Sida 1 av 1

El-starten tar inte

Postat: 4 november 2010, 10:39
av Jetforce_Dahlin
Tjena. Elstarten tar inte på min jetforce längre :(
När jag fick den i mars var den ny och då startade den på max 1 sek.
Efter ett tag blev den lite segare. Sen trimmade jag den, då gick det ännu segare. Speciellt kallstarter. Körde trimmat ett skapligt tag, sen gick det riktigt sällan med elstarten. Och nu funkar det inte alls. Vad kan detta bero på? Skulle vara skönt att ha elstart igen. Det är inte direkt jobbigt att kicka (även om jag får göra det ett bra tag) men det är drygt. Sen ska ju moppen säljas efter ett tag, och då vore det bra att ha elstart :P

Setup
Stage6 pro replica
malossi e6 sportluft
95 munstycke (perfekt stifft)
mellanhårda stage6 kopplingsfjädrar (bytte dessa ett bra tag senare än allt annat)
6g vikter

Postat: 4 november 2010, 11:09
av andersjohansson93
autochoken e paj.

Postat: 4 november 2010, 12:22
av DanielSahlin
startmotorn?

Postat: 4 november 2010, 12:24
av karlssonlysekil
DanielSahlin skrev:startmotorn?
Kan vara det, eller så enkelt så att det bara är dåligt batteri på moppen.

Postat: 4 november 2010, 12:26
av DanielSahlin
har också samma problem med min aerox, tips på vad det kan vara?

Postat: 4 november 2010, 13:54
av Sockan
Den kanske är för slö att dra runt? Finns ju 13 tandad. Men att du får kicka många gånger brukar ju vara att förgasaren är dåligt inställd?? :)

Jag har exakt samma fel (har inte orkat kolla på det då jag har kickat hela mitt liv. :P ) fast min bara "klickar till" när jag trycker på elstarten. det klickar till från startmotorn. Och batteriet är det inget fel på, det var fulladdat till och med. :P

Postat: 4 november 2010, 14:01
av 2stroke
Sockan skrev:Den kanske är för slö att dra runt? Finns ju 13 tandad. Men att du får kicka många gånger brukar ju vara att förgasaren är dåligt inställd?? :)

Jag har exakt samma fel (har inte orkat kolla på det då jag har kickat hela mitt liv. :P ) fast min bara "klickar till" när jag trycker på elstarten. det klickar till från startmotorn. Och batteriet är det inget fel på, det var fulladdat till och med. :P
Samma för mig, jävligt skumt, hoppas någon har en lösning :roll:

Postat: 5 november 2010, 12:59
av Jetforce_Dahlin
karlssonlysekil skrev:
DanielSahlin skrev:startmotorn?
Kan vara det, eller så enkelt så att det bara är dåligt batteri på moppen.
Ladda det fullt för två dagar sen. Så det är inte batteriet som det är fel på. Men tror ni det kan vara auto-choken? Det blev ju lite sämmre hela tiden. Och vi köpte moppen helt ny i Mars?

Postat: 5 november 2010, 13:02
av andersjohansson93
ja det är autochoken som jag skrev högst upp,

Postat: 5 november 2010, 13:27
av Jetforce_Dahlin
ok. Hur lång "garanti" tror du det är på moppen. Tänkte att man kan lämna in den så byter dem den åt mig så slipper jag köpa en ny själv. Kosta typ 200, inte mkt. Men det är billigare med gratis :P

Postat: 5 november 2010, 14:52
av T0ff3
Sockan skrev:Den kanske är för slö att dra runt? Finns ju 13 tandad. Men att du får kicka många gånger brukar ju vara att förgasaren är dåligt inställd?? :)

Jag har exakt samma fel (har inte orkat kolla på det då jag har kickat hela mitt liv. :P ) fast min bara "klickar till" när jag trycker på elstarten. det klickar till från startmotorn. Och batteriet är det inget fel på, det var fulladdat till och med. :P
Det som klickar är start-relet/solenoiden, kolla så det inte är löskontakt där eller på batteriet. Annars kan du prova en annan solenoid.
Eventuellt kan startmotorn tagit ihop, prova att knacka på den med något

Postat: 5 november 2010, 14:57
av somlow
kolla säkringen vid batteriet :)

Postat: 5 november 2010, 16:15
av HasSse666
Du har laddat batteriet?
Om den börjar bli svårstartad nu när det blivit kallare kan det bero på att choken ligger på för kort tid eller inte alls..

Testa att justera in "pinnen" i automatchoken

Bild
Bild 1 - Innan demontering av automatchoken

Bild
Bild 2 - Efter demontering (delarna i ordning)

"cred" till "tobbegute" för de två bilderna ovanför :D

Bild
Bild 3 - Det är alltså den del jag ringat in med rött som är gängan du kan ställa "utsticket" på chokepinnen med

Tips
Gängar man ut delen inringad med rött trycks nålen in i choken av fjädern.
Och choken ligger på längre tid


OBS!
Alla automatchokar går inte att justera så vrid försiktigt till att börja med!

Postat: 5 november 2010, 16:18
av Jetforce_Dahlin
Där hängde jag inte alls med xD
Men antar att det skulle funka bara för att det var du som sa det :P

Postat: 5 november 2010, 16:20
av Sockan
Lånar tråden lite med en fråga till hasse.. Min autochoke är helt lös, det är automatchoke. Den hoppar bara upp och ner, tänkte spänna den i nedfällt läge med buntband, någon smart idé? Eller kan man fixa det?: :roll:

Postat: 5 november 2010, 16:23
av HasSse666
Jetforce_Dahlin skrev:Där hängde jag inte alls med xD
Men antar att det skulle funka bara för att det var du som sa det :P
Hmmm :?

