Sida 1 av 1

turbokonvertera fiddy

Postat: 5 november 2010, 19:13
av adlyrs
hej :D
har precis köpt en fiddy och fick en tanke igår att turbokonvertera den.
och undrar om någon har lite tips vad man ska ha för turbo?
har en från en 240 men tror inte den kommer ladda något :D

Postat: 5 november 2010, 20:39
av bensinskalle
Nja vet inte om du ska ge dig på det.

Du borde ha ställt andra frågor vid det här laget för att vara på rätt spår ^^

Men har du svets, rör, rörbockare, ett jävligt litet aggregat med minimal spol-up, lyckas gänga in oljetillförsel och retur i motorn alternativt fixar en elektrisk oljepump, lyckas trycksätta förgasaren och bestycka den rätt samt stämma av avgasröret så ska det väl ordna sig

Postat: 5 november 2010, 20:58
av Vivven
bensinskalle skrev:Nja vet inte om du ska ge dig på det.

Du borde ha ställt andra frågor vid det här laget för att vara på rätt spår ^^

Men har du svets, rör, rörbockare, ett jävligt litet aggregat med minimal spol-up, lyckas gänga in oljetillförsel och retur i motorn alternativt fixar en elektrisk oljepump, lyckas trycksätta förgasaren och bestycka den rätt samt stämma av avgasröret så ska det väl ordna sig
småpotatis

jag antar att motorn är 4T på fiddy:n

Postat: 5 november 2010, 23:45
av stektkorv
bensinskalle skrev:Nja vet inte om du ska ge dig på det.

Du borde ha ställt andra frågor vid det här laget för att vara på rätt spår ^^

Men har du svets, rör, rörbockare, ett jävligt litet aggregat med minimal spol-up, lyckas gänga in oljetillförsel och retur i motorn alternativt fixar en elektrisk oljepump, lyckas trycksätta förgasaren och bestycka den rätt samt stämma av avgasröret så ska det väl ordna sig
av de ja nyss läste fattar ja ingenting ;P

Postat: 6 november 2010, 02:09
av rod_rrx
man kan ju sätta fögggen i luftintaget på turbon så slipper man trycktäta den.

sen får man fixa en intercooler av något slag så blandningen kyls ner.

att svetsa om en crossmoppekylare kanske skulle funka.

Postat: 6 november 2010, 20:25
av adlyrs
kan man använda turbon från en volvo 240? :?:

Postat: 6 november 2010, 22:42
av Sockan
Ne.. Läs det bensinkalle sa :P

Postat: 7 november 2010, 09:34
av adlyrs
kan det gå med en turbo från en vw golf 1,6 turbodiesel sen e ganska liten :D

Postat: 7 november 2010, 10:49
av fax110
adlyrs skrev:kan det gå med en turbo från en vw golf 1,6 turbodiesel sen e ganska liten :D
ska du ta turbon från en bil måste du ta den från en relativt ny bil för på många gamla bilar även dieslar var turbon överdimensionerad

Postat: 7 november 2010, 11:35
av RoxxoR
volvo s80 t6 har relativt små turbosar.
Har sett endel ''fiddy'' turbo på utländska sidor

Postat: 7 november 2010, 12:14
av psykopatrik
Om man nu tvunget vill sätta turbo på sin fiddy så går det inte med en bil turbo.
Din fiddy är väll på 125 cc medan en bilmotor är på 2000 cc eller mer vilket betyder att fiddyn inte avger tillräckligt med avgaser för att få någon fart på bilturbon.

Men sm ett kul projekt så är det bara att svetsa avgasrör så du kan montera på din 240 turbo och sedan sätta förgasaren vid luftintaget på turbon och fixa en slang från turbon till insuget.

Lätt som en plätt.

Föresten angående att slänga på en turbo.
Kolla detta klipet
http://www.youtube.com/watch?v=vFwdmrEqFkM

Postat: 7 november 2010, 12:18
av Vivven
testa med garett g15 liten sak

Postat: 7 november 2010, 13:57
av KarlssoN^
har också varit inne på detta, och daihatsu (tror dom heter så ) har en jävligt liten turbo (IHI RHB3) ungefär lika stor som en tändare :)
daihatsun är på ungefär 500cc och den turbon skall kunna ladda till 110cc (står på den hemsidan jag länkar)

Försök ha så kort insug som möjligt och förgasaren precis bakom turbon.
den turbon laddar ungefär 0.2 bar, men om man pluggar wastegaten så kan du ju ladda mer, men då börjar det gå sönder ( kände en som hade pluggad wastegate på sin 740... blev ett hål i cylinderväggen pga avv det höga kompet ^^ :D)

du behöver ingen intercooler, blir bra med effekt iaf, du kan annars svetsa ett par kylflänsar på insuget.

försök ha så tjock topplockspackning i början när du testar ( för mindre komp och du känner att den inte spikar sönder eller skadas på annat sätt pga av det höga kompet, sen kan du gå ner, konvertera fiddy motorn till E85 är inte häller en så dålig idé, för E85 klara högre komp och spikar inte lika lätt.)

Antar att du kör med någon Lifan motor eller något (skulle jag gjort då iaf så man kanske kommer 1 meter innan den pajjar :D)
för dom har ju en alu toplockspacking så den skall inte gå sönder så lätt.

Sedan med oljan till turbon; så köper du en elektrisk olje pump och kopplar den till en olje behållare och returen längst upp så det cirkulerar, ett filter kan också vara bra ;)


Sedan när du du bockar rören och svetsar och håller på, så försök ha ett rätt grovt rör så motorn blir av med all avgaser.


Bild



EDIT; den sidan jag tänkte länka där du kunde köpa turbon, gjordes typ om :| men den kosta ~7000:- just df jag inte börja med projekt, och jag hitta en bil på blocket som hade en sådan turbo och den var 100mil+ bort :|

lycka till :)

Postat: 7 november 2010, 14:52
av fax110
ett bra tips till er som letar turbosar från bilar är ju bildelsbasen.se demonterade bilar !

Postat: 7 november 2010, 15:38
av bensinskalle
adlyrs skrev:kan man använda turbon från en volvo 240? :?:
Nöpe
man kan ju sätta fögggen i luftintaget på turbon så slipper man trycktäta den.

sen får man fixa en intercooler av något slag så blandningen kyls ner.

att svetsa om en crossmoppekylare kanske skulle funka.
Man måste ha en speciell turbo med särskilda tätningar för att den ska klara av bensin, annars rasar den så småningom.

Ska man ha intercooler måste den sitta innan bränsletillförsel, annars "kondenseras" bensinångorna, bensinen separeras från luften.

Intercooler är inget måste, det ger effekt om man får för hög temperatur i kompressorhuset, annars går det fint utan.

Postat: 7 november 2010, 17:49
av KarlssoN^
Man måste ha en speciell turbo med särskilda tätningar för att den ska klara av bensin, annars rasar den så småningom.


I en turbo är det ju bara en packbox mellan axel och turbinen, och den skall klara bensin.

Postat: 7 november 2010, 18:36
av fax110
KarlssoN^ skrev:
Man måste ha en speciell turbo med särskilda tätningar för att den ska klara av bensin, annars rasar den så småningom.


I en turbo är det ju bara en packbox mellan axel och turbinen, och den skall klara bensin.
nej bensinskalle har helt rätt man måste ha en ?carbon? tätad turbo eller något sådant,

Postat: 7 november 2010, 18:42
av KarlssoN^
Asså, okej :)