Sida 1 av 2
Vilka Strypningar finns på PGO Big Max 50?
Postat: 19 november 2010, 22:44
av Limpa15
Hej
Nu är det så att jag undrar vilka strypningar som finns på just Big Max 50?
Jag har den köpt begagnad och hade tänkt ta bort v-ringen för ett tag sedan men konstigt nog fanns ingen v-ring. Det är en 30 moppe för er som inte vet, utan v-ring gör den fortfarande 30 konstigt inte sant?
Sedan undrar jag också vilka vikter man ska köpa till den för bästa möjliga axx?
Postat: 19 november 2010, 23:10
av zebban111
har också en pgo bigmax

finns ingen strypning i luftburk eller i variator. dock ska det tydligen finnas en i avgasporten har jag hört, kanske även en i röret men jag skulle köpa ett Stage 6 Pro replica och vikter runt 4g, har för mej att måtten på vikterna till bigmaxen är ungefär 16x13. dessa vikter har jag till min
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=6863. hoppas det är till någon nytta
Mvh
Postat: 19 november 2010, 23:13
av eeazz
Cdi boxen

Postat: 19 november 2010, 23:14
av Limpa15
zebban111 skrev:har också en pgo bigmax

finns ingen strypning i luftburk eller i variator. dock ska det tydligen finnas en i avgasporten har jag hört, kanske även en i röret men jag skulle köpa ett Stage 6 Pro replica och vikter runt 4g, har för mej att måtten på vikterna till bigmaxen är ungefär 16x13. dessa vikter har jag till min
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=6863. hoppas det är till någon nytta
Mvh
Jo då ska jag beställa hem de vikterna, kan man få fråga hur snabbt din åker? Och i så fall vilka sorters trimm du har på den?
Mvh
Postat: 19 november 2010, 23:15
av Limpa15
eeazz skrev:Cdi boxen

Är du säker på det? Vad kostar ett CDI som inte är strypt?
Postat: 19 november 2010, 23:40
av zebban111
Limpa15 skrev:zebban111 skrev:har också en pgo bigmax

finns ingen strypning i luftburk eller i variator. dock ska det tydligen finnas en i avgasporten har jag hört, kanske även en i röret men jag skulle köpa ett Stage 6 Pro replica och vikter runt 4g, har för mej att måtten på vikterna till bigmaxen är ungefär 16x13. dessa vikter har jag till min
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=6863. hoppas det är till någon nytta
Mvh
Jo då ska jag beställa hem de vikterna, kan man få fråga hur snabbt din åker? Och i så fall vilka sorters trimm du har på den?
Mvh
min går i över 110km/h, har en ostrypt cdi, 70cc 24mm förgasare, rör, vikter, koppling, kopplingsklocka, tryckfjäder, helt ny vev+ variator, har säkert glömt något

Postat: 20 november 2010, 00:12
av Sockan
zebban111 skrev:Limpa15 skrev:zebban111 skrev:har också en pgo bigmax

finns ingen strypning i luftburk eller i variator. dock ska det tydligen finnas en i avgasporten har jag hört, kanske även en i röret men jag skulle köpa ett Stage 6 Pro replica och vikter runt 4g, har för mej att måtten på vikterna till bigmaxen är ungefär 16x13. dessa vikter har jag till min
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=6863. hoppas det är till någon nytta
Mvh
Jo då ska jag beställa hem de vikterna, kan man få fråga hur snabbt din åker? Och i så fall vilka sorters trimm du har på den?
Mvh
min går i över 110km/h, har en ostrypt cdi, 70cc 24mm förgasare, rör, vikter, koppling, kopplingsklocka, tryckfjäder, helt ny vev+ variator, har säkert glömt något

Med all säkerhet har du glömt 'något' .
Postat: 20 november 2010, 00:32
av Limpa15
min går i över 110km/h, har en ostrypt cdi, 70cc 24mm förgasare, rör, vikter, koppling, kopplingsklocka, tryckfjäder, helt ny vev+ variator, har säkert glömt något

