Sida 1 av 2

FAN! FAN! FAN !! Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Postat: 5 april 2008, 15:48
av Rasmus
Tja Nu har de hänt något ricktigt alvarligt tror jag o.O

Har en Derbi Senda x-race 05 med Hebo och 73munstycke

Och nu ska jag försöka beskriva så bra jag kan ni kan fråga saker om jag har glömt något.

Jag körde i 90km/h flera kilometer och tillslut nu så bara stanna moppen och bakhjulet låste sig så jag var tvungen att koppla.


Sen rullade jag in den till sidan av vägen.

trodde den var för varm så ja lät den stå i 20 min sen provade jag och kicka och DÅ!!!! var de inte mycket motstånd i den så jag blev skiträdd.

Och sprang igång den då hoppa den till om man inte körde på tomgång då dör den.

Och de är inte samma effekt när man kör.

Som sagt den lägger av so fort man inte gasar. ungefär.

Men jag tror inte den har skurit. för då ska den vell inte gå att starta eller hur?

va fan kan felet va?

Min kompis snackar något om Topplocket? :shock:


Är rätt noob på moppe.

Mvh :cry:

Postat: 5 april 2008, 15:54
av FuriaPower
kolla kolvringarna! :D

Postat: 5 april 2008, 16:06
av Rabxorzz
har du testat och skriva på tomgångsskruven ?

Postat: 5 april 2008, 16:08
av Rasmus
Rabxorzz skrev:har du testat och skriva på tomgångsskruven ?

njae de ska inte behövas ? asså de vet jag att de inte är.

Postat: 5 april 2008, 16:09
av KoNG
Din mopped har skurit,

När du kickar och säger att den inte har något motstånd är för moppen inte har något kompression, det enda du kan göra är att kolla så tändstiftet sitter och kolla cylindern samt kolven.

Så var det för mig, jag körde min cross, körde så hårt jag bara kunde var typ uppe i 6 växel och gasa plötsligt så stanna den bakhjulet låste sig, sen när jag var hemma och kolla då hade nållagret i vevet kommit in i cylindern och skärt upp...

Helt säker på att den har skärt

Tyvärr =/

// KoNG

Re: FAN! FAN! FAN !! Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Postat: 5 april 2008, 16:38
av PoxZen
Rasmus skrev:Tja Nu har de hänt något ricktigt alvarligt tror jag o.O

Har en Derbi Senda x-race 05 med Hebo och 73munstycke

Och nu ska jag försöka beskriva så bra jag kan ni kan fråga saker om jag har glömt något.

Jag körde i 90km/h flera kilometer och tillslut nu så bara stanna moppen och bakhjulet låste sig så jag var tvungen att koppla.


Sen rullade jag in den till sidan av vägen.

trodde den var för varm så ja lät den stå i 20 min sen provade jag och kicka och DÅ!!!! var de inte mycket motstånd i den så jag blev skiträdd.

Och sprang igång den då hoppa den till om man inte körde på tomgång då dör den.

Och de är inte samma effekt när man kör.

Som sagt den lägger av so fort man inte gasar. ungefär.

Men jag tror inte den har skurit. för då ska den vell inte gå att starta eller hur?

va fan kan felet va?

Min kompis snackar något om Topplocket? :shock:


Är rätt noob på moppe.

Mvh :cry:
den har skurit. tyvärr :/

Hände lika dant för min kompis.
så det blir iaf ny kolv och kanske ny cylinder

Postat: 5 april 2008, 17:06
av Henry
En motor är inte gjord för att ligga och hålla fullt hela tiden.

Den har garranterat Värme nypt.

Köp ny kolv och ringar.

Postat: 5 april 2008, 17:09
av TK_DRAC
Du kan inte ha ett 73 munstyke när du kör med effektrör. Då ska du ha runt 100.

Postat: 5 april 2008, 17:10
av Henry
TK_DRAC skrev:Du kan inte ha ett 73 munstyke när du kör med effektrör. Då ska du ha runt 100.
haha, jo det kan man visst.

Jag hade 74 och körde så bra länge.