Har nämligen haft detta problemet under veckan...
Moppen har blivit mer och mer svårstartad tills jag upptäckte att choken inte har fungerat sedan jag bytte förgasare tidigare...

Postat: 5 november 2010, 16:24
av HasSse666
Sockan skrev:Lånar tråden lite med en fråga till hasse.. Min autochoke är helt lös, det är automatchoke. Den hoppar bara upp och ner, tänkte spänna den i nedfällt läge med buntband, någon smart idé? Eller kan man fixa det?: :roll:
Är hela choken lös eller pinnen i chocken?

Postat: 5 november 2010, 16:25
av Jetforce_Dahlin
HasSse666 skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:Där hängde jag inte alls med xD
Men antar att det skulle funka bara för att det var du som sa det :P
Hmmm :?

Har nämligen haft detta problemet under veckan...
Moppen har blivit mer och mer svårstartad tills jag upptäckte att choken inte har fungerat sedan jag bytte förgasare tidigare...
Men jag har orginalförgasaren :S
Det ända jag har gjort runt förgasaren är byta munstycke och sätta dit sportluftfilter. Men tycker inte det kan ha ngt med saken att göra.

Postat: 5 november 2010, 16:34
av Sockan
HasSse666 skrev:
Sockan skrev:Lånar tråden lite med en fråga till hasse.. Min autochoke är helt lös, det är automatchoke. Den hoppar bara upp och ner, tänkte spänna den i nedfällt läge med buntband, någon smart idé? Eller kan man fixa det?: :roll:
Är hela choken lös eller pinnen i chocken?
<


Hela choken går att dra upp och ner, men den går inte att "dra loss". :P

Postat: 5 november 2010, 16:36
av HasSse666
Jetforce_Dahlin skrev:
HasSse666 skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:Där hängde jag inte alls med xD
Men antar att det skulle funka bara för att det var du som sa det :P
Hmmm :?

Har nämligen haft detta problemet under veckan...
Moppen har blivit mer och mer svårstartad tills jag upptäckte att choken inte har fungerat sedan jag bytte förgasare tidigare...
Men jag har orginalförgasaren :S
Det ända jag har gjort runt förgasaren är byta munstycke och sätta dit sportluftfilter. Men tycker inte det kan ha ngt med saken att göra.
Montera tillbaka originaluftfiltret...

Svårstartad
Problemet kan bero på följande orsaker:

Fel på tändningen
Även om du har gnista när du kollar stiftet i fria luften så är det inte säkert att "krämen" räcker till under verkliga betingelser.

Stopp i bränsletillförseln.
Det kan handla om vakuumlås eller smuts i tanken.
Stopp på vägen mellan tank och förgasare.
Smuts/stopp i nålventil eller lågfartskrets.

Fel förgasarbestyckning.
Bytt luftfilter
Detta kan inträffa då du sätter på en förgasare som aldrig suttit på din motor förut.
Eller så har du själv stoppat i fel munstycken.

Automatchoke.
Din automatchoke "spökar"
Testa att justera den

Postat: 5 november 2010, 16:38
av HasSse666
Sockan skrev:
HasSse666 skrev:
Sockan skrev:Lånar tråden lite med en fråga till hasse.. Min autochoke är helt lös, det är automatchoke. Den hoppar bara upp och ner, tänkte spänna den i nedfällt läge med buntband, någon smart idé? Eller kan man fixa det?: :roll:
Är hela choken lös eller pinnen i chocken?
<


Hela choken går att dra upp och ner, men den går inte att "dra loss". :P
Jag skulle nog skruvat fast den...

Bild
Choke med lock

Bild
Utan lock

Om det inte bara är locket som är löst?

Postat: 5 november 2010, 16:40
av Sockan
Har inte kikat något närmare på det, har den så man kan skruva fast den? Och hur funkar egentligen autochokar.. Hur vet de när de ska choka?? :roll:

Postat: 5 november 2010, 16:46
av HasSse666
Sockan skrev:Har inte kikat något närmare på det, har den så man kan skruva fast den? Och hur funkar egentligen autochokar.. Hur vet de när de ska choka?? :roll:
Bild

Choken har en "pinne"
När du startar moppen är "pinnen" i inne läge
När moppen startat läggs det ut 12Volt på en bimetallfjäder.
Bimetallfjädern blir längre av värmen och trycker ut pinnen.
När pinnen tryckts ut max har den stängt igen hålet i förgasaren som släpper in extra bränsle.
När du slår av moppen "kallnar" bimetallfjädern och dras in igen

Postat: 5 november 2010, 17:30
av _Todbee
start reläet va det på min , det bara klickar typ

Postat: 6 november 2010, 14:30
av Jetforce_Dahlin
Vf ska jag sätta tbx orginal luftfiltret?
Då kommer det ju bli lite sämmre.
Du sa för stort munstycke, jag har 95, men har tänkt byta till 92. Har inte orkat bara. Sen till våren tänkte jag byta till ett kallare stifft. Tänkte bara gå upp en siffra. Men vad händer om man har för kallt stifft?

Postat: 6 november 2010, 14:31
av Sockan
Är det inte varmare om man går upp? (Eller har jag fått allt om bakfoten) Kanske därför min käkar stift... :oops:

Postat: 6 november 2010, 19:26
av Jetforce_Dahlin
Som jag har uppfattat det så är det kallare om man går upp i siffra. Iaf med NGK. Och man ska ha kallare om man har lite mer trimm.