Jo vad tycker du att jag ska göra på den för att få den att komma upp i runt 50+ utan att lägga ned mycket pengar på den. Är det rekomenderat att byta CDI eller är det inget som man behöver göra just nu när den inte är trimmad?
Har redan beställt vikterna.
FAN MÅSTE FÅ DEN ATT ÅKA SNABBARE!!!
Postat: 20 november 2010, 00:41
av zebban111
Limpa15 skrev:
min går i över 110km/h, har en ostrypt cdi, 70cc 24mm förgasare, rör, vikter, koppling, kopplingsklocka, tryckfjäder, helt ny vev+ variator, har säkert glömt något

Jo vad tycker du att jag ska göra på den för att få den att komma upp i runt 50+ utan att lägga ned mycket pengar på den. Är det rekomenderat att byta CDI eller är det inget som man behöver göra just nu när den inte är trimmad?
Har redan beställt vikterna.
FAN MÅSTE FÅ DEN ATT ÅKA SNABBARE!!!
Stage 6 röret ska ju tydligen gå bra med orginal cylinder, det + vikter och en ostrypt cdi så går den nog ganska lätt över 50 skulle jag tro

försökte ta bort min CDI strypning på orginalet men det fanns ingen ögla att klippa vet dock inte om det finns på klass 2
Postat: 20 november 2010, 00:54
av Limpa15
zebban111 skrev:Limpa15 skrev:
min går i över 110km/h, har en ostrypt cdi, 70cc 24mm förgasare, rör, vikter, koppling, kopplingsklocka, tryckfjäder, helt ny vev+ variator, har säkert glömt något

Jo vad tycker du att jag ska göra på den för att få den att komma upp i runt 50+ utan att lägga ned mycket pengar på den. Är det rekomenderat att byta CDI eller är det inget som man behöver göra just nu när den inte är trimmad?
Har redan beställt vikterna.
FAN MÅSTE FÅ DEN ATT ÅKA SNABBARE!!!
Stage 6 röret ska ju tydligen gå bra med orginal cylinder, det + vikter och en ostrypt cdi så går den nog ganska lätt över 50 skulle jag tro

försökte ta bort min CDI strypning på orginalet men det fanns ingen ögla att klippa vet dock inte om det finns på klass 2
Har just nu inte så mycket pengar att lägga på ett effekt rör kanske nästa månad, men då får man nöja sig med att fixa en ny CDI box och nya vikter. Finns det andra strypningar på den?
Postat: 20 november 2010, 19:49
av eeazz
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14160 Ostrypt cdi:) Munstycket och luftboxen kanske? Är inte så hyper på stypningar

Postat: 20 november 2010, 22:49
av Limpa15
Passar CDI:n till min PGO BIG MAX 50?
Vill gärna beställa hem en.
Postat: 20 november 2010, 23:15
av Limpa15
Limpa15 skrev:
Passar CDI:n till min PGO BIG MAX 50?
Vill gärna beställa hem en.
Vet någon vad det är för skillnad mellan BIG MAX 50 AC och BIG MAX 50?
Passar denna som är just till BIG MAX 50AC även till min som inte är AC?
http://www.racing-planet.se/cdi-naraku- ... 7690a5ffda
Är det någon skillnad mellan den CDI:n som jag linka till och denna?
http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 7690a5ffda
Postat: 20 november 2010, 23:29
av Vivven
AC=luftkyld..
och pgo är sega att få upp i vettiga hastigheter utan att byta cylindern.. byt till en 50 sport och annat rör så ska du se att den kommer bli mycket friskare (du behöver inte byta rör men cylindern är att rekommendera om du vill få liv i den!)
Postat: 20 november 2010, 23:52
av Limpa15
Vivven skrev:AC=luftkyld..
och pgo är sega att få upp i vettiga hastigheter utan att byta cylindern.. byt till en 50 sport och annat rör så ska du se att den kommer bli mycket friskare (du behöver inte byta rör men cylindern är att rekommendera om du vill få liv i den!)
Ska man då ta 50cc eller 70cc?
Men om man nu ska ta ett cylinderkit är denna bra eller är det bara skit?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14972
Eller ska man ge lite mer och ta denna istället?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=7777
Eller är det bara att ta en Polini 50cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=7815
Hur stor är skillnaden mellan 50 och 70cc samt behöver jag byta andra delar om jag byter till 70cc?
Postat: 20 november 2010, 23:55
av Vivven
bäst kräm är det i pro-sport, den och pro-sport röret så kommer du nog bli nöjd, annars är det väl inget fel på motorforcecylindern? skillnaden mellan 50 och 70cc är väl effekten, mer hk i 70cc = mer kräm
Postat: 21 november 2010, 00:16
av Limpa15
Vivven skrev:bäst kräm är det i pro-sport, den och pro-sport röret så kommer du nog bli nöjd, annars är det väl inget fel på motorforcecylindern? skillnaden mellan 50 och 70cc är väl effekten, mer hk i 70cc = mer kräm
Aja då får det bli den beställer hem den nästa månad, men då säger du att jag inte ska köpa ett nytt CDI som inte är strypt?
Postat: 21 november 2010, 21:02
av eeazz
Cdi boxen passar till båda era mopeder oavsett om dom är ac eller lc:)) sen om ni vill få bättre axx skulle jag lägga min röst på ny koppling och ny variator:) Även om ni byter cylinder så kommer inte mycket hända om ni inte byter ovanstående

Om ni bestämmer er för att köpa ny cylinder så äre väll lika bra att skaffa 70 dirr?:D sport cyllarna funkar även med org veven:)
Sportpro cylinder verkar roligast + att den är aluminium:)
Postat: 21 november 2010, 22:43
av runners
CDI-boxen är säkert strypt. Men det kan också vara så att i stället för flera strypningar kan en av dessa vara strypt mera. Det är möjligt att det är strypt CDI samt en kraftigare strypning av t ex avgasröret.

Postat: 23 november 2010, 01:19
av Limpa15
runners skrev:CDI-boxen är säkert strypt. Men det kan också vara så att i stället för flera strypningar kan en av dessa vara strypt mera. Det är möjligt att det är strypt CDI samt en kraftigare strypning av t ex avgasröret.

Okej, hur mycket mer kommer den att låta om jag drar pluggen i avgasröret? Går den att lägga tillbaka om jag ångrar mig? Är det svårt att dra den?
Postat: 23 november 2010, 01:29
av Danne
har ingen anning om vad det är för strypningar på en PGO och som gör att den bara gör 30km/h.
men kolla om det finns en mässingbricka, strypt luftburk, blindtarm, plugg i mynningen , strypt cdi.
om inte jag minns fel så går det en slang från röret till luftburken på PGO kom ej ihåg vad de heter.
Postat: 23 november 2010, 01:55
av Limpa15
Born2Ride skrev: har ingen anning om vad det är för strypningar på en PGO och som gör att den bara gör 30km/h.
men kolla om det finns en mässingbricka, strypt luftburk, blindtarm, plugg i mynningen , strypt cdi.
om inte jag minns fel så går det en slang från röret till luftburken på PGO kom ej ihåg vad de heter.
Om man tar luffburkens strpyning så måste man också byta munstycke inte sant?
Men för tillfället får det bli en ny trimm cdi samt nya vikter så får jag se vad som händer efter.
Postat: 23 november 2010, 10:21
av Vivven
eeazz skrev:Cdi boxen passar till båda era mopeder oavsett om dom är ac eller lc:)) sen om ni vill få bättre axx skulle jag lägga min röst på ny koppling och ny variator:) Även om ni byter cylinder så kommer inte mycket hända om ni inte byter ovanstående

