HasSse666 - 4-taktsprojekt TMS Z2-08
Postat: 28 november 2010, 16:00


Vi får se vad slutresultatet blir - Före bild!
Mål
Motormässigt
Målet är en moppe med bra fart men ändå driftsäker.
Skall fungera att pendla med.
Stylingmässigt
Temat blir "Monster"
Svart med gröna detaljer

Kanske det slutar så här?

_____________________________________________________________
Uppdateringar
Update 28 November - Avstrypt kolla Youtubeklippet längre ned

Update 3 December - Nudebar

Update 7 December - Backspeglar på plats!

Update 11 December - KOSO mätare!

Update 12 December - STR8 XL höjning!

Update 26 Januari - Naraku avgasrör!
_____________________________________________________________
Arbetsgång
_____________________________________________________________
Styling
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UdK3d_3g ... r_embedded[/youtube]
Länk: Stylinglampor
Del 1 – Nudebar
Guider: Gör ny guide för nudebar Baotian

CGN - Backspeglar (Comet)

BCD - Styre Downhill (Scooter)

BCD - Monteringskit (Short Neck)
Du kan använda styrkit till Yamaha Slider men du måste borra upp det ca 1mm
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9FkirzRxYAs[/youtube]
Montering av nudebar
_____________________________________________________________

Doppler - Handtag (Scooter)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=U3vjgcyr1y8[/youtube]
Litet trix för att få på handtagen
_____________________________________________________________

Koso - Universell Mätare (XR-SA)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jPpKprl43gw[/youtube]
Filmklipp
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CrusZYbwtEo[/youtube]
Istället för att montera blinkers på moppen kopplade jag om positionsljusen och satte gula LED-lampor istället.
Tyvärr blinka LED-lamporna lite för fort så jag parallell kopplade motstånd över lamporna för att fixa frekvensen.
_____________________________________________________________
Del 2 – Höjning
Guider: Höjning Baotian

STR8 - Höjningssats (XL) 60 mm
Tack för tipset wcat

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PEUEsvmPWc0[/youtube]
Instruktionsfilm montering höjning
_____________________________________________________________
Del 3 – Underkåpa
Guider: Montera underkåpa
Mtrl – Saknar underkåpa...(ge förslag på någon som passar)
_____________________________________________________________
Dekaler

Hebo racingsiffror "666"

_____________________________________________________________
Diverse

STR8 - Oljeplugg
Continental innerslang http://www.twostroke.se/product.asp?product=20600
Ge förslag på mer styling!
_____________________________________________________________
Motor
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=42WXjFKyyic[/youtube]
Del 1 – Avstrypning
Går igenom de vanligaste strypningarna
Plocka bort eventuell variatorstrypning,mässingskruv,skorsten,CDI
strypning och gå upp 5-10strl i huvudmunstycke
Effekt:
Moppen går mycket jämnare och fått lite högre toppfart (ca 60-65 km/h).
Dock fortfarande slö acceleration
Guider: Avstrypning
Planerar skaffa nedanstående CDI

Naraku - CDI (ostrypt)
_____________________________________________________________
Bonus guider
Guide: Extra fart på gnistan
Effekt
Mer lättstartad!

2Extreme - Tändspole med tändhatt

NGK iridiumstift
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KbPg4y_DBAs[/youtube]
_____________________________________________________________
Del 2 – Byte kopplings och tryckfjäder
1500rpm kopplings och tryckfjäder
Effekt:
Bytet av kopplingsfjädrarna ger lite bättre acceleration tack vare högre tillslagsvarv på kopplingen.
Tryckfjäder bytet gör moppen lite starkare i uppförsbackarna och du kan ställa upp tomgången lite vilket gör moppen mer lättstartad
Guider: Byte kopplings och tryckfjäder

Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm

Stage6 - Koppling MKII (107mm)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8yv_g52Yz5I[/youtube]
Stage6 MKII går igenom de olika justeringsmöjligheterna
_____________________________________________________________
Steg 3 - Variatorvikter (balansera CVT´n)
Variatorvikter ca 5-6gram får laborera lite
Effekt:
Lättare vikter gör att variatorn växlar fortare vilket ger lite bättre acceleration.
Guider: Byte variatorvikter

Stage6 - Reservkåpor till variatorvikter
Mtrl – Kan använda vikter som jag har sedan tidigare
_____________________________________________________________
Steg 4 - Trimvariator xxmm
En variator med större diameter
Effekt:
Lite högre toppfart
Guider: balansering och byte
Mtrl – Kan eventuellt använda variator från min Speedfight

Malossi - Variatorkit (Multivar)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MoU2EhXgHbQ[/youtube]
Jag jämför lättare mot tyngre vikter i variatorn
_____________________________________________________________
Steg 5 - Ny cylinder ,topp och kamaxel
Ger mer bottendrag och högre toppfart
Effekt:
Mycket bättre bottendrag och lite högre toppfart
Guider: byte cylinder,topp och kamaxel

Naraku 79cc Cylinder

Naraku - Cylinderhuvud

Naraku - Kamaxel sport

2Extreme - Pinnbultsset

CGN - Cylinderfotspackning

Naraku - Vevhusventilation
_____________________________________________________________
Steg 6 – Trim avgasrör
Annars är det risk att du bränner ventilerna i den nya toppen
Effekt:
Ökad livslängd
Guider: byte avgasrör?
Mtrl – Saknar avgasrör

Naraku - Avgassystem (Crossover) Black
_____________________________________________________________
Steg 7 - Ny ”trim” förgasare
Effekt:
Tvekar mindre vid gaspådrag och jämnare gång kan ge bättre toppfart också.
Guider: förgasare
Mtrl – Saknar ”trim” förgasare+ luftfilter

Naraku - Förgasare (CVK) 18,5 mm

Doppler - Luftfilter (Air-System) Racing

Stage6 - Insugsförstärkare
_____________________________________________________________
Steg 8 - Dreva om
Ger annan utväxling ,men du måste minst ha 72cc för att den skall orka
Effekt:

Högre toppfart och bättre acc
Guider: Dreva om
Mtrl – Saknar drevkit...[youtube][/youtube]