Hur funkar en cdi box?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Murran95
Elmoped

Hur funkar en cdi box?

Inlägg av Murran95 »

Som topic, hur funkar en cdi? Finns de ngn hastighet man inte kan komma över? osv, har ju cdi strypt nu och har gianelli och 52 drevning från 64. har inte haft tillfälle att köpa en då ja trodde den va ostrypt innan ja köpte röret.

Kommer inte över 75 :)
Peace!
Användarens profilbild
DanielSahlin
Avstängd

Inlägg av DanielSahlin »

vad gör din moped med den strypta cdì
toxicstone
Kinaraket

Re: Hur funkar en cdi box?

Inlägg av toxicstone »

Murran95 skrev:Som topic, hur funkar en cdi? Finns de ngn hastighet man inte kan komma över? osv, har ju cdi strypt nu och har gianelli och 52 drevning från 64. har inte haft tillfälle att köpa en då ja trodde den va ostrypt innan ja köpte röret.

CDI stryper varvtalet vid ett bestämt nr, du märker att den är strypt enkelt genom att åka i en nedförsbacke, ökar inte hastigheten markant så är den strypt.

Kan strypa av vissa CDIer, genom en rosa kabel, eller en kabel som går ut sedan in i CDIn ev på annat sätt.

Ny är inte så dyr iheller.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
saamu3lsson
Elmoped

Inlägg av saamu3lsson »

går det att strypa av en leonelli cdi? :D
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

saamu3lsson skrev:går det att strypa av en leonelli cdi? :D

finns flera olika leonelli cdi'ar och om just din går är svårt å veta när vi inte vet vad det är för moped
saamu3lsson
Elmoped

Inlägg av saamu3lsson »

fax110 skrev:

finns flera olika leonelli cdi'ar och om just din går är svårt å veta när vi inte vet vad det är för moped

Derbi extrem sm03:)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

toxicstone skrev:
Murran95 skrev:Som topic, hur funkar en cdi? Finns de ngn hastighet man inte kan komma över? osv, har ju cdi strypt nu och har gianelli och 52 drevning från 64. har inte haft tillfälle att köpa en då ja trodde den va ostrypt innan ja köpte röret.

CDI stryper varvtalet vid ett bestämt nr, du märker att den är strypt enkelt genom att åka i en nedförsbacke, ökar inte hastigheten markant så är den strypt.

Kan strypa av vissa CDIer, genom en rosa kabel, eller en kabel som går ut sedan in i CDIn ev på annat sätt.

Var väl kanske inte hela sanningen...

CDI:n styr tändningen. På tvåtaktare så är förtändningen ett mörker, den ska varieras ganska kraftigt efter effektkurvan och inte direkt proportionellt. CDI:n är helt enkelt en databox som känner av varvtal och vevaxelns position och beräknar förtändningen efter en förprogrammerad tändkurva. På de flesta mopederna, crossmopeder i alla fall, så är även tändspolen inbyggd i CDI:n.

Det en strypt CDI gör är att stänga av tändningen vid ett visst varvtal, oftast 10.000 rpm. När varvet sen sjunker ner under 10.000 igen så aktiveras tändningen igen och fortsätter så. Det går så fort så man upplever knappt något hackande utan snarare att motorn inte vill varva mer.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

bensinskalle skrev:
toxicstone skrev:

CDI:n styr tändningen. På tvåtaktare så är förtändningen ett mörker, den ska varieras ganska kraftigt efter effektkurvan och inte direkt proportionellt. CDI:n är helt enkelt en databox som känner av varvtal och vevaxelns position och beräknar förtändningen efter en förprogrammerad tändkurva. På de flesta mopederna, crossmopeder i alla fall, så är även tändspolen inbyggd i CDI:n.

Det en strypt CDI gör är att stänga av tändningen vid ett visst varvtal, oftast 10.000 rpm. När varvet sen sjunker ner under 10.000 igen så aktiveras tändningen igen och fortsätter så. Det går så fort så man upplever knappt något hackande utan snarare att motorn inte vill varva mer.
Jo vet hur det går till, men tyckte det var orelevant och bättre med att förenkla det istället för att behöva fylla ut texten mer.

Tar ursäkten att jag har blivit lat med åren i akt :P
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Användarens profilbild
mungo191
Elmoped

Inlägg av mungo191 »

saamu3lsson skrev:
fax110 skrev:

Undrar samma för min Derbi går bara 50 :(
köttpaj skrev:

Jaaa det är ju uppenbarligen något fel på folk som kör Rieju :lol:
saamu3lsson
Elmoped

Inlägg av saamu3lsson »

mungo191 skrev:
saamu3lsson skrev:
fax110 skrev:

Undrar samma för min Derbi går bara 50 :([/quot

okej:( min göra ca 55 men skulle va bra att veta om cdi´n är strypt för ska köpa effektrör snart och då känns det som om jag borde byta eller strypa av cdi´n får att få nån hyfsad effekt..:)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

toxicstone skrev:
bensinskalle skrev:
toxicstone skrev: CDI stryper varvtalet vid ett bestämt nr, du märker att den är strypt enkelt genom att åka i en nedförsbacke, ökar inte hastigheten markant så är den strypt.

Jo vet hur det går till, men tyckte det var orelevant och bättre med att förenkla det istället för att behöva fylla ut texten mer.

Tar ursäkten att jag har blivit lat med åren i akt :P
TS frågade ju hur CDI:n fungerar, inte hur den stryper ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

Var köper man en ostrypt cdi box till en CPI supermoto 50 cc ?
Användarens profilbild
puchmogge
Svårstartad skrothög

Inlägg av puchmogge »

lånar tråden lite jag får inte min blackbox till att fungera på min yamaha dt50r-93 kvittar vilken kabel jag tar den bara dör när jag slår till brytaren
någon som vet felet?
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

BloodSweatSmile skrev:Var köper man en ostrypt cdi box till en CPI supermoto 50 cc ?
det är inte bara att köpa. du måste ha verktyg. det mest använda verktyget är nog google.
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Full gas

Inlägg av ServerError »

Jag har en annan fråga:
Är det dåligt att köra högsta växeln och full gas alltid?
Eller sliter de på motorn?
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Re: Full gas

Inlägg av Mura »

BloodSweatSmile skrev:Jag har en annan fråga:
Är det dåligt att köra högsta växeln och full gas alltid?
Eller sliter de på motorn?
alltid? längre sträckor är inte så bra nä...
Låst