Svårt att komma över 50!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Pomerance
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 7 november 2010, 19:20

Svårt att komma över 50!

Inlägg av Pomerance »

Tjenare!
Moped: Daelim S-Five

Jag har satt på ett ZX-rör och har lättare variatorvikter, inga strypningar.
Moppen axxar snabbt upp tills ungefär 50, sen så ligger den i femtio samtidigt som den sakta,sakta tar sig högre.
Toppfarten är 70km/h på raksträcka, men den tar sån jävla tid på sig att komma över 50-55km/h.

Vad fan kan det vara?
Har gjort variatortestet där jag ritar ett sträck på variatorn för att se hur högt remmen går och det blir ungefär 1cm av strecket kvar, har prövat en massa olika kombinationer av variatorvikter, men den där sista centimetern försvinner inte.

Just nu har jag 9,5 grams vikter, och det är med dom jag har bäst axx.

MvH
leovAnce
Användarens profilbild
LiuZen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 371
Blev medlem: 4 december 2007, 18:17
Ort: leksand
Kontakt:

Inlägg av LiuZen »

bytt munstycke? Nål länge? nytt tändstift?
Användarens profilbild
Pomerance
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 7 november 2010, 19:20

Inlägg av Pomerance »

jonteking12 skrev:bytt munstycke? Nål länge? nytt tändstift?
Munstycke har jag byt upp mig, orginal var 66 och nu har jag 74.
Ska pröva nålen imorgon, tack!
Tändstift har jag inte köpt, rekommenderar du någon speciell? Kan inget om tändstift.
leovAnce
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

har du testat nått annat munstycke? eller satte du bara i 74 för du tyckte det verkade lagom?
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
LiuZen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 371
Blev medlem: 4 december 2007, 18:17
Ort: leksand
Kontakt:

Inlägg av LiuZen »

Hur låter moppen när du gasar iväg? i fullgas så ger den inte allt för det små hackar fram o hostar eller böar den, att justera luftskruven kan vara en viktig del i det :)
Användarens profilbild
DanielSahlin
Avstängd
Inlägg: 361
Blev medlem: 23 maj 2010, 14:25

Inlägg av DanielSahlin »

min kompis hade samma problem, han bytte till lättare vikter.
men kolla färgen på tändstiftet o kom med svar!
kan också vara att tändstiftet är kasst, så var det med min iaf.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Re: Svårt att komma över 50!

Inlägg av runners »

Pomerance skrev:Tjenare!
Moped: Daelim S-Five

Jag har satt på ett ZX-rör och har lättare variatorvikter, inga strypningar.
Moppen axxar snabbt upp tills ungefär 50, sen så ligger den i femtio samtidigt som den sakta,sakta tar sig högre.
Toppfarten är 70km/h på raksträcka, men den tar sån jävla tid på sig att komma över 50-55km/h.

Vad fan kan det vara?
Har gjort variatortestet där jag ritar ett sträck på variatorn för att se hur högt remmen går och det blir ungefär 1cm av strecket kvar, har prövat en massa olika kombinationer av variatorvikter, men den där sista centimetern försvinner inte.

Just nu har jag 9,5 grams vikter, och det är med dom jag har bäst axx.

MvH

Jag tycker 9-gram V-vikter låter tungt, men vad är originalvikten på?

Jag har ett liknande problem med min Kymco. Den accar bra upp till 40km sedan bromsar den liksom och när jag kommer över 50-km så börjar den acca igen till 70 km. Men accar inte lika bra som från 0-40 km. Jag har originalvikter 7,5 och nu har jag 5,50-gram och har inte testat lättare men ska snart göra. Men jag tror att dina vikter är fortfarande för tunga. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
soltari
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 oktober 2010, 21:50

Inlägg av soltari »

Är din cdi ostrypt? En av mina kompisar har en s-five och letar som en galning efter en passande ostrypt cdi-box.
Användarens profilbild
Pomerance
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 7 november 2010, 19:20

Inlägg av Pomerance »

Tuta skrev:har du testat nått annat munstycke? eller satte du bara i 74 för du tyckte det verkade lagom?
nej, min lokala cykelaffär hade bara det eller 92. Ska köpa ett munstyckesset senare och ställa in bättre
leovAnce
Användarens profilbild
Pomerance
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 7 november 2010, 19:20

Inlägg av Pomerance »

jonteking12 skrev:Hur låter moppen när du gasar iväg? i fullgas så ger den inte allt för det små hackar fram o hostar eller böar den, att justera luftskruven kan vara en viktig del i det :)
Nej, den går rent och luftskruven har jag redan justerat så optimalt som möjligt (:
leovAnce
Användarens profilbild
Pomerance
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 7 november 2010, 19:20

Inlägg av Pomerance »

DanielSahlin skrev:min kompis hade samma problem, han bytte till lättare vikter.
men kolla färgen på tändstiftet o kom med svar!
kan också vara att tändstiftet är kasst, så var det med min iaf.
Jag vet inte riktigt, men jag blandar direkt i tanken om det har någon betydelse.
leovAnce
Användarens profilbild
Pomerance
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 7 november 2010, 19:20

Re: Svårt att komma över 50!

