Historia:
Köpte moppen billigt av en kompis och tänkte göra iordning den o sälja den o tjäna några slantar. Moppen gick igång men gick väldigt dålig och i max 30 km/h. Men fick med en helt ny Polini 70cc cylinder, så skulle bara köpa ny kolv o lite varitor grejer tänkte jag. Men det blev mer..
Klart =

På gång =

Kanske =

Ska köpas / göras:
Race dödare

Nytt sadelöverdrag

40mm höjning

Nya ramlager

Nya packningar

Lackera blocket svart

Hastighetsmätar kabel

Fälgtejp

Nytt Tändningslås

Nytt batteri

Nytt styre

Blinkers

Setup:
Polini sport 70cc
Stage6 Pro replica
Malossi x-kevlar rem
Stage6 tryckfjäder Hård
Stage6 vikter 4-6g
Polini kopplingsfjädrar 60%
Gamla bilder. (Ursäkta den dåliga kvalitén)

Samma dag som jag fick hem den plockade jag ner den.

När jag hade fått lite nya delar plockade jag ihop den och den gick bra även om jag körde med original förgasaren.
Men senare gick ramlagren åt skogen, så jag klyvde motorn och köpte nya C3 men dom passade inte så fick skicka tillbaka dom. Men fick då för mig att jag skulle lackera blocket, vilket möjligtvis blir imorgon!
Update 12 dec 2010
Tvättat och maskerat blocket nu. Blir nog lack lite senare!

Update 14 dec
Nu har jag lackat blocket 2 gånger. Blir nog 1 gång till, hade missat på några ställen. Blir inte jätte fint men orkade inte dra fram lacksprutan så kör med pensel och hammar lack blir inte jätte fint. Men va fan det är en motor! :rolling: Över till bilderna.

Update 3 Jan -11
Har vart i garaget o grejat lite idag. Slutresultat på blocket..

Satt ihop slutväxeln idag med. Det konstiga är att jag räknade att det är 13/41 drevning. Är inte det rätt tungt ?

Jag slipade och lacka startmotorn, fläkten och kicken. Glömde dock ta kort på kicken, men inte så mycket att se.

Lite maskerings tejp och en snus will do it

Inte så fint, men syns inte så mycket..

Sen så har vi min variator kåpa som ska poleras.. Dock är det så här att jag har en aerox kick och den tog emot variator kåpan när man kicka, så jag slipade ner kicken så tog det inte emot, bara lite. Så jag slipade ner variator kåpan "lite" men jag råkade gå igenom.. Dock bara ca 1x1 cm stort blev hålet, men vad ska man göra ? Så det blev en liten luft modd på variatorn

Update 6 Jan (Motorn ihop!)
Delarna jag beställde, riktigt snabb leverans på 20 timmar!

Blocket redo för nya ramlager

Veven gick i jätte lätt. Legat i frysen hela natten

Sen så var veven i. Gick ganska segt o snurra på först men nu efter lite knackningar här o där går det mycket lättare

En liten bild på kolven som jag putsa upp lite

Update 3 Mars (motorn igång)
Vet att jag varit dålig med update. Har satt på motorn nu och allt. Den är prov startad och gick riktigt bra

Det var nog allt för idag! Kommentera

Update 22 Mars - Polering och motor problem!
Först poleringen då.

Så såg dom ut från början.

Sen var dom färdigslipade.

Fick en blåsa på köpet

En bit på poleringen.

Glänser rätt bra i solen.

Blev riktigt nöjd faktiskt. Synd bara att jag inte fick bort alla porer osv.
Vidare till dom tråkiga nyheterna..
Moppen har nyp 3 gånger nu.
Körde först med 108 munstycke och gick bra, rent men ändå rätt fett tyckte jag. Körde en rätt bra vända men den nöp 1 gång. Sen dagen efter när jag skulle åka hem så nöp den en gång till. Fast jag kunde kicka igång den direkt. Det är lika mycket (tror jag) komp kvar som från början och den går bra nu också. iaf när jag kom hem bytte jag munstycke och slängde i 122. Då gick den fortfarande rent när den var varm men börja 4-takta när man håller full gas o den kommer upp i varv. Så jag tänkte nu är det lugnt. Men nej nej, när jag skulle iväg och ahde åkt en bra bit så kom en ganska lång uppförsbacke så jag ville inte plåga den så mycket så jag släppte av till halvgas ungefär men då började moppen låta konstigt. Svårt o förklara men ett ljust högt ljud. Det har jag hört förut men trodde det var från variatorn eftersom att jag har ett hål i den och det kan ju låta en del därifrån. Men iaf, låg där på halvgas upp för backen och den börjar tappa kraft så jag leker lite med gasen men sen stendör den och bakhjulet låser sig. Men efter 3 kick var den igång igen. (Inte så bra att stå still på en 90 väg när det är mörkt och ingen lysen när moppen är död)
Där har ni min historia. Slutsatser.
122 munstycke är inte för litet (4-taktar på max varv / max gas)
Den nyper bara på halv gas
Jag har INTE för lite olja (ca 3-5 %)
Det jag misstänker är lågfarts munstycket. För det är original. Tog bort det idag och det är ett 35. Ska jag köpa ett 40-45 och testa tycker ni? Eller var tror ni det är?
Aja, nu får ni videon jag lovat iaf. Kolla i 720p

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dMjiiM4G8Ko[/youtube]
Update 3 April - Polering
Börjat fixa till variator kåpan nu med. Blir nog klar imorgon

Polerade bara lite förhand. Har även lackat svart vid PGO bokstäverna

Update 4 April! Snart klar
Lite bilder på variator som blev klar idag + nytt rör

Update 13 April, ny förgasare
Köpte en stage6 PWK 24mm förgasare av en kompis för en billig peng

Möddade på den på original insuget för att testa bara

Update 19 April, Insuget klart
Fixade till insuget för några dagar sedan. Gjorde en insugsplatta och sen köpte jag en dumpventils slang som insug. Funkar perfekt.

Planade till insuget och lackade idag.

Update 31 Maj. Lägger ner projektet.
För ca en vecka sedan så skar min cylinder. Hade för litet munstycke så kolven blev skit.

Så nu blir det 50cc! Fräschat upp cylindern och topplock. Saknar dock kolv.

Så nu säljer jag:
Stage6 24mm PWK med 4 munstyckes boxar och malossi luftfilter. Pris 800kr
Polini sport 70cc Cylinder + helt nya packningar. Kommer bild på loppet. 250kr
Mopeden ska med säljas snart så fort jag fått ihop moppen. Vill ha ca 8000kr. Så om någon är sugen redan nu så kan ni höra av er i PM.
To Be Continued ! Kommentera