Sida 1 av 1

Bromsbeläggen åker inte tillbaka. Hjälp!

Postat: 12 december 2010, 23:14
av cfL00w
Hejsan, när man bromsar med bakbromsen så åker ju bromsbeläggen ut men dom vill inte åka in igen efter man släpptbromsen, de åker bara in en bit så dom sitter lite lite åt bromsskivan hela tiden så det gnisslar fasligt! Jag har kollat så det inte är för mycket bromsolja och de är det inte. Hjälp :P

Postat: 12 december 2010, 23:16
av LiuZen
Mina bromsar började låta förjävligt förr och då kollade jag vad som var felet och då var det beläggen hade slipats ner till metallen :)

Postat: 12 december 2010, 23:24
av cfL00w
jonteking12 skrev:Mina bromsar började låta förjävligt förr och då kollade jag vad som var felet och då var det beläggen hade slipats ner till metallen :)
min gnisslar hela tiden, och mina belägg är nya och "inbromsade" men dom åker inte tillbaka in i bromsoken :P

Postat: 12 december 2010, 23:25
av derbi_senda93
Kletade du på med kopparpasta på baksidan av beläggen när du bytte? ;)

Postat: 12 december 2010, 23:30
av cfL00w
Derbi_senda93 skrev:Kletade du på med kopparpasta på baksidan av beläggen när du bytte? ;)
Nä men jag bytade bromsbeläggen för att det gnissla :P

Postat: 12 december 2010, 23:38
av cfL00w
cfL00w skrev:
Derbi_senda93 skrev:Kletade du på med kopparpasta på baksidan av beläggen när du bytte? ;)
Nä men jag bytade bromsbeläggen för att det gnissla :P
ska man kleta sånt då, kan de va att dom inte glidet tbx?

Postat: 13 december 2010, 01:28
av rod_rrx
oken kärvar. för det hjälper itne kopparpasta på beläggen. plocka ner och rengör hela insidan på oket och kolvarna

Postat: 13 december 2010, 07:07
av bensinskalle
Plocka ur beläggen, pumpa försiktigt ut kolvarna en bit, lägg i mellan någon lagom tjock träkloss ifall det kärvar för mycket. När kolven är ute pressar du in lite olja eller rostlösare under damasken på kolven. Sen pressar du in kolven/ kolvarna igen men en polygrip eller liknande. Pressa ut och in till kolvarna glider lätt.

Tänk på att beläggen alltid ligger emot skivan litr, men det ska inte vara hårt

Postat: 13 december 2010, 08:04
av rod_rrx
bättre att plocka ner helt och rengöra så slipper man få in damm och sånt som sliter på damasken på kolven.

sen ska man inte ha 5-56 på damaskerna. det torkar ut gummit i dem. gör att dom kan spricka.

Postat: 13 december 2010, 12:09
av G-son
bensinskalle skrev:P...När kolven är ute pressar du in lite olja eller rostlösare under damasken på kolven...
Nej! Gummitätningar i bromssystem är gjorda för att fungera ihop med bromsvätska, vilket betyder att man riskerar att förstöra dom om man slabbar på något annat som inte hör hemma där. Pressa ut kolvarna helt, rengör, kolla så glidytan eller tätningar inte är skadade. Om allt är okej smörjs allt med bromsfett (finns på t.ex. mekonomen) och monteras ihop igen.

Postat: 13 december 2010, 15:02
av rod_rrx
Erik_ skrev:
bensinskalle skrev:P...När kolven är ute pressar du in lite olja eller rostlösare under damasken på kolven...
Nej! Gummitätningar i bromssystem är gjorda för att fungera ihop med bromsvätska, vilket betyder att man riskerar att förstöra dom om man slabbar på något annat som inte hör hemma där. Pressa ut kolvarna helt, rengör, kolla så glidytan eller tätningar inte är skadade. Om allt är okej smörjs allt med bromsfett (finns på t.ex. mekonomen) och monteras ihop igen.
exakt

Postat: 13 december 2010, 15:22
av bensinskalle
Erik_ skrev:
bensinskalle skrev:P...När kolven är ute pressar du in lite olja eller rostlösare under damasken på kolven...
Nej! Gummitätningar i bromssystem är gjorda för att fungera ihop med bromsvätska, vilket betyder att man riskerar att förstöra dom om man slabbar på något annat som inte hör hemma där. Pressa ut kolvarna helt, rengör, kolla så glidytan eller tätningar inte är skadade. Om allt är okej smörjs allt med bromsfett (finns på t.ex. mekonomen) och monteras ihop igen.
Ja det är ju klart, tänkte inte så långt. Lite skillnad mot gamla sönderrostade volvo ok....

Pressa in bromscylinderfett om något under damasken förstås. ( finns på biltema )

Bäst är ju förstås att pressa ur kolven helt med vill man slippa jobbet med att lufta bromssystemet och hålla på så får man använda den andra metoden.