Sida 1 av 1

startgas som nitro ?

Postat: 28 november 2010, 01:34
av somlow
undrar om det går att använda startgas som nitro eftersom det är lättantändligt och gör att motorn går igång så borde väl det fungera typ som nitro ? :roll:

Postat: 28 november 2010, 01:37
av Danne
inget som jag skulle testa på mina moppar iaf :P

Postat: 28 november 2010, 01:39
av rod_rrx
köp helrle en syrgastub och stoppa in slangen i luftburken. men då är det stor chans att motorn skär

Postat: 28 november 2010, 01:43
av somlow
Born2Ride skrev:inget som jag skulle testa på mina moppar iaf :P
nja inte direkt men har funderat ett tag om det skulle göra någon effekt skillnad så varför inte fråga ? :D

Postat: 28 november 2010, 02:07
av haampish
ja tror ja har läst de nån gång på tsr :)

har för mig att de funkar på 50cc men över de så blir det för svagt o ger knappt någon effekt skillnad :) testa jonas :D

Postat: 28 november 2010, 02:35
av G-son
Fungerar inte. Något som blir ganska uppenbart om man tar sig tid att läsa på varför exempelvis lustgas, nitrometan och metanol ger mer effekt än enbart bensin.

Postat: 28 november 2010, 03:02
av Mura
har läst att det funkar :P

Postat: 29 november 2010, 22:05
av Sockan
Motorn skär inte av nitro om du har rättinställd vattnig blandning. dock kommer den gå skit utan nitro. Däremot så kan motorn explodera av "Nitro".

Därför nitro går bättre är eftersom det är typ 3ggr så mkt syre som i vanliga luften, och då antänds bensinen bättre..

Postat: 29 november 2010, 22:16
av rod_rrx
Sockan skrev:Motorn skär inte av nitro om du har rättinställd vattnig blandning. dock kommer den gå skit utan nitro. Däremot så kan motorn explodera av "Nitro".

Därför nitro går bättre är eftersom det är typ 3ggr så mkt syre som i vanliga luften, och då antänds bensinen bättre..
nej inte direkt. i vanliga luften är det 21% ungefär. i "lustgas" är det 33%

alltså 12% mer.

men enligt teorierna är dubblar förbränningen när det är endast 5% mer syre. JAG SKULLE INTE ANVÄNDA DET PÅ EN ORG MOTOR.

Postat: 29 november 2010, 22:23
av Vivven
mopeden varvar mer om du kör med startgas konstant (har sett något klipp när någon hade satt fast en flaska som sprutade direkt in i förgasaren.. men.. motorn mår nog inte så bra eftersom den får för lite bensin om man jämför med syre eller ja.. det som är i burken

Postat: 29 november 2010, 22:33
av Sockan
Det som är i startgas är väl egentligen en annan gas än bensin som är mer lättantändligt? alltså inte någon smart idé att köra på det..

Och när du ser någon som "kör" med det så är det holländska scooter trimmare när de fått igång en dubbelcylindrig vrålåk, då måste de ha det på innan de får den o gå fint ;)

Postat: 29 november 2010, 22:39
av antonocean
Det är 11% syre i bensin

Postat: 29 november 2010, 22:42
av KarlssoN^
Sockan skrev:Motorn skär inte av nitro om du har rättinställd vattnig blandning. dock kommer den gå skit utan nitro. Däremot så kan motorn explodera av "Nitro".

Därför nitro går bättre är eftersom det är typ 3ggr så mkt syre som i vanliga luften, och då antänds bensinen bättre..
-.^ tex metanol, har en kortare molykulär formel( mindre atomer i den kemiska formeln. ) vilket gör att den brinna snabbare. T.Ex. Metangas smäller utav bare fan ( ;) ) CH4.

jämfört med bensin som har en väldigt lång formel ( kommer inte ihåg i skallen men kan leta upp det om det är så viktigt. )

Det är Eter i startgasen och det brinner väldigt bra. men om du bara trycker in en flaska i insuget och tro att det skall gå bättre, så kan jag säga att det bara gå sämre ;)

för att du skall få en effektökning, så behöver du nästan ENBART köra på startgas, eller Eter som det heter ;)

Därför att det bara gå sämre för att spruta in startgas i förgasaren, har med att förgasaren är inställd på att gå bra både på låga och höga varv, men om du sprutar in startgas, så blir det mer bensin+ eter än luft så blandning blir inte riktigt bra, så motorn börja bluddra eller tappa effekt.

men om du ställer ner huvudmunstycket lite så motorn går bra när du sprutar in startgas, så kan du ju få en liten effekt ökning, dock när flaskan är slut så kan motorn ju skära. ( luf/bensin blandning blir för mager och lager mm kyls inte av bensinen så cylinder / lager nyper. )




Motorn skär inte av nitro om du har rättinställd vattnig blandning. dock kommer den gå skit utan nitro. om förgasaren är rätt inställd så går den ju inte skit ? :| ( förutsätter att man har rätt storlek på förgasare och motor komponenter som klara det.)




Därför nitro går bättre är eftersom det är typ 3ggr så mkt syre som i vanliga luften, och då antänds bensinen bättre..
så du menar att om man köper en 5liters dunk med bensin, och sen köper "Nitro" då brinner bensin helt plötsligt jätte bra ? hmm magisk dunk det där ;).

Postat: 29 november 2010, 22:56
av Daaanne
Det känns som att folk menar Lustgas istället för nitro.

Postat: 29 november 2010, 23:00
av Sockan
KarlssoN^ skrev:
Sockan skrev: blablabla :)



Motorn skär inte av nitro om du har rättinställd vattnig blandning. dock kommer den gå skit utan nitro. om förgasaren är rätt inställd så går den ju inte skit ? :| ( förutsätter att man har rätt storlek på förgasare och motor komponenter som klara det.)




Därför nitro går bättre är eftersom det är typ 3ggr så mkt syre som i vanliga luften, och då antänds bensinen bättre..
så du menar att om man köper en 5liters dunk med bensin, och sen köper "Nitro" då brinner bensin helt plötsligt jätte bra ? hmm magisk dunk det där ;).


haha ;)

Men om du har "torr" anslutning så blir det 50% effekthöjning (var en guide här på forumet..) då har du samma huvudmunstycke som du vanligtvis har så den går bra, d.v.s. du har din hyper på samma hela tiden, sen trycker du på knappen så åker gasen in och den får efektökning på runt 50% men går mycket varmare och bränslesnålare.

har du "vått" system så ökar du bensinen lika mycket. (Eller hittar på någon fififg lösning så det släpper in mer bensin samtidigt..) då blir det rätt blandning med gasen på, och då blire effektökning runt 100%.

Detta finns i Guider.. ;)

Postat: 29 november 2010, 23:07
av G-son
Snillen spekulerar... Ingen som tänkt kolla upp vad lustgas eller nitrometan gör? :roll:

Vi börjar väl från grunden. Den effekt en motor utvecklar beror på den energimängd som frigörs när bränslet brinner. Olika bränslen behöver olika mycket luft för att brinna optimalt, exempelvis behövs det ca 14kg luft för att förbränna 1kg bensin. Som jämförelse kan man förbränna ca 2kg metanol eller 15kg nitrometan med samma mängd luft. Om dom innehöll lika mycket energi som bensin så hade dom gett ca 2 gånger effekten på metanol och 15 gånger effekten på nitro, men tyvärr är livet inte riktigt så roligt - dom innehåller betydligt mindre energi så effekten blir "bara" runt 15-20% högre på metanol jämfört med bensin, och motorer som klarar att gå på nästan ren nitrometan (INTE moppe-tvåtaktare!) kan hamna någonstans runt dubbla effekten.

Sammanfattning: ett bränsle som innehåller betydligt mindre energi (som metanol och nitrometan) kan ge mer effekt, om man kan förbränna mer av det!

En annan väg till mer effekt är att öka mängden syre motorn får i sig, så den kan förbränna mer bränsle. Man kan använda turbo/kompressor för att tvångsmata motorn med mer luft, eller mata motorn med något som innehåller mer syre än ren luft: lustgas!

Sammanfattning: Mer syre in i motorn = man kan förbränna mer bränsle = man får mer effekt.


Tillbaka till tråden då... Vi börjar med vad trådskaparen menar med "nitro". JAG menar nitrometan, fuckon som sett TFATF för många gånger menar ofta lustgas.
Startgas, som huvudsakligen innehåller lättantändlig och spikningsbenägen eter, hör varken till kategorin bränslen som avger mycket energi eller ämnen som tillför extra syre för att kunna förbränna mer bränsle. I själva verket är den bara ett dåligt bränsle som gör att motorn går fett, om den inte gick magert från början - och det är nog där man har förklaringen till att folk säger att moppen har gått bättre med startgas. Dom har kört för snålt bestyckat, så med startgas får den lite mer bränsle och går lite bättre. Ett större munstycke hade gjort minst lika stor skillnad. :roll:

Postat: 29 november 2010, 23:08
av Daaanne
Nitrometan, eller CH3NO2, är en organisk molekyl. Det används bland annat som industriellt lösningsmedel och reaktant, men också som bränsle bland annat inom motorsport, till exempel dragracing. I detta sammanhang kallas nitrometan ofta bara för nitro.

Ni har fått för er att Nitro är lustgas. Lustigt!!
Men om du har "torr" anslutning så blir det 50% effekthöjning (var en guide här på forumet..) då har du samma huvudmunstycke som du vanligtvis har så den går bra, d.v.s. du har din hyper på samma hela tiden, sen trycker du på knappen så åker gasen in och den får efektökning på runt 50% men går mycket varmare och bränslesnålare.

har du "vått" system så ökar du bensinen lika mycket. (Eller hittar på någon fififg lösning så det släpper in mer bensin samtidigt..) då blir det rätt blandning med gasen på, och då blire effektökning runt 100%.
Torr ger ungefär 30% effektökning och vått 60% ;) Personen i frågan har aldrig använt sitt kit heller. :P

Postat: 29 november 2010, 23:22
av G-son
Guiden ni pratar om innehåller 100% dravel skrivet av en fullständigt okunnig amatör. Ett torrt lustgassystem har exempelvis inget att göra på en förgasarmotor, dom hör bara hemma på insprutningsmotorer där insprutningen modifieras så den tillsätter extrasoppan när den behövs.

Postat: 1 december 2010, 11:40
av Rexxy
Startgas är också ett perfekt medel att förstöra oljefilmen som finns i motorn. Så använd helst inte startgas när ni ska kolla läckage, ännu mindre som hemmabyggd "lustgas".

Jag använder WD40 och 5-56 för att kolla läckage. Det är snällare emot motorn än startgas.

Postat: 1 december 2010, 16:48
av bensinskalle
Daaanne skrev:Det känns som att folk menar Lustgas istället för nitro.
Får vi hoppas, för nitro är inte ens antändingsbart. Nitrogen = kväve...

Nitrometan är något helt annat, men då ska man säga nitrometan också