skämt åsido..."
Det var det ända till dig :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
YamahaFille
Svårstartad skrothög

Inlägg av YamahaFille »

ktm_danielsson skrev:
Born2Ride skrev:
ktm_danielsson skrev: Varför så snålt ;) ? Fan kläm på en 34! Haha, skämt åsido...

blablabla 70cc osv
HAHAHA wtf :lol:
Någon som börjar bli trött??
Det var ju det som du själv skrev :)

Made my night 8)
Bild
Bild
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

YamahaFille skrev:
ktm_danielsson skrev:
Born2Ride skrev: hoppas att det inte är mig du snackar om.

Made my night 8)
HAHAHAHAAH, tror de e du som e trött fille ;)
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

kopplings fjädrar + tryckfjäder får du byta .. om det ska gå bra ,,
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

YamahaFille skrev:
ktm_danielsson skrev:
Born2Ride skrev: hoppas att det inte är mig du snackar om.

Made my night 8)
Den ända som värkar vara trött är du :?
Bild

Jag är odödlig
ricksi
Elmoped

Tackar för svaren

Inlägg av ricksi »

Har länge försökt hitta nån seriös sida där man kan dela shyssta erfarenheter och ideer. Känns som jag har hittat detta nu. Var orolig ett tag :lol:
Nåväl, jag tackar för den infon jag fått och ska säkert hitta nån bra förgasare. Ja nä, jag är ingen super-meckare vad gäller moppar men jag ser & lär efterhand trots att jag haft en hel del mopeder sista åren. Tyvärr har tiden gjort att jag alltid lämnat in till seriös firma som gjort allt till mig men nu har jag mer tid och har börjat intressera mig mer för att mecka själv. Jag vet ju en del redan speciellt vad gäller Pgo-mopeder och deras innehåll.
Försöker hitta nåt shysst forum för att diskutera just Pgo:n. Som sagt jag har en big-max själv nyköpt 2010:a. dessinnan hade jag en begagnad och med tanke på hur bra den va så besluta jag mig för att köpa en ny.
En sak jag undrar är? Det sägs att mopparna (scooterna) ska göra 45km/h då du köper dem från firma. Men detta är bull shit. Min nya Pgo gjorde 55km/h original innan jag ens gjort nåt? Sen tog jag bort V-ringeen och då ökade den lite till men eftersom jag hade kvar originalröret så hände inte mycket. Sen satte jag på Gianelli-go och då hände ALLT!!! Toppfart och Ax blev grymt bra och nu går den i 75km/h och då har jag bara bytat rör och strypt av den samt bytat vikterna eftersom pgo:ns vikter är enorma på original. Ligger på 8,5g vilket är helt sjukt så nu har jag 4,5 efter att vi prövat oss fram på firman jag köpte den på.
Nåväl, tack alla för tipsen och känner ni för att spinna vidare på detta inlägg så vore det tacksamt. Är det nån som undrar nåt om just Pgo så fråga på. Det jag inte vet kan jag ta reda på nere på. Tycker det är nice att det finns forum för detta!!!
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Re: Tackar för svaren

ricksi skrev: En sak jag undrar är? Det sägs att mopparna (scooterna) ska göra 45km/h då du köper dem från firma. Men detta är bull shit. Min nya Pgo gjorde 55km/h original
Dom får gå i max 52km/h, mopedmätare visar säkert 9/10 lite för mycket. Vissa skiljer dock bara nån km/h, andra upp emot 10 osv..
Kul att du hittade hit, här på TSR får du oftast svar på dina frågor vad det än gäller inom några minuter. Dom flesta här är riktigt trevliga som du kommer märka.. Hoppas du kommer trivas här! :)
Bild

Jag är odödlig
ricksi
Elmoped

Thanks

Inlägg av ricksi »

Ja det tror jag att jag kommer. Vi får väl se :shock: Och ja jag blev lite förvånad då min gick upp till 55km nar man sa 45km/h? Vad skulle jag sagt till blågubbarna, skickat dem till butiken eller :lol: Visst, hade ju sett snyggt ut . Nu går den ju mycket mer än 55 så det kan ju kvitta nu. Ja som sagt, tack för välkomnandet och grymt sugen på att byta till 70cc med en B-box.
Kollat lite på mopedmotorer sista åren och det var ganska lätt att börja mecka med dessa maskiner. Själv har jag varit mekaniker på Saab och har plockat isär och satt ihop deras motorer många gånger så en moped motor var ju ingen direkt utmaning för mig och tyvärr så Meckar jag mycket mycket mycket bättre än jag skriver. :idea:
Låst