Postat: 5 april 2008, 17:14
av TK_DRAC
hade ett tk på min drac å behövde 110 munstycke...men e kanske olika på olika modeler då....

Postat: 5 april 2008, 17:20
av fjegge
TK_DRAC skrev:Du kan inte ha ett 73 munstyke när du kör med effektrör. Då ska du ha runt 100.
Jag har Henrys Senda nu kör effektrör går hur jävla bra som helst med det.....

Postat: 5 april 2008, 17:58
av antonhanzon
tror som henry testa att mäta kompritionen och ta av cylindern och kolla hur det ser ut :wink:

haha

Postat: 5 april 2008, 18:45
av Peterlindgren
hahhahah jag kör med 63 munstycke (säkert för litet) provade 80 och då gick den inte igång;) många som leker experter.

Postat: 5 april 2008, 18:52
av Rasmus
Om den har skurit så ska man vell inte kunna köra jag kan rulla igång den och köra ? :shock: måste vell vara något mindre fel?


(Förklarar dåligt)

Postat: 5 april 2008, 19:01
av chifen
munstycket varierar från moped till moped då varje motor är unik samt beroende på förgasare till förgasare. det blir ett annat munstycke till en drac som kanske har 12mm förgasare än till en Senda som har 17.5 även om resterande är samma setup. förstår ni? AM6 och ebs är 2 olika motorer och kan därför inte jämnföras i munstycken heller. många olika saker som skiljer dem åt. det blir inte samma munstycke.

Postat: 5 april 2008, 19:02
av Rasmus
Hjälp?

Postat: 5 april 2008, 19:09
av chifen
Rasmus skrev:Hjälp?
den är troligtvis skuren eller så har kolvringarna gått, bort med cylindern och kolla bara. kolla hur kolven ser ut och hur kolvringarna är. kolla efter släppningar i cylindern också. men lite tur behöver du bara ny kolv :)

Postat: 5 april 2008, 19:12
av Rasmus
chifen skrev:
Rasmus skrev:Hjälp?
den är troligtvis skuren eller så har kolvringarna gått, bort med cylindern och kolla bara. kolla hur kolven ser ut och hur kolvringarna är. kolla efter släppningar i cylindern också. men lite tur behöver du bara ny kolv :)



Finns de chans att jag bara behöver nya ringar eller något litet? :cry:




Va fan är skillnaden på alla dom här kolvarna hur vet jag villken jag ska köpa?

Derbi
Modell År Benämning Passar/Anm. Kr
Senda Kolv Step II 39,85 mm, A-klass Original 195,00
Senda Kolv Step II 39,86 mm, B-klass Original 195,00
Senda Kolv Step II 39,87 mm, C-klass Original 195,00
Senda Kolvring Step II Std 40,0 mm Original 59,00

Postat: 5 april 2008, 19:28
av DerbiDriver
hehe min gjorde likadant efter typ en 20 min:s körning med min nya cyllinder, Min hade iallafall nypt till o då var de likdant att den bara dog o sen gick den igång igen men hade inte alls likadan "ork". Sedan bara dog den o då var den helt "fucktup". De jag tror att de kan vara är kanske att du måste byta ut hela cyllindern:/ tyvär, är där större märken i cyllindern så måste du byta annars kommer det inte gå så bra. E de lite märken bara så bara lämmna in den hos typ en Derbiåterförsäljare så honar han den till dig o kanske kan tillomed snygga till kolven!........:D

Lycka till med kommande meckande:P

Mvh!

Postat: 5 april 2008, 21:11
av Rasmus
Så de är bara att byta kolv och cylinder? och ringar? ingent mer sen ska den gå som ny? :cry: :cry:

Postat: 5 april 2008, 22:49
av mt5a_stunt
ja om inte nåt me veven har hänt men den har nog värme nyppt tror ja :wink: ja behöver hjälp med lånar tråden lite för min mt de börjar låta som kolven skaver måste man byta hela cylindern då eller bara kolv :roll:

Postat: 6 april 2008, 00:54
av Joz
haha hände exakt samma för mig, du måste byta cylindern och kolven, om jag vore du så hade jag nog tagit en airsal 70cc sport då.

