Slipa ner kåpor?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
cfL00w
Elmoped

Slipa ner kåpor?

Inlägg av cfL00w »

Kan man använda träslip för att slipa ner färg o repor på (större, rakare ytor) Cross moped's kåpor. :P
runners
King of the street

Re: Slipa ner kåpor?

Inlägg av runners »

cfL00w skrev:Kan man använda träslip för att slipa ner färg o repor på (större, rakare ytor) Cross moped's kåpor. :P
Träslip?? Då jag lackat om saker "mest på bilar" har jag använt vattenslippapper. Man börjar med ett grovt och går ner till finare papper till sist. Men träslip,,,de vete f..n. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
cfL00w
Elmoped

Inlägg av cfL00w »

runners skrev:
cfL00w skrev:Kan man använda träslip för att slipa ner färg o repor på (större, rakare ytor) Cross moped's kåpor. :P
Träslip?? Då jag lackat om saker "mest på bilar" har jag använt vattenslippapper. Man börjar med ett grovt och går ner till finare papper till sist. Men träslip,,,de vete f..n. :wink:
Haha pallar nt jobbar förhand du vet, så man kanske kunde använda en trä slips maskin med ett lagom bra sandpapper o köra me lite fin justera förhand ofc :P
runners
King of the street

Inlägg av runners »

cfL00w skrev:
runners skrev:
Haha pallar nt jobbar förhand du vet, så man kanske kunde använda en trä slips maskin med ett lagom bra sandpapper o köra me lite fin justera förhand ofc :P
Är det riktigt stora yter kan det fungera med maskin men jag tror nog att du bör använda annat papper än sådant som är avsett för att slipa trä. Men du kommer säkerligen tvingas att gnida för hand också på områden där maskinen inte kommer åt. Men är det inte jättestora ytor du ska slipa "vilket jag inte tror när det är en moped" så tror jag att det är ganska onödigt att använda maskin. Man brukar som regel inte slipa ner till plåten när man ska lacka om utan det viktigaste är att det blir jämt slipat. Alla fel och även minsta misstag visar sig när man sedan lackat. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
cfL00w
Elmoped

Inlägg av cfL00w »

runners skrev:
cfL00w skrev:
runners skrev: Träslip?? Då jag lackat om saker "mest på bilar" har jag använt vattenslippapper. Man börjar med ett grovt och går ner till finare papper till sist. Men träslip,,,de vete f..n. :wink:
Är det riktigt stora yter kan det fungera med maskin men jag tror nog att du bör använda annat papper än sådant som är avsett för att slipa trä. Men du kommer säkerligen tvingas att gnida för hand också på områden där maskinen inte kommer åt. Men är det inte jättestora ytor du ska slipa "vilket jag inte tror när det är en moped" så tror jag att det är ganska onödigt att använda maskin. Man brukar som regel inte slipa ner till plåten när man ska lacka om utan det viktigaste är att det blir jämt slipat. Alla fel och även minsta misstag visar sig när man sedan lackat. :wink:
ao :p
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Vad för slip är det vi pratar om ? En slip med slipband, eller med en med oscillerande rörelse. om det är en slip med band så går det inte, då får du köpa en riktigt slip. Sen finns det ju en inställning på vanlig slipmaskin som man använder till lack mm. Där finns det en inställning för enbart osecillation. Och inte roterande+ "skakande" dock så vet jag inte när man använder de, för jag har inte kört med den inställningen mycket ;)
Låst