Inlägg av Pomerance »

[qoute]jag tycker 9-gram V-vikter låter tungt, men vad är originalvikten på

Jag har ett liknande problem med min Kymco. Den accar bra upp till 40km sedan bromsar den liksom och när jag kommer över 50-km så börjar den acca igen till 70 km. Men accar inte lika bra som från 0-40 km. Jag har originalvikter 7,5 och nu har jag 5,50-gram och har inte testat lättare men ska snart göra. Men jag tror att dina vikter är fortfarande för tunga. :wink:[/quote]

Orginal vikterna är på 12g tror jag, det mesta under 9,5g gör bara så att moppen axxar som ett as och sen bromsar och fortsätter i vanlig fart
leovAnce
Användarens profilbild
Pomerance
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 7 november 2010, 19:20

Inlägg av Pomerance »

soltari skrev:Är din cdi ostrypt? En av mina kompisar har en s-five och letar som en galning efter en passande ostrypt cdi-box.
Ja det är den, kan länka den imorgon, den finns på garage24.

Vet vad din kompis går igenom, var så överdrivet förjävligt att hitta en som passar.
leovAnce
soltari
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 oktober 2010, 21:50

Inlägg av soltari »

Åh, härligt. Tackar. :D

Det DanielSahlin snackar om handlar ju om vad för bränsleblanding du har. Är ditt tändstift oboybrunt är det bra blandning. Vitt är för mager blandning och svart för fet blandning.

Varmkör moppen och kolla sen stiftet!
rod_rrx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 489
Blev medlem: 7 december 2007, 22:50
Ort: Stockholm @136

Inlägg av rod_rrx »

att org vikterna är 12g är ju absurt

släng i 5g så händer det nog mer.
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
Bentzer
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 december 2010, 22:25

Inlägg av Bentzer »

Uppar denna tråden lite.

Stämmer det att orginalvikterna väger 12g? Jag ska beställa nya men fick då fan inte loss skruven så jag kunde komma åt vikterna, och lufttryck fanns inte just där jag pillade men har tillgång till det i en annan verkstad. Och det är bråttom, måste få hem grejerna innan helgen.

Och hur många gram skulle passa ifall man har dragen V-ring?
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Är det inte bättre att fråga på en ny tråd än att plocka fram en urgammal för att fråga på???? :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Bentzer
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 december 2010, 22:25

Inlägg av Bentzer »

Har dock erfarenhet att moderatorer brukar ta bort nya trådar ifall det redan finns liknande gamla ;)

Men visst jag kan slänga upp en ny tråd!
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Bentzer skrev:Har dock erfarenhet att moderatorer brukar ta bort nya trådar ifall det redan finns liknande gamla ;)

Men visst jag kan slänga upp en ny tråd!
Du har nog rätt i det! :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Bentzer skrev:Uppar denna tråden lite.

Stämmer det att orginalvikterna väger 12g? Jag ska beställa nya men fick då fan inte loss skruven så jag kunde komma åt vikterna, och lufttryck fanns inte just där jag pillade men har tillgång till det i en annan verkstad. Och det är bråttom, måste få hem grejerna innan helgen.

Och hur många gram skulle passa ifall man har dragen V-ring?


Om du har 12 g vikter skulle jag chansa att byta till 5-6g. Man kan aldrig säga generellt vilka vikter som en moppe går bäst på eftersom det beror på fabrikat till fabrikat och vilket trim man har.

Men du har dragit V-ringen men en del säger att detta ger sämre acc, vilket jag aldrig märkt att det blivit på de mopeder jag haft som jag dragit ringen på. Jag kan inte i heller se något i teorin som skulle förklara att det skulle vara så. Men i vilket fall som helst så får du bättre acc när du bytar till lättare vikter men bara till en viss gräns, sedan blir effekten i stället att motorn varvar bort effekten om du sätter på alldeles för lätta vikter. Det gäller att hitta sin moppes gräns. Det enklaste sättet är att köpa en sats med olika vikter och prova sig fram. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Bentzer
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 december 2010, 22:25

Inlägg av Bentzer »

Jo jag får väl köpa ett sådant kit :)

Och passar även på att fråga, den första skruven som håller fast drevet framför där vikterna sitter, alltså den med kuggar. Brukar den vara "rättgängad", alltså så man skruvar ut den vanligt. Eller brukar den vara åt andra hållet?
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Det var ett tag sedan nu jag gjorde det men jag är nästan 99-procent säker på att man lossar kronmuttern när man skruvat till vänster och spänner till höger. Använd helst mutterdragare det är lättast
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Låst