Postat: 6 april 2008, 01:04
av derbi_senda00
haha va "lustigt" hände exakt samma sak för mig för några dagar sen låg i typ 95 blås i en halv mil sen vart de ett rejält värmenyp sen la den av :( , så din har för modligen skurit , och ja du kan köra med den även fasst den e skuren för isof har förmodligen bara en kolvring gått av , så de e bara å horna om den och sen köpa ny kolv och kolvringar:P

Postat: 6 april 2008, 08:17
av Rasmus
Derbi_senda00 skrev:haha va "lustigt" hände exakt samma sak för mig för några dagar sen låg i typ 95 blås i en halv mil sen vart de ett rejält värmenyp sen la den av :( , så din har för modligen skurit , och ja du kan köra med den även fasst den e skuren för isof har förmodligen bara en kolvring gått av , så de e bara å horna om den och sen köpa ny kolv och kolvringar:P

Låter skönt :) men hur avgör jag om den kan borras till baka? vad kan de gå på kanske får köpa en 50 cc cylinder av henry.



Passar på att fråga är de farligt att köra med skuren cylinder/kolv? nu för jag måste åka till en person som kan plocka isär motorn.

Men de går velll va ?

Postat: 6 april 2008, 08:27
av Ghostman
låter värme skuren, Tänk på alla som trimmar ni måste ha koll på kylningen så den är tillräcklig

Postat: 6 april 2008, 09:14
av Gl3nn
jag tror den läcker kompression från topplocket bara :)

Postat: 6 april 2008, 09:15
av Rasmus
Gl3nn skrev:jag tror den läcker kompression från topplocket bara :)
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:



Jaaa !! tror du de :D

för när jag kickar så låter de som de pyser lufft över cylindern där ^^

Postat: 6 april 2008, 10:39
av Rasmus
Någon mer teori? :cry:

Postat: 6 april 2008, 10:54
av mt5a_stunt
någon som kan hjälpa mig :roll:

Postat: 6 april 2008, 17:29
av Rasmus
De går att köra med den om man rullar igång den men så fort man lägger i friläget och släpper gasen så dör den :( :cry: :cry: Någon som kan svara va de är?

Postat: 6 april 2008, 18:06
av DerbiDriver
Rasmus skrev:Så de är bara att byta kolv och cylinder? och ringar? ingent mer sen ska den gå som ny? :cry: :cry:
jee precis, så hade jag gjort iallafall! o köp de inte i delar! köp de i hela kit! men har du lita skillz när de gäller meckande?? isåfall kan du ju ta loss hela skiten sj o sen e de bara in med den till en moppeförsäljare/meckaniker o fråga om den behövs hona. Där har du så som jag gjorde o de slutade ritkgit bra med det kan jag säga! OM den nu inte går o hona så köp ett typ Airsal kit (så som en annan snubbe skrev här på din tråd:D)

Lycka till!

Postat: 6 april 2008, 18:08
av Rasmus
:shock: ? öööööööööööö ok :) varför inte jag kanske bara behöver byta kolv? cylindern kanske klrade sig?

Postat: 6 april 2008, 18:13
av Sledrider
det är nog kolvringarna som har gått av för det hände samma sak med min moppe och sen när jag tg av cylindern och kolla så vare kolvringarna :)

Postat: 6 april 2008, 18:33
av Yamaha_rider
Ha inte igång den något mer innan du byt kolv o de iallafall. Skruva av cylinder o de o kolla. Kolla också topplockspackningen...Har du en jävla tur så e de bara den som gått men kolven kanske har tatt skada av det med då.

Postat: 6 april 2008, 18:48
av Rasmus
Yamaha_rider skrev:Ha inte igång den något mer innan du byt kolv o de iallafall. Skruva av cylinder o de o kolla. Kolla också topplockspackningen...Har du en jävla tur så e de bara den som gått men kolven kanske har tatt skada av det med då.

aa ok ska jag passa på att köpa ett större munstycke satt de blir mer bensin ? ett 77 eller nåt?