Jag har satt på ett ZX-rör och har lättare variatorvikter, inga strypningar.
Moppen axxar snabbt upp tills ungefär 50, sen så ligger den i femtio samtidigt som den sakta,sakta tar sig högre.
Toppfarten är 70km/h på raksträcka, men den tar sån jävla tid på sig att komma över 50-55km/h.
Vad fan kan det vara?
Har gjort variatortestet där jag ritar ett sträck på variatorn för att se hur högt remmen går och det blir ungefär 1cm av strecket kvar, har prövat en massa olika kombinationer av variatorvikter, men den där sista centimetern försvinner inte.
Just nu har jag 9,5 grams vikter, och det är med dom jag har bäst axx.
jonteking12 skrev:bytt munstycke? Nål länge? nytt tändstift?
Munstycke har jag byt upp mig, orginal var 66 och nu har jag 74.
Ska pröva nålen imorgon, tack!
Tändstift har jag inte köpt, rekommenderar du någon speciell? Kan inget om tändstift.
har du testat nått annat munstycke? eller satte du bara i 74 för du tyckte det verkade lagom?
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
Hur låter moppen när du gasar iväg? i fullgas så ger den inte allt för det små hackar fram o hostar eller böar den, att justera luftskruven kan vara en viktig del i det
min kompis hade samma problem, han bytte till lättare vikter.
men kolla färgen på tändstiftet o kom med svar!
kan också vara att tändstiftet är kasst, så var det med min iaf.
Jag har satt på ett ZX-rör och har lättare variatorvikter, inga strypningar.
Moppen axxar snabbt upp tills ungefär 50, sen så ligger den i femtio samtidigt som den sakta,sakta tar sig högre.
Toppfarten är 70km/h på raksträcka, men den tar sån jävla tid på sig att komma över 50-55km/h.
Vad fan kan det vara?
Har gjort variatortestet där jag ritar ett sträck på variatorn för att se hur högt remmen går och det blir ungefär 1cm av strecket kvar, har prövat en massa olika kombinationer av variatorvikter, men den där sista centimetern försvinner inte.
Just nu har jag 9,5 grams vikter, och det är med dom jag har bäst axx.
MvH
Jag tycker 9-gram V-vikter låter tungt, men vad är originalvikten på?
Jag har ett liknande problem med min Kymco. Den accar bra upp till 40km sedan bromsar den liksom och när jag kommer över 50-km så börjar den acca igen till 70 km. Men accar inte lika bra som från 0-40 km. Jag har originalvikter 7,5 och nu har jag 5,50-gram och har inte testat lättare men ska snart göra. Men jag tror att dina vikter är fortfarande för tunga.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
jonteking12 skrev:Hur låter moppen när du gasar iväg? i fullgas så ger den inte allt för det små hackar fram o hostar eller böar den, att justera luftskruven kan vara en viktig del i det
Nej, den går rent och luftskruven har jag redan justerat så optimalt som möjligt (:
DanielSahlin skrev:min kompis hade samma problem, han bytte till lättare vikter.
men kolla färgen på tändstiftet o kom med svar!
kan också vara att tändstiftet är kasst, så var det med min iaf.
Jag vet inte riktigt, men jag blandar direkt i tanken om det har någon betydelse.
[qoute]jag tycker 9-gram V-vikter låter tungt, men vad är originalvikten på
Jag har ett liknande problem med min Kymco. Den accar bra upp till 40km sedan bromsar den liksom och när jag kommer över 50-km så börjar den acca igen till 70 km. Men accar inte lika bra som från 0-40 km. Jag har originalvikter 7,5 och nu har jag 5,50-gram och har inte testat lättare men ska snart göra. Men jag tror att dina vikter är fortfarande för tunga. [/quote]
Orginal vikterna är på 12g tror jag, det mesta under 9,5g gör bara så att moppen axxar som ett as och sen bromsar och fortsätter i vanlig fart
Det DanielSahlin snackar om handlar ju om vad för bränsleblanding du har. Är ditt tändstift oboybrunt är det bra blandning. Vitt är för mager blandning och svart för fet blandning.
Stämmer det att orginalvikterna väger 12g? Jag ska beställa nya men fick då fan inte loss skruven så jag kunde komma åt vikterna, och lufttryck fanns inte just där jag pillade men har tillgång till det i en annan verkstad. Och det är bråttom, måste få hem grejerna innan helgen.
Och hur många gram skulle passa ifall man har dragen V-ring?
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha
Stämmer det att orginalvikterna väger 12g? Jag ska beställa nya men fick då fan inte loss skruven så jag kunde komma åt vikterna, och lufttryck fanns inte just där jag pillade men har tillgång till det i en annan verkstad. Och det är bråttom, måste få hem grejerna innan helgen.
Och hur många gram skulle passa ifall man har dragen V-ring?
Om du har 12 g vikter skulle jag chansa att byta till 5-6g. Man kan aldrig säga generellt vilka vikter som en moppe går bäst på eftersom det beror på fabrikat till fabrikat och vilket trim man har.
Men du har dragit V-ringen men en del säger att detta ger sämre acc, vilket jag aldrig märkt att det blivit på de mopeder jag haft som jag dragit ringen på. Jag kan inte i heller se något i teorin som skulle förklara att det skulle vara så. Men i vilket fall som helst så får du bättre acc när du bytar till lättare vikter men bara till en viss gräns, sedan blir effekten i stället att motorn varvar bort effekten om du sätter på alldeles för lätta vikter. Det gäller att hitta sin moppes gräns. Det enklaste sättet är att köpa en sats med olika vikter och prova sig fram.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Och passar även på att fråga, den första skruven som håller fast drevet framför där vikterna sitter, alltså den med kuggar. Brukar den vara "rättgängad", alltså så man skruvar ut den vanligt. Eller brukar den vara åt andra hållet?
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha
Det var ett tag sedan nu jag gjorde det men jag är nästan 99-procent säker på att man lossar kronmuttern när man skruvat till vänster och spänner till höger. Använd helst mutterdragare det är lättast
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter