Kommer inte över 75

CDI stryper varvtalet vid ett bestämt nr, du märker att den är strypt enkelt genom att åka i en nedförsbacke, ökar inte hastigheten markant så är den strypt.Murran95 skrev:Som topic, hur funkar en cdi? Finns de ngn hastighet man inte kan komma över? osv, har ju cdi strypt nu och har gianelli och 52 drevning från 64. har inte haft tillfälle att köpa en då ja trodde den va ostrypt innan ja köpte röret.
Kommer inte över 75
Var väl kanske inte hela sanningen...toxicstone skrev:CDI stryper varvtalet vid ett bestämt nr, du märker att den är strypt enkelt genom att åka i en nedförsbacke, ökar inte hastigheten markant så är den strypt.Murran95 skrev:Som topic, hur funkar en cdi? Finns de ngn hastighet man inte kan komma över? osv, har ju cdi strypt nu och har gianelli och 52 drevning från 64. har inte haft tillfälle att köpa en då ja trodde den va ostrypt innan ja köpte röret.
Kommer inte över 75
Kan strypa av vissa CDIer, genom en rosa kabel, eller en kabel som går ut sedan in i CDIn ev på annat sätt.
Ny är inte så dyr iheller.
Jo vet hur det går till, men tyckte det var orelevant och bättre med att förenkla det istället för att behöva fylla ut texten mer.bensinskalle skrev:Var väl kanske inte hela sanningen...toxicstone skrev:CDI stryper varvtalet vid ett bestämt nr, du märker att den är strypt enkelt genom att åka i en nedförsbacke, ökar inte hastigheten markant så är den strypt.Murran95 skrev:Som topic, hur funkar en cdi? Finns de ngn hastighet man inte kan komma över? osv, har ju cdi strypt nu och har gianelli och 52 drevning från 64. har inte haft tillfälle att köpa en då ja trodde den va ostrypt innan ja köpte röret.
Kommer inte över 75
Kan strypa av vissa CDIer, genom en rosa kabel, eller en kabel som går ut sedan in i CDIn ev på annat sätt.
Ny är inte så dyr iheller.
CDI:n styr tändningen. På tvåtaktare så är förtändningen ett mörker, den ska varieras ganska kraftigt efter effektkurvan och inte direkt proportionellt. CDI:n är helt enkelt en databox som känner av varvtal och vevaxelns position och beräknar förtändningen efter en förprogrammerad tändkurva. På de flesta mopederna, crossmopeder i alla fall, så är även tändspolen inbyggd i CDI:n.
Det en strypt CDI gör är att stänga av tändningen vid ett visst varvtal, oftast 10.000 rpm. När varvet sen sjunker ner under 10.000 igen så aktiveras tändningen igen och fortsätter så. Det går så fort så man upplever knappt något hackande utan snarare att motorn inte vill varva mer.
saamu3lsson skrev:fax110 skrev:saamu3lsson skrev:går det att strypa av en leonelli cdi?
finns flera olika leonelli cdi'ar och om just din går är svårt å veta när vi inte vet vad det är för moped
Derbi extrem sm03:)
köttpaj skrev:
Jaaa det är ju uppenbarligen något fel på folk som kör Rieju
mungo191 skrev:saamu3lsson skrev:fax110 skrev:
finns flera olika leonelli cdi'ar och om just din går är svårt å veta när vi inte vet vad det är för moped
Derbi extrem sm03:)
Undrar samma för min Derbi går bara 50[/quot
okej:( min göra ca 55 men skulle va bra att veta om cdi´n är strypt för ska köpa effektrör snart och då känns det som om jag borde byta eller strypa av cdi´n får att få nån hyfsad effekt..
TS frågade ju hur CDI:n fungerar, inte hur den strypertoxicstone skrev:Jo vet hur det går till, men tyckte det var orelevant och bättre med att förenkla det istället för att behöva fylla ut texten mer.bensinskalle skrev:Var väl kanske inte hela sanningen...toxicstone skrev: CDI stryper varvtalet vid ett bestämt nr, du märker att den är strypt enkelt genom att åka i en nedförsbacke, ökar inte hastigheten markant så är den strypt.
Kan strypa av vissa CDIer, genom en rosa kabel, eller en kabel som går ut sedan in i CDIn ev på annat sätt.
Ny är inte så dyr iheller.
CDI:n styr tändningen. På tvåtaktare så är förtändningen ett mörker, den ska varieras ganska kraftigt efter effektkurvan och inte direkt proportionellt. CDI:n är helt enkelt en databox som känner av varvtal och vevaxelns position och beräknar förtändningen efter en förprogrammerad tändkurva. På de flesta mopederna, crossmopeder i alla fall, så är även tändspolen inbyggd i CDI:n.
Det en strypt CDI gör är att stänga av tändningen vid ett visst varvtal, oftast 10.000 rpm. När varvet sen sjunker ner under 10.000 igen så aktiveras tändningen igen och fortsätter så. Det går så fort så man upplever knappt något hackande utan snarare att motorn inte vill varva mer.
Tar ursäkten att jag har blivit lat med åren i akt
alltid? längre sträckor är inte så bra nä...BloodSweatSmile skrev:Jag har en annan fråga:
Är det dåligt att köra högsta växeln och full gas alltid?
Eller sliter de på motorn?