Om ni bestämmer er för att köpa ny cylinder så äre väll lika bra att skaffa 70 dirr?:D sport cyllarna funkar även med org veven:)
Sportpro cylinder verkar roligast + att den är aluminium:)
kopplingen är onödig att byta.. dock kopplingsfjädrarana bör man byta och vikter för bättre effekt hela varitatorn.
Postat: 23 november 2010, 16:47
av eeazz
Den axxar bättre men nån trim koppling:)
PGO Big Max
Postat: 31 december 2010, 03:56
av ricksi
Till alla er som undrar om Pgo:ns olika strypningar osv....
Varsågoda....
Pgo:n har Variator-ring och finns den inte så är den redan bortplockad. sorry.
Sedan har Pgo:n specielt big-maxen helt för tunga vikter på hela 8,5gram.
Själv har jag sänkt mina till 4,5g
Ja det sitter en strypning i röret med men originalröret på big-max är helt värdelöst om du vill få fart i den. Titta bara på världens längsta blindtarm som big maxen har vilket gör den omöjlig om man inte först tar och kaper det.
Nej nej och åter NEJ,,, big max är inte alls svår eller seg att få fart och ax i, och man behöver inte alls byta till 70cc för att det ska gå undan med Pgo:n.
Men det första man ska göra på en scooter eller moppe är att kolla avgasröret för sitter det ett rör som är strypt på flera ställen så spelar det ingen roll hur mycket ni trimmar och har er så händer inte ett skit ändå, fattar ni väl? Så byt rör först och främst så ska ni se att det går lika bra att trimma eller strypa av en pgo big max som vilken annan scooter moppe som helst. Jag har idag ett gianelli-go rör-dragen variator-ring samt bytade vikter till 4,5gr och jag kör utan problem i 80km/h samt att axet som jag ligger inne med kan få mäta sig med oavsett vilken scooter de har, men allt handlar om rätt inställningar till förgasare och bensinintag. Så det är inte bara att strypa av och trimma sen kör man hahaha knappast att ställa in moppen rätt är ju finliret killar. inte konstigt man läser att det inte går som man förväntat sej i många fall.
Pgo big max är en underskattad moppe men den har kommit mer och mer sista tiden och nu skulle jag själv inte kunna tänka mig en annan. Har haft problem med andra märken men nu har jag kört pgo i 8år och ALDRIG haft et enda problem vilket säger precis allt och därav köpte jag en ny 2010 års model pgo big max för 12.500 sprillans ny inklusive hjälm och lås och första service gratis. slå detta nån med tanke på vad du får för dina pengar vad gäller Pgo:n. Skulle aldrig köpt en begagnag peugeote, yamaha eller nåt annat för de pengarna och om jag vill lägga 25-30-40000kr så hade jag hellre satsat på lätt Mc än att ligga och köra en astrimmad trettiotusen kronors moppe med 70cc.. jag har inte ont om pengar utan är bara smart. Men sen gör ju alla som de själva vill men man behhöver ju inte va dum.
Re: Vilka Strypningar finns på PGO Big Max 50?
Postat: 31 december 2010, 14:10
av somlow
Limpa15 skrev:Hej
Nu är det så att jag undrar vilka strypningar som finns på just Big Max 50?
Jag har den köpt begagnad och hade tänkt ta bort v-ringen för ett tag sedan men konstigt nog fanns ingen v-ring. Det är en 30 moppe för er som inte vet, utan v-ring gör den fortfarande 30 konstigt inte sant?
Sedan undrar jag också vilka vikter man ska köpa till den för bästa möjliga axx?
har du kollat så det inte finns en v-bricka ?

Re: Vilka Strypningar finns på PGO Big Max 50?
Postat: 1 januari 2011, 17:44
av ricksi
somlow skrev:Limpa15 skrev:Hej
Nu är det så att jag undrar vilka strypningar som finns på just Big Max 50?
Jag har den köpt begagnad och hade tänkt ta bort v-ringen för ett tag sedan men konstigt nog fanns ingen v-ring. Det är en 30 moppe för er som inte vet, utan v-ring gör den fortfarande 30 konstigt inte sant?
Sedan undrar jag också vilka vikter man ska köpa till den för bästa möjliga axx?
har du kollat så det inte finns en v-bricka ?

''
Jag är 99,9% säker på att det är samma strypningar på alla Big Max-modeller
Pgo:n
Postat: 1 januari 2011, 17:48
av ricksi
Pratade med en av killarna på verkstan och han har haft några pgo modeller på lagning och de har alla haft samma V-ring och samma strypningar i röret så jag hoppas det kan va till nån nytta. Framför allt så fick jag bekräftat att alla big max- modeller har samma strypningar.
Postat: 21 mars 2011, 16:44
av Limpa15
Postat: 21 mars 2011, 17:13
av to0b
Postat: 22 mars 2011, 15:53
av Limpa15
okej alltså båda två passar inte sant?
Postat: 22 mars 2011, 16:42
av ragge-bigmax
v-ring. blindtarm, cdi, kan finnas i insuget
Re: PGO Big Max
Postat: 22 mars 2011, 16:45
av daveneos
ricksi skrev:Till alla er som undrar om Pgo:ns olika strypningar osv....
Varsågoda....
Pgo:n har Variator-ring och finns den inte så är den redan bortplockad. sorry.
Sedan har Pgo:n specielt big-maxen helt för tunga vikter på hela 8,5gram.
Själv har jag sänkt mina till 4,5g
Ja det sitter en strypning i röret med men originalröret på big-max är helt värdelöst om du vill få fart i den. Titta bara på världens längsta blindtarm som big maxen har vilket gör den omöjlig om man inte först tar och kaper det.
Nej nej och åter NEJ,,, big max är inte alls svår eller seg att få fart och ax i, och man behöver inte alls byta till 70cc för att det ska gå undan med Pgo:n.
Men det första man ska göra på en scooter eller moppe är att kolla avgasröret för sitter det ett rör som är strypt på flera ställen så spelar det ingen roll hur mycket ni trimmar och har er så händer inte ett skit ändå,fattar ni väl? Så byt rör först och främst så ska ni se att det går lika
bra att trimma eller strypa av en pgo big max som vilken annan scooter moppe som helst. Jag har idag ett gianelli-go rör-dragen variator-ring samt bytade vikter till 4,5gr och jag kör utan problem i 80km/h samt att axet som jag ligger inne med kan få mäta sig med oavsett vilken scooter de har, men allt handlar om rätt inställningar till förgasare och bensinintag. Så det är inte bara att strypa av och trimma sen kör man hahaha knappast att ställa in moppen rätt är ju finliret killar. inte konstigt man läser att det inte går som
man förväntat sej i många fall.
Pgo big max är en underskattad moppe men den har kommit mer och mer sista tiden och nu skulle jag själv inte kunna tänka mig en annan. Har haft problem med andra märken men nu har jag kört pgo i 8år och ALDRIG haft et enda problem vilket säger precis allt och därav köpte jag en ny 2010 års model pgo big max för 12.500 sprillans ny inklusive hjälm och lås och första
service gratis. slå detta nån med tanke på vad du får för dina pengar vad gäller Pgo:n. Skulle aldrig köpt en begagnag peugeote, yamaha eller nåt annat för de pengarna och om jag vill lägga 25-30-40000kr så hade jag hellre satsat på lätt Mc än att ligga och köra en astrimmad trettiotusen
kronors moppe med 70cc.. jag har inte ont om pengar utan är bara smart. Men sen gör ju alla som de själva vill men man behhöver ju inte va dum.
Damn vilken fet uppsats du har skrivit !
Postat: 22 mars 2011, 19:33
av Limpa15
Tjena nu är det så att jag byt vikterna till 4.5g vart 8.5g innan. Nu är det så att den axxar bra men kommer inte högre än 20km/h på rakväg gick 30km/h innan med 8.5g vikterna. Hur mkt snabbare kommer jag att åka om jag byter rör från orginal till ett efektrör? Samt vilken storlek på munstycket ska jag byta till om jag byter rör?
///Mvh
Postat: 23 mars 2011, 11:31
av Limpa15
märkte också att den axxar bra endast till 10 sen försämras axxet. Har jag lätta vikter då? Om jag skaffar ett efekt rör kommer mitt problem fortfarande finns kvar eller kommer